جستجو در مطالب و اشخاص
یاسر یحیی عبدالله حبیب سلام الحبیب، معروف به یاسر الحبیب، در سال 1979 م، در "کویت" در خانواده ای مذهبی بدنیا آمد. او فارغ ‌التّحصیل رشته علوم سیاسی است، در نوجوانی وارد فعالیت‌های خبری ـ سیاسی کویت شد و با روزنامه های مختلفی از جمله، "الوطن"، "صوت الکویت"، "الطلیعه، "الرای العام"، "القبس" همکاری کرد. یاسر الحبیب پس از آشنایی با آیت الله "محمد شیرازی" برادر بزرگتر آیت‌ الله "سید صادق شیرازی" در سال 1996 یعنی زمانی که تنها 17 سال داشت به "قم" سفر کرد و مدتی را به شاگردی "سید محمد رضا شیرازی" فرزند "سید محمد" گذراند، و هنگامی که، فقط بیست و پنج سال داشت و تنها سه سال از از راه اندازی "هیئت خدّام‌ المهدی" در کویت می‌ گذشت، تندروی‌ هایش، دولت کویت را مجبور کرد هیئت را پلمپ و او را روانه زندان کند.  پس از چندی شیخ جوان از زندان کویت آزاد و با همکاری انگلیسی ‌ها پناهندگی بریتانیا گرفت و در مدت کوتاهی توانست، برخی اقدامات فتنه گریانه در راستای جریانات شیعی از جمله، انتشار روزنامه ‌ای با نام "shianewspaper" ، راه اندازی حوزه علمیه "امامین عسکریین" در لندن و پس از آن تاسیس شبکه ماهواره‌ ای "فدک" نیز با حمایت انگلیسی‌ها و برپایی جشن در سالروز وفات عایشه، همسر پیامبر(ص) را، انجام دهد. 

یاسر الحبیب، پس از گذشت سه سال از راه اندازی "هیئت خدّام‌ المهدی" در کویت، به دلیل توهین به اهل سنت از سوی دولت کویت دستگیر و  پس از تحمل سه ماه زندان با فشار وزارت امور خارجه آمریکا و نهادهای حقوق بشری غربی از زندان آزاد و به انگلیس پناهنده شد. به عبارت دیگر اگرچه یاسر الحبیب تحت فشار سلفی های کویت مجموعا به 15 سال زندان محکوم شده بود، اما دوران زندان او مدت زیادی طول نکشیده و تنها پس از گذشت سه ماه در سال روز ملی کشور کویت نام وی در میان لیست کسانی که مشمول عفو شده بودند قرار گرفت و از زندان آزاد شد. در این میان برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ های خارجی از فشار پشت پرده مقامات انگلیسی برای محقق شدن این اتفاق خبر می ‌دادند. یاسر الحبیب به محض خروج از زندان از کویت گریخت و مدتی را بصورت مخفی در عراق و ایران سپری کرد و بعد از مدتی سکوت خبری، به یکباره در انگلستان مشاهده شد. دولت انگلیس به محض ورود یاسر الحبیب برای وی پناهندگی و اجازه فعالیت‌های مذهبی صادر کرد، امری که باعث شد این گمانه برخی رسانه ‌ها که او از سوی سیستم جاسوسی انگلستان اجیر شده، قوت بگیرد و حتی کسانی نظیر "سید حسن نصر الله" و "شیخ اسد قصیر" نیز درباره آن سخن بگویند. 

یاسر الحبیب پس از سکونت در لندن حیطه فعّالیت های خود را به شدّت گسترش داد، وی روزنامه ای با نام shianewspaper به طبع رساند و حوزه علمیه "امامین عسکریین" را در لندن به راه انداخت. بعدتر اما برای آن که سخنان فتنه گرانه اش بهتر شنیده شود، شبکه ماهواره ای "فدک" را نیز با حمایت انگلیسی ها تأسیس نمود. وی در سال 2010 نیز مکان هیئتش در لندن را به حسینیه ای بزرگ به نام "حسینیه سیّدالشّهدا" منتقل و مکان جدید را مجتمعی برای حوزه علمیه، هیئت، دفتر کار، مؤسّسه رسانه ای، شبکه ماهواره ای فدک، روزنامه شیعه و پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی قرار داد.    اهانت به خلیفه دوم یاسر الحبیب با استمرار حرکت خود در لندن، اقدام به برپایی مراسمات جشن در سالروز منتسب به مرگ خلیفه دوم نمود و در اقدامی عجیب این برنامه ‌ها را بصورت زنده از شبکه ماهواره ‌ای خود منتشر ساخت. اقدامی که تعجب بسیاری از مسلمانان در فرق مختلف اهل سنت و شیعیان را به همراه داشت. توهین به عایشه و سوء استفاده دشمنان و وهابیت یاسر الحبیب در هفدهم ماه مبارک سال 1431 ه.ق، و در سالروز وفات عایشه همسر پیامبر اکرم(ص) مجلسی در حسینیه خود در لندن تشکیل داد و از فراز منبر جملات رکیک و نسبت‌های وقیحانه‌ای را متوجه او کرد. او پس از ذکر ادلّه خویش برای اثبات نفاق و … به همسر پیامبر اسلام(ص)، سخن خود را با این توصیه راهبُردی! به پایان رسانید که: «جشن گرفتن به مناسبت هلاک عایشه، ضرورتی دینی است؛ چه اینکه روز هلاکت عایشه، پیروزی اسلامی عظیمی به شمار می رود.» سایت وی نیز با افتخار تمام در این‌ باره گزارش داد: «لازم به ذکر است که شبکه ماهواره‌ای فدک این جشن مبارک و وقایع آن را پوشش داده و پخش نمود.» ضمن این‌ که در بالای صفحه این شبکه نیز «شعار الله اکبر … عایشه فی النّار» برای اولین بار در تاریخ شبکه‌ های تلویزیونی قرار داده شد! و در فواصل مختلف برنامه، سرودهایی به مناسبت و شادی از هلاکت رأس الکفر عایشه و شکر نعمت برائت از او، پخش گردید. واکنش مفتی اول سعودی به اقدامات توهین آمیز یاسرالحبیب "شیخ عبدالعزیز آل الشّیخ" مفتی اوّل سعودی در برابر این اقدام چنین واکنش می‌دهد: «بعد از اسائه ادب یاسر الحبیب به أم المؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیّع در کشورهای عربی و اسلامی متوقّف شده است». وی در دیدار خود با ائمه جمعه و جماعات مساجد عربستان سعودی گفت: «سخنان یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی باعث شد تا بسیاری از اهل سنّت که تمایلی به تشیّع داشتند، از مسیر انحرافی خود برگشته و راه مستقیم را برگزینند. مُخبرین ما در کشورهای عربی به من اطلاع دادند عدّه زیادی از اهل سنّتی که شیعه شده بودند، به خصوص در شمال آفریقا، پس از گفته های یاسر الحبیب متوجّه شده اند که تشیّع، مذهبی باطل است و به مذهب حقّ برگشته اند.» اما سخنان مشکوک شیخ، مشکلات بسیاری برای شیعیان کویت و عربستان نیز به بار آورد. علمای شیعه این دو کشور از جمله "شیخ عَمری"، "شیخ حسین معتوق"، "شیخ حسن صفّار"، "شیخ علی آل محسن"، "شیخ عبدالجلیل السمین"، "شیخ نمر" و "سیّد هاشم السلمان"، مواضع سختی در برابر وی گرفته و او را از خود طرد کردند. واکنش رهبر معظم انقلاب درخصوص اهانت به نمادهای اهل سنت این دست موضع‌ گیری‌ها که باعث ورود فشارهای فراوان به شیعیان عرب نیز شده بود، جمعی از علماء و فرهیختگان شیعه منطقه احصاء عربستان را بر آن داشت تا استفتائی را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کنند. پاسخ معظم له آبی بود بر آتش:«اهانت به نمادهای برادران اهل سنّت از جمله اتّهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع، شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سیّدالانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله می شود.» فتوایی که از شبکه ماهواره‌ای الجزیره گرفته تا روزنامه "الانباء کویت"، سایت پرمخاطب محیط، روزنامه‌ های "السّفیر لبنان" و "الحیات" چاپ لندن و سایت رادیو تلویزیون مصر و … به انعکاس درآمد و مورد تحلیل قرار گرفت. به دنبال این واکنش، مخالفت علنی الحبیب با جریان شیعی مستقر در جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، بحرین، عربستان سعودی، عمان، یمن و سایر جوامع شیعی در کشورهای منطقه نیز آغاز شد. واکنش احمد الطّیب به فتوای مقام معظم رهبری احمد الطّیب، شیخ الازهر در بیانیه‌ ای رسمی، این‌ چنین به فتوای رهبر حکیم انقلاب، واکنش نشان داد: «با تمجید و خرسندی، فتوای مبارک حضرت امام علی خامنه ای را در خصوص تحریم اهانت به صحابه رضوان­ الله­علیهم یا تعرّض به همسران حضرت رسول­(ص) دریافت کردم. این فتوایی است که با دانش صحیح و درک عمیق از خطرناکی آن­چه که اهل فتنه انجام می­ دهند، صادر شده و بیانگر علاقه و اشتیاق به وحدت مسلمانان است. آنچه که باعث می شود بر اهمیت این فتوا افزوده شود، آن است که عالمی از علمای بزرگ مسلمان و از بزرگ ترین مراجع شیعه و به عنوان رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران، چنین فتوایی را صادر کرده است.» 

یاسرالحبیب که به دلیل اظهارات و اقدامات توهین آمیزش نسبت به صحابه و عایشه بیشتر درگیر مناظرات و نامه ‌نگاری با علمای وهابی و بخشی از اهل سنت بود با توجه به موضع ‌گیری منفی علما و مراجع شیعه علیه وی، ناگهان لبه حملات و انتقادات خویش را به سوی طیفی وسیعی از علمای شیعی کشاند و در این راه، هر روز، چهره‌ای جدید از میان علمای شیعه را هدف گرفت. به گونه ‌ای که در موارد بسیاری آن‌ها را تا حد کفر و خروج از دین تکفیر نمود. اهانت به علمای شیعه یاسرالحبیب با انتقاد از نگرش ‌های عرفانی طیفی از علمای شیعه مانند حضرت امام خمینی(ره)، "علامه طباطبایی"، آیت الله "بهجت"، آیت ‌الله "سیستانی"، آیت ‌الله "حکیم" و سایر مراجع بزرگ شیعه در کشورهای منطقه و ... همگی ایشان را منحرف خوانده و به علاوه حملات شدیدی را بر ضد شهید آیت الله "محمد باقر صدر" انجام داد و در گفتاری ناپسند مدعی شد که ایشان در حالی از این دنیا رفته که از مذهب تشیع خارج شده بود. اهانت به سید حسن نصرالله الحبیب همچنین ضمن فاسق قلمداد کردن "سید حسن نصرالله" طی سخنانی گفت که اگر "بن لادن" و "قرضاوی" مجاهد هستند، "سید حسن" نیز مجاهد است و او را به دلیل تبعیت از علمای شیعه، گمراه خواند. اهانت به آیت الله سیستانی یاسرالحبیب اگرچه در قبال مرجعیت آیت الله سیستانی در روزهای ابتدایی فعالیت‌هایش بسیار محتاطانه سخن می ‌گفت اما هر روز به جسارت خویش در قبال ایشان نیز افزود تا اینکه در نهایت از عباراتی بسیار سخیف و ناپسند در قبال ایشان استفاده کرد. او بعد از ابراز این اظهارات سخیف، مدعی شد که آیت ‌الله "سیستانی" توجهی به نگاه‌ های نسل جدید تشیع نداشته و عن ‌قریب است که شاهد طغیان تشیع بر ضد مرجعیت باشد. 

در میان همه توهین ‌های یاسرالحبیب به مراجع عظام تقلید در تمام کشورهای اسلامی و شیعیان منطقه، تنها کسی که از گزند کلام یاسرالحبیب در امان ماند و در اقدامی عجیب همواره به عنوان مرجعیت راستین شیعه از سوی او معرفی شد، آیت‌ الله سید صادق شیرازی بود. او همچنین مدعی شد که بیت آیت ‌الله سید صادق شیرازی موید و حامی جریانی است که او دنبال می کند. ادعایی که از جانب آیت ‌الله شیرازی رد یا تأیید نشد، اما بیت ایشان نه تنها هرگز ردیه ‌ای بر مدعیات الحبیب منتشر نکرده و کلامی بر ضد او و اهانت‌ هایش به مراجع عظام اظهار نداشت بلکه در مواردی برای وی تاییدیه نیز نگاشته و به حمایت از او برخاست. البته شخص آیت ‌الله سید صادق شیرازی در اقدامی که انعکاس رسانه ‌ای گسترده‌ای داشت، پس از افزوده شدن انتقادها به یاسرالحبیب مبنی بر بی سواد بودن او، اجازه نامه ‌ای مفصل برای او نگاشت و در آن اجازه نامه او را در 30 سالگی "صاحب الفضیله العلامه الحاج الشیخ یاسر الحبیب دام تأییده" خطاب کرد. برادر آیت ‌الله سید صادق شیرازی به نام "سید مجتبی" و پسر ایشان به نام "سید احمد" که هر دو ساکن انگلستان بودند رابطه تنگاتنگی با یاسر الحبیب داشته و هر دو بارها از یاسر الحبیب حمایت کردند. حمایت مجتبی شیرازی در این میان ارتباط یاسر الحبیب با "مجتبی شیرازی" پس از موضع‌ گیری‌های علمای اهل سنت و شیعیان در حرام اعلام کردن اهانت به نمادهای اهل ‌سنت تقویت شد. برخی نشریات عربی از جمله "الوطن و عکاظ و ..." اعلام کرده‌اند که یاسر الحبیب پس از آن‌ که سالها شاگردی "مجتبی شیرازی" را در لندن انجام داده با دختر وی ازدواج نموده و ارتباط سببی میان ایشان برقرار شد. همچنین "سید احمد شیرزی" فرزند آیت ‌الله "سید صادق شیرازی" که او هم ساکن لندن بوده، بارها در حمایت از یاسر الحبیب سخن گفت. 

برخی رسانه‌ها معتقدند که تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای که بودجه فراوانی برای تبلیغ در اختیار دارند با عنوان "احیاء شعائر حسینی" بهانه ‌ای برای فعالیت الحبیب شده و وی در رسانه ‌های طرفدار خود به اقدامات تفرقه ‌انگیز و اهانت به مذاهب مختلف مسلمانان همت گمارد. شبکه جدید التاسیس "المرجعیه" یکی از شبکه‌ هایی بوده که به تبلیغ گسترده و انعکاس حرف‌هایی از جنس مواضع او و افرادی می‌ پردازد که مورد حمایت او و جریان همفکر هستند. همچنین رسانه‌ های متبوع الحبیب اعلام می ‌کنند که عموماً درآمد خود را از طریق حساب ‌های بانکی که در کشور انگلستان برای خود ایجاد کرده‌اند، تأمین می‌ کنند. 

یکی دیگر از اقدامات جریان مشکوک یاسرالحبیب نام‌ گذاری "هفته برائت" در ربیع‌ الاول سال 1391 ه.ش، بود و خود وی  ازجمله افرادی بود که نقش محوری در این جریان ایفا کرد. بدعتی که به خاطر نداشتن امکان مقابله به مثل برای اهل سنت از آن لحاظ که مقدسات شیعه، مقدسات اهل سنت هم هستند، از لحاظ روانی جریان تکفیری اهل سنت را تقویت کرده و بهانه ‌ای دیگر برای کشتار شیعیان بی‌ گناه و مظلوم سراسر جهان اسلام را فراهم کرد. بدعتی که اهل سنت را به عنوان مسلمینی که قریب به اتفاق محب اهل بیت علیهم‌السلام هستند و به فرموده پیامبر(ص)، محبت ذی‌ القربی را وظیفه خود می‌ دانند را بیش از پیش از تشیعِ دافعه ‌زا و بی ‌منطق معرفی شده دور می ‌کند.  این جریان در اطلاعیه‌ ای اعلام کرد: «با نزدیک شدن به ایام فرحه الزهرا و غدیر ثانی، شورای سیاست گذاری شبکه جهانی امام حسین علیه ‎السلام در بیانیه ای اعلام داشت: روز نهم ربیع الاول طبق فرموده اهل‌ بیت علیهم‎ السلام روز غدیر ثانی نام ‌گذاری شده است… از این رو بر خود لازم می ‎دانیم که از روز نهم لغایت 15 ربیع الاول را به عنوان هفته برائت نام‌ گذاری کنیم تا از این شبکه مقدسه پیام برائت از دشمنان خاندان رسالت را با اتکا به عمل معصومین به جهان صادر نماییم.» در واقع این حرکات زشت بدعت آلوده در حالی صورت می گرفت که خداوند در آیه 17 سوره الانعام فرموده است: وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا به غیر عِلْمٍ یعنی به خدایان و بت‌های مشرکین و کفار حرف زشت نزنید چون آن‌ها مقابله به مثل کرده و به مقدسات شما توهین می ‌کنند این آیه شریفه به طریق اولی دستور عدم توهین به مقدسات سنی‌ ها را ثابت می ‌کند. بهترین تعبیر راجع به یاسر الحبیب سخن سید مقاومت، "سید حسن نصرالله" است که شیخ هتاک را «شخصٌ شیعیٌ غیرُ معروفٍ عند الشیعه أساساً» دانست. عقب نشینی فتنه‌ گران گسترده شدن موج اعتراضات درباره توطئه دشمنان در مطرح كردن هفته برائت، موجب شد تا جریان افراطی كه این موضوع را مطرح كرده بود عقب نشینی كند. سایت رسمی این جریان با حذف لوگوی هفته برائت از خروجی خود، حتی فتوای یكی از شخصیت ‌های مروج این رویكرد افراطی را كه اینبار بر وحدت تاكید داشت منتشر كرد. 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۴۷:۴۳

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۴۷:۴۴

یاسرالحبیب

خلاصه زندگی نامه

 یاسر یحیی عبدالله حبیب سلام الحبیب، معروف به یاسر الحبیب، روحانی افراطی شیعه نمای کویتی و مدیر شبکه تلویزیونی فدک، که بدلیل اظهارات توهین آمیز علیه اهل سنت از سوی منتقدان به عاملی برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی شناخته می‌شود. او همچنین به شیخ خوش ‌پوش انگلیسی معروف است. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع