مهدی کروبی در تاریخ 4 مهر 1316، در الیگودرز به دنیا آمد. پدر وی احمد کروبی از روحانیون و زندانیان سیاسی بود. ملا احمد از مبارزان باسابقه منطقه به شمار می‌آمد. مهدی به پیروی از پدر به تحصیل علوم حوزوی روی آورد و در آغاز دهه 1330 خورشیدی، وارد حوزه علمیه شد. با شرکت در امتحانات متفرقه دیپلم ادبی و پس از آن «تصدیق مدرسی» را دریافت کرد. وی در 1341، با فاطمه کروبی که خود از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب و اصلاح‌طلب پس از انقلاب است، ازدواج نمود. حاصل این ازدواج 4 فرزند به نام‌های محمدحسین متولد 1344 لیسانس حقوق، محمدتقی متولد 1346 دارای دکترای حقوق بین‌الملل، علی متولد 1351 دارای تحصیلات حوزوی و یاسر متولد 1357، است.  کروبی در سال 1342، در رشته فقه و حقوق اسلامی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در دانشگاه تهران به توصیه شهید مرتضی مطهری با دکتر احمد ناظر زاده کرمانی ارتباط نزدیکی داشت.    دو نظر کاملاً متفاوت درباره تحصیلات مهدی کروبی هر چند وی از مبارزان پیش از انقلاب بوده و این خود تأخیر در اخذ مدرک لیسانس را توجیه می‌کند ولی در این میان دشمنان دیروز کروبی و دوستان امروزش دو نظر کاملاً متفاوت را درباره تحصیلات وی ارائه کرده‌اند: علیرضا نوری زاده چند سال پیش از آن که فتنه سال 88 با محوریت شخصیت‌هایی چون کروبی رخ دهد، مدعی شده بود کروبی پس از سه بار رد شدن در درس تفسیر قرآن در دانشکده الهیات و نمره ناپلئونی گرفتن در تمام واحدهای فقهی لیسانس الهیات اخذ کرده است. این جاسوس خارج نشین این بار و با نگاهی ماکیاولیستی به مواضع جدید کروبی معتقد است اعتراضات کروبی را بایستی از منظر یک عالم و مرجع دینی مورد توجه قرار داد!  نوری زاده بعدها طی تحلیلی درباره نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی از کروبی به عنوان یکی از ارکان نظام و رجل دینی نام برد که صاحب لباس دینی و عبا و عمامه است!  به هر حال 8 سال طول می‌کشد تا کروبی از دانشکده الهیات لیسانس بگیرد. وی در این زمینه می‌گوید: «به دلیل دستگیری های مکرر و نیز زندگی مخفی در برخی سال های فاصله 1343 تا 1351 و نیز به خاطر تأثیر در ارائه پایان نامه اخذ لیسانس حدود 8 سال به طول انجامید.»   ورود به حوزه علمیه قم  با ورود به حوزه علمیه قم وی از محضر علمايي چون حضرات آیات مشكينی، ستوده، حسينی مازندرانی، مصطفی خمينی، محمد موحدی لنكرانی، سلطانی، حسینعلی منتظری، حائری يزدی و امام خمينی (ره) استفاده می‌کند.  سال‌ها بعد اطرافیان کروبی اجازه‌نامه‌هایی را منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد وی دارای اجتهاد متجزی بوده و حتی عده‌ای کروبی را با عنوان حوزوی «آیت الله» خطاب قرار داده و شاید هم با همین سابقه است که وی طی سال‌های گذشته به برخی طلاب علوم دینی در شهرستان‌ها شهریه داده و بر روی پاکت شهریه از عنوان «حضرت آیت‌الله العظمی کروبی» استفاده کرده است!  
اگر ساعتی پای سخنان مهدی کروبی بنشینید متوجه خواهید شد که وی بیشتر از این که امروز خود را به رخ دیگران بکشد علاقه‌ی شدیدی دارد از سوابق انقلابی خود سخن بگوید و نشان دهد که دارای سابقه‌ای روشن است و دیگران این سابقه را مورد توجه قرار نداده و ارزش‌های وی مغفول مانده است.  در این بخش نیم‌نگاهی به سوابق مبارزاتی شیخ اصلاحات می‌اندازیم. وی در سال‌های ابتدایی انقلاب طی مصاحبه‌های متعدد به مبارزات خود پرداخته و تقریباً روزشماری از این مبارزات را ارائه می‌کند.   کروبی در مصاحبه با کیهان کروبی در مصاحبه با کیهان می‌گوید: «سال 42 و پس از دستگیری امام (ره) در روزهای بعد از 15 خرداد، به هنگام رفت‌وآمد بین قم و تهران، به جرم حمل اعلامیه امام دستگیر شدم و 50 روز در زندان شهربانی تهران بودم. رمضان همان سال به کاشان رفتم  و در آنجا بازداشت شدم اما پس از مدتی در تهران مرا آزاد کردند. پس از دستگیری امام  در پایان سال 43 در رابطه با کاپیتولاسیون و نامه‌هایی که در قم تنظیم و توزیع شد مدت 20 روز در زندان قزل‌قلعه بودم.  سال 45، در رابطه با بازداشت آیت‌الله منتظری اقدام به جمع‌آوری امضا و تماس با علما کردم و به این جرم تحت تعقیب قرار گرفتم. مدتی متواری بودم و دریک مسافرت قاچاقی به عراق 3 یا 4  ماه در آن کشور اقامت کردم ولی نتوانستم تحمل کنم از این مسافرت نامه‌هایی با خود آوردم و در بازگشت بازداشت شدم  و برای 6 ماه مرا به گنبدکاووس تبعید کردند. از آنجا که بازگشتم در رابطه با توزیع و پخش نامه سرگشاده امام خمینی (ره) به هویدا گرفتار شدم. در آن سال ما را به قزل‌قلعه بردند. تا آن زمان در زندان‌ها تنها برخورد توهین‌آمیز بود اما این بار به وسیله کمالی منوچهری مورد ضرب و شتم قرار گرفتم به طوری که تا مدت‌ها چرک از گوشم می‌آمد و دو دندانم شکست و به 6 ماه زندان محکوم شدم که سه ماه آن در سلول قزل‌قلعه و سه ماه در زندان قصر به پایان رسید.  سال 49 در رابطه با شهادت آیت‌الله سعیدی و رحلت آیت‌الله حکیم و مسئله تاکید برای مرجعیت امام (ره) دوباره تحت تعقیب قرار گرفتم و 3 ماه با اسم مستعار در جنوبی‌ترین محلات تهران در مدرسه‌ای تدریس می‌کردم. اواسط سال 50 به شمیران آمدم و از طرف آقای طالقانی به وسیله آقای معادی خواه در مسجد صاحب‌الامر خیابان حکمت فعال شدم و امام جماعت آنجا بودم. در کنار این فعالیت‌ها دانشگاه هم می‌رفتم  و دوره دانشگاه من 7 سال طول کشید. سال 53 در رابطه با جلسات و نشریات مبارزین و کمک به خانواده‌های زندانی بازداشت شدم. آن سال برای کمیته مشترک رژیم شاه مدفون حادترین سال‌ها بود، حدود 3 ماه در کمیته بودم و بعد به زندان قصر رفتم. دادگاه بدوی و تجدیدنظر مرا به 5 سال زندان محکوم کردند. تا اواخر سال 55  مرا چند بار به کمیته بردند تا اینکه به اتفاق مرحوم شهید عراقی آزاد شدیم. قبل از پیروزی انقلاب قسمت اعظم مسئولیت پول‌هایی که برای اعتصابات نفت و گرفتاری‌های مردم جمع‌آوری می‌شد با من بود به طوری که زمان بازگشت امام 2 میلیون تومان پول نزد من باقی بود. از همین جهت مسئولیت کمیته امداد امام (ره) و بنیاد شهید به من واگذار شد.» 
در سال‌های پایانی رژیم پهلوی روزنامه‌ها تصاویری را منتشر کردند که در آن تعدادی از مبارزان تازه آزادشده از زندان در یک مراسم ویژه از شاه بابت آزادی خود قدردانی کرده‌اند. در میان این جمع، چهره‏ی محی‌الدین انواری و مهدی كروبی مشخص بود. البته برخی این اقدام را یك كار سیاسی برای رهایی یافتن از زندان و ادامه همكاری با نیروهای انقلابی دانستند و در برخی اظهارات دیگر آمده است كه این جمع، در یك عمل  انجام‌شده قرار گرفتند بدین ترتیب که رژیم در یك حركت تبلیغی، آنان را دور هم جمع كرده بود و بدون اینكه زندانیان از ماهیت این اقدام تبلیغی باخبر باشند بعدها در مطبوعات دیدند كه حضور این جمع را به عنوان شركت در مراسم ساواك قلمداد کرده‌اند. این امر که در خاطرات برخی از مبارزان قبل از انقلاب نیز با آب و تاب از آن یادشده، می‌تواند راهگشای خوبی برای تبیین آینده سیاسی برخی افرادی باشد که بعد از انقلاب به مرور دچار زاویه با خط امام و انقلاب شدند.   آیت‌الله منتظری در مورد جشن سپاس می‌گوید: «در مورد شکل‌گیری جشن سپاس هم اینکه آن آقایان شرکت‌کننده در جشن هم با ما مشورت کنند که برویم یا نه! نه این نبود. ماهم فهمیدیم که از آقایان دعوت کرده‌اند و بردند، و آنجا برنامه انجام شد، اما اینکه بگویید آن‌ها بی‌اطلاع بودند، [ نه] خب ما هم بی‌اطلاع بودیم، پس چرا به ما نگفتند که بیایید آنجا؟!»    حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در باره مراسم سپاس این‌گونه می‌گوید: «در این مراسم که از تلویزیون پخش شد و به جلسه سپاس معروف شد، دیدیم که هر یک از آن‌ها مدالی بر سینه‌هایشان زده بود و دوربین مخصوصاً روی بعضی‌های زوم می‌کرد، روی چهره‌های معروف. بعد آن‌ها یک صدا اعلام «سپاس» از شاه کردند... این امر برای بچه‌ها در زندان خیلی گران تمام شد، برایشان خیلی سنگین بود که ببینند برخی چنین تقاضایی از شاه کرده‌اند. به ویژه اینکه در میانشان چهره‌های سرشناس و مبارزی وجود داشتند، کسانی که بیش از 10 سال زندان را در شرایط طاقت‌فرسا تحمل کرده بودند. آقایان که در جلسه سپاس شرکت کرده بودند، یکی از دلایل را حضور  موثر خود در بیرون از زندان معرفی می‌کردند، می‌گفتند: ما در زندان آموخته‌هایی داریم که می‌تواند از انحراف بقیه جلوگیری کند. این عده از دوستان می‌گفتند: ضرورت دارد ما در بیرون باشیم و از انحرافی که پدید آمده جلوگیری کنیم و کسانی را که توهم درست و اسلامی بودن مبانی سازمان در ذهنشان وجود دارد را نجات دهیم، ما اسناد بسیار روشنی در اختیار داریم و واقعیات درون زندان را هم برای آن‌ها شرح می‌دهیم.»    تحلیل بهزاد نبوی از جشن سپاس  بهزاد نبوی علت و بازتاب جشن سپاس را چنین تحلیل و روایت کرده است: «دراین‌باره بعضی هاشان گفتند که: ما نفهمیده افتادیم در این دام. یک دفعه ما را بردند به یک سالن،  دیدیم یکی نشسته صحبت می‌کند و... بعضی‌ها نیز تحلیلشان این بود که باید بیرون رفت. یکی از آن‌ها می‌گفت: سه روز قبلش هم آمدند و گفتند: آقا این کار را بکنیم، ما گفتیم راضی نیستیم و بعد یک چنین آدم هوشیاری را وقتی به آنجا می‌بردند، می‌تواند داد و بیداد کند و از آنجا بیرون بیاید. مجاهدین خلق در باره آن‌ها این جور می‌گفتند که این‌ها آب از دهانشان راه افتاده بود که بیایند بیرون. دیگر اوضاع خیلی داغ شده بود. باور کنید بدترین روز زندگی من بود. همین جوری خیس عرق شده بودم، همین طور که جزء ناظرین و شنوندگان نشسته بودم عرق از همه‌جایم سرازیر شده بود. مجاهدین خوشحال!اصلاً نفسم در نمی‌آمد، نمی‌توانستم از وسط جمع بیرون بیایم، بحث که تمام شد رفتم یکی از توالت‌ها، پرده را کشیدم و شروع کردم زارزار گریه کردن»    دفاع حزب اعتماد ملی از دبیر کل خود بعدها با جدی شدن این شبهه که کروبی برای رهایی از زندان رژیم ستم‌شاهی از شاه تشکر کرده است حزب اعتماد ملی را بر آن می‌دارد که از دبیر کل خود دفاع کند. اعتماد ملی با اشاره به سوابق مدیریتی و مبارزاتی مهدی کروبی مدعی می‌شود: در تلاش‌های ریاکارانه و مزدورانه خود از سر استیصال و درماندگی برای ضربه زدن به حرکات انسان دوستانه و مدبرانه شیخ اصلاحات مجبور شدند به وقایع تحریف‌شده رژیم دیکتاتوری منحوس شاهنشاهی نیز متوسل شوند و به دروغ چیزی را به ایشان نسبت دهند که حتی آنان که کمترین اطلاعی از آن وقایع دارند باور نخواهند کرد تا چه رسد به امثال آقایانی نظیر آیت‌الله انواری و جناب آقای عسگراولادی و آقای ابوالفضل حیدری که به همراه شهید بزرگوار عراقی و سایر سران موتلفه که زندانی بودند و در آن مراسم نمایشی حضور داشتند، لذا پیشنهاد می‌شود آقایان برای اطلاع دقیق بروند و از این سه نفر بزرگواری که هنوز در قید حیات هستند سؤال کنند تا بدانند چه کسانی از شاه طلب عفو می‌کردند و چه کسانی تا آخرین لحظه بر مواضع خود تاکید می‌ورزیدند.   این پاسخ نیز نتوانست ابهامات را برطرف سازد و  موضوع طلب عفو و بخشش کروبی  از شاه به عنوان نقطه تاریک و مبهمی در کارنامه وی به ثبت رسیده است.   
سرپرستی بنیاد شهید انقلاب اسلامی در بدو تاسیس مسئولیت کمیته امداد امام خمینی (ره) تا تاسیس بنیاد شهید عضویت درشورای مرکزی کمیته امداد نماینده مجلس شورای اسلامی دردوره های اول از لرستان، دوم، سوم، ششم از تهران نائب رئیس در دوره دوم و اوایل دوره سوم ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره های سوم و ششم سرپرستی حجاج ایرانی در مراسم حج از سوی امام خمینی (ره) از سال 1364 تا 70 عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تا سال 67 عضو موسس و دبیر مجمع روحانیون مبارز تهران از بدو تاسیس تا سال 84 مسئولیت اموال مجهول المالک و اموال متعلق به رهبری از سوی امام خمینی (ره) عضو  شورای بازنگری قانون اساسی از سوی امام خمینی (ره) معاونت پژوهشی و معاونت رشد و سازندگی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش   
22 اسفند ماه سال 1358، کروبی به سمت سرپرست بنیاد شهید انقلاب اسلامی منصوب می شود و تا 6 مرداد ماه سال 1371، در این مسئولیت باقی می ماند. انتقادات فراوانی به مدیریت مهدی کروبی در بنیاد شهید تاکنون وارد شده است. مفاسد مالی و اقتصادی فراوان درزمان مدیریت کروبی بربنیاد شهید، ورود زنان با وضعیت زننده به این نهاد، زندانی و شکنجه همسران و خانواده شهدا در زندان های مخفی از جمله اتهاماتی است که کروبی تا کنون به آنها پاسخی نداده است.  همسر شهید پالیزوانی می گوید: «کروبی زود هم عصبانی می شدند كه یك بار به گوش همكار من زدند و بعد برایش از دفتر كروبی سكه فرستادند. همكارم مسئول فرهنگی چیذر بودند. گویا آقای كروبی رفته بودند برای بازدید كه این همكار من گله‌ ای می كند و آقای كروبی هم ناراحت می‌شود و یك سیلی به او می‌زدند. ظاهرا این اتفاق برای یكی ازهمسران شهدا هم بوجود آمده بود.»   
با سرکوب شدید قیام پانزده خرداد 1342، به این موضوع پی برده شد که علت شکست، عدم وجود تشکیلاتی منسجم بوده است. در سال 1356 به تاکید امام خمینی (ره) و با حمایت از شهید مطهری، نخستین هسته  جامعه روحانیت شکل گرفت. برنامه‌ریزی راهپیمایی‌ها، سخنرانی در مساجد، تهیه  شعارها و هماهنگی و سازمان‌دهی مبارزه ضد حکومت پهلوی عمدتاً بر عهده  جامعه روحانیت مبارز بود.اساس‌نامه جامعه روحانیت مبارز در سال 1357، تدوین شد. در آذر 1358، به توصیه امام خمینی (ره) اساس‌نامه جدیدی تنظیم و بسیاری از بندهای اساس‌نامه پیشین حذف شد و نام آن به «جامعه روحانیت مبارز تهران» تغییر یافت. آخرین تغییر در اساس‌نامه مربوط به 29 مرداد 1375 بود که نام جامعه به «جامعه روحانیت مبارز استان تهران» تغییر یافت. جامعه روحانیت مبارز همواره در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعیت موتلفه اسلامی در اکثر زمینه‌ها همسو و از موضع پدری نسبت به گروه‌های سیاسی همفکر دیگر برخوردار بوده و این همسویی تا مدتی ادامه داشت تا آنکه برخی از اختلاف نظرها بر سر مسائل روز اقتصادی و سیاسی سبب شد تا جامعه روحانیت مبارز در فروردین 1367، با موافقت امام خمینی (ره) دچار انشعاب گردد. تحولات و مقتضیات نظام جمهوری اسلامی موجب ظهور دیدگاه‌های مختلفی در عرصه مدیریت اجرایی كشور شد و به دلیل اختلاف سلیقه درونی بین اعضای برجسته جامعه روحانیت، این نهاد نیز از تأثیر اختلاف سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها مصون نماند و این فرآیند نهایتاً در سال 1366، منتهی به انشعاب جامعه روحانیت مبارز تهران شد و مجمعی بنام «مجمع روحانیون مبارز» از جامعه روحانیت منشعب گردید.  
پس از كسب اكثریت كرسی‏های تهران در مجلس سوم، مهدی كروبی به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد و مجمع روحانیون که نگرش چپ داشتند بر مجلس حاكم شدند. حكومت جناح چپ بر مجلس تنها به مدت یك دوره دوام آورد و قبول قطعنامه و پذیرش آتش بس، توقف جنگ و آغاز دوران سازندگی، رحلت امام خمینی (ره)، انجام اصلاحات در قانون اساسی و اعطای اختیارات گسترده به رئیس جمهور و حذف پست نخست وزیری، شرایط را دگرگون كرد. با رحلت امام خمینی (ره)، حضرت آیت الله خامنه‏ای رهبری جامعه اسلامی را بر عهده گرفت. با تغییر اوضاع سیاسی كشور و انتقاداتی كه به مدیریت جناح چپ در مجلس سوم شده بود و همچنین به علت عدم تطبیق جناح چپ با شرایط موجود به ویژه نحوه تنظیم رابطه و اطاعت از ولایت فقیه و مخالفت با برنامه توسعه اقتصادی، محبوبیت جناح چپ و مجمع روحانیون مبارز نزد مردم پایین آمد؛ در این شرایط انتخابات چهارمین دوره مجلس شواری اسلامی آغاز شد و همان فرصت تبلیغاتی كه در دوره سوم برای جناح چپ به وجود آمده بود این بار نصیب جناح راست و جامعه روحانیت مبارز شد.    شكست در انتخابات بعد از انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس‌جمهور، دوره‌ی ميرحسين موسوی و سیاست‌های دولت او به پايان رسيد. نيروهای چپ مجلس نيز احساس كردند كه با شرايط جديدی مواجه‌اند و درعین‌حال ترديدهايی نيز برای شركت در چهارمين دوره انتخابات داشتند. به خصوص اينكه مسئله‌ی نظارت استصوابی نيز مطرح شد و عده‌ای از نيروهای چپ رد صلاحيت شدند.  از همان آ‎غاز مشخص بود كه در اين دوره، شماری از هواداران جريان چپ در جريان بررسی صلاحيت شورای نگهبان و هيأتهای اجرايی و نظارت، از گردونه‌ی رقابت بازمی‌مانند. بنا بر برخی گزارش‌ها، پس از ثبت‌نام داوطلبان در اسفند سال 1370، خبر رسيد كه 41 نفر از نامزدها رد صلاحيت شدند كه قريب به اتفاق آن‌ها از بين نيروهای طيف چپ بودند. مجمع روحانيون و گروه‌های همسو تصميم گرفتند در انتخابات شركت نكنند، اما بعدها بنا به توصيه رهبری، با انتشار بیانیه‌ای عزم خود را برای حضور در انتخاب اعلام و عنوان كردند كه تنها به خاطر رهبری در اين عرصه شركت مي‏كنند.     به رغم اين اتفاقات مجمع روحانيون مبارز در انتخابات شركت كرد و با توجه به اينكه با روی کار آمدن كابينه هاشمی رفسنجانی جامعه ايران منتظر تحقق شرايط جديد بود و حضور نمايندگان منتسب به جريان چپ را در مجلس شورای اسلامی با توجه به انتقاداتی كه به عملكرد هاشمی داشتند مانعی برای پيگيری سیاست‌های اقتصادی رییس‌جمهور تشخيص داده بود و از سوی ديگر جريان رقيب تبليغات منفی عليه نيروهای مجمع روحانيون مبارز آغاز كرده و حتی در برخی از محافل و مجالس شايعاتی از قبيل ولخرجی‌های كروبی در جريان برگزاری مراسم عروسی برای فرزندش مطرح شده بود، وی و ديگر دوستانش در انتخابات چهارمين دوره مجلس شورای اسلامی توفيقی برای كسب آرا به دست نياورند.    ازسرگیری فعالیت بعد از پنج سال توقف بعد از شكست در انتخابات، كروبی مدتی به عنوان توليت آستانه حضرت عبدالعظيم حسنی فعاليت كرد. البته از اين پس مجمع روحانيون مبارز در انزوای سياسی فرورفت و در انتخابات نامزدهای پيشنهادی خود را معرفی نمی‌کرد و تنها روزنامه سلام به عنوان ارگان اين تشكل فعاليت مطبوعاتی داشت و برخی مواقع سخنان مهدی كروبی را به عنوان دبير كل مجمع روحانيون مبارز انعكاس می‌داد. رئیس سومین دوره مجلس شورای اسلامی نه تنها به مجلس راه نیافت حتی رتبه سی و هفتم را در بین نامزدهای تهران به خود اختصاص داد، تعدادی از كاندیداهای مجمع روحانیون از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و تمامی كاندیداهای جامعه روحانیت به مجلس راه یافتند. از این زمان مجمع روحانیون مبارز حاشیه‌نشینی را انتخاب و تا سال 1374 هیچ‌گونه فعالیتی نداشت.  در مهرماه 1374 چند ماه قبل از برگزاری انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، مجمع بعد از حدود پنج سال توقف، فعالیت خود را از سر گرفت ولی به خاطر رد صلاحیت تعدادی از كاندیداهای خود، دوباره صحنه انتخابات را ترك و در مورد حوزه انتخابیه تهران لیستی ارائه نکرد.   انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم  سیر نزولی فعالیت جناح چپ و مجمع روحانیون ادامه داشت تا آنكه زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم فرا رسید. در انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم پس از آنكه سیّدمحمد خاتمی از اعضای شورای مركزی مجمع به عنوان كاندیدای انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری از طرف جناح چپ و در رأس آن از طرف مجمع معرفی و در حقیقت با این معرفی، مجمع وارد مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی خود شد و به دوره طولانی (هشت ساله) انزوای سیاسی پایان داد.  در آستانه ی برگزاری انتخابات هفتمين دوره رياست جمهوری، اين حزب دست به تقلايی تازه  زد و با تلاش پيگر خود سيد محمد خاتمی را راضی به شركت در انتخابات كرد.    انتخابات مجلس ششم  در انتخابات مجلس ششم نیز با توجه به تغییر جو سیاسی و عدم رد صلاحیت كاندیداها، این گروه در تهران و شهرستانها كاندیدا معرفی کرد و کروبی به عنوان یکی از کاندیداها معرفی شد و تا حدود زیادی نیز توانست آراء مردم را جلب کند. كروبی بر اساس اعلام نتايج انتخابات ششمين دوره مجلس، رتبه 26 را در ميان ليست 30  نفره نمايندگان تهران را كسب كرد و البته اين نتيجه ی نه چندان مطلوب گرچه شرايط را برای حضور او در مجلس فراهم ساخت اما در عين حال اعتراض او را به نحوه شمارش آرا در پی داشت.  زمانی كه مجلس تشكيل شد، برخی از نمايندگان دوم خردادی از جمله اعضای حزب مشاركت قصد انتخاب فردی از ميان خود به عنوان رئیس مجلس را داشتند اما به خاطر سن و تجربه و حمايت نيروهای اقليت مجلس ششم از رياست كروبی، در نهايت ناچار به موافقت با معرفی او به عنوان رئیس مجلس شدند.  هرچند دوره ششم، دوره موفقیت گروههای چپ مدرن به رهبری جبهه مشاركت به شمار می آید اما انتخاب كروبی، دبیر كل مجمع به عنوان رئیس مجلس یك پیروزی دیگر برای مجمع به حساب می آید.    تأسیس حزب اعتماد ملی در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری از طرف مجمع كروبی به عنوان كاندیدا معرفی شد ولی بخاطر اختلاف نظر در بین جبهه اصلاحات و نیز عدم حمایت جدی اعضای مجمع ازكروبی و نیز یك سری دلائل دیگر، زمینه انشعاب در مجمع روحانیون به وجود آمد و كروبی از دبیر كلی مجمع استعفا داده و اقدام به تأسیس حزب اعتماد ملی کرد. بعد این استعفا، در مجمع نیز از لحاظ ساختاری تحولاتی به وجود آمد و با ایجاد شورای سیاستگذاری، سیّدمحمد خاتمی به عنوان رئیس شورا و موسوی خوئینیها به عنوان دبیر كل انتخاب شدند.   متحد اصلی خاتمی وی در ایام شكل گیری دوم خرداد، به عنوان یك چهره سیاسی پرتلاش ظاهر و تا آخرین روزهای ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی یكی از متحدان اصلی او باقی ماند. گرچه به خاطر شرایط  پدید آمده ی آن دوران  و تندروی های برخی از نیروهای اصلاح طلب و سكوت و ملاحظه کاری  خاتمی در مواجهه با این تندرویها، از سران جبهه دوم خرداد دل خوریهایی دارد اما در عین حال همچنان خود را به عنوان پیش كسوت عرصه ی  اصلاحات می‏شناسد و انتقادهای تند و تیز اخیر خود را از برخی چهرههای افراطی به نفع اصلاح طلبان میداند. كروبی در این زمینه می‌گوید: «روزی كه ما آقای خاتمی را راضی به شركت در انتخابات كردیم به رئیس محترم جمهور و دفتر مقام معظم رهبری عرض كردم كه ما آقایی را وارد صحنه كردیم. حالا كه وارد صحنه شد او دارای حیثیت و شخصیتی است و اگر بخواهد مورد تعرض قرار بگیرد ما ناگزیریم از او دفاع كنیم. گفتم خلاصه ما غیرتمند هستیم و حاضر نیستیم كسی را كه به میدان وارد كردیم او را رها كنیم. روزهایی كه به آقای خاتمی اصرار می‏كردیم  و او زیر بار نمی‏رفت و می‏گفت: شما به من می‏گویید بیا من به میدان می آیم. بعد ممكن است تندی و پرخاش و هتاكی و حمله صورت گیرد. گفتیم مطمئن باش نمی‏گذاریم تنها بمانی» كروبی بارها با سخنرانی‌های متعدد دفاع جانانه‌ای از خاتمی كرد و در مقابل تبلیغات منفی جریان راست علیه وی واكنش نشان داد.  وی  در اجتماع مردم در مسجد اعظم قم ضمن انتقاد از عملكرد جناح مقابل و نكوهش عملیات روانی آنان در تخریب شخصیت خاتمی بر این مسئله تأكید كرد كه او و دوستانش در دفاع از خاتمی، كوتاه نخواهند آمد.    تغییر قانون مطبوعات در اوايل كار مجلس ششم بود كه بحث تغيير قانون مطبوعات پيش آمد. کروبی پس از آن که نامه رهبر معظم انقلاب مبنی بر مصلحت نبودن تغییر قانون انتخابات به مجلس رسید از دستور کار قراردادن بحث تغییر قانون مطبوعات خودداری کرد. اين مسئله اعتراض جمعی از نمايندگان از جمله علی مزروعی را در پی داشت كه با واكنش تند كروبی به اين عنوان كه دستور رهبری يكی از شئونات اختيارات ولی فقيه است مواجه شد. اين اقدام كروبی مورد ستايش بسياری از نمايندگان و فعالان سياسی قرار گرفت.   برخورد كروبی با ماجرای دستگيری حسين لقمانيان  برخورد كروبی با ماجرای دستگيری حسين لقمانيان نماينده مردم همدان يكی ديگر از اتفاقات جالب دوران رياست كروبی در مجلس ششم است. او در واكنش به اين مسئله ضمن ابراز ناخرسندی از دستگيری لقمانيان اعلام كرد كه با اين شرايط قادر به اداره جلسه نيست و به دفتر نمايندگی خود در مجلس پناه می‏برد. اين اقدام عده ای از نمايندگان جناح اقليت را واداشت كه با نوشتن نامهای خطاب به رهبری از ايشان برای لقمانيان درخواست عفو كنند. طبعا با پذيرش اين درخواست از سوی مقام معظم رهبری اين غائله فروکش کرد.   اعتراض كروبی به سخنرانی سيّدهاشم آقاجری در همدان از ديگر مسائلی كه در مورد كروبی در دوران رياست بر مجلس شورای اسلامی اتقاق افتاد، بحث سخنرانی سيد هاشم آقاجری در همدان بود. اين مسئله با اعتراض كروبی مواجه شد و وی در عين حال حكم صادره در مورد آقاجری را ننگين خواند كه تا مدتی اين تعبير در ادبيات نشريات دوم خردادی برای تخطئه عملكرد قوه قضاييه به کار برده می شد.    انتقادهای کروبی به شورای نگهبان انتقادهایی كه او به شورای نگهبان داشت بازتاب‌های مختلفی پیدا می‌کرد: «شورای نگهبان چارچوب قانون را هم نمی‏پذیرد، به نام شورای نگهبان دوپینگ نكنید و شورای نگهبان وارد رقابت سیاسی با جریان مورد تأیید امام (ره) شده است.» از جمله موارد اعتراض او بود.  وی در مقطعی در نطق خود در مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله احمد جنتی را كه در خطبه‌های نماز جمعه در باره رد صلاحیت‌ها صحبت كرده بود مخاطب قرارداد. با وجود اینكه وی در نقد شورای نگهبان در بحث رد صلاحیت‌ها جدی بود اما همواره از عملکرد افراطیون دوم خرداد هم گلایه داشت. او حركت نمایندگان را در بحث تحصن در مجلس شورای اسلامی نمی‌پذیرفت و خواستار پایان دادن به آن بود. از سویی دیگر وی در مقابل برخی از جریان‌های دوم خردادی كه خواستار تحریم انتخابات بودند ایستادگی و خود را به عنوان یكی از نامزدهای انتخابات مطرح کرد.  
با پایان نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهدی کروبی که معتقد بود نهادهای خاص به نفع یک کاندیدا وارد عمل شده و با تقلب وی را به پیروزی رسانده اند، وارد عمل شد و از رهبر معظم انقلاب خواستار شد تا در موضوع انتخابات مداخله کنند. پاسخ مقام معظم رهبری به درخواست و مطالبه غیرقانونی کروبی روشن بود: «به آقای کروبی بگوييد: من رئوس مطالب شما را نگاه کردم. مطالبی که شما گفتيد به کلی دور از شأن شما و در جهت ايجاد بحران در کشور است. آيا متوجه هستيد که چه کار داريد میکنيد؟ آيا متوجه هستيد که ايجاد بحران و بدبين کردن مردم کاملاً در جهت خواست دشمنانی است که خيز برداشته اند برای اين که بلايی بر سر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در بياورند که همه شما را در برخواهد گرفت. اگر اعتراض به انتخابات داريد مگر راه قانونی وجود ندارد؟ چرا فضا را خراب میکنيد؟ ممکن است ديگران نيز اعتراضات مشابه داشته باشند. آيا حق میدهيد آنان فردا همه چيز را زير سوال ببرند؟ من از شما مطلقاً انتظار چنين برخوردی ندارم و من به حول و قوه الهی نخواهم گذاشت افرادی در کشور بحران ايجاد کنند.»  
شیخ اصلاحات با دریافت پاسخ مقام معظم رهبری به درخواست و مطالبه غیرقانونی‌اش، نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نگاشت و طی آن به روند انتخابات اعتراض کرد.این نامه بلافاصله مورد استقبال رسانه‌های خارجی قرارگرفته و به صورت کامل منتشر شد. وی در این نامه مدعی شد که ساعت 5 بامداد 28 خرداد ساعتی خوابیده و در این مدت همه چیز عوض شده است: «پس از حدود دو ساعت که از خواب بیدار شدم، مانند بیداری از خواب اصحاب کهف، دریافتم که همه چیز تغییر کرده است.»  وی در این نامه مدعی شد که منتخب اول ملت ایران است و از کودتای نهادهای خاص نام برد: «معتقدم ملت ايران به خوبی میداند اينجانب منتخب اول آنها هستم و هر چقدر هم که اختيارات نظارتی شورای نگهبان توسط خود آن شورا توسعه يابد،حرکت کودتاگونه آن شورا دراعلام غيرقانونی نتيجه ای غيرازنتايج اعلام شده توسط وزارت کشور، آن هم درساعات اوليه بامداد روزبعد ازانتخابات، قابل توجيه نخواهد بود و تنها میتوان آن را لطف الهی برای افشای يک برنامه از پيش طراحی شده دانست.»  کروبی دراین نامه ازهمه سمت های خود استعفا کرد و نوشت:«ضمن تشکر از ابراز اعتماد جنابعالی، ازاين لحظه از کليه مسئوليتهای سياسی از جمله مشاورت حضرتعالی و عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام استعفا میدهم.» اینگونه بود که پرونده انتخاباتی که برگزار کننده آن وزارت کشور دولت اصلاحات بود و این دولت نیز بر سلامت آن صحه میگذاشت به اتمام رسید درحالی که کروبی همچنان خود را متتخب ملت ایران میدانست و معتقد بود شورای نگهبان با کمک نهاد های خاص کودتا کرده است. 
شیخ اصلاحات اولین شخصی بود که با نزدیک شدن به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرد و حضور خود را مبتنی بر آمدن و یا نیامدن شخص خاصی نکرد. وی شک و دودلی را در جبهه اصلاحات مضر می‏دانست.  وی در مهرماه 87 طی یک کنفرانس خبری گفت: «با گفتوگوهای فراوان، مشاوره های فراوان و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و مشكلات و دشواریهای پیشرو با یاری خدا و آشنایی با همه ی تلخیها و شیرینیهای موجود و با عشق به نظام، كشور و منافع ملی و مردم برای داوطلبی در صحنه ی انتخابات خرداد آینده و رقابت اعلام آمادگی میكنم.»  خبرنگار فایننشنال تایمز در خصوص تعجیل كروبی برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری سئوال كرد و اینكه آیا این اعلام كاندیداتوری پیامی برای خاتمی است كه در انتخابات حضور نیابد؟ كروبی نیز در پاسخ با بیان اینكه هم از جامعه مدنی و تضارب آرا سخن میگوییم  و هم می‏گوییم كه كسی نباید حرفی بزند اظهار داشت: آقای خاتمی عزیز است و آمدن و نیامدن ایشان طبق نظر ایشان است ما هم در حال انجام كار حزبی خود هستیم تازه هم وارد كشور نشده‌ایم منش ما مشخص است.  وی با اعلام این که مهم‌ترین رقیب خود را احمدی‌نژاد می‌داند گفت حامیانم مثل پول‌هایی است که دستم می‌رسد و نمی‌شود گفت از کجا آمده است. «یادتان باشد كه من موسس و دبیركل مجمع روحانیون بوده ام و در انتخابات قبلی نه تنها هیچ گروهی از آن حمایت نكرد، بلكه حتی مجمع روحانیون به سه دسته تقسیم شدند، اما من به لطف خدا آنقدر در كشور طرفدار دارم كه برخلاف پیش بینی ها و نظرسازی ها آن نتیجه كشف شد. اكنون نمیتوانم بگویم كه چه گروههایی هستند مثل مسئله پول كه بعضی سوال می‏كنند پول از كجا می آورید، نمیتوانیم اعلام كنیم. هم اكنون كه من هنوز از كسی نخواسته ام كه كسی از من دفاع كند، فراوان روحانیون و شخصیتها اعلام حمایت كرده اند.»   
با وجود این که محمد عطریان فر یکی از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از کروبی سخن گفت، ولی این حزب و سایر احزاب برجسته اصلاح‌طلب چون مشارکت، کارگزاران و مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز از میرحسین موسوی حمایت کردند تا این بار نیز کروبی حمایت احزاب برجسته اصلاحات را نداشته باشد. با این وجود لیست حامیان روشنفکر کروبی بسیار غنی تر از حامیان موسوی بود. در ابتدا این اقدام با اقبال چندانی از سوی اكثریت جبهه دوم خرداد مواجه نشد و اعلام حضور رسمی كروبی به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری به مذاقشان خوش نیامد و این اقدام كروبی را برنتابیده و اعلام كردند كه كروبی مهره نظام برای خراب كردن آرا اصلاحات است. كروبی كه خاطره تلخی از انتخابات 84 داشت، پس از انتخابات ریاست جمهوری نهم در صف منتقدان دولت قرار گرفت و در اظهارنظرها و مقاله‌ها در روزنامه حزب خود (اعتماد ملی) دولت را به باد انتقاد گرفت. خبر كاندیداتوری كروبی در این روزنامه با چاپ عكسی با دستی بر چانه و نگاهی خندان با زمینه سبز، این‌گونه تیتر شد: «برای تغییر می آیم. من هولوكاست را مطرح نمی كنم. مدارك را ورق پاره نمی خوانم و همه را علیه خود بسیج نمی كنم و...»  
كسانی كه از كاندیداتوری كروبی احساس نگرانی كرده بودند، از طریق تشكیل شورای حكمیت تلاش داشتند تا كروبی را به انصراف از این قصد متقاعد سازند؛ اما طولانی شدن زمان اعلام نامزدی خاتمی موجب شد تا كروبی از این سازوکار (شورای حكمیت) كه از تركیب پیشنهادی آن نیز راضی نبود، خارج شود و نامزدی خود را اعلام كند.  وی از همان ابتدا تصمیم جدّی بر ماندن گرفته بود و علی‌رغم برخی تلاش‌ها برای انصراف وی از كاندیداتوری، اعلام كرد كه «برای حضور در انتخابات جدّی هستم و با تصمیم به حضور آمده ام و به نفع كسی كنار نمی روم.» وی كه برای آمدن رایزنی‌هایی را با شخصیت‌های بزرگ از جمله مقام معظّم رهبری انجام داد در اوّلین مصاحبه خود محمود احمدی‌نژاد را جدّی ترین رقیب خود قلمداد كرد.  
كروبی در 15 بهمن 87، طی صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی حضور خود را در انتخابات اعلام كرد و مهم‌ترین دغدغه خود را این‌گونه اعلام كرد: «این جانب با توجه به وضعیت خطیر كشور و مشكلاتی كه مردم به دلیل اتخاذ سیاستهای شتاب زده و غیر كارشناسانه در سالهای اخیر[ دچار] آن شده اند،خود را موظف می دانم با حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده برای تغییر و بهبود امور گام برمی دارم و در این راه دست یكایك كسانی كه دل در گرو این آب و خاك  و انقلاب دارند را می فشارم!» وی در ادامه بیانیه خود، یكی از شعارهای محوری خود را احیای برنامه‌ریزی و احترام به خرد جمعی دانست و گفت: «اوّلین هدف من كه در ذیل شعار احیای برنامه ریزی صورت بندی شده است، درصدد بازسازی تشكیلات و شوراهای برنامه ریزی در ساختار دولت و اعتبار بخشیدن به جایگاه مشاوره، كارشناسی و خرد جمعی و نیز پذیرش دانش، علم، منطق و عقلانیت مبنای این مشاركت و برنامه ریزی است.»   
كروبی در نشست مطبوعاتی كه با حضور غلامحسین كرباسچی (شهردار اسبق تهران) برگزار شد، در ابتدا كرباسچی را به عنوان مشاور ارشد انتخاباتی خود معرفی كرد و به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت. وی در پاسخ به این كه «مهمترین محور برنامه شما برای انتخابات آینده چیست؟» گفت: «ما جلسات متعددی داریم، در همه بخشها كار می شود، در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برنامه ریزی هایی را تدوین خواهیم كرد.»  كرباسچی نیز در این نشست در خصوص این كه چرا با وجود انتقاداتی كه به شما صورت گرفت، ریاست ستاد كروبی را پذیرفتید؟ پاسخ داد: «از ابتدا قرارم این بود كه درخدمت ایشان به عنوان مشاور باشم،اما ایشان لطف كردند این سمت را گسترده تر كردند.»  
در پی اعلام كاندیداتوری كروبی دبیر کل ّ حزب اعتماد ملی علاوه بر حزب مطبوعش، برخی گروه‌ها نیز اعلام حمایت خود را از كاندیداتوری وی اعلام نمودند. ارگان گروهك فداییان خلق طی بیانیه‌ای رسماً از نامزدی كروبی دفاع كرد. آن‌ها ضمن حمله به احمدی‌نژاد نوشتند: «برای كسی جای تردید نباید باشد كه پیروزی مجدّد احمدی نژاد یك فاجعه بزرگ ملی است و در حال حاضر كروبی است كه قادر است از تحقق فاجعه جلوگیری كند» آنها همچنین از كروبی خواستند برای ایجاد جبهه قدرتمند در برابر احمدی نژاد از میان افرادی مانند خانم شیرین عبادی، عمادالدین باقی، عباس عبدی یكی را به عنوان معاون اوّلی برگزیند!»  گروهك حزب دمکرات از دیگر گروه‌هایی بود كه از كروبی حمایت كرد. آنان در بیانیه خود آوردند: «در رژیم جمهوری اسلامی امكان انتخابات آزاد وجود ندارد و آنهایی هم كه به پیروزی دست می یابند، نمی توانند به برنامه های خود جامه عمل بپوشانند... اما اقدام آقای كروبی كه برای اوّلین بار از سوی یك نامزد ریاست جمهوری در رژیم اسلامی عنوان شده، با هر منظوری كه بوده باشد، امری مثبت است.»  
عباس عبدی: «عده‌ای از روی صداقت یا بر مبنای جنگ روانی كوشیدند كه اجماع میان كروبی و خاتمی و سپس موسوی را در دستور كار قرار دهند. عده‌ای صادقانه فكر می‌کردند به نفع انتخابات است و عده‌ای دیگر آن را در جهت تخریب و جنگ روانی به كار می‌برند تا به زعم خود روحیه طرفداران و نامزد مورد نظر (كروبی) را تضعیف كنند. در كوتاه مدت هم موفق شدند، اما مشكل جنگ روانی این است كه اگر بر مبنای منطقی استوار نشود، در ادامه به ضد شورش تبدیل می‌شود.»  وی همچنین در سخنانی در خرم‌آباد ضمن حمایت از كروبی گفت: «اگر بتوان در مجموعه سیاستمداران ایران پنج نفر بامرام را پیدا كرد، بدون شك بالاترین آنها مهدی كروبی است.»   رسول منتجب نیا: رسول منتجب نیا (قائم‌مقام حزب اعتماد ملی) در استان فارس در دیدار با سران عشایر این استان با اشاره به برخی برخوردهای تند اصلاح‌طلبان با كروبی گفت: «كروبی همان فردی است كه امروز از دوستان چهل ساله خود بی وفایی دیده است و از پشت به او خنجر زده اند. آنهایی كه دست پرورده وی بوده اند و از مواهب او استفاده می كردند، امروز نمك نشناس شده اند.»     مسعود سلطانی فر: مسعود سلطانی فر (مسؤول اجرایی ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی) با اشاره به سفرهای كروبی به استان‌های مختلف كشور گفت: «حضور دبیركل ّ حزب اعتماد ملی در استانهای مختلف باعث شد موقعیت وی نسبت به رقیب اصلاح طلب خود در جایگاه بهتری قرار گیرد. اما با این اوصاف معتقدم انتخابات به دور دوم كشیده خواهد شد و یكی از آنها كروبی است.»   الیاس حضرتی: الیاس حضرتی وضعیت رأی كروبی را خیلی عالی دانست و گفت: «كروبی با سرعت و قدرت به جلو می رود و اگر مشاركت عامه زیاد باشد، با احتمال 80 تا 90 درصد كروبی در مرحله اوّل رأی می آورد.»   
شاید بتوان اصلی‌ترین بخش رقابت‌های انتخاباتی را مناظره‌هایی دانست که در هفته قبل از انتخابات و از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. در این مناظره‌ها مردم عمق اختلاف بین نامزدها را درک کردند و دانستند که رقابت‌ها صوری نیست. کاندیداهایی که تا دیروز خود را از یاران دیرین امام می‏دانستند در این مناظره‌ها بر تصور مردم از خویش خط بطلان کشیدند و در این میان مناظره شیخ با دکتر مناظره‌ای به‌یادماندنی شد. کروبی در این مناظره در دامی که احمدی‌نژاد برای وی پهن کرده بود گرفتار شد و نتوانست از عهده کار برآید. وی بی آن که بداند توصیه مشاورانش را که به وی گفته بودند هر اسمی از ما به میان آمد جوابی نده به موضوع مفاسد اقتصادی و 300 میلیونی که از شهرام جزایری گرفته بود پرداخت و پذیرفت که از وی پول گرفته است. وی که مدعی است اجازه اجتهاد دارد نتوانست یک عبارت ساده عربی را ترجمه کند و در اشتباهی فاحش عبارت عربی «دول الخلیج العربیه» را «کشورهای خلیج عربی» خواند. وی حتی نتوانست پاسخی در مورد زندانی که در زمان ریاست بر بنیاد شهید تأسیس کرده بود و در آن همسران شهدا را زندانی می‌کرد بدهد و سؤال احمدی‌نژاد در این موضوع نیز مثل سؤال‌های دیگر وی بی‌پاسخ ماند. کروبی که در مقابل اتهام مفاسد اقتصادی در یک موضع انفعالی اصل موضوع را پذیرفت در صدد برآمد تا با اتهام زدن به احمدی‌نژاد اثبات کند که احمدی‌نژاد هم پرونده زیاد دارد و به قول عوام این به آن در!  
در پی اظهارات كروبی در مورد گم شدن 300 میلیارد تومان در زمان شهرداری احمدی‌نژاد، مهندس مهدی چمران در گفتگو با فارس اظهار داشت: «در برخی از موارد وقتی در انجام كار یك پروژه با معارضی مانند واحد مسكونی برخورد می شود، رفع آن معارض زمان زیادی به خود می گیرد و امكان نگه داشتن اعتبار وجود ندارد و باید اعتبار آن در جای دیگری هزینه شود؛ 300 میلیاردی كه گفته می شود در زمان شهردار بودن احمدی نژاد فاقد سند است در چنین مواردی هزینه شده است.» وی در گفتگو با ایران نیز گفت: «اگر لازم باشد تمام اسنادی كه محل هزینه های شهرداری تهران در زمان احمدی نژاد را نشان می دهد رسانه ای خواهم كرد.»  وی در پاسخ به شبهات مخالفان دولت و هزینه شدن 300 میلیارد تومان بدون سند گفت: «بی انضباطی مالی در دوران شهرداری سابق بسیار زیادتر از دوران احمدی نژاد بود؛ البته آن زمان به دلیل این كه شورای شهری در كار نبود كه به كار آقایان نظارت كند و یا اگر هم نظارتی بود، صوری بود كسی صدایش بلند نمی شد. من تمام ابهاماتی كه این روزها و پس از مناظره اخیر میان موسوی و احمدی نژاد در خصوص مفقود شدن 300 میلیارد تومان شهرداری احمدی نژاد را كاملاً تكذیب می كنم.»   
با مشخص شدن نتایج انتخابات معلوم شد که طیف گسترده‌ای از حامیان کروبی هیچ جایگاهی در کشور ندارند. نتایج انتخابات آن چنان برای کروبی شوک‌آور و تحقیر کننده بود که هرگز باور نکرد که جایگاهی در میان مردم ایران ندارد. کروبی در میان چهار کاندیدای ثبت‌نام کننده در انتخابات حتی به میزان آرای باطله نیز نتوانست رأی کسب کند و این گونه بود که وی در انتخابات خرداد 88 از میان 4 کاندیدا پنجم شد. بعد ازاعلان نتایج سحام نیوز، سایت رسمی مهدی کروبی، بیانیه ای از وی منتشر کرد که کروبی در آن به سیاق 4 سال پیش نتایج انتخابات را نپذیرفته و از دستکاری انتخابات سخن گفته بود.   صدور بیانیه بعد از اعلان نتایج سحام نیوز، سایت رسمی مهدی کروبی بیانیه‌ای از وی منتشر کرد که کروبی در آن به سیاق 4 سال پیش نتایج انتخابات را نپذیرفته  و از دست‌کاری انتخابات سخن گفته بود. در بخشی از این بیانیه آمده بود:  «22 خرداد ماه كه از حیث مشاركت كم سابقه شما مردم عزیز می‏توانست جشنواره بزرگ جمهوریت در نظام امام خمینی (ره) باشد به سوگواری تبدیل شد و در سوگواری جز مرثیه چه می‏توان خواند؛ مرثیهای برای اعتبار و آبروی رأی فردی كه به عشق و ایمان برای تغییر اوضاع كشور به صحنه آمدند وچنین تخلف در امانت دیدند. نتایج اعلام شده برای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری چنان مضحك  و شگفت است كه در بیان و بیانیه نمیآید و باید فكر دیگری كرد.»    لغوکنفرانس مطبوعاتی  بعدازظهر 24 خرداد، کروبی به همراه خاتمی و موسوی به صورت غیرمنتظره‌ای با لغو کنفرانس مطبوعاتی خود در منزل هاشمی حضور پیدا کردند. در این جلسه برای چگونگی ادامه اعتراضات  و کشاندن هواداران افراطی به خیابان‌های تهران برنامه‌ریزی شد.    بیانیه جدید کروبی بعد از تأیید رسمی نتایج انتخابات بعد از تأیید رسمی نتایج انتخابات کروبی بیانیه‌ای جدید داد و در این بیانیه مفصل با تکرار ادعاهای پیشین نوشت: «پیش از همه اذعان می‌کنم که بسیاری از شما پیش‌تر و دقیق‌تر می‌دانستید که چه خواهد شد و متوجه شده بودید، همان گاه که می‌پرسیدید: «چه تضمینی برای آرای ما وجود دارد»، یا زمانی که می‌گفتید: «نتیجه انتخابات معلوم است و شما آب در هاون می کوبید.» در بخش دیگری از بیانیه کروبی آمده بود: «ما برای تغییر آمده بودیم، گر چه نیروهای غیبی و ظاهری مانع از تغییر در قوه مجریه شدند. با این همه فراتر از این تغییری در شرایط کشور و روحیات جامعه و آگاهی مردم بیش از آنچه تصورمی شد، صورت گرفت و اذعان می کنم که این تغییر به مراتب فراتر از تصمیم من بود.»  با شروع اغتشاشات، کروبی همسو با رسانه‌های بیگانه به تحریک مردم به آشوب پرداخت و در این میان با اتهام زنی به نظام اسلامی بزرگ‌ترین خدمات را به دشمنان این مرز و بوم کرد.  
کروبی که دو روز مانده به انتخابات با نوشتن نامه به هاشمی از حمایت نزدیکان وی از موسوی انتقاد کرده بود این بار نیز دست به قلم برده و با نوشتن نامه‏ای دیگر به هاشمی، ادعاهای تازه‌ای را درباره تجاوز به زندانیان مطرح کرد. ادعاهایی که هیچ‌کدام اثبات نشد. مهدی كروبی از هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان خواست با تشكیل یك هیات به برخی شایعات و نحوه برخوردها با بازداشت شدگان رسیدگی شود. فرزند کروبی درباره نامه پدرش به هاشمی گفت: پدرم این نامه را حدود 10 روز پیش خطاب به آقای هاشمی نگاشت و آن را برای ایشان به طور خصوصی ارسال كرد. ایشان تاكید داشت آقای هاشمی حتماً به این نامه پاسخ دهد و اقدام لازم را انجام دهد. متأسفانه آقای هاشمی پاسخی به نامه ایشان نداد. پدرم تاكید كرده بود اگر تا 10 روز پاسخی به نامه داده یا اقدامی صورت نگیرد، نامه را منتشر می‌کند. BBC فارسی درباره نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی نوشت: «آقای کروبی پس از نگارش نامه، از پسرش حسین خواست چنانچه رییس مجلس خبرگان رهبری تا ده روز ترتیب اثری نداد، مردم را از محتوای آن آگاه کند. پنج روز بعد آقای کروبی به سفر رفت و حسین کروبی به سفارش پدر در هجدهم مرداد این بمب خبری را منتشر کرد.» کروبی چند روز بعد از این ادعا از دستور رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به نامه وی به هاشمی رفسنجانی درباره آزار جنسی بازداشت شدگان کهریزک خبر داد و گفت: آقای هاشمی رفسنجانی نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ایشان نیز دستور رسیدگی به این نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگیرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد و نقطه نظرات مرا دریافت کنند تا به مسئولان منعکس شود.  با علنی شدن این نامه از سوی كروبی، قوه قضاییه با تشكیل گروهی پیگیر ماجرا شده و پس از تحقیق و بررسی مشخص شد هیچ‌کدام از ادعاهای كروبی حقیقت نداشته است. كروبی در واكنش به انتشار گزارش قوه قضاییه و در راستای ماست‌مالی كردن دروغ‌هایش گفت: او نگفته است چنین اعمالی انجام‌شده، بلكه طبق خبرهایی كه به او رسیده چنین حدسی زده و باید درباره آن تحقیق كرد!  
گزارش هیأت سه نفره  در مورد ادعاهای کروبی را می‌توان به عنوان یکی از اسناد انقلاب اسلامی دانست. سندی که در آن مشخص شده است ادعاهای کروبی تا چه اندازه بی‌اساس و وی به دنبال مسائل دیگری بوده است. با توجه به اهمیت این گزارش ضروری است که به صورت کامل به آن بپردازیم. حجت‌الاسلام و المسلمن «ابراهیم رئیسی» معاون اول رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» دادستان کل کشور و حجت‌الاسلام و المسلمین «علی خلفی» رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، اعضای هیات سه نفره قضایی رسیدگی به حوادث و اغتشاشات بعد از انتخابات بودند که اولین گزارش بررسی‌ها و تحقیقات خود را به رئیس قوه قضائیه ارائه کردند و آیت‌الله لاریجانی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات هیأت سه نفره با پیشنهادات ارائه‌شده آن‌ها موافقت کرد. هیأت سه نفره پیشنهاد کرده بود که نتیجه گزارش هیأت از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم مردم رسانده شود. این هیأت همچنین پیشنهاد کرده بود که گزارش به مرجع صالحه قضایی ارسال گردد تا با مباشرین و معاونین و کسانی که در ادامه اقدامات ضد امنیتی علیه نظام پس از انتخابات ریاست جمهوری و در راستای ادامه جریان نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افترا زده و موجب تشویش اذهان عمومی شده و به حیثیت و اعتبار نظام و بعضی از نهادهای نظام لطمه زده و موجب هتک حیثیت و حرمت بعضی از مردم شده‌اند، برخورد عادلانه و قاطع صورت گیرد. هیأت سه نفره قضایی پس از بررسی ادعاهای كروبی آن را کاملاً جعلی و سیاسی دانست و خواهان برخورد عادلانه و قاطع با وی شد. مطابق گزارش ارائه‌شده هیأت سه نفره قضایی به این جمع‌بندی رسیده است كه نه تنها هیچ‌گونه مدركی دال بر تجاوز جنسی به افراد مورد ادعای كروبی وجود نداشته و ادعاهای مطرح‌شده بدون مستند و عاری از حقیقت است بلكه ادعاها و مدارك ارائه‌شده كاملاً ساختگی و برای انحراف افكار عمومی تنظیم شده است.   
مرور مواضع کروبی از ابتدای انقلاب تا کنون، تحولی شگرف در آرا و نظرات وی را نشان می دهد. گویی وی ازعرش که به مدد همراهی با نهضت امام خمینی (ره) بدان رسیده بود، با سرعتی باور نکردنی بر زمین افتاده و سقوطی هولناک را تجربه کرده است. به گوشه ای از نظرات کروبی از سی سال پیش تا کنون توجه کنید:   از مبارزه تا تنش‌زدایی! راه مبارزه با استکبار جهانی، تلاش برای تولید و خود کفاشدن در جهت عدم تکیه به قدرت‌های دیگر و همچنین کمک به جنبش‌های آزادی‏بخش و یاری مردم در سراسر جهان است؛ یعنی هر جا ملتی علیه استکبار جهانی مبازره می‌کند باید یاورشان باشیم خصوصاً نهضت‌ها اسلامی را باید تأیید  و تقویت کنیم.     مذاکره با آمریکا یعنی دست شستن از آرمان شهدا و اهداف انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین دلیل برای تداوم قطع رابطه ایران و آمریکا این گفته بزرگان و حکما و عقلا است که انسان عاقل کاری را که برایش سود و منفعت ندارد انجام نمی‌دهد ...ارتباط با آمریکا موجب می‌شود که آن‌ها بهتر بتوانند به ایران و انقلاب اسلامی ضربه وارد کنند. آیا آن‌ها که می‌گویند رابطه با آمریکا برقرار شود به راستی معتقدند که آمریکا اصلاح‌شده و به تعبیر امام راحل آدم شده است؟  مبارزه علیه آمریکا بهترین وجه مشترک فرهنگی بین ایران و کره شمالی است.  مسلمانان باید با تمام امکانات خود منافع آمریکا و صهیونیست‌ها را در سراسر جهان به خطر بیندازند.  سیاست خارجی ما در چارچوب خطوطی است که امام ترسیم کرده، ما با مذاکره مستقیم با آمریکا مخالفیم.   با هیچ دولتی بر سر اصول و ارزش‌هایمان معامله نخواهیم کرد.  دولت خاتمی هرگز مسئله ارتباط با آمریکا را مطرح نکرده است  و این موضوع در هیچ مجمعی مطرح  نیست.  شعارهای آرمانی ما به قوت خودش باقی است. این شعار مرگ بر آمریکا هم همین طور. ما اصول و آرمان‌هایی را که امام تعیین کرده کنار نخواهیم گذاشت، البته اگر بتوانیم تشنج‌زدایی هم بکنیم اشکالی ندارد!   راه نجات فلسطین در حالی کروبی در مناظره با احمدی‌نژاد به سخنان رئیس سابق موساد در نقد مواضع انقلابی دولت استناد کرد که وی خود زمانی طلایه‌دار سیاست مبارزه مسلحانه با اسرائیل و اذنابش در منطقه بود.  وی در مناظره با احمدی‌نژاد به نقل از رئیس سابق موساد گفت: اگر صدها میلیارد دلار از سوی موساد خرج شده بود تا کسی منافع اسرائیل را تأمین کند احدی بهتر از احمدی‌نژاد نمی‌توانست این خدمت را انجام دهد ... هیچ‌کسی بهتر از احمدی‌نژاد تأمین‌کننده منافع اسرائیل نیست ... وجود احمدی‌نژاد برای اسرائیل یک معجزه، یک هدیه گران‌بها و حتی الهی است و هر جمله‌ای که او علیه اسرائیل می‌گوید کار اسرائیل را در جهان آسان می‌کند.  این سخنان در حالی است که کروبی خود 23 سال پیش از این طی سخنانی به جنگ مسلحانه و نبرد آشتی‌ناپذیر با اسرائیل تاکید کرده بود. گذر زمان انسان‌ها را فراموش‌کار می‌کند!    به این جملات دقت کنید:  تنها راه مبارزه با اسرائیل و نجات امت اسلامی بسیج عمومی، جنگ مسلحانه، بسیج همه امکانات مسلمان‌ها برای مبارزه و برای نبردی آشتی‌ناپذیر اقتصادی با اسرائیل می‌دانیم، باید مبارزه سیاسی و اقتصادی علیه اسرائیل شروع شود. ایران اسلامی فعال و کوشا و جدی حضور دارد و شرکت خواهد کرد ...در ایران اسلامی آرزوی امام بزرگوارمان، آرمان امام، آرمان رزمنده‌ها، آزادی فلسطین و نجات امت اسلامی است، گردان قدس تشکیل شده است، طرح لبیک بیش از 300 هزار نفر نیروی بسیجی برای نجات و آزادی قدس آماده کرده است. البته ما متأسفیم که درگیر جنگ هستیم و نمی‌توانیم در هنگام توطئه مجلس اسرائیل در مورد الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل از برادران سوری دفاع کنیم. به هر حال تا آنجا که در توان داشته باشیم به برادران سوری کمک خواهیم کرد چون جنگ ما با عراق جنگ با آمریکا است و جنگ سوریه  با اسرائیل نیز جنگ با آمریکا است.  سفیر فلسطین در دیدار با یکی از مقامات ایرانی گفته بود ما احساس می‌کنیم مسئله فلسطین در ایران بیشتر مطرح است تا خود فلسطین و این یک واقعیت است که بچه‌های ما، فرزندان ما و رزمندگان ما مسئله‌ای که برایشان مطرح است فلسطین است و اصلاً جنگ را پایان‌یافته نمی‌بینند و مسئله اسرائیل برایشان مطرح است.  به یاری خدا برای نجات فلسطین و برای نجات قدس عزیز به طور مسلم اسرائیل و آمریکا وجبی از سرزمین‌های اسلامی را به صاحبانش برنمی‌گرداند مگر با مبارزه، مگر با جان‌فشانی، مگر با فداکاری مگر باروحیه شهادت‌طلبی، آنانکه به مغزهای علیل تکیه می‌کنند با مذاکره، با حرکت‌های سیاسی فکر می‌کنند می‌شود قدس را آزاد کرد سخت در اشتباه‌اند و اگر مزدور و وابسته نیستند مطمئناً در اشتباه‌اند.   جمهوری اسلامی ایران بر خودش واجب می‌داند تا از مسلمین در برابر هرگونه تعرضی حمایت نماید.   

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۴۱

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۴۳

مهدی کروبی

خلاصه زندگی نامه

  مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 و 1388 بود. وی در دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388، مانند انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 از کاندیداهای اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات بود. کروبی از رهبران جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز است که پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 از دبیری مجمع روحانیون مبارزه کناره‌گیری کرده و حزب تازه‌ای به نام حزب اعتماد ملی تأسیس کرد. او رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی بود.   

درخت واره
ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع