جستجو در مطالب و اشخاص
محمد علی مجاهدی، ملقب به "شمس الدین" و متخلص به "پروانه" در تاریخ 2 فروردین 1322 شمسی در قم و در خانواده روحانیت به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان برد و پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق قضایی چند سالی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و سپس به بررسی متون منظوم پارسی و تحقیق درباره شعر آیینی و تجزیه و تحلیل مؤلفه های آن سرگرم شد و بعدها نیز در همین وادی قلم زد. مجاهدی به عنوان مدیر انجمن شعر و قصه استان قم فعالیت کرده و قریب به 25 اثر تالیفی و گردآوری در قلمرو شعر و ادب فارسی عرضه داشته است. 

محمد علی مجاهدی، ملقب به "شمس الدین" و متخلص به "پروانه" در تاریخ 2 فروردین 1322 شمسی در قم و در خانواده روحانیت به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان برد و پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق قضایی چند سالی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و سپس به بررسی متون منظوم پارسی و تحقیق درباره شعر آیینی و تجزیه و تحلیل مؤلفه های آن سرگرم شد و بعدها نیز در همین وادی قلم زد. مجاهدی به عنوان مدیر انجمن شعر و قصه استان قم فعالیت کرده و قریب به 25 اثر تالیفی و گردآوری در قلمرو شعر و ادب فارسی عرضه داشته است. 


پدر محمد علی مجاهدی "آیت الله آقا میرزا محمد مجاهدی تبریزی" از مدرسان طراز اول و بنام حوزه علمیه در زمان زعامت "آیت الله العظمی بروجردی(ره)" به شمار می رفت و پس از عمری تلاش در تربیت طالبان علوم دینی در سال 1338 در اثر سرطان خون درگذشت. پدربزرگ پدری اش "حجت الاسلام حاج میرزا حاج علی اکبر قوچه داغی" از روحانیون مبارز و بسیط الید در منطقه آذربایجان بود و به خاطر تلاش بی وقفه اش در مبارزه با ایادی استبداد داخلی و نقشی که در پیروزی انقلاب مشروطه داشته به لقب "مجاهد" از طرف مبارزان مفتخر گردید. پدربزرگ مادری اش "آیت الله العظمی حاج سید حاج آقا میلانی" از مراجع عظام تقلید در زمانه خود بوده و در ایران و عراق و پاکستان و هند مقلدان فراوانی داشته است. در یکی از جلسات شعر خوانی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حضرت آیت الله خامنه ای با عنایت به سابقه دراز مدت خانواده مجاهدی در روحانیت شیعی فرمودند: «این بیت شیخ اجل سعدی می تواند زبان حال آقای مجاهدی باشد:                  همه قبیله من عالمان دین بودند           مرا معلم عشق تو شاعری آموخت 

پدر محمد علی مجاهدی "آیت الله آقا میرزا محمد مجاهدی تبریزی" از مدرسان طراز اول و بنام حوزه علمیه در زمان زعامت "آیت الله العظمی بروجردی(ره)" به شمار می رفت و پس از عمری تلاش در تربیت طالبان علوم دینی در سال 1338 در اثر سرطان خون درگذشت. پدربزرگ پدری اش "حجت الاسلام حاج میرزا حاج علی اکبر قوچه داغی" از روحانیون مبارز و بسیط الید در منطقه آذربایجان بود و به خاطر تلاش بی وقفه اش در مبارزه با ایادی استبداد داخلی و نقشی که در پیروزی انقلاب مشروطه داشته به لقب "مجاهد" از طرف مبارزان مفتخر گردید. پدربزرگ مادری اش "آیت الله العظمی حاج سید حاج آقا میلانی" از مراجع عظام تقلید در زمانه خود بوده و در ایران و عراق و پاکستان و هند مقلدان فراوانی داشته است. در یکی از جلسات شعر خوانی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حضرت آیت الله خامنه ای با عنایت به سابقه دراز مدت خانواده مجاهدی در روحانیت شیعی فرمودند: «این بیت شیخ اجل سعدی می تواند زبان حال آقای مجاهدی باشد:                  همه قبیله من عالمان دین بودند           مرا معلم عشق تو شاعری آموخت 


محمد علی مجاهدی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قم  به پایان برد و در اواخر سال 1338 در رشته علوم تجربی فارغ التحصیل شد. بهترین خاطره ای که وی از تحصیل در دوره متوسطه داشته مربوط می شود به سیکل اول که در شمار اولین دانش آموزانی بود که در دبیرستان "دین و دانش توفیق" حضور پیدا کرد. ریاست این دبیرستان به عهده "آیت الله بهشتی" بود و همچنین "شهید محمد مفتح" در این دبیرستان تدریس می کرد و تنها دبیرستان غیر دولتی بود که علاوه بر مواد درسی مصوب، تاریخ و جغرافیای اسلام نیز توسط "علی اصغر فقیهی" تدریس می شد و فضایی کاملا اسلامی بر این دبیرستان حاکم بود. صرف نظر از ادامه تحصیل در ترکیه مجاهدی پس از درگذشت پدرش، با این که امکان ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی برایش فراهم بود و پذیرش یکی از دانشگاه های معروف ترکیه را در دست داشت، به خاطر اینکه فرزند ارشد خانواده بود، ترجیح داد در کنار افراد خانواده بماند و به ترکیه نرود. وی از سال 1338 تا 1341 حدود سه سال به آموختن ادبیات عرب و قواعد صرف و نحو عربی پرداخت و پس از توفیق در آزمون دوره یکساله تربیت معلم عازم تهران شد و از مهر سال 1342 رسما به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس در آموزشگاه های قم پرداخت و با شروع به کار مدرسه عالی امور اداری و حقوق قضایی در قم، از اولین دانشجویانی بود که پس از پایان تحصیلات در رشته حقوق قضایی مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. 

محمد علی مجاهدی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قم  به پایان برد و در اواخر سال 1338 در رشته علوم تجربی فارغ التحصیل شد. بهترین خاطره ای که وی از تحصیل در دوره متوسطه داشته مربوط می شود به سیکل اول که در شمار اولین دانش آموزانی بود که در دبیرستان "دین و دانش توفیق" حضور پیدا کرد. ریاست این دبیرستان به عهده "آیت الله بهشتی" بود و همچنین "شهید محمد مفتح" در این دبیرستان تدریس می کرد و تنها دبیرستان غیر دولتی بود که علاوه بر مواد درسی مصوب، تاریخ و جغرافیای اسلام نیز توسط "علی اصغر فقیهی" تدریس می شد و فضایی کاملا اسلامی بر این دبیرستان حاکم بود. صرف نظر از ادامه تحصیل در ترکیه مجاهدی پس از درگذشت پدرش، با این که امکان ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی برایش فراهم بود و پذیرش یکی از دانشگاه های معروف ترکیه را در دست داشت، به خاطر اینکه فرزند ارشد خانواده بود، ترجیح داد در کنار افراد خانواده بماند و به ترکیه نرود. وی از سال 1338 تا 1341 حدود سه سال به آموختن ادبیات عرب و قواعد صرف و نحو عربی پرداخت و پس از توفیق در آزمون دوره یکساله تربیت معلم عازم تهران شد و از مهر سال 1342 رسما به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس در آموزشگاه های قم پرداخت و با شروع به کار مدرسه عالی امور اداری و حقوق قضایی در قم، از اولین دانشجویانی بود که پس از پایان تحصیلات در رشته حقوق قضایی مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. 


مجاهدی سرودن شعر را از دوره دبیرستان شروع کرد و بعد ها با حضور در انجمن ادبی قم که جلسات هفتگی آن در دفتر کار مدیر دبیرستان ملی صدوق واقع در منظقه "خاک فرج" برگزار می شد، تدریجا به اندوخته های ادبی خود افزود و در همین انجمن بود که با مقام معظم رهبری مدظله العالی آشنا شد و جلسه ای نبود که از نکته سنجی های ایشان و نقد هایی که بر اشعار شاعران داشتند، بهره نَبَرَد. خاطره مجاهدی از نکته سنجی مقام معظم رهبری مجاهدی که در انجمن ادبی قم به اندوخته های ادبی خود افزوده بود، خاطرات زیادی در این انجمن داشته که یکی از آن خاطرات را اینگونه تعریف کرده است: «یکی از خاطرات شیرینم مربوط به همین انجمن می شود. به یاد دارم شبی پس از پایان جلسه انجمن ادبی قم به همراه ایشان (مقام معظم رهبری مدظله العالی) به طرف صحن مطهر راه افتادیم. پرسیدند: کار تازه ای دارید؟ عرض کردم غزل نیمه کاره ای در دست دارم و ابیاتی از آن غزل را که به سبک اصفهانی (=هندی) سروده بودم، خواندم:          از دست دل به دامن صحرا گریخته ام                دل را به غم سـپـردم و،تـنـها گریـخـتـم          از دل جـدا شـدم که ز غـم وارهـم، ولــی             غـــم سـایـه وار آمـد ، هـر جـا گـریختم وقتی به این بیت رسیدم، لطیفه نقد آمیزی گفتند که هرگر فراموشم نمی شود:          آهی ز دل کشیدم و، از فرط ضعف تن          با آه خود به عــالــم بــالا گـریـخـتـم! فرمودند: فلانی! کار این بیت آخری از هند و هندی گذشته، و هند و چینی شده است!! و فهمیدم که باید از خیر این بیت بگذرم.» 

مجاهدی سرودن شعر را از دوره دبیرستان شروع کرد و بعد ها با حضور در انجمن ادبی قم که جلسات هفتگی آن در دفتر کار مدیر دبیرستان ملی صدوق واقع در منظقه "خاک فرج" برگزار می شد، تدریجا به اندوخته های ادبی خود افزود و در همین انجمن بود که با مقام معظم رهبری مدظله العالی آشنا شد و جلسه ای نبود که از نکته سنجی های ایشان و نقد هایی که بر اشعار شاعران داشتند، بهره نَبَرَد. خاطره مجاهدی از نکته سنجی مقام معظم رهبری مجاهدی که در انجمن ادبی قم به اندوخته های ادبی خود افزوده بود، خاطرات زیادی در این انجمن داشته که یکی از آن خاطرات را اینگونه تعریف کرده است: «یکی از خاطرات شیرینم مربوط به همین انجمن می شود. به یاد دارم شبی پس از پایان جلسه انجمن ادبی قم به همراه ایشان (مقام معظم رهبری مدظله العالی) به طرف صحن مطهر راه افتادیم. پرسیدند: کار تازه ای دارید؟ عرض کردم غزل نیمه کاره ای در دست دارم و ابیاتی از آن غزل را که به سبک اصفهانی (=هندی) سروده بودم، خواندم:          از دست دل به دامن صحرا گریخته ام                دل را به غم سـپـردم و،تـنـها گریـخـتـم          از دل جـدا شـدم که ز غـم وارهـم، ولــی             غـــم سـایـه وار آمـد ، هـر جـا گـریختم وقتی به این بیت رسیدم، لطیفه نقد آمیزی گفتند که هرگر فراموشم نمی شود:          آهی ز دل کشیدم و، از فرط ضعف تن          با آه خود به عــالــم بــالا گـریـخـتـم! فرمودند: فلانی! کار این بیت آخری از هند و هندی گذشته، و هند و چینی شده است!! و فهمیدم که باید از خیر این بیت بگذرم.» 


انجمن ادبی "محیط" توسط استاد مجاهدی تاسیس و به نام "شمس الفصحاء میرزا محمد" معروف به "محیط قمی"، از شعرای دوره ناصری زینت یافت. این انجمن از سال 1342 فعالیت های ادبی خود را آغاز کرد و جلسات هفتگی آن در خانه ای که مجاهدی سکونت داشت، برگزار می گردید. در جریان برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی فجر لوحی افتخاری به همین منظور و انتخاب وی به عنوان مدیر انجمن ادبی فعال در سطح کشور توسط  "سید محمد حسینی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به او اعطا گردید. 

انجمن ادبی "محیط" توسط استاد مجاهدی تاسیس و به نام "شمس الفصحاء میرزا محمد" معروف به "محیط قمی"، از شعرای دوره ناصری زینت یافت. این انجمن از سال 1342 فعالیت های ادبی خود را آغاز کرد و جلسات هفتگی آن در خانه ای که مجاهدی سکونت داشت، برگزار می گردید. در جریان برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی فجر لوحی افتخاری به همین منظور و انتخاب وی به عنوان مدیر انجمن ادبی فعال در سطح کشور توسط  "سید محمد حسینی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به او اعطا گردید. 


محمد علی مجاهدی در سال 1382 در گفتگو با شماره 38 مجله "موعود" در پاسخ به این سوال که "چه انگیزه ای باعث روی آوردن شما به حوزه معارف مهدوی شد؟" اینگونه پاسخ داد: «پرورش من در خانواده ای به معنای اخص کلمه مذهبی و روحانی بوده و ملکات اخلاقی پدر بزرگوارم و شیفتگیهای آن بزرگوار نسبت به ساحت مقدس حضرات معصومین خصوصا حضرت ولی عصر، ارواحنافداه، بزرگ ترین انگیزه من در ورود به حوزه معارف مهدوی بوده و هست. پس از درگذشت پدرم حشر و نشری که با علمای ربانی و تنی چند از مردان وارسته و راه رفته داشته ام موجبات ادامه این حرکت را فراهم آورد. شخصا نیز از کودکی علاقه زایدالوصفی نسبت به آن حضرت داشته ام و خاطرات ماندگاری از عنایت ملموس حضرت مهدی(ع)در زندگی معنوی من وجود دارد که از بازگو کردن آنها به جهاتی معذورم.» (با استناد به مجله موعود، خرداد و تیر 1382، شماره 38) نقش اشعار مهدوی در ایجاد و تقویت روحیه انتظار در مخاطبان از دیدگاه مجاهدی «اصولا در تبیین مقوله های اعتقادی و باورهای مذهبی می توان از هنر با دامنه تاثیر فراگیری که دارد به عنوان یک ابزار مطمئن و کارآمد بهره گرفت. شعر هم یکی از جلوه های بدیع هنری است که در تهییج عواطف دینی نقش اساسی دارد. یکی از مقوله های مهمی که از دیرباز در شعر مهدوی مطرح بوده، مساله انتظار است و یکی از زیر مجموعه های شعر مهدوی که مورد عنایت شعرای آیینی قرار داشته "شعر انتظار" است. با وجود تکثری که در انواع شعر مهدوی از نظر موضوعی وجود دارد شعر انتظار از جایگاه بایسته و شایسته ای برخوردار بوده و هست و از مهم ترین شاخه های شعر مهدوی در زبان فارسی است. شور و حالی که در شعر انتظار موج می زند روایتگر انقلاب درونی شاعران دل افروخته ای است که ظهور مهدی موعود(ع)را لحظه شماری می کنند و هر کدام از منظری به این مساله می نگرند و اشتیاق درونی خود را به تصویر می کشند. مرور اینگونه آثار شورانگیز - که از عاطفه و احساس و نیاز مایه می گیرد - تاثیر شگرفی را به همراه دارد که آدمی آن را در ژرفای وجود خود احساس می کند و او را در مسیر انتظار ثابت قدم نگه می دارد.»(با استناد به مجله موعود، خرداد و تیر 1382، شماره 38) آسیب شناسی شعر مهدوی از منظر مجاهدی «وقتی که ما در مقام تعریف از ذوات مقدسی همانند حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب(س)، فارغ از کمالات وجودی آنان به توصیف جمال صوری شان می پردازیم و این پرده نشینان حریم عفاف را همانند یک الهه زیبایی به تصویر می کشیم، هم به حریم حرمت آنان تجاوز کرده ایم و هم با این شیوه بیانی ناپسند، نظر مخاطبان شعر خود را از مقوله های معنوی و روحانی به مسایل غیر اخلاقی معطوف ساخته ایم. اگر زیبایی ظاهری ملاک تعریف و توصیف ما باشد; پس وجه تمایز و افتراق این وجودهای پاک و مطهر با کسانی است که همه حسن آنها در زیبایی ظاهرشان خلاصه می شود؟ ! و یا هنگامی که می خواهیم زیباییهای وجودی حضرت ولی عصر، ارواحنافداه، را به تصویر بکشیم; چرا آنها را در جمال صوری آن حضرت به تماشا می نشینیم و با سخن گفتن از خط و خال آن وجود نازنین، مخاطبان خود را از گلگشت در آفاق جمال معنوی باز می داریم؟ ! اگر هدف یک شاعر آیینی در توصیف جمال ظاهری این عزیزان عالم وجود خلاصه شود; پس وجه تمایز او را با یک شاعر غزلسرا و مغازله گو در کجا باید جست وجو کرد؟ کاش این توصیفهای ظاهری در قالبی عرضه شود که ترک ادب را به همراه نداشته باشد ولی متاسفانه چنین نبوده و نیست و غالبا در مقام اجرای آنها از آهنگهای مبتذلی استفاده می شود که تصنیفهای رایج زمان طاغوت را در ذهن انسان تداعی می کند، و این ستمی است که ناخواسته در حق ذوات مقدس معصومین(س)، اعمال می شود ریشه در فقر معرفتی و عدم آگاهی ما از عظمت وجودی این بزرگواران دارد. به هر حال در قلمرو شعر آیینی نقاط ممنوعه ای وجود دارد که باید از ورود در آن حیطه ها جدا پرهیز کرد و آفاق بسیار گسترده ای نیز وجود دارد که هنوز در زاویه دید ما قرار نگرفته است. خوشبختانه در شعر مهدوی پس از انقلاب شاهد رویکرد جدی شعرای جوان آیینی به مسایل ارزشی و مقوله های معرفتی و احیای فرهنگ بالنده مهدوی هستیم که آثار مبارک خود را در آینده ای نه چندان دور نشان خواهد داد و شعر مهدوی معاصر را در مسیر دلخواه رهنمون خواهد شد . ان شاءالله »(با استناد به مجله موعود، خرداد و تیر 1382، شماره 38) 

محمد علی مجاهدی در سال 1382 در گفتگو با شماره 38 مجله "موعود" در پاسخ به این سوال که "چه انگیزه ای باعث روی آوردن شما به حوزه معارف مهدوی شد؟" اینگونه پاسخ داد: «پرورش من در خانواده ای به معنای اخص کلمه مذهبی و روحانی بوده و ملکات اخلاقی پدر بزرگوارم و شیفتگیهای آن بزرگوار نسبت به ساحت مقدس حضرات معصومین خصوصا حضرت ولی عصر، ارواحنافداه، بزرگ ترین انگیزه من در ورود به حوزه معارف مهدوی بوده و هست. پس از درگذشت پدرم حشر و نشری که با علمای ربانی و تنی چند از مردان وارسته و راه رفته داشته ام موجبات ادامه این حرکت را فراهم آورد. شخصا نیز از کودکی علاقه زایدالوصفی نسبت به آن حضرت داشته ام و خاطرات ماندگاری از عنایت ملموس حضرت مهدی(ع)در زندگی معنوی من وجود دارد که از بازگو کردن آنها به جهاتی معذورم.» (با استناد به مجله موعود، خرداد و تیر 1382، شماره 38) نقش اشعار مهدوی در ایجاد و تقویت روحیه انتظار در مخاطبان از دیدگاه مجاهدی «اصولا در تبیین مقوله های اعتقادی و باورهای مذهبی می توان از هنر با دامنه تاثیر فراگیری که دارد به عنوان یک ابزار مطمئن و کارآمد بهره گرفت. شعر هم یکی از جلوه های بدیع هنری است که در تهییج عواطف دینی نقش اساسی دارد. یکی از مقوله های مهمی که از دیرباز در شعر مهدوی مطرح بوده، مساله انتظار است و یکی از زیر مجموعه های شعر مهدوی که مورد عنایت شعرای آیینی قرار داشته "شعر انتظار" است. با وجود تکثری که در انواع شعر مهدوی از نظر موضوعی وجود دارد شعر انتظار از جایگاه بایسته و شایسته ای برخوردار بوده و هست و از مهم ترین شاخه های شعر مهدوی در زبان فارسی است. شور و حالی که در شعر انتظار موج می زند روایتگر انقلاب درونی شاعران دل افروخته ای است که ظهور مهدی موعود(ع)را لحظه شماری می کنند و هر کدام از منظری به این مساله می نگرند و اشتیاق درونی خود را به تصویر می کشند. مرور اینگونه آثار شورانگیز - که از عاطفه و احساس و نیاز مایه می گیرد - تاثیر شگرفی را به همراه دارد که آدمی آن را در ژرفای وجود خود احساس می کند و او را در مسیر انتظار ثابت قدم نگه می دارد.»(با استناد به مجله موعود، خرداد و تیر 1382، شماره 38) آسیب شناسی شعر مهدوی از منظر مجاهدی «وقتی که ما در مقام تعریف از ذوات مقدسی همانند حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب(س)، فارغ از کمالات وجودی آنان به توصیف جمال صوری شان می پردازیم و این پرده نشینان حریم عفاف را همانند یک الهه زیبایی به تصویر می کشیم، هم به حریم حرمت آنان تجاوز کرده ایم و هم با این شیوه بیانی ناپسند، نظر مخاطبان شعر خود را از مقوله های معنوی و روحانی به مسایل غیر اخلاقی معطوف ساخته ایم. اگر زیبایی ظاهری ملاک تعریف و توصیف ما باشد; پس وجه تمایز و افتراق این وجودهای پاک و مطهر با کسانی است که همه حسن آنها در زیبایی ظاهرشان خلاصه می شود؟ ! و یا هنگامی که می خواهیم زیباییهای وجودی حضرت ولی عصر، ارواحنافداه، را به تصویر بکشیم; چرا آنها را در جمال صوری آن حضرت به تماشا می نشینیم و با سخن گفتن از خط و خال آن وجود نازنین، مخاطبان خود را از گلگشت در آفاق جمال معنوی باز می داریم؟ ! اگر هدف یک شاعر آیینی در توصیف جمال ظاهری این عزیزان عالم وجود خلاصه شود; پس وجه تمایز او را با یک شاعر غزلسرا و مغازله گو در کجا باید جست وجو کرد؟ کاش این توصیفهای ظاهری در قالبی عرضه شود که ترک ادب را به همراه نداشته باشد ولی متاسفانه چنین نبوده و نیست و غالبا در مقام اجرای آنها از آهنگهای مبتذلی استفاده می شود که تصنیفهای رایج زمان طاغوت را در ذهن انسان تداعی می کند، و این ستمی است که ناخواسته در حق ذوات مقدس معصومین(س)، اعمال می شود ریشه در فقر معرفتی و عدم آگاهی ما از عظمت وجودی این بزرگواران دارد. به هر حال در قلمرو شعر آیینی نقاط ممنوعه ای وجود دارد که باید از ورود در آن حیطه ها جدا پرهیز کرد و آفاق بسیار گسترده ای نیز وجود دارد که هنوز در زاویه دید ما قرار نگرفته است. خوشبختانه در شعر مهدوی پس از انقلاب شاهد رویکرد جدی شعرای جوان آیینی به مسایل ارزشی و مقوله های معرفتی و احیای فرهنگ بالنده مهدوی هستیم که آثار مبارک خود را در آینده ای نه چندان دور نشان خواهد داد و شعر مهدوی معاصر را در مسیر دلخواه رهنمون خواهد شد . ان شاءالله »(با استناد به مجله موعود، خرداد و تیر 1382، شماره 38) 


- تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی، و نیز تدریس در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد - تدریس و تفسیر عرفانی غزلیات حافظ، گنجینه اسرار "عمان سامان" و گلشن راز برای مشتاقان در حوزه هنری تهران - تفسیر عرفانی غزلیات حافظ و مبانی سلوکی نام آوران عرصه عرفان شیعی برای دانشجویان در شهر ری - مدیریت انجمن های ادبی استان قم - مدیریت کانون شاعران و مداحان استان قم - عضو شورای عالی هنر دفتر تبلیفات اسلامی - عضو شورای سیاستگذاری شعر بین المللی فجر - عضو شورای سیاست گذاری شعر کشور - دبیر جشنواره سراسری شعر غدیر - دبیر سوگواره سراسری شعر فاطمی - تدریس و تبیین قلمرو موضوعی شعر آیینی و مبانی الزامی و پرهیزی و باید ها و نباید ها ی مطرح در آن عرصه در خلال جلسات انجمن هنر های ادبی استان قم، حوزه هنری تهران و میزگرد های مختلف در سطح کشور - دبیر اولین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری اعتکاف - حضور در یادواره ها، جشنواره ها، سوگواره ها و کنگره های کشوری به عنوان شاعر میهمان و سخنران - دبیر علمی جشنواره ها و سوگواره های مختلف در سطح کشور - دبیر جشنواره کشوری شعر آیینی شفق برای بزرگداشت آیت الله بهجتی شفق 
  • تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی، و نیز تدریس در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد - تدریس و تفسیر عرفانی غزلیات حافظ، گنجینه اسرار "عمان سامان" و گلشن راز برای مشتاقان در حوزه هنری تهران - تفسیر عرفانی غزلیات حافظ و مبانی سلوکی نام آوران عرصه عرفان شیعی برای دانشجویان در شهر ری - مدیریت انجمن های ادبی استان قم - مدیریت کانون شاعران و مداحان استان قم - عضو شورای عالی هنر دفتر تبلیفات اسلامی - عضو شورای سیاستگذاری شعر بین المللی فجر - عضو شورای سیاست گذاری شعر کشور - دبیر جشنواره سراسری شعر غدیر - دبیر سوگواره سراسری شعر فاطمی - تدریس و تبیین قلمرو موضوعی شعر آیینی و مبانی الزامی و پرهیزی و باید ها و نباید ها ی مطرح در آن عرصه در خلال جلسات انجمن هنر های ادبی استان قم، حوزه هنری تهران و میزگرد های مختلف در سطح کشور - دبیر اولین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری اعتکاف - حضور در یادواره ها، جشنواره ها، سوگواره ها و کنگره های کشوری به عنوان شاعر میهمان و سخنران - دبیر علمی جشنواره ها و سوگواره های مختلف در سطح کشور - دبیر جشنواره کشوری شعر آیینی شفق برای بزرگداشت آیت الله بهجتی شفق 


- دریافت لوح افتخاری از هفتمین جشنواره بین المللی فجر - انتخاب به عنوان مدیر انجمن ادبی فعال در سطح کشور - اخذ گواهی نامه درجه یک هنری در رشته شعر - انتخاب به عنوان شاعر برگزیده کشوری در دومین جشنواره بین المللی شعر فجر - دریافت تندیس سرو زرین - دریافت بیش از 12 تقدیر نامه وزارتی - دریافت بیش از 35 لوح افتخار از دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران - دریافت 40 تندیس و… 
  • دریافت لوح افتخاری از هفتمین جشنواره بین المللی فجر - انتخاب به عنوان مدیر انجمن ادبی فعال در سطح کشور - اخذ گواهی نامه درجه یک هنری در رشته شعر - انتخاب به عنوان شاعر برگزیده کشوری در دومین جشنواره بین المللی شعر فجر - دریافت تندیس سرو زرین - دریافت بیش از 12 تقدیر نامه وزارتی - دریافت بیش از 35 لوح افتخار از دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران - دریافت 40 تندیس و… 


تالیفات - در محضر لاهوتیان - حماسه عاشورا در نثر فارسی اشعار - مجموعه شعر بقیع - گنجینه نور - یک قطره از دریا - یاس کبود - دریای شعله ور - آه عاشقان در فراق موعود(ع) - خوشه های طلایی - گریه اشک - بال سرخ قنوت پژوهش ها - دارای اولین اثر پژوهشی با عنوان "شکوه شعر عاشورایی در زبان فارسی" و انتخاب آن به عنوان اثر برتر در سال 1380 - دارای اولین اثر پژوهشی جامع در زمینه شعر مهدوی با عنوان "سیمای مهدی موعود در آیین شعر فارسی” و انتخاب آن به عنوان اثر برتر و فاخر پژوهشی در قلمرو شعر مهدوی در سال 1381 و دریافت چندین جایزه کشوری - دارای اولین پژوهش جامع و مانع پیرامون شعر نبوی با عنوان "سیری در قلمرو شعر نبوی" که در سال 1387 توسط مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام چاپ و منتشر شد و رونمایی از این اثر به عنوان اثر ممتاز و ماندگار طی مراسم رسمی توسط مجمع - دارای اولین پژوهش تطبیقی پیرامون مقتل های فارسی با عنوان "پژوهشی در مقتل های فارسی" ترجمه ها - ترجمه صحیفه سجادیه به فارسی سلیس و روان - ترجمه ثواب الاعمال به زبان فارسی روان مقابله و تصحیحات - مقابله، تصحیح و تعلیقات گنجینه الاسرار عمان سامانی و غزلیات وحدت کرمانشاهی - مقابله، تصحیح و تعلیق سه نسخه خطی از دیوان اشعار "حسینعلی بیک شرر بیگدلی" فرزند "آذر بیگدلی" - مقابله، تصحیح و تعلیق دیوان غزلیات حافظ به تصحیح "محمد قزوینی" و "دکتر غنی" با نسخه اساس "شمس الدین خلخالی" و استخراج بیش از 65 اختلاف مهم و 148 اختلاف دیگر 

تالیفات - در محضر لاهوتیان - حماسه عاشورا در نثر فارسی اشعار - مجموعه شعر بقیع - گنجینه نور - یک قطره از دریا - یاس کبود - دریای شعله ور - آه عاشقان در فراق موعود(ع) - خوشه های طلایی - گریه اشک - بال سرخ قنوت پژوهش ها - دارای اولین اثر پژوهشی با عنوان "شکوه شعر عاشورایی در زبان فارسی" و انتخاب آن به عنوان اثر برتر در سال 1380 - دارای اولین اثر پژوهشی جامع در زمینه شعر مهدوی با عنوان "سیمای مهدی موعود در آیین شعر فارسی” و انتخاب آن به عنوان اثر برتر و فاخر پژوهشی در قلمرو شعر مهدوی در سال 1381 و دریافت چندین جایزه کشوری - دارای اولین پژوهش جامع و مانع پیرامون شعر نبوی با عنوان "سیری در قلمرو شعر نبوی" که در سال 1387 توسط مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام چاپ و منتشر شد و رونمایی از این اثر به عنوان اثر ممتاز و ماندگار طی مراسم رسمی توسط مجمع - دارای اولین پژوهش تطبیقی پیرامون مقتل های فارسی با عنوان "پژوهشی در مقتل های فارسی" ترجمه ها - ترجمه صحیفه سجادیه به فارسی سلیس و روان - ترجمه ثواب الاعمال به زبان فارسی روان مقابله و تصحیحات - مقابله، تصحیح و تعلیقات گنجینه الاسرار عمان سامانی و غزلیات وحدت کرمانشاهی - مقابله، تصحیح و تعلیق سه نسخه خطی از دیوان اشعار "حسینعلی بیک شرر بیگدلی" فرزند "آذر بیگدلی" - مقابله، تصحیح و تعلیق دیوان غزلیات حافظ به تصحیح "محمد قزوینی" و "دکتر غنی" با نسخه اساس "شمس الدین خلخالی" و استخراج بیش از 65 اختلاف مهم و 148 اختلاف دیگر 


تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۷:۲۴:۵۱

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۲:۲۲

محمد علی مجاهدی

خلاصه زندگی نامه

 محمد علی مجاهدی ملقب به شمس الدین و متخلص به پروانه، از شاگردان برجسته شیخ جعفر مجتهدی و از شعرای معاصر اهل بیت علیه السلام که مدیریت انجمن شعر و قصه استان قم و انجمن‌های ادبی "محيط" و "حرم" و همچنین دبیری کنگره شعر آیینی شفق از جمله سوابق وی محسوب می شود. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع