محمد‏حسین صفار هرندی در سال 1332 در تهران متولد شد. وی در سال 1352 در رشتهٔ راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت پذیرفته و وارد این دانشگاه شد. سپس در سال 1372 دورهٔ دانشکدهٔ فرماندهی و ستاد سپاه و در سال 1373 دورهٔ نظری مدیریت استراتژیک (بدون ارائهٔ پایان‌نامه دکتری) را به پایان رساند.صفار هرندی عضو رسمی سپاه پاسداران است و تا سال 1372 به طور تمام وقت در این نهاد مشغول به کار بود و سپس به صورت مأمور به روزنامه کیهان رفت. محمود احمدی‌نژاد در تاریخ 23 مرداد 1384 وی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد. در مهر 1388، پس از پایان دوره وزارت، وی دوباره به سپاه بازگشت و به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به کار شد.وی پیش از رسیدن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه نخست احمدی‌نژاد سال‏ها سردبیر روزنامه کیهان و نیز عهده‌دار مسئولیت‌های نظامی و سیاسی بوده است. صفار هرندی در دوران حضور در روزنامه کیهان علاوه بر سردبیری این روزنامه سرمقاله نویس نیز بوده و صدها مقاله و تحلیل از وی در این روزنامه منتشر شده است. مقالات وی در روزنامه کیهان در وبلاگ کیهانی‌ها قابل دسترسی است.یکی از آخرین سرمقاله‏های صفار هرندی که بایستی به آن اشاره شود، مقاله‌ای است با عنوان «خودت را به نسیم بسپار» که در صفحه دو روزنامه کیهان به مورخه 1 تیر 1384 منتشر شده است. صفار هرندی در این مقاله به انتخابات ریاست جمهوری نهم پرداخته و از پیش‌بینی برخی از مردم درباره یکی از نامزدها که نامش یاد شهید رجایی را در اذهان تداعی می‌کند سخن گفته است.اگر چه صفار هرندی در چهارم مرداد 1388 و به عبارتی در آخرین روزهای کاری دولت نهم  خبر استعفای خود را اعلام کرد اما  به دلیلی که در متن استعفایش آمد تا 15 شهریور که به طور رسمی آیین تودیع وی برگزار شد، سکان این وزارتخانه فرهنگی را در دست داشت. در مهر 1388، پس از پایان دوره وزارت، وی دوباره به سپاه بازگشت و به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به کار شد. 
سوابق علمیتألیف، تحقیق، ترجمه صدها سرمقاله، یادداشت و گزارش تحلیلی در روزنامه کیهان و برخی دیگر از نشریات. ارائه درس در ده‌ها دوره آموزشی پیرامون جریان شناسی فرهنگی – مطبوعاتی و سیاسی سخنرانی درصدها جلسه دانشگاهی، اجتماعی و مردمی درباره مهم‌ترین مسائل فرهنگی اجتماعی کشور طی 20 سال گذشته. سوابق اجراییقائم‌مقام فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان هرمزگان 1359 - 1360قائم‌مقام فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه کشوری 1360 - 1362 قائم‌مقام دفتر سیاسی سپاه انقلاب اسلامی 1362- 1368رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 1368 - 1372مسئول دفتر سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‏ها 1372 معاون مدیرمسئول و سردبیر کیهان 1384- 1373 عضو شورای تعیین خط مشی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران 1372 - 1376 
دهم مردادماه سال 84، دو نفر برای تکیه بر جایگاهی که روزگاری عطاءالله مهاجرانی و مسجد جامعی عضو کنونی شورای شهر بر آن تکیه زده بودند در لیست اولیه وزیران احتمالی کابینه نهم معرفی شدند. در این فهرست دو نفر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده بود که در وقت باقی‌مانده یکی از این دو نفر به مجلس معرفی شود. حسین صفار هرندی و حسین محمدی.بالأخره انتظارها به سر رسید و 23 مردادماه همان سال، نامه رئیس‌جمهور خطاب به غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس، در معرفی وزرای کابینه در صحن علنی قرائت و مشخص شد صفار هرندی نامزد تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.احمدی‌نژاد معتقد بود که عرصه فرهنگی کشور به درستی مدیریت نشده و بایستی کشتی فرهنگ کشور را کشتیبان دگری مدیریت کند. فرهنگ کشور در زمانه اصلاحات سخنان احمدی‌نژاد درباره فرهنگ کشور در زمانه اصلاحات نشانگر نظر وی درباره جایگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه وی بود. رئیس دولت نهم در این راستا می‌گوید: «تلاش در جهت حذف ربا از نظام مالی دولت و از بين بردن پارتی‌بازی در نظام اداری كشور يك كار عميق فرهنگی است، بنابراين بايد توجه شود كه نقش و تأثير فرهنگی رفتار دولت بسيار بيشتر، كارسازتر و ماندگارتر از انجام فعالیت‌های مستقيم فرهنگی است و انجام كار گسترده فرهنگی، امری لازم و ضروری است كه بايد با جديت پی گرفته شود، اما مهم‌تر از آن عنايت و توجه ويژه به آثار فرهنگی تعیین‌کننده‌ای است كه رفتار و تصميمات دولت از خود برجای مي‏گذارد.»وی به اثرات تخريبی ناشی از کوچک‌ترین انحراف دولت از مبانی و اصول اشاره كرد و افزود: متأسفانه بايد پذيرفت كه عرصه فرهنگ كشور به درستی مديريت نشده است و خلأ مديريت فرهنگی، نتايج زیان‌باری را برای جامعه به همراه داشته است. خطری که در طول 8 سال گذشته، بسیاری دولت را از آن بیم داده و هشدار دادند دولت از مبانی و اصول پیش گفته منحرف شده است، با این اوصاف رئیس‌جمهور چنانچه گفته شد محمدحسین صفار هرندی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد.پس از معرفی صفار به این سمت، سيد محمود حسينی دولت‌آبادی مخبر کمسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جلسه کمسیون فرهنگی با صفار هرندی گفت: در مجموع اعضای اين کمسیون نسبت به صفار هرندی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر مثبت دارند. برنامه‌های صفار هرندی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صفار هرندی به عنوان وزير پيشنهادی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه پيشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی اولويت‏های خود در اين وزارتخانه را این‌چنین برشمرد:ايجاد زمينه مشاركت گروه‏های مختلف متفكران و هنرمندان در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری.برنامه‌ریزی به منظور بهبود رفتارهای مختلف فرهنگی هنریتوجه ويژه به كودكان، نوجوانان و جوانان در برنامه‏ريزی و توليدات فرهنگیگسترش فرهنگ کتاب‌خوانیزنده نگاه‌داشتن انديشه و راه حضرت امام خمينی (ره)شناسايی و مقابله با تهاجم فرهنگینظارت بر فعالیت‌های مؤسسات خبریفعالیت‌های فرهنگی، هنری، تبليغاتی خارجيان مقيم ايران و همچنين اقلیت‌های دينی و مذهبی.تجهيز کتابخانه‌های عمومی كشور در بخش ديگری از اين برنامه پيشنهادی، به چالش‏ها، تهديدات و نقاط ضعف در اين وزارتخانه كه از سوی دشمنان انقلاب القا و يا به سبب سوء عملكرد كانون‏های وابسته به نظام صورت گرفته و مي‏گيرد؛ از جمله تضعيف روحيه ايمان و معنويت در مردم به خصوص نسل جوان، اختلاف‌افکنی بين مسلمين، ترويج روحيه رفاه‌زدگی و دنيادوستی و تجمل خواهی، ترويج سبك زندگی و رفتار غربی و... اشاره شده است.برنامه‌های صفار هرندی در اين وزارتخانه شامل فرهنگ عمومی، مطبوعات، كتاب، تبليغات، پژوهش، امور سينمايی، سمعی و بصری، هنرهای نمايشی، موسيقی و هنرهای تجسمی بود كه در بخش فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی در جهت اشاعه روح خوش‌بینی در ميان مردم، مبارزه خردمندانه با خرافات و عقايد بی‌پایه به نام دين يا غير آن و ... عنوان شده بود. توسعه مطبوعات تخصصی در حوزه‌های مختلف، گسترش فضای نقد سالم در حوزه مطبوعات، گسترش نشريات محلی، استانی و منطق‏های، ايجاد امنيت شغلی و... از جمله برنامه‌های وزير پيشنهادی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش مطبوعات است.در بخش كتاب مباحثی چون برگزاری نمایشگاه‌های دائمی كتاب در مراكز استان‌ها و شهرها، ساماندهی به امر نشر، چاپ و توزيع، ايجاد آرامش خاطر برای نويسندگان، مترجمان و... از جمله موارد اين برنامه پيشنهادی بود.حراست از فرهنگ و زبان فارسي، ترويج فرهنگ دينی و ارزش‏های انقلاب اسلامی، جلوگيری از استفاده ابزاری از زنان و كودكان و... اساسی‌ترین محورهای قابل تحقيق و پژوهش در اين وزارتخانه باید شامل شیوه‌های نوين تبليغی برای استفاده مناسب، شیوه‌های مختلف تهاجم فرهنگی دشمن و راه‌های مقابله با آن و... باشد.نوسازی تجهيزات و لوازم ضروری فیلم‌سازی، تقويت نشريات تخصصی فاخر در بخش سينما، احداث سالن‏های كوچك سينما در تمامی شهرها و... از جمله برنامه‌های وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سينمایی و سمعی بصری بود.در بخش هنرهای نمايشی نيز احداث سالن‏های نمايش تئاتر در تمامی مناطق كشور، حمايت از گروه‏های نمايشی شهرستان‏ها، تقويت گروه‏های نمايش مذهبی، آيينی، سنتی و بومی و... از اولويت‏های اين وزارتخانه بود.بر اساس برنامه صفار هرندی ايجاد آرامش خاطر برای موسيقي‏دانان و دست‌اندرکاران موسيقی، حمايت از ساخت قطعات موسيقی ايران و كلاسيك و... در بخش موسيقی و حمايت از برپايی مسابقات عكس؛ کاریکاتور و نقاشی، توجه جدی به هنر آموختگان و... در بخش هنرهای تجسمی از جمله اولويت‏های برنامه پيشنهادی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. رأی اعتماد مجلس به صفار هرندی صفار هرندی با 181 رأی، اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کرد. 
4 مرداد سال 88، خبری با این مضمون در رسانه‌ها و سایت های خبری منتشر شد که احمدی‌نژاد وزرای اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی را برکنار کرده است. در این خبر آمده بود: محمدحسين صفار هرندی توسط رئیس‌جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزل و محمد‏علی خواجه پيری سرپرست وزارتخانه شد. البته پیش از آن نیز مشخص بود که صفار هرندی در دولت دهم حضور نخواهد داشت. وی چند روز قبل از برکناری از كاركنان وزارت ارشاد به طور رسمی و طی مراسمی خداحافظی كرده بود.رییس‌جمهور نیز در يك نطق تلويزبونی بعد از پيروزی در انتخابات از تحول نيمی از وزرای در دولت دهم خبر داده بود. وی درعین‌حال از وضعيت فرهنگ و به ويژه بخش مديريت هنری كشور صریحاً ابراز نارضايتی كرده بود. با انتشار این خبر و مشخص شدن این واقعیت که هیئت دولت از حد نصاب افتاده و باید در فرصت باقی‌مانده تا شروع به کار دولت دهم بار دیگر از مجلس رأی اعتماد بگیرد؛ دفتر رئیس‌جمهور در اقدامی عجیب برکناری صفار هرندی را تکذیب کرد.  تکذیب خبر عزل صفار هرندی از سوی دفتر رییس‌جمهورساعت 14:30 روز 4 مرداد 88، برکناری صفار هرندی از سوی دفتر رئیس‌جمهور به وی ابلاغ می‌شود، وی نیز دقایقی پس از ابلاغ این حکم، با تعدادی از مدیران و همکاران خود خداحافظی و محل وزارتخانه را ترک می‌کند. همزمان با ابلاغ برکناری صفار هرندی، محمدعلی خواجه پيری، به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب‌شده و خواجه پيری هم با تأييد انتصاب خود به اين سمت، به خبرنگار ايسنا می‌گوید: اين حكم به تازگی به من ابلاغ‌شده و تا معرفی وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اين سمت فعاليت مي‏كنم. متعاقب انتشار این خبر و خبر برکناری حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از وزارت اطلاعات، مشخص شد بنا بر اصل 136 قانون اساسی، چنانچه بیش از نیمی از اعضای هیئت‌وزیران تغییر کنند، رئیس‌جمهور باید مجدداً کل کابینه را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.پس از اطلاع از این مسئله، دفتر رئیس‌جمهور که برکناری صفار را ظهر آن روز به وی ابلاغ کرده بود، در اقدامی عجیب، ابلاغیه‌ی خود را تکذیب و با تأیید برکناری اژه‌ای، اخبار منتشرشده در زمینه برکناری سایر وزرا را تکذیب می‌کند.  متعاقب این اقدام یعنی برکناری و سپس تکذیب آن محمدحسین صفار هرندی، با صدور نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از سمت خود استعفا می‏کند و اعلام كرد كه ديگر در اين وزارتخانه حضور نخواهد يافت. نامه استعفای صفار هرندی در متن نامه استعفای صفار هرندی آمده بود: «در پی ابلاغ شفاهی حكم جنابعالی مبنی بر بركناری این‌جانب و معرفی سرپرست وزارتخانه كه خبر آن روی شبكه ويژه خبری دولت و ديگر سايت‏های اطلاع‌رسانی منعكس شد، خرسند شدم كه شانه‌های ضعيفم از زير بار مسئوليت سنگين اين امانت بزرگ رها شده است، اما گويا محظور از نصاب افتادن دولت، موجب توقف اين حكم گرديد.در ادامه این نامه می‏خوانیم: اكنون با تأسف از قضايای اخير كه موجب وهن دولت محترم شد، بی‌اعتنا به اخبار حاشیه‌ای، ابلاغ نخست را جدی گرفته و خود را فارغ از مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مي‏دانم و از فردا در وزارتخانه حضور نخواهم يافت.»آن چه در نامه استعفای صفار هرندی بیش از باقی مسائل خود را نشان می‌دهد بخش پایانی آن است که وی از دولت می‌خواهد در هشت روز باقی‌مانده از نام وی به اندازه یک عدد بهره گرفته شود تا طبق قانون هیئت دولت نیازی به رأی اعتماد مجدد مجلس شورای اسلامی نداشته باشد «با اين همه در برابر اين تقدير كه در هشت روز باقيمانده از عمر دولت نهم، از نام و آبروی اين بنده كوچك خدا و سرباز ولايت امر، به قدر يك "عدد" بهره گرفته شود، تسليم و راضی‌ام.» با انتشار نامه استعفای صفار هرندی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از عدم پذيرش استعفای محمدحسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر داد. محمدجعفر محمد زاده بابیان اينكه از نامه صفار هرندی به رئیس‌جمهور استنباط استعفا نمی‌شود؛ درعین‌حال گفت: اگر فرض بر استعفا هم باشد اين استعفا از سوی رئیس‌جمهور پذيرفته نشده است!  حواشی برکناری صفار هرندی هر چند صفار هرندی با توجه به حکم اولیه برکناری، استعفا داد ولی با عدم پذیرش این استعفا وی تا پایان عمر دولت نهم در مقام وزارت ماند و در این مدت 8 روزه کارهای وزارت را انجام داد.بعد از برکناری صفار هرندی از مقام وزارت ارشاد شایعاتی در فضای رسانه‌ای کشور شکل گرفت مبنی بر این که صفار هرندی جایگزین عزت‌الله ضرغامی در صدا و سیما خواهد شد و یا وی به کیهان بازخواهد گشت و یا به عنوان مدیرمسئول روزنامه اطلاعات انتخاب و معرفی خواهد شد.معاونت سیاسی صدا و سیما نیز از جمله سمت‌هایی بود که برای قامت صفار دوخته شده بود ولی وی همه این خبرها را تکذیب کرده و گفت: « اين موضوع صحت ندارد و در اين زمينه صحبتی با من نشده است.»وی در مورد بازگشت به دنیای روزنامه‌نگاری نیز گفت: «بازگشت به روزنامه‌نگاری يكی از گمشده‌های اين سال‏های من است كه در جستجوی آن هستم.» و چند روز بعد از این سخن نیز گفت: «اخبار موجود در خصوص حضورم در روزنامه كيهان و همچنين روزنامه اطلاعات تنها گمانه‌زنی است و هيچ صحبتی در اين زمينه با من نشده است.» 
آنچه روشن است محمدحسین صفار هرندی در طول دوران مدیریت خود بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موافقان و مخالفان زیادی را برای خود دست و پا کرده بود. در ادامه به نظرات موافقان و مخالفان وزیر فرهنگ دولت نهم اشاره خواهیم کرد. مخالفان هرندیبا قاطعیت می‌توان گفت احمدی‌نژاد خود بزرگ‌ترین منتقد مدیریت صفار هرندی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. احمدی‌نژاد در مناظره تاریخی با میرحسین موسوی، انتقادهای مخالفان در حوزه فرهنگ و هنر را پذیرفت و بر آن‌ها صحه گذاشت. احمدی‌نژاد در این مناظره خود به عنوان یک منتقد فضای فرهنگی جامعه عمل کرد.رئیس‌جمهور پس از پیروزی در انتخابات در اظهارات تلویزیونی خود، از میان همه وزارتخانه‌ها، به فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره‌کرده و به خواست خود مبنی بر «فرهنگ غیر پلیسی» تاکید کرد.وجود اختلاف بین محمود احمدی‌نژاد و وزیر ارشاد در دولت نهم، چیزی نبود که از نظرها پنهان بماند. البته احمدی‌نژاد مستقیماً و در رسانه‌ها وارد جدل با وزیر خود نشد و نتیجه اینکه جواد شمقدری مشاور هنری رئیس‌جمهور این وظیفه را بر عهده گرفت. مجوز شرکت فیلم «درباره الی» در جشنواره فیلم فجرشمقدری در طول چهار سال از تمام فرصت‌ها برای انتقاد از سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد و شخص وزیر استفاده کرد که اخذ مجوز شرکت فیلم «درباره الی» در جشنواره فیلم فجر از شخص رئیس‌جمهور، علیرغم مخالفت قاطع صفار با حضور این فیلم در جشنواره، یکی از این موارد است.شمقدری در برنامه‏ای تلویزیونی برای اولین بار و به شکل مستقیم از اختلاف بین رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد پرده برداشت و آن را به اختلاف بین زن و شوهری تشبیه کرد که مجبور به تحمل یکدیگر هستند.لذا در بررسی عملکرد صفار هرندی در وزارت ارشاد، احمدی‌نژاد در کنار اصلاح‌طلبان بیشتر در قامت یک منتقد ظاهر شد تا حامی و پشتیبان. انتقاد فاطمه رجبی از صفار هرندیفاطمه رجبی، نویسنده کتاب احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم، نیز از منتقدان صفار هرندی محسوب می‌شد. زمانی که هرندی از نشریه خاتون انتقاد کرد، رجبی گفت: «صفار هرندی حق انتقاد از خاتون را ندارد» فاطمه رجبی در این زمینه گفت: «آقای صفار هرندی، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی كه به خاتون انتقاداتی را وارد دانسته‌اند، خودشان به عنوان مجری مسايل فرهنگی در كشور چه كاری انجام دادند كه حالا مدعی هستند كه وضع خراب است.»  محمد نوری زاد از همکاری تا انتقادمحمد نوری زاد ضد انقلابی که زمانی خود در روزنامه کیهان همکار صفار هرندی بود از منتقدان سرسخت وی محسوب می‌شد. البته رویکرد فعلی نوری زاد و توجه به مسیری که طی می‌کند نشان می‌دهد که نه به حمایت‌های این فرد متلون می‌شود دل بست و نه از انتقاداتی که به دنبال نام و نان مطرح می‌شود، دلگیر. محمد نوری زاد در دیدار اصحاب قلم و هنر با رییس‌جمهور سه شنبه 25 مهر 1385 - با اشاره به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم ابراز عقیده کرد: «آقای صفار هرندی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار بسیار ضعیف عمل کردند و تیمی که با ایشان همکاری می‏کند بسیار ضعیف‏تر است و رییس‌جمهور چهار سال بعد وقتی پشت سرش را نگاه می‏کند با یک وزارتخانه‌ی فشل و از کارافتاده روبه رو می‏شود.»وی بابیان اینکه در این جلسه خیلی از دوستان تعارف کردند و خیلی از صحبت‏ها را مطرح نکردند، به سابقه‌ی دوستی خود با صفار هرندی اشاره کرد و افزود: «من با آقای صفار دوستی دیرینه دارم و معتقدم که اگر ایشان در حال حاضر بخواهند فرمانده سپاهی باشند، اولین کسی که داوطلب خواهد شد که در سپاه ایشان مشغول به فعالیت شود، من خواهم بود. ولی معتقدم که عملکرد ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار ضعیف بوده است. معتقدم که باید آقای صفار هرندی در یک سال پیش، جاذبه‌ی شیرینی وزارت را بر کوهان شتر می‏انداختند. به نظر من آقای صفار هرندی می‏تواند در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد موفق باشد.»وی افزود: «تاکید کردم که آقای صفار هرندی یکی از قدیمی‏ترین دوستان من است، ولی ایشان در کیهان نیز نشان دادند که فرد ناموفقی هستند؛ به نحوی که تیراژ روزنامه‏ی کیهان از 250 هزار به 30 هزار تنزل پیدا کرد.» ادعایی که حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان را به واکنش واداشت تا بگوید: «در حال حاضر تیراژ روزنامه‌ی کیهان 30 هزار تا نیست.» گزارش بی بی سی از منتقدان صفار هرندیبر اساس گزارش بی بی سی در سال 86، در چند مقطع هنرمندان به نقد فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.انتقاد از فعالیت‌های این وزارتخانه در سال 86، با نقد فعالیت‌های معاونت فرهنگی این وزارتخانه در نحوه اجرای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد. ناشران و اتحادیه ناشران و کتاب‏فروشان که مهم‌ترین نهاد صنفی در حوزه نشر ایران است، مهم‌ترین منتقدان وزارت ارشاد در این مرحله بودند. سپس در نیمه همین سال پس از این که فیلم مجوز دار «سنتوری» آماده نمایش عمومی در سالن‏های تهران بود، به دستور صفار هرندی توقیف شد، موجی از انتقادها علیه وزارت ارشاد راه افتاد که تشکل‌های تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایران با صدور بیانیه‌هایی به نقد این حرکت وزارت ارشاد پرداختند. نقدهای سینماگران به این محدود نشد و چندی بعد هنگام برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نامه‌ای با امضای 45 تن از کارگردانان و بازیگران سینمای ایران در اعتراض به حذف سینمای مستقل و جوان ایران منتشر شد که با حمایت گروهی دیگر از بازیگران و کارگردانان  همراه شد و تعداد حمایت‌کنندگان از نامه به 60 نفر رسید. این نامه را افرادی چون عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، کیومرث پوراحمد، منیژه حکمت، بهرام رادان، کیانوش عیاری، محسن امیر یوسفی، نیکی کریمی، جهانگیر کوثری و فاطمه معتمدآریا امضا کرده بودند، اما علاوه بر این مطبوعات آن روزهای ایران پر از اظهارنظرهای سینماگران در نقد وزارت ارشاد بود. بی بی سی، مجید مجیدی و سید رضا میر کریمی را از جمله کارگردانان طیف مذهبی می‌شمارد که از وزارت ارشاد به خاطر توقیف دو مجله هفت و دنیای تصویر انتقاد کرده‌اند. در اواخر سال 86 گروهی از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران نیز با امضای بیانیه‌ای از منتقدان دولت نهم در انتخابات مجلس حمایت کردند. بی بی سی این بیانیه را واکنش به محدودیت‌هایی می‌داند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برخی سینما گران اعمال کرده بود. بیانیه کانون نویسندگان در اعتراض به محدودیت‌های مجوز نشر کتاب نیز از نقدهایی است که در اوایل سال 87 منتشر شد.   موافقان هرندیدر مقابل، موافقان صفار هرندی نیز کم نبودند. آنان با اشاره به رویکرد انقلابی و اسلامی دولت نهم و با توجه به شعارها و برنامه‌هایی که احمدی‌نژاد با آن شعارها موفق به جلب اعتماد مردم شد، می‏کوشیدند به این سؤال پاسخ دهند که رویکرد صفار هرندی در دوران مدیریت بر وزارت فرهنگ چه تناسبی با آن آرمان‌ها داشته است.  اجازه است آقای رئیس‌جمهور؟تقی دژاکام، دبیر سرویس شهرستان‏های کیهان و مدیر وبلاگ پر مخاطب آب و آتش که از حامیان صفار هرندی محسوب می‌شود، گزارش جامعی از نظرات موافقان عملکرد صفار در وزارت ارشاد ارائه کرده بود. او زمانی که زمزمه‏های برکناری صفار هرندی کم کم داشت به گوش می‏رسید با نوشتن مقاله‌ای در وبلاگ خود با این عنوان که «اجازه است آقای رئیس‌جمهور؟» به بررسی عملکرد وزیر ارشاد در حوزه‌های سینما، موسیقی، تئاتر، مطبوعات، فعالیت‌های قرآنی و کتاب‌خوانی پرداخته و از عملکرد صفار هرندی در دوران مدیریتش دفاع کرده بود. ستايش از شخصيت فكری، فرهنگی، علمی و دينی محمدحسین صفار هرندیقدرت الله رحمانی، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران صفار هرندی نیز، از عملكرد 4 ساله اين وزارتخانه در حوزه‏ای مختلف دفاع كرد؛ و با ستايش از شخصيت فكری، فرهنگی، علمی و دينی محمدحسین صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، مديريت وی بر مهم‌ترین دستگاه فرهنگی را در طول دولت نهم موفقیت‌آمیز خوانده بود:«بايد ببينيم 4 سال پيش كه اين دولت سر کارآمد ما در چه نقطه‌ای بوديم و امروز كجا هستيم. آن موقع دغدغه‌های ما و دلسوزان جامعه و علما و متدينين از چه جنسی بود و چه بود و امروز چيست؟ اگر پرسش مقدر شما اين باشد كه اين دولت و اين وزارت ارشاد برای رفع اين دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و حاکم كردن امنيت و آرامش خاطر برای خانواده‌ها و جامعه – كه نگران اوضاع فرهنگی بودند - و توسعه سلامت در محيط فرهنگی و هنری چه كرد، قطعاً خود شما تصديق خواهيد كرد كه خيلی جلو رفتيم و خيلی از آن نابسامانی‌ها و نگرانی‌ها مرتفع شد و يا دست كم كاهش پيدا كرد.» 
از نظر صفار هرندی ما متعهد به رشد سینما و یا سایر حوزه‌های فرهنگی کشور نیستیم؛ بلکه موظف هستیم سینمای ارزشی را رشد داده و از فرهنگ مکتبی حمایت کنیم.چنانچه وی به صراحت در سال آخر وزارت خود به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما متعهد نیستیم سینما رشد کند بلکه متعهدیم سینمای مطلوب رشد کند. در بقیه حوزه‌های فرهنگ و هنر هم همین طور است. چون اگر دنبال کیفیت نباشیم زیان خواهیم دید؛ به عنوان مثال در همین ادبیات می‌توان خراب کاری کرد همان طور که خرابکاری کرده‌اند و برای ما به یادگار گذاشته‌اند.» صفار هرندی تیرماه سال 87 در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد، از نظر وی «اگر با ایده آل مطلق عمل کنیم، باید دست آخر در سینماها را ببندیم؛ البته ما اجازه بستن درب سینماها را نداریم و اجازه نداریم برخورد با سینما، برخورد حذفی باشد، چرا که امام خمینی (ره) نیز در اوایل انقلاب با هدایت و ارشاد به خط دهی و حمایت از سینما پرداخت.» 
آبان ماه 1386، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش عملکرد خود را طی سال‌های 84 تا 86 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد و توسعه بخش هنری در این وزارتخانه را، بر مبنای «فرهنگ دینی و ملی جامعه اسلامی» و مطابق با «ارزش‌ها و سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی» شکل داده و بر همین اساس سیاست‌گذاری در این معاونت در دو سال مذکور طوری اتخاذشده که رشته‌های هنری به سمت و سویی هدایت شوند که در تمام موارد «باورهای دینی و ریشه‌های فرهنگ ایرانی» ملاک عمل قرار گیرد.در حوزه سینمایی نیز از سه برنامه بنیادین و کلان تحت عنوان برنامه منتهی به «فیلم خوب»، برنامه منتهی به «سالن خوب» و برنامه منتهی به «اکران خوب» یادشده که در دستور کار برنامه‌ریزان معاونت امور سینمایی، سمعی و بصری قرار گرفته است. در این راستا «حمایت از تولیدات فاخر و ارزشمند سینمایی»، در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.سیاست‌گذاران فرهنگی این دوره، حمایت اصلی خود را از تولیدات فرهنگی «بر اساس آموزه‌های قرآنی از سوی خداوند» دانسته با قاطعیت اعلام می‌کنند: «اگر کاری در تعارض با آرمان انقلاب، هویت اسلامی و ملی مردم باشد، یک ریال هم حمایت نخواهد شد.»  
صفارهرندی بعد از اتمام دوره وزارت از شهری به شهری دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر رفت تا ضمن سخنرانی به روشنگری نیز بپردازد. وی در این محافل علیه سه دسته افشا گری کرد، فتنه گران 88، جریان انحرافی، دولت سازندگی و شخص هاشمی.افشاگری علیه فتنه 8827 مهر ماه سال 88 محمد حسین صفار هرندی در دانشکده فنی دانشگاه تهران حضور پیدا کرد تا با دانشجویان سخن بگوید. وی در ابتدای سخنان خود در واکنش به هیاهوی حامیان موسوی گفت: این کارعادت تاریخی دوستان شما است و حتی به یاد داریم که شما،‌ خاتمی محبوب خود را نیز در همین دانشگاه هو کردید. البته این کار زمانی آغاز شد که خاتمی به انحراف اصلاحات اشاره کرد.وی با انتقاد از شعارهایی که 24 میلیون رأی‌دهنده به احمدی‌نژاد را فریب‌خورده می‌خواند،‌ تصریح کرد: من پیشنهاد می‌کنم دوستان بسیج با هزینه‌ شخصی بنده زمینه مسافرت این دوستان به مناطقی در جنوب کرمان را فراهم کنند تا این‏ها نیز تفاوت دولت نهم را با دولت‌های قبلی درک کنند. شهرستان‌هایی در جنوب کرمان وجود داشت که قبلا خیابان آسفالت هم نداشت اما در دولت نهم آسفالت شد و در همان جاها 90% از مردم به احمدی‌نژاد رأی دادند.صفارهرندی همچنین در خصوص شعار مرگ بر دیکتاتور، اظهار داشت: سوال ما این است که طرفداران آمریکا در دنیا چه کسانی را دیکتاتور می‌دانند؟ کاملا مشخص است که هر کسی که در مقابل آمریکا بایستد حتی اگر از جانب مردم انتخاب شده باشد، از طرف حامیان آمریکا لقب دیکتاتور را می‌گیرد. در آمریکا که بوش با اختلاف اندکی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، کسی او را دیکتاتور نمی‌نامد اما در ایران برخی اختلاف 11 میلیونی آرا را نادیده می‌گیرند که باید گوش و چشم خود را در مقابل این بدیهیات باز کنیم.در ادامه برنامه زمانی که صفار هرندی از تلاش موسوی برای پایان فضاحت‌های موجود سخن می‌گفت، یکی از حامیان لنگه‌ کفشی را به سوی جایگاه برنامه پرت کرد که در بین راه بر سر دانشجویان دختر بسیجی فرود آمد. البته صفار نیز در واکنش به این حرکت در حالی که لبخند به لب داشت؛ گفت: لطف کنید و علامت مدنیت را به سوی ما پرت نکنید.در این هنگام دانشجویان لنگه کفش پرت شده را بر روی جایگاه برده و تحویل صفار دادند و او نیز در حالی که لنگه‌ کفش را در دستان خود گرفته بود، گفت: صاحب این کفش بعد از جلسه بیاید و کفشش را تحویل بگیرد. البته دانشجویان بسیجی درهمین زمان شعار «آزادی اندیشه، با لنگه‌ کفش نمی‌شه» را در سالن فریاد زدند. صفار ادامه داد: من از اهانت های شما ناراحت نمی شوم زیرا شما به این اهانت کردن ها عادت دارید و زمانی در همین دانشگاه به خاتمی هم اهانت می کردید. البته این اولین و آخرین حضور صفار در دانشگاه ها برای تبیین واقعیت ها نبود.28 آذر 88، صفارهرندی در دانشگاه بوعلی سينا در مقابل شعار «مرگ بر ديكتاتور» گفت: ديكتاتوری زمانی معنا پيدا می‏كند كه كسی كه رأی نياورده خود را رئيس جمهور بداند.در ابتدای برنامه طرفداران موسوی با پايكوبی سعی داشتند فضای موجود را به سوی تنش بكشانند و هنگامی كه صفارهرندی در خصوص احترام مسلمانان به امامزاده‌ها و در آوردن كفش خود در مكان‌های مقدس صحبت كرد طرفداران موسوی اقدام به تمسخر و تحريك جمعيت كردند. صفار‌هرندی حضار را به آرامش فراخواند، اما طرفداران موسوی در مقام با شعار «الله اكبر» قصد داشتند فضا را متشنج‌ تر كنند كه صفارهرندی «الله‌ اكبر» را شعار نفاق‌ شكن دانست و گفت: اين شعار وحدت ماست كه در نتيجه همه جمعيت حاضر يكپارچه الله‌ اكبر را تكرار كردند. هنگامی كه صفارهرندی از دانشجو و لزوم آمادگی او صحبت كردند، دانشجويان در حمايت از او شعار «دانشجوی مسلمان بصيرت، بصيرت» و «دانشجو بيدار است از استكبار بيزار است» را تكرار كردند كه در مقابل سبزی ها نيز شعار «دانشجو بيدار است از استبداد بيزار است» را همراه با جمعيت تكرار كردند. در اثنای سخنرانی طرفداران موسوی شعار «مرگ بر ديكتاتور» سر دادند كه صفار هرندی در پاسخ گفت: ايران اسلامی كشوری است كه در برابر استبداد ايستاده است و ديكتاتوری زمانی معنا پيدا مي‌كند كه كسی كه رأی نياورده خود را رئیس‌جمهور بداند كه در اين حين طرفداران موسوی شروع به دست زدند كردند اما لحظاتی بعد ليدرهای سبز متوجه شدند اين لحظه وقت دست زدن نبود و طرفداران خود را به آرامش دعوت كردند، در مقابل در تأييد سخنان صفار هرندی همه جمعيت حاضر يك صدا فرياد زدند «مرگ بر ديكتاتور».صفار همچنین گفت: در يكي از رسانه‌ها اعلام شد 72 نفر در وقايع اخير كشته شدند و بعد ثابت شد اين افراد زنده هستند، دروغ به جايي رسيد كه حتی عده‌ای در مجلس ختمی فردی شركت كردند كه بعد آن بنده خدا اعلام كرد من زنده هستم. صفار هرندی در ادامه با اشاره به برخی دروغ‌پراکنی‌ها بيان داشت: امروزه هيچ كس ديگر از موضوع تقلب صحبت نمی‌کند بلكه اين موضوع را مطرح می‌کنند كه ما نمی‌دانستیم در بخش‌های مختلف كشور از جمله روستا‌ها كسی به ما اعتنا نمی‌کند.   
صفار هرندی همواره یکی از منتقدان اصلی جریان انحرافی بوده است. در ادامه به برخی مواضع وی در این زمینه اشاره می‌کنیم:منحرفین نیازی به نائب امام زمان نمی‌بینندمحمدحسین صفار هرندی در جلسه انصار حزب‌الله  در 8 خردادماه 1390 اظهار داشت: منحرفین می‌گویند ما نیازی به نایب  نداریم مستقیم از امام زمان (عج) دستور می‌گیریم.وی گفت: در این قضیه منحرفین به رغم خودشان دست روی خوب جایی گذاشته‌اند! می‌گویند که تو مگر دنبال امام زمان نیستی و همه وجودت خلاصه در عشق و محبت به امام زمان نشده است، ما به تو یک راهی نشان می‌دهیم تا سه سوت بتوانی مشرف به بارگاه مقدس امام و مولا شوی. چه کارداری که دنبال آخوندها و مسجد بدوی. بیا دلت را بسپار یک راست برو پیش خود حضرت.دین شهودی و اشراقی تبلیغ و ترویج می‌شود. آن وقت مقدمه‌چینی می‌کنند برای جایی که وقتی می‌گوییم آقا به عنوان نایب عصر (عج) فرمان داده و گفته این کار انجام بده، چرا نمی‌کنند؟ می‌گوید: ای آقا، این‌ها مستقیم از خود امام زمان دستور می‌گیرند و نیاز به نایب ندارند.  رفتارهای منافقانه صفار هرندی در همایش بزرگ بصیرت عاشورائیان  در 15 آذرماه 1390 با اشاره به ویژگی‏های منحرفین گفت: جریان انحرافی جریانی نیست که یک قوه عاقله داشته باشد و نظریه‌پردازی پشت موضوع وجود ندارد. من با توجه به آشنایی که با این جریان دارم می‌دانم که این را نمی‌شود جریان نامید بلکه این یک باند است که به اقتضا عمل می‌کند. باندی که منفعت‌ طلبانه در صحنه ده جور برای شما پشتک می‌زند. اگر وارد جمع مسجدی‌ها شود موافق نظر مسجدی‌‌ها سخن می‌گوید. اگر به جمع متجددین وارد شود موافق نظر آنان حرف می‌زند این رفتارها را از باند فاسد و منحرف انحرافی دیده‌ام که تعریف می‌کنم.وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنابراین آنان فایل‌های گونا‌گونی در جیب خود داشته و در هر جا و مکانی که بروند بر اساس میل و نظر آن گروه حاضر سخن می‌گویند.وی ادامه داد: اگر برای علما صحبت کنند از خدا، پیغمبر، اولیا و اوصیا می‌گویند البته جاهایی خود را لو می‌دهند، حدود یک سال و نیم پیش یکی از این منحرفین در جمع روحانیون سخنرانی ‌کرده و گفته بوده که به زودی خواهید دید روزنامه کیهان دکتر احمدی‌نژاد را تکفیر می‌کند.صفار هرندی در خصوص راهکارهای مقابله با جریان انحرافی گفت: «مجموعه نظام با راهکارهای خاص خود برخوردهایی را با عوامل جریان انحرافی انجام داده و تکاپوی اخیر آن‌ها نیز به دلیل ضربه خوردن از این ناحیه است و امیدواریم رئیس‌جمهور نیز این جریان انحرافی را از خود دور کند و لذا در همین راستا گزارش بازجویی‌های عوامل جریان انحرافی به رئیس‌جمهور ارائه شده است.»وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستگیری جن گیر مرتبط با جریان انحرافی گفت: «معتقدم که جریان انحرافی به دنبال تنزل دادن موضوع به جن گیری و رمالی است اما آن‌ها جرم‌های بزرگ‌تری مرتکب شده‌اند.» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ‏«این عنصر ملحد و رمال جریان انحرافی در دولت‌های قبلی نیز با عطاءالله مهاجرانی و غلام‏حسین کرباسچی همکاری داشته و بعد از این همکاری‌ها آقای حاشیه‌نشین دولت با ارتباط با این عنصر منحرف تلاش کرد از قدرت شیطانی وی استفاده کند.»وی ادامه داد: «این افراد با توسل به قدرت‌های شیطانی در مقابل خدا صف آرایی می‌کنند و تلاش می‌کنند با اهانت به قرآن و ائمه اطهار به قدرت دست پیدا کند.» جریان انحرافی به دنبال یارگیری در سینما استصفار هرندی همچنین در خصوص فعالیت‌های جریان انحرافی در عرصه سینما گفت: «سینما یک رسانه اثرگذار است و کاربرد فراوانی دارد و لذا جریان انحرافی به دنبال یارگیری در این عرصه است.»کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چرا وزارت ارشاد نمی‌تواند منویات رهبر انقلاب در عرصه سینما را عملیاتی کند اظهار داشت: «سینما حوزه‌ای است که آدم‌های متعهد و انقلابی مرتبط با آن بسیار کمیاب هستند و محیطی است که علامت‌های مثبتی از آن صادر نمی‌شود و کسانی پا به این عرصه نمی‌گذارند که در آنان سلامت کامل یافت شود.» جریان انحرافی از آغاز تاکنون صفار هرندی معاونت فرهنگی، سیاسی و راهبردی سپاه پاسداران، در نشست مخاطرات امروز و فردا که باهمت موسسه فرهنگی ولا منتظر (عج) و ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی برگزار شده بود گفت: انحراف درجایی رخ می‌دهد که به بهانه بعضی از امور از کارهای دیگر غفلت شود مثلاً به بهانه عقلانیت از معنویت و شریعت غفلت شود.وی در معرفی مصداق برای این نوع انحراف به گروهک منافقین اشاره کرد که زمانی دم از عقلانیت می‌زدند و از مبارزه با امپریالیسم سخن می‏راندند ولی هم اکنون در دامان امپریالیسم به سر می‌برند و به عاملان آن‌ها تبدیل‌شده‌اند وی اظهار داشت: عقلانیتی که گروهک منافقین از آن دم می‏زدند عاری از خصوصیات اعتقادی بود.وی در ادامه با اشاره به اینکه این نوع انحراف در دو شکل خود را نشان می‏دهد؛ به انجمن حجتیه اشاره کرد و گفت: انجمن حجتیه نوعی از سکولاریسم است که معتقد است با جمع دین و سیاست دین تباه می‏شود و در مقابل گروهی هستند که معتقد هستند با دخالت دین در سیاست، سیاست دچار مشکل می‏شود.وی جمع نشدن تعهد و تخصص را مولود این انحراف دانست و اضافه کرد: در اویل انقلاب این انحراف وجود داشت که با حضور عناصری  مانند شهید چمران شهید قندی و... که در بالاترین سطوح علمی و نیز تدین قرار داشتند این انحراف کم رنگ شد.صفار هرندی در ادامه اظهار داشت که بعد از رحلت امام (ره) این فرصت ایجاد شد که این انحراف به شکلی دیگر توسط سروش و شاگردان او به خصوص سازگارا دوباره در سطح جامعه مطرح شود.هرندی در تبیین این انحراف اظهار داشت: سازگارا در مقاله‏ای فقه را در تقابل با علم قلمداد کرده بود و خواستار این شده بود که دهه دوم انقلاب با مدیریت علمی اداره شود. وزیر ارشاد دولت نهم این انحراف را مقدمه‏ای برای هجمه به حکومت دینی بر شمرد و اضافه کرد: این نوع خط فکری منجر به این شد که در ادامه آن‌ها منکر ولایت پیامبر خاتم شدند و حکومت پیامبر را به وکالت از سوی مردم تقلیل دادند.وی در بیان نوع دیگر از این نوع انحراف گفت گروهی معتقد بودند کوتاه آمدن در مقابل آمریکا یک امر عقلانی است و در این عقلانیت به قانون جنگل که حیوانات ضعیف ناگزیر باید از حیوانات قوی فرار کنند و در مقابل آن ایستادگی نکنند تمسک کرده بودند.وی در خاتمه به بررسی جریان انحرافی اخیر پرداخت و در خصوصیات آن اظهار داشت: علی‌رغم اینکه در اصل این جریان عقلانیتی مشاهده نمی‏شود ولی مدعای این جریان را نوعی از عقلانیت بر شمرد.وزیر سابق ارشاد اظهار داشت: جریان انحرافی چون نقشی در هدایت مردم ندارد و در این زمینه مشروعیتی ندارد با روحانیت که متولی این امر هستند درگیر شده است. 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۲۸

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۲۹

محمدحسین صفارهرندی

خلاصه زندگی نامه

محمدحسین صفار هرندی، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی‌ که در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. اگر چه صفار هرندی در چهارم مرداد 1388 و به عبارتی در آخرین روزهای کاری دولت نهم  خبر استعفای خود را اعلام کرد اما  به دلیلی که در متن استعفایش آمد تا 15 شهریور که به طور رسمی آیین تودیع وی برگزار شد، سکان این وزارتخانه فرهنگی را در دست داشت. در مهر 1388، پس از پایان دوره وزارت، وی دوباره به سپاه بازگشت و به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به کار شد. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع