مجید مجیدی در 28 فروردین ماه 1338 در تهران به دنیا آمد. او در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران تحصیل کرده است. مجیدی فعالیت هنریش را قبل از انقلاب اسلامی، با بازی در نمایش های صحنه ای آغاز کرد و در اوایل انقلاب به همراه رسول ملاقلی پور، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، محسن مخملباف و ... و با حضور اساتیدی چون سعید کشن فلاح و تاجبخش فنائیان که از مدرسین بزرگ تئاتر بودند، حوزه "اندیشه و هنر اسلامی" را تأسیس کردند؛ اولین اجرای مجیدی در تئاتر شهر، نقشی در نمایش "نهضت حروفیه" بود. او در سالهای دهه 60 و 70 به تجربه هایی در زمینه بازیگری در سینما دست زد؛ او در فیلم "بایکوت" در نقش کمونیست سرخورده، در "تیر باران" در نقش شهید اندرزگو و در "دو چشم بی سو" در نقش یک معلم توده ای ایفای نقش کرده است. مجیدی در سالهای بعد به کارگردانی روی آورد؛ نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه "انفجار" نخستین تجربه مجیدی است که با دوربین 16 م.م فیلمبرداری شد؛ او پس از ساخت چند فیلم کوتاه، نخستین فیلم بلند خود را در سال 1370 با نام "بدوک" ساخت. او در سال 1375 فیلم "بچه های آسمان" را ساخت؛ این فیلم جزء نامزدهای جشنواره اسکار قرار گرفت. مجیدی همچنین تیزر بسیار زیبایی درباره المپیک 2008 پکن ساخت که بارها در فضای مجازی دیده شد. "رنگ خدا"، "باران"، "بید مجنون" و "آواز گنجشک ها" از دیگر فیلمهای مجیدی هستند. پس از آن مجیدی تصمیم به ساخت فیلمی گرفت که سینمای ایران سالها در انتظار رونمایی آن بود؛ فیلمی درباره زندگی حضرت محمد(ص) که پس از سالها انتظار در زمستان 1393 در چند اکران محدود رونمایی شد. این فیلم یکی از بزرگترین آثار سینمایی ایران است که مجیدی در آن زندگی پیامبر را که متمرکز بر دوران کودکی ایشان است با توجه به روایات و تحقیقات بسیار و محققان و دانشمندانی قابل اعتنا و ارزشمند روایت کرده است.  
فیلم "بدوک" نخستین فیلم بلند سینمایی فیلم "بدوک" اولین فیلم بلند سینمایی مجید مجیدی است؛ این اثر روایتی از مظلومیت کودکان ایرانی ساکن منطقه سیستان و بلوچستان است. این فیلم برای نخستین بار در سال 1370 در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم "بدوک" به همراه جمعی از هنرمندان و مسئولین در جلسه ای که مقام معظم رهبری حضور داشتند، به نمایش درآمد؛ مجیدی در توصیف آن روز گفت: «پس از پایان فیلم آقا به شدت برافروخته شدند گفتند: "اگر این فیلم مبتنی بر درام است که حرفی نیست ولی اگر مبتنی بر واقعیات است من حرف دارم." آقای سید مهدی شجاعی که نویسنده فیلمنامه بود، گفت: متاسفانه مبتنی بر واقعیات است و من هم ادامه دادم که این فیلم فقط گوشه ای از واقعیت است و اگر می خواستیم همه آن را نشان دهیم فیلم ظرفیت این همه تلخی را نداشت و بعد مصداق هایی را هم آوردیم. آقا خطاب به مسئولینی که آنجا بودند، گفتند: "اگر چنین است چرا به ما نمی گویید. چرا به ما گزارش داده نمی شود." بعد ها از ما گزارش خواستند و ما هم گزارش هایمان را مکتوب کردیم و فرستادیم و اولین نتیجه آن، این بود که کل مسئولین آن منطقه عوض شدند. می خواهم نگاه و برخورد آقا را تشریح کنم که می دانند هنر متعهد و انقلابی آن است که در آن درد وجود داشته باشد تا مسئولین ببینند و در جهت رفع آنها بر آیند.» این فیلم توسط وزیر ارشاد وقت برای حضور در جشنواره های خارجی توقیف شد و نقدهای تندی بر آن نوشته شد. فیلم "بچه های آسمان"، نامزد دریافت جایزه اسکار مجیدی پس از گذشت سالها علیرغم اینکه فیلمنامه "بچه های آسمان" خیلی زودتر آماده بود، توانست این فیلم را در سال 1375 بسازد. این فیلم برای نخستین بار سینمای ایران را به جمع فیلمهای نهایی اسکار بخش غیرانگلیسی زبان رساند. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال 1375 سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را برای مجیدی به همراه داشت. فیلم "بچه های آسمان" که به عنوان یکی از درسهای ادبیات مقطع دبیرستان تدریس می شود، داستان پسر بچه ای است به نام علی، او کفش های خواهرش را بعد از گرفتن از کفاشی گم می کند. زهرا کفش دیگری ندارد و پدر هم توانایی خرید کفش نو را به این زودی ندارد. پس قرار می شود صبح ها زهرا کتانی علی را بپوشد و ظهر علی با کتانی به مدرسه برود و برای اینکه علی به موقع به مدرسه برسد زهرا تمام مسیر تا خانه را می دود اما علی باز هم دیر به مدرسه می رسد و توبیخ می شود. علی تصمیم می گیرد برای تهیه کفش خواهرش، در مسابقه ای که بین چند مدرسه انجام می شود شرکت کند و جایزه نفر سوم را که یک جفت کفش ورزشی است ببرد اما روز مسابقه علی نفر اول می شود و لباس گرمکن جایزه می گیرد و ناراحت به خانه بازمی گردد. ولیکن همان روز پدر را می بینیم که با دو جفت کفش برای زهرا و علی به خانه می رود. مجیدی درباره محتوای این فیلم گفت: «بستر اصلی فیلم این است که فقر چهره بدی دارد. هیچ کس از فقر تقدیر نکرده است. ما می خواستیم بگوییم فقر با همه زشتی هایش نمی تواند عزت و ارزشهای انسانی را تحت الشعاع قرار دهد. چون پایه محکم تری به نام اعتقادات وجود دارد. در فقر بچه های آسمان شکوه و عزت نهفته است.» "رنگ خدا" از جمله آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران "رنگ خدا" چهارمین ساخته مجید مجیدی از جمله آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران است؛ فیلمی که مخاطبان بسیاری را در داخل و خارج از کشور جذب کرد. داستان "رنگ خدا" درباره محمد رمضانی فرزند نابینای هاشم که در مدرسه نابینایان تحصیل می کند، است. او برای گذراندن تعطیلات به خانه بازمی گردد. هاشم که پس از مرگ همسر خود با مادرش زندگی می کند، تصمیم به ازدواج مجدد می گیرد. او به همین منظور محمد را به کارگاه نجاری می فرستد. مادر هاشم که به نشان اعتراض در مقابل این اقدام خانه را ترک کرده بود بعلت بیماری مجبور به بازگشت می شود و سرانجام در بستر بیماری از دنیا می رود. هاشم که با مرگ مادر خود و شنیدن جواب منفی از نامزدش بیش از همیشه احساس تنهایی می کند به سراغ محمد رفته و او را به خانه بازمی گرداند ولی محمد در میانه راه بر اثر شکسته شدن پل به داخل رودخانه افتاده و هاشم نیز برای نجات محمد خود را به داخل رودخانه می اندازد اما خود نیز گرفتار می شود. پس از بهوش آمدن با پیکر بی جان فرزندش مواجه می شود. هاشم که پس از مرگ همسر و مادرش فرزند کوچک خود را نیز از دست رفته می بیند او را در آغوش می گیرد و محمد نیز در آغوش پدر جانی دوباره می یابد. این فیلم در جشنواره های بین المللی بسیاری شرکت و جوایزی را نیز به دست آورد؛ این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم "مانیل" فیلیپین جایزه بهترین فیلم، در جشنواره بین المللی فیلم "والنسین" فرانسه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر نقش اول مرد، در جشنواره بین المللی فیلم "جیفونی" ایتالیا جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره بین المللی فیلم "محیط زیست پاریس" فرانسه، جایزه بهترین فیلم هیأت داوران جشنواره بین المللی فیلم "خیخون" اسپانیا، جایزه بهترین فیلم منتخب تماشاگران جشنواره بین المللی فیلم "رن" فرانسه و ... را کسب کرده است. این فیلم در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان لوح بلورین بهترین فیلم، جایزه ویژه هیأت داوران بیست و نهمین جشنواره فیلم "رشد" و ... را نیز بدست آورده است. "بید مجنون" برگزیده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر مجید مجیدی فیلم "بید مجنون" را در سال 1383 ساخت این فیلم داستان مردی 45 ساله، استاد دانشگاه در رشته ادبیات به نام یوسف است. او در سن 8 سالگی بر اثر جرقه آتش بینایی خود را از دست داده است. حالا سالهاست که او در دنیایی دیگر زندگی می کند. شکایتی ندارد، زندگی آرام و دوست داشتنی ای دارد تا اینکه مبتلا به یک بیماری نسبتاً خطرناک می شود. دایی یوسف که مرد نسبتاً مرفهی است زمینه سفر او را برای معالجه به خارج از کشور مهیا می کند. یوسف به فرانسه می رود در طول مداوای یوسف مشخص می شود بیماری یوسف خطرناک نیست و غده سرطانی در چشم های او خوش خیم است. در عین ناباوری برای یوسف حالا او بعد از 37 سال می تواند بینایی خود را بدست بیاورد. بعد از گذشت نزدیک به سه ماه بعد از آزمایش های مکرر بالاخره پیوند قرنیه به چشمان یوسف زده می شود و او بینایی خود را بدست می آورد. یوسف وارد جهان دیگری می شود. جهانی که حالا هیچ شناختی از آن ندارد حتی زن و فرزند و اطرافیان خود را نمی شناسد. حالا او برای مواجه شدن با اطرافیان خود به خصوص همسر خود نگران است. یوسف در تقابل دنیای جدید که انگار تولد دوباره ای یافته دچار مشکلات زیادی می شود و حالا بدنبال دنیایی است که می خواهد برای خود بسازد. مجید مجیدی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و فیلم برگزیده تماشاگران در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال 1383 برای این فیلم دریافت کرد و پرویز پرستویی نیز برای بازی در نقش "یوسف" برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد شد. "آواز گنجشک ها"، برگزیده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر "آواز گنجشک ها" فیلمی دیگر از مجیدی است که در سال 1386 ساخته شد. داستان این فیلم درباره کریم کارگر مزرعه‌ پرورش شتر مرغ است که در حاشیه ‌شهر در خانه‌ کوچکی زندگی می کند، حوادثی در مزرعه منجر به خروج "کریم" از کار می‌شود. او برای انجام کاری به شهر می‌آید و در آنجا اتفاقاتی زندگی ‌اش را دستخوش تغییر می‌کند. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش سینمای ایران سال 1386 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای مجیدی به همراه داشت؛ "آواز گنجشک ها" در جشنواره بین المللی فیلم "برلین" آلمان شرکت کرد و توانست خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای "رضا ناجی" به همراه آورد.  
مجید مجیدی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان برای فیلم "آواز گنجشک ها" در سال 1386، در سخنانی به اظهارات عبدالکریم سروش در اهانت به قرآن مجید و پیامبر گرامی اسلام(ص) واکنش نشان داد. او از تمام کسانی که در برابر اهانت به پیامبر اسلام(ص) سکوت کردند، گله کرد. او پیش از این نیز در سال 1386، از شرکت در جشنواره سینمایی کشور دانمارک که قصد داشتند بزرگداشتی برای او برگزار کنند، به این دلیل که همان زمان کاریکاتورهایی علیه حضرت محمد(ص) در این کشور منتشر شده بود، خودداری کرد. او نامه ‌ای به رئیس جشنواره نوشت و گفت: «من یک هنرمند مسلمان هستم و نمی‌ توانم این پارادوکس را حل کنم که در کشوری حضور یابم که به مقدس ترین عنصر وجودی دین اسلام توهین می‌کند.»  
مجیدی از کارگردانان نامی کشورمان از زمان تشکیل حوزه "اندیشه و هنر اسلامی" با مقام معظم رهبری در ارتباط بوده و از نزدیک با نظرات و دیدگاه های هنری ایشان آشناست. او در مصاحبه ای که در سال 1387 در روزنامه "جام جم" منتشر شد به بیان نظرات خود درباره سینما و نقش رهبری در بحث سینما و فرهنگ پرداخت. آقا در همه زمینه های هنری جامع الشرایط هستند مجیدی درباره توجه مقام معظم رهبری به سینما گفت: «آقا در همه زمینه های هنری جامع الشرایط هستند... به هر حال با توجه به این که آقا تسلط زیادی به همه حوزه های هنری دارند طبیعی است که از قدرت و تاثیرگذاری سینما هم با خبر باشند. نشستی که ایشان 2 سال پیش با سینماگران گذاشتند حتی در میزانسن و چیدمانی که طراحی شده بود نشان از اهمیت موضوع برای ایشان داشت. آقا آنجا این جمله بسیار مهم و کلیدی را گفتند که پیشرفت کشور به دست شما سینماگران است. این جمله بار معنایی بسیار زیادی دارد. اول اینکه ایشان واقف هستند که سینما در دنیای امروز یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی است و چنانچه ما سینمای فاخر و با هویتی داشته باشیم با تکیه بر پشتوانه های فرهنگی، مذهبی غنی خود می توانیم تاثیرات بسیار مطلوبی را شاهد باشیم.» دغدغه آقا به سینما، دغدغه ای فرهنگی است مجیدی درباره نوع اهمیت سینما در نگاه مقام معظم رهبری گفت: «ما باورمان این است که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود برای همین بود که توانست توده های مختلف مردم را به هم نزدیک کند. رهبری این انقلاب هم بر عهده امام بود که بیشتر نگاهشان به انقلاب، فرهنگی بود تا سیاسی. خب صورت مساله هم روشن است که دغدغه آقا به سینما هم فرهنگی باشد؛ در واقع به اعتقاد ایشان سینما می تواند تجلی گاه ارزشهای والای انسانی باشد.» نگاه مقام معظم رهبری به هنر مهجور مانده است مجیدی در ادامه صحبت های خود گفت: «یکی از ویژگی های آقا این است که همه چیز را خوب رصد می کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایشان حتی سینمای روز دنیا را دنبال می کنند... من معتقدم که متاسفانه در خصوص آقا کم لطفی شده و نگاه ایشان به هنر مهجور مانده است. تصویری که از ایشان داده شده بیشتر محدود می شود به اینکه ایشان یک رهبر سیاسی و حکومتی است. به نظرم در این رابطه به شدت به ایشان جفا شده است. چون سابقه فرهنگی ایشان به مراتب به دیگر سابقه هایشان می چربد. عرض کردم ایشان در زمینه های فرهنگی جامع الشرایط هستند. شما هیچ یک از مسئولین فرهنگی کشور را نمی توانید نام ببرید که به اندازه ایشان با سواد باشد. فیلم دیده باشد، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی را بشناسد. من یادم هست در سالهای پیش، حوزه هنری جلسات شعری می گذاشت. ماه رمضان بود. مسئول حوزه یک‌ تعداد مجموعه شعر منتشر شده را  آورد خدمت آقا به عنوان افتخارات نشر یکساله. خب به لحاظ کمی کلی کتاب بود، فکر کرد آقا الان به وجد می آیند اما آقا همین که این کتاب ها را تورق می کردند کلی غلط ویراستاری، محتوایی و ... از این اشعار گرفتند. خب این مساله نشان دهنده تسلط ایشان به این حوزه است. خیلی وقت ها که برای بازدید از نمایشگاه کتاب رفته اند، وزیران وقت در کنار ایشان کم آورده اند، آنقدر که اطلاعات ایشان جامع و کامل است.» سلیقه آقا سلیقه فاخری است اما هیچ وقت سلیقه شخصی خود را تحمیل نکرده اند مجیدی درباره نگاه آقا در زمینه هنر گفت: «این را می گویم ولی شاید ایشان راضی نباشند. ولی یک فیلمی را آورده بودند که مورد نقد برخی متدینان و خیلی از مسئولان کشور بود ولی ایشان گفتند که اگر من بودم به این فیلم تقدیرنامه می دادم. آقا هیچ وقت و برای هیچ کس نسخه نپیچیده و حتی از فیلمی که مورد تاییدشان هم بوده نام نبرده اند که مبادا سلیقه شود. در صورتی که سلیقه ایشان اتفاقا سلیقه فاخری است. به خوبی هنر را می شناسند و از درایت خوبی هم برخوردار هستند. حتی در زمینه ادبیات که خیلی هم بیشتر تخصص دارند، هرگز نسخه نداده اند. شما تاریخ انقلاب را نگاه کنید حتی یک مورد سراغ دارید که آقا گفته باشند که فلان اثر هنری تولید شود؟ و یا این که تکلیف کنند. در صورتی که هم احاطه اش را دارند و هم قدرتش را. ولی هرگز چنین کاری نکرده‌اند. هیچ وقت سلیقه شخصی خود را تحمیل نکرده اند و این باید برای مسئولین فرهنگی کشور الگو شود.» توجه مقام معظم رهبری به نویسندگان و هنرمندان مثال زدنی است مجیدی در پایان صحبت های خود درباره مقام معظم رهبری گفت: «...آقا برایم آن زمان که هنوز رئیس جمهور نبودند و بعد که بودند و می آمدند پیش ما [در حوزه هنری] و سر سفره با ما املت می خوردند با الان که رهبر مملکت هستند فرقی نکرده اند. الان هم همان تعامل، صمیمیت و تواضع را دارند که آن موقع داشتند. خیلی وقت ها ما دور هم جاهایی جمع شدیم که مسئولین سیاسی بودند، هنرمندان هم بوده اند، باورتان نمی شود که ایشان اینقدر بچه های هنرمند را تحویل گرفته اند که مورد حسادت سیاسیون واقع شده است. توجه ایشان به نویسندگان و هنرمندان مثال زدنی است. همه این ها نشان دهنده این است که آقا می دانند که هنرمند چه روح حساسی دارد و چقدر جایگاه او پر اهمیت است.»  
مجیدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 از طرفداران میرحسین موسوی بود و فیلم تبلیغاتی وی را نیز ساخت که بعد از آشکار شدن چهره موسوی و ایستادن وی در مقابل قانون و انتخاب مردم و سرپیچی از فرمایشات رهبری، مجید مجیدی از وی اعلام برائت کرد و در دیدار با رهبری در 24 شهریور ماه 1388، تبعیت خود را از رهبری اعلام کرد. 
مجید مجیدی حضور در عرصه هنر را با بازیگری آغاز کرد و پس از آن به کارگردانی و نویسندگی روی آورد؛ فیلمهای سینمایی که مجیدی نویسندگی و کارگردانی آنها را برعهده داشته است عبارتند از:-"بدوک" محصول سال 1370 -"پدر" محصول سال 1374 -"بچه های آسمان" محصول سال 1375 -"رنگ خدا" محصول سال 1376 -"باران" محصول سال 1379 -"بید مجنون" محصول سال 1383 -"آواز گنجشک ها" محصول سال 1386 -"محمد رسول الله" محصول سال 1393  
ساخت فیلم از زندگی انبیاء همیشه و در همه زمان‌ها جذاب است. به طوری که از زمان اختراع صنعت سینما، فیلمهای بسیاری با موضوع زندگی حضرت عیسی(ع)، فیلمهایی با موضوع حضرت موسی(ع) و درباره دیگر پیامبران ساخته شده است اما در این میان فیلم "محمد رسول الله" مجید مجیدی محصول سال 1393 دومین ساخته درباره پیامبر مهربانی‌ها، حضرت محمد مصطفی(ص) است. داستان فیلم فیلم "محمد رسول الله" فیلمی ارزشمند از مجید مجیدی است؛ این فیلم سینمایی از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌ طالب آغاز می ‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا 12 سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است. فیلم "محمد رسول الله" با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه "بحیرا" به پایان می‌رسد. "بحیرا" راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد. مجیدی در فیلم به درستی از ادیان الهی و نوید و بشارت آمدن منجی بشر سخن به میان می آورد، این فیلم تلاش می کند اسلام را به عنوان دین صلح و دوستی معرفی کند؛ بخش هایی از فیلم به زبان های عبری و ارمنی است که به خوبی می تواند با پیروان این ادیان هم ارتباط برقرار کند. فیلم "محمد رسول الله(ص)" اولین بخش از یک سه گانه در خصوص زندگی رسول مکرم اسلام است و هدف از ساخت آن، اصلاح چهره برحق اسلام در جهان است. در این اثر ارزشمند مجیدی زندگی پیامبر را با توجه به روایات و تحقیقات بسیار و البته محققان و دانشمندانی قابل اعتنا و ارزشمند روایت کرده است. فیلمنامه براساس داستان ها و روایات زندگی پیامبر تنظیم شده است؛ فیلم از بار اتکای تحقیقاتی قوی و مناسبی برخوردار است. بیان مواضع و تلاش های یهود برای پیدا کردن پیامبر بعد از تولد و سکونت در حجاز و در آخر، اقدام به کشتن پیامبر موضوعی است که در دنیا به دنبال این بوده و هستند که مطرح و پرداخته نشود، امری که شاید در فیلم "پیام آور" (محمد رسول الله) ساخته "مصطفی عقاد" به این موضوع که یهودیان عامل اصلی جنگ احزاب بوده و نیز هزینه جنگ ها علیه پیامبر را تامین می ‏کردند، به طور ماهرانه ای از پرداختن به آن امتناع شد. بنابراین پرداخت و توجه مجید مجیدی به واقعه تاریخی ستودنی است. 
مجید مجیدی سال 1386، بنای ساخت فیلم "محمد رسول الله" را گذاشت و فعالیت گروه تحقیق و پژوهش آغاز شد. یکی از ویژگی های پژوهش این فیلم سینمایی علاوه بر بهره بردن از منابع مکتوب، دیدارهای مکرر مجید مجیدی و محمد مهدی حیدریان در مقام کارگردان و مدیر پروژه با علما و مراجع دین اسلام بود که از آن جمله می توان به حضور یافتن در محضر آیت الله سیستانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله وحید خراسانی اشاره کرد. پس از نگارش فیلمنامه‌ ای در 200 سکانس به کمک کامبوزیا پرتوی و با همکاری حمید امجد، مراحل پیش ‌تولید انجام شد و فیلم در خرداد ماه 1390 پروانه ساخت گرفت و 5 ماه بعد، در آبان ماه سال 1390، مجیدی از ساخت فیلمی خبر داد که وقتی به پایان برسد، نام ایران و ایرانی را تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها خواهد انداخت. بودجه تولید فیلم بودجه تولید فیلم سینمایی "محمد رسول ‌الله" از سوی رسانه ها به ویژه رسانه های غربی به کرات مورد سؤال بود و منتقدان گزارش های نادرست با اعداد و ارقام عجیب و غریب ارائه می کردند؛ "هالیوود ریپورتر" مدعی شده بود که ساخت فیلم "محمد رسول الله" 30 میلیون دلار معادل 100 میلیارد تومان هزینه برداشته است. این ادعا در حالی مطرح شد که "صادقیان"، رئیس وقت هیات مدیره شرکت "نورتابان"، شرکت سینمایی که مالکیت، تهیه کنندگی و حق پخش فیلم را بر عهده دارد، درباره جزئیات هزینه ساخت این پروژه سینمایی که شامل ساخت و ساز شهرک و دستمزدهای پرداختی می شد، توضیح داد؛ هزینه ساخت دکورهای شهر مکه 141 میلیارد ریال، شهر مدینه با 19 هکتار 42 میلیارد ریال و ساخت و ساز ساختمان اداری 12.2 میلیارد بوده است؛ همچنین 3 میلیارد ریال هزینه فیلمنامه،‌ 6 میلیارد ریال هزینه مطالعات اجرایی، 152 میلیارد ریال هزینه پیش تولید،‌ 310 میلیارد ریال هزینه تولید و 151 میلیارد ریال هزینه پس از تولید فیلم "محمد رسول الله" شده است؛ با این اوصاف مجموع هزینه ‌های صرف شده برای ساخت این فیلم 623.3 میلیارد ریال بوده است.  
ساخت دکور فیلم مجیدی پس از نگارش فیلمنامه فیلم "محمد رسول الله" که یک سال و اندی طول کشید، پیش تولید فیلم را آغاز کرد؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده شهریور سال 1390 ساخت دکور این فیلم سینمایی در شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) در 55 کیلومتری جاده تهران - قم به پایان رسید. مجیدی ضمن اشاره به لوکیشن اصلی فیلم گفت: «ما برای ساخت این فیلم شهرک سینمایی محمد(ص) را ساختیم. در لوکیشن اصلی شهر مکه 1400 سال پیش به طور کامل ساخته شده و تخمین زده شد که حداقل 30 سال باقی خواهد ماند، از همینجا از همه فیلمسازانی که به دنبال حقیقت هستند می‌خواهم از این شهرک سینمایی استفاده کنند و آثار فاخری را در ارتباط با اسلام تولید کنند، زیرا نباید همواره نسبت به تحرکات بیگانگان واکنش نشان دهیم بلکه لازم است خودمان تلاش کنیم و حقیقت ناب اسلام را به تصویر بکشیم.» فیلمبرداری فیلم در شهرها و کشورهای مختلف بیش از 70 درصد از فیلمبرداری فیلم "محمد رسول الله" در شهرک "پیامبر اعظم(ص)" انجام شد و بخش های دیگر هم در کرمان و عسلویه صورت گرفت و فقط برای بخش‌های لشکرکشی سپاه ابرهه به مکه و ماجرای معجزه ‌ای که باعث شد پرندگان با پرتاب سنگ‌ مانع رسیدن آنها به مکه شوند، نیاز به سفر به هند بود اما پس از به توافق نرسیدن با هندی ها این بخش از فیلم "محمد رسول الله" در آفریقا مقابل دوربین رفت. استفاده از عوامل خارجی در ساخت فیلم "محمد رسول الله" همچون سایر فیلمهای تاریخی از عوامل خارجی استفاده شده است؛ از جمله چهره‌های سرشناس خارجی پروژه  مجیدی می‌توان به "ویتوریو استورارو" (Vittorio Storaro) فیلمبردار ایتالیایی و "ای آر رحمان" هنرمند هندی که موسیقی متن این فیلم را تنظیم کرده، اشاره کرد که هر دو از هنرمندان برنده جایزه اسکار هستند. دیگر عوامل خارجی عبارتند از: "میلژن کرکا کلژاکویچ" مدیر طراحی صحنه و دکور، "کوریدوری" جلوه هایویژه میدانی، "فرانکو فوماگالی" طراحی اکسسوار"، "اسکات اندرسون" جلوه های ویژه کامپیوتری و "روبرتو پرپیگنانی" تدوین. بازیگران علیرضا شجاع ‌نوری در نقش "عبدالمطلب" پدربزرگ پیامبر(ص)، مهدی پاکدل در نقش "ابوطالب" عموی پیامبر(ص)، پانته‌آ مهدی ‌نیا در نقش "فاطمه بنت اسد" همسر ابوطالب، مینا ساداتی در نقش "آمنه" مادر پیامبر(ص)، ساره بیات در نقش "حلیمه" دایه پیامبر(ص) و محسن تنابنده در نقش "ساموئل" تاجر یهودی، از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.  
مقام معظم رهبری روز چهارشنبه 17 آبان ماه 1391 برای بازدید از لوکیشن فیلم سینمایی "محمد رسول الله" ساخته مجیدی مجیدی به محل فیلمبرداری این فیلم رفتند. بازدید مقام معظم رهبری از مراحل فیلمبرداری فیلم سینمایی "محمد رسول الله" یکی از رویدادهای ارزشمند برای این فیلم سینمایی بود تا جایی که مجیدی در نخستین نشست رسانه ای خود حضور مقام معظم رهبری را برکت این فیلم عنوان کرد و گفت که رهبر انقلاب در پشت صحنه این اثر صحبت های بسیاری را درباره شخصیت حضرت محمد(ص) ارائه کردند که مجموع نظرات مقام معظم رهبری اعمال و در اثر ارائه شد. بازدید مقام معظم رهبری از مراحل تولید فیلم سینمایی "محمد رسول الله" به عنوان اولین حضور ایشان در یک پروژه سینمایی به شمار می آمد؛ ایشان پیش از این در پشت صحنه مجموعه تاریخی مذهبی "مریم مقدس" نیز حضور یافته بودند. در بازدید مقام معظم رهبری از پشت صحنه فیلم "محمد رسول الله" که 6 ساعت به طول انجامید، ایشان از قسمت های مختلف لوکیشن از جمله قسمت شهر مکه، شعب ابی‌ طالب، دیر بحیرا و قسمت هایی از مدینه بازدید کردند.  
تبلیغات فیلم "محمد رسول الله" از 26 مرداد ماه 1394 آغاز و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران نیز در این امر مشارکت داشت. تبلیغات این فیلم سینمایی به صورت پوسترهایی بدون نام عوامل بودند که خود مجیدی علت آن را اینگونه اعلام کرد: «شخصاً فکر می‌ کردم تصاویر این فیلم همچون یک تابلوی نقاشی است. شخصاً حیفم آمد که این تابلوهای نقاشی را با نوشته‌های اینچنینی خراب کنم از طرفی خود این موضوع حذف نام عوامل از پوستر فیلم، تبلیغ است. به اندازه کافی نام فیلم می‌تواند برای آن به عنوان یک تبلیغ قرار بگیرد. شخصاً نیز دوست نداشتم مثل سایر فیلم‌ها، تبلیغات مرسومی را برای این فیلم داشته باشم. چهره شهر با این تابلوهای نقاشی زیباتر می‌شود.» نام نوشت فیلم "محمد رسول الله" نام ‌نوشت (لوگو) فیلم "محمد رسول الله" از جمله دغدغه های مجید مجیدی بود که این دغدغه موجب شد تا جایزه نشانه‌ نوشته فیلم برگزار شود. مجیدی برای این جایزه از چندین هنرمند چیره دست دعوت کرد تا طی داوری آثار متعدد با موضوع نام ‌نوشت حضرت محمد(ص)، بهترین اثر را برای فیلم انتخاب کنند. در نهایت 1600 اثر مورد داوری قرار گرفت و نفر اول، دوم و سوم نیز تعیین شد اما با وجود 3 طرح منتخب، همچنان مجید مجیدی به نقطه مطلوبش نرسیده بود و به همین دلیل از جلیل رسولی یکی از داوران جایزه نام‌نوشت فیلم "محمد رسول الله" خواست که خودش این طراحی را انجام دهد. جلیل رسولی در نشست خبری این فیلم سینمایی گفت: «بیش از 50 سال است خطاطی می کنم و خط و قلم در دستم مثل موم نرم است اما نگارش اسم اعظم پیامبر برای این فیلم بسیار سخت بود. من برای نگارش این نام‌ نوشته اتودهای بسیاری زدم و نام حضرت محمد(ص) را به اشکال گرافیکی محکمی خطاطی کردم اما در نهایت راضی نمی شدم. در نهایت برای نگارش نام‌ نوشت این فیلم به خود حضرت محمد(ص) متوسل شده و از او کمک خواستم. به این ترتیب یک روز مرکب قهوه ای را از میان مرکب ها برداشته و انگشت سبابه خود را داخل مرکب کرده و نام اعظم حضرت محمد(ص) را نوشتم. در تمام این لحظات دستم می لرزید و نه تنها دستم بلکه همه وجودم می‌لرزید.»  
فیلم "محمد رسول الله" طی 7 سال تلاش دسته جمعی عوامل ساخته شد و برای نخستین بار در 20 بهمن ماه 1393، برای اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد و سه روز بعد برای اهالی رسانه و منتقدان به‌ روی پرده سینمای فرهنگ رفت. قرار بود اکران عمومی این فیلم همزمان در سالروز میلاد امام رضا(ع) در 4 شهریور 1394 آغاز شود که به دلیل مشکل فنی، تعویق یک روزه ای در آن به وجود آمد. کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی "نور تابان" تشکیل شد تا شرایط اکرانی مناسب داخل و خارج از کشور را فراهم کند. شرکت سینمایی "نور تابان" علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، حق پخش فیلم را هم به‌ عهده داشته است. اکران بین المللی این فیلم نیز در 5 شهریور ماه 1394، در مراسم افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا، انجام شد. مجیدی چهره فرهنگی سال 1393 پس از دیده شدن این فیلم در بهمن ماه 1393، غلامعلی حدادعادل، رییس وقت فرهنگستان زبان، در معرفی چهره فرهنگی سال 1393، مجید مجیدی را پیشنهاد کرد و گفت: «ارائه پیشنهاد کمی سخت است اما مجید مجیدی کارگردان فیلم "محمد رسول الله" گزینه خوبی برای چهره سال 1393» است. افراد مختلفی از هنرمندان، ادیبان و مسئولان پس از دیدن فیلم یادداشت ‌ها و گفتگوهایی درباره آن داشتند که از جمله آنها "سید مهدی شجاعی"، نویسنده سینمای ایران، بود که طی یادداشتی بر فیلم "محمدرسول الله" آن را اثری قابل اعتنا و آغازگر جریانی در سینمای دینی دانست. او که پیش از این با مجید مجیدی برای نگارش فیلمنامه "بدوک" همکاری کرده است، مهمترین هنر این فیلم را پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی عنوان کرد و گفت: «فیلم "محمدرسول الله" یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم است؛ روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها  به دور است و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده است؛ روایتی که در عین پایبندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده است.»  
فیلم تاریخی "محمد رسول الله" به کارگردانی مجید مجیدی یکی از بزرگترین اثار سینمایی ایران محسوب می شود که پیش از اکران عمومی و حتی پس از اکران با استقبال برخی کشورهای عربی و مخالفت برخی دیگر مواجه شد. برخی صداهای مخالف در تعامل با این فیلم در حالی بلند شدند که مجید مجیدی نویسنده و کارگردان این فیلم صراحتا اعلام کرد که در نگارش فیلمنامه از روایت ها و منابع مورد تأیید مسلمانان ـ و نه تنها شیعیان ـ بهره برده است. حمایت رسانه های جهان از فیلم "محمد رسول الله" برخی رسانه های عربی با حمایت از فیلم "محمد رسول الله" ساخته مجید مجیدی، آن را اثری بزرگ توصیف کردند. شبکه لبنانی "المنار" با انتشار گزارشی در این خصوص تصریح کرد: «انتظار می رود که اکران عمومی فیلم "محمد رسول الله(ص)" با استقبال گسترده مردمی مواجه شود.» اکران این فیلم همچنین مورد استقبال برخی دیگر از رسانه های عربی از جمله پایگاه لبنانی "العهد" و شبکه "المیادین" قرار گرفت. روزنامه "الوسط" بحرین نیز در گزارشی با اشاره به انتقادات و جوسازی های جریان های سلفی علیه فیلم "محمد رسول الله(ص)" نوشت: «صرف نظر از آنچه که در مخالفت با این فیلم به گوش می رسد، نکته قابل اهمیت این است که رهبر عالی ایران با حضور خویش بر سر صحنه فیلمبرداری از فیلم، حمایت کامل و قوی خود از سازندگان و دست اندرکاران آن را اعلام کردند». از سوی دیگر، روزنامه ترکیه ای "دیلی صباح" با انتشار گزارشی با بیان اینکه چهار جوان ترکیه ای از جمله یک نویسنده موفق شدند پیش از پخش فیلم "محمد رسول الله(ص)" در همایش مونترال کانادا، یک نسخه از آن را مشاهده کنند، نوشت: «ساخت فیلمی در این سطح قابل ستایش است. این فیلم ابعاد اجتماعی حاکم بر جامعه اعراب در صدر اسلام را به خوبی به نمایش کشیده است.» حمایت چهره های مشهور جهان از فیلم مجیدی "سامی یوسف" یکی از خواننده های مسلمان در جهان، در واکنش به برخی مخالفتها نسبت به فیلم "محمد رسول الله(ص)"، در گفتگو با رویترز اظهار داشت: «برخی منتقدان فیلم را مشاهده نکرده اند و آنها از این فیلم انتقاد می کنند تنها به این دلیل که ایران سازنده آن است.» پس از اکران عمومی فیلم "محمد رسول الله" و نمایش آن در افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا، در بنیاد فیلم آمریکا American Film Institute توسط ویتوریو استورارو، فیلمبردار فیلم، به نمایش گذاشته شد. از جمله افرادی که در این نمایش اختصاصی حضور داشتند، فرانسیس فورد کاپولا بود که فیلم را تحسین کرد. مخالفت رسانه های جهان با فیلم "محمد رسول الله" روزنامه انگلیسی "گاردین" با پیوستن به جرگه مخالفان فیلم "محمد رسول الله(ص)" در گزارشی مدعی شد: «این فیلم، یکی از پرابهام ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران به شمار می رود.» این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به بودجه فیلم محمد رسول الله(ص) اشاره کرد و نوشت: «بسیار موجب شگفتی است در کشوری همچون ایران که با شدیدترین بحران های اقتصادی مواجه است، بودجه ای بیش از 35 میلیون دلار برای ساخت یک فیلم اختصاص داده می شود.»بسیاری از تحلیلگران معتقدند که گزارش هایی از این دست که در رسانه های جهان منتشر شده است، گویای این حقیقت است که فیلم "محمد رسول الله(ص)" پروژه ای عظیم بوده و توانسته رسالتی را که بر عهده داشته به نحو احسن به اتمام برساند و همین عامل خشم رسانه هایی عربی و غربی همچون گاردین است. مخالفت کشورهایی نظیر عربستان سعودی، مصر و کویت در این میان آنچه موجب شگفتی بود مواضع برخی از کشورهای عربی در مخالفت با این فیلم ارزشمند بود که به گفته سازندگان آن هدف اصلی ساخت فیلم، تحکیم وحدت میان مسلمانان به شمار می رفته است. البته حملات جریان های تندرو و افراطی به این اثر از همان زمان ساخت آن آغاز شد؛ اکثر این حملات و مخالفتها از کشورهایی نظیر عربستان سعودی، مصر و کویت شنیده می شدند. در حالیکه سازندگان فیلم در پاسخ به مخالفت هایی که در این خصوص وجود داشت، بارها تصریح کردند که منتقدان پیش از مشاهده فیلم مسائلی را مطرح کرده اند که با واقعیت سازگار نیست. چهره های مخالف فیلم مجیدی پس از آغاز نخستین روزهای ساخت فیلم "محمد رسول الله(ص)" رسانه‌های عربستانی و مصری موج گسترده حملات خود به این فیلم را راه انداختند. مسأله مربوط به "نمایش چهره" پیامبر اسلام(ص) از جمله بهانه هایی بود که جریان های سلفی تندرو برای تاختن بر فیلم "محمد رسول الله(ص)" آن را دستاویز خود قرار دادند. در حالیکه پیش از اکران فیلم، بارها و بارها عوامل این فیلم توضیح داده بودند که قرار نیست چهره پیامبر اسلام(ص) در این فیلم به نمایش درآید. در همین ارتباط "عجمیل النشمی"، رئیس سابق دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی کویت مدعی شد: «بازی در نقش بزرگانی همچون پیامبر اسلام(ص)، باب جرأت را بیش از پیش بر معاندان برای تاختن بر ارزش ها و مقدسات مسلمانان باز خواهد کرد. سخن گفتن بازیگر در جایگاه پیامبر(ص) مستلزم دیالوگ‌هایی است که ممکن است آنها را آن حضرت بیان نکرده باشند». این در حالی است که دست اندرکاران فیلم عظیم "محمد رسول الله(ص)" بارها تأکید کرده اند که تمامی جزئیات بر اساس مستندات و اسناد تاریخی مورد تأیید تمامی مسلمانان به تصویر کشیده شده است. "عباس شومان" معاون شیخ الازهر از دیگر چهره‌هایی بود که مخالفت خود با نمایش فیلم "محمد رسول الله(ص)" را اعلام کرد. وی در گفتگو با روزنامه "المصری الیوم" در کمال تعجب مدعی شد: «تلاش ایران برای اکران فیلمی که در آن پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده شود مخالف اصول اسلامی و عقیده اهل ‌سنت است». از دیگر مهمترین چهره‌های مخالف می توان به "احمد المسلمانی" اشاره کرد. وی در موج رسانه ‌ای علیه ایران در سودان که منجر به بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران شد، نقش مهمی ایفا کرد. او تصریح کرد:«الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است.» در همین حال، اتحادیه جهانی "شناخت و نصرت پیامبر(ص)" که از تشکل های دینی عربستان محسوب می شود، اعلام کرد که هیچکس حق ندارد چهره پیامبر اسلام(ص) را در فیلم نمایش دهد. این اظهارنظر در مخالفت با فیلم "محمد رسول الله(ص)" در حالی مطرح شد که از روز اول هم قرار نبود چنین اتفاقی در این فیلم رخ دهد. از سوی دیگر، گفته می شود که مقامات آل سعود به منظور جلوگیری از مشاهده فیلم "محمد رسول الله(ص)" توسط شهروندان عربستانی، کمپین هایی را علیه آن تشکیل داده اند. رژیم آل سعود که همواره در راستای گسترش تفکر تکفیری و وهابیت گام برداشته است، این بار عزم خود را جزم کرده تا مانع از آشنایی شهروندان سعودی با حقیقت سیره پاک پیامبر اسلام(ص) در کودکی شوند. "الفتاح العواری" سرپرست دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر مصر نیز در گفتگو با "رویترز" تصریح کرد: «آنچه که امروز تمامی مجامع علمی ـ دینی مهم و در رأس آنها مجمع پژوهشهای الازهر به آن رسیده این است که به نمایش درآوردن انبیاء و اولیاء الهی جایز نیست». این سخن اگر چه درست است اما مقامات الازهر هیچگاه به این سؤال پاسخ ندادند که چرا با وجود اعلام چندباره عدم نمایش چهره پیامبر(ص) در فیلم، چرا باز هم بر طبل مخالفت خود کوبیده و می کوبند. 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۷:۵۷

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۷:۵۸

مجید مجیدی

خلاصه زندگی نامه

 مجید مجیدی کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ای که با ساخت فیلمهایی چون "بچه های آسمان"، "رنگ خدا"، "آواز گنجشک ها" و "محمد رسول الله" بارها در جشنواره های داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است. 

درخت واره
ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع