مارتین لوتر در 10 نوامبر 1483 میلادی در شهر "ایسلبن" کشور "آلمان" به دنیا آمد. او را در 11 نوامبر 1483 میلادی که مصادف با "جشن مارتین" در گرامیداشت "مارتین فون تورس مقدس" که سمبل یاری رسانی و بخشندگی و ملقب به "حامی فقرا" بود، غسل تعمید دادند به همین دلیل او را مارتین نامیدند.غسل تعمید یکی از آداب مذهبی مسیحیان است و آنها معتقد هستند این عمل سبب پاکی از گناه و وقف نفس در راه خدمت و طاعت خدا می‌ باشد.در سال 1484 میلادی پدرش به روستای "مانسفلد" رفت و در آنجا به استخراج مس از معدن کوچکی مشغول شد.مارتین لوتر بعد از اتمام دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی خود را در شهر "ارفورت" مرکز ایالت "تورینگن" آغاز کرد و در سال 1505 میلادی لیسانس هنر دریافت کرد. او بر خلاف تمایل پدرش تا سال 1507 میلادی در دیر "اگوستینی" در شهر "ارفورت" ماند و کشیش شد. لوتر سرانجام در 18 اکتبر 1512 میلادی به درجه دکترا الهیات نائل گردید.لوتر با مطالعه کتاب های مقدس متوجه فاصله بسیار زیاد پاپ و تشکیلات کاتولیک با مسیحیت اولیه شد. او به بدعتهاى پاپ و روحانیون در مسیحیت پى برد و قداماتی چون فروش بهشت و خرید گناهان عوام توسط روحانیون را شیطانى دانست. لوتر که اشرافیت و رفاه فوق العاده روحانیون و همدستى آنان با حکام دولتى را نتوانست تحمل کند، به مخالفت با استبداد کاتولیکی پرداخت. او با ترجمه انجیل به زبان آلمانی و نشر عقاید خود، بسیاری از مردم را به سمت خود جذب کرد و علی ‏رغم مخالفت کلیسای کاتولیک، مارتین لوتر در 11 اوت 1529 میلادی مذهب رسمی "پروتستان" را تاسیس نمود.لوتر معتقد بود که تنها چیزی که در مسیحیت معتبر است کتاب مقدس می ‏باشد، از این رو، هیچ‏ گونه حجیتی برای مقام پاپ، شوراهای کلیسایى و قدیسان قائل نبود. از دیدگاه پروتستان، هر مسیحی می‏ تواند پیام کتاب مقدس را به وجدان شخصی خود دریابد و نجات و رستگاری شخص تنها از طریق فیض الهی در ضمن ایمان پدید می‏ آید.لوتر در سال 1527 میلادی به بیماری "منیر" مبتلا شد و در همان سال بر خلاف نظر روحانیون کاتولیک که مخالف ازدواج کشیشان بودند با "کاتارینا فون بورا" که دست از راهبگی کشیده بود، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 6 فرزند بود.انقلاب یا نهضت بزرگ پروتستانیزم در کشورهاى فرانسه، سویس، انگلستان و ... اوج گرفت. دهقانان آلمان علیه پاپ شورش کردند. لوتر با 30 سال فعالیت مداوم کلیساهاى پروتستان را در اروپا بنیاد نهاد و به اصلاحات عمیق مذهبى پرداخت .مارتین لوتر در اواخر عمر به نگارش چندین اثر در الهیات پرداخت که مشهورترین آنها شرحی بر "رساله غلاطیان" بود و سرانجام در 18 فوریه 1546 میلادی در سن 63 سالگی در گذشت.

مارتین لوتر در 10 نوامبر 1483 میلادی در شهر "ایسلبن" کشور "آلمان" به دنیا آمد. او را در 11 نوامبر 1483 میلادی که مصادف با "جشن مارتین" در گرامیداشت "مارتین فون تورس مقدس" که سمبل یاری رسانی و بخشندگی و ملقب به "حامی فقرا" بود، غسل تعمید دادند به همین دلیل او را مارتین نامیدند.غسل تعمید یکی از آداب مذهبی مسیحیان است و آنها معتقد هستند این عمل سبب پاکی از گناه و وقف نفس در راه خدمت و طاعت خدا می‌ باشد.در سال 1484 میلادی پدرش به روستای "مانسفلد" رفت و در آنجا به استخراج مس از معدن کوچکی مشغول شد.مارتین لوتر بعد از اتمام دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی خود را در شهر "ارفورت" مرکز ایالت "تورینگن" آغاز کرد و در سال 1505 میلادی لیسانس هنر دریافت کرد. او بر خلاف تمایل پدرش تا سال 1507 میلادی در دیر "اگوستینی" در شهر "ارفورت" ماند و کشیش شد. لوتر سرانجام در 18 اکتبر 1512 میلادی به درجه دکترا الهیات نائل گردید.لوتر با مطالعه کتاب های مقدس متوجه فاصله بسیار زیاد پاپ و تشکیلات کاتولیک با مسیحیت اولیه شد. او به بدعتهاى پاپ و روحانیون در مسیحیت پى برد و قداماتی چون فروش بهشت و خرید گناهان عوام توسط روحانیون را شیطانى دانست. لوتر که اشرافیت و رفاه فوق العاده روحانیون و همدستى آنان با حکام دولتى را نتوانست تحمل کند، به مخالفت با استبداد کاتولیکی پرداخت. او با ترجمه انجیل به زبان آلمانی و نشر عقاید خود، بسیاری از مردم را به سمت خود جذب کرد و علی ‏رغم مخالفت کلیسای کاتولیک، مارتین لوتر در 11 اوت 1529 میلادی مذهب رسمی "پروتستان" را تاسیس نمود.لوتر معتقد بود که تنها چیزی که در مسیحیت معتبر است کتاب مقدس می ‏باشد، از این رو، هیچ‏ گونه حجیتی برای مقام پاپ، شوراهای کلیسایى و قدیسان قائل نبود. از دیدگاه پروتستان، هر مسیحی می‏ تواند پیام کتاب مقدس را به وجدان شخصی خود دریابد و نجات و رستگاری شخص تنها از طریق فیض الهی در ضمن ایمان پدید می‏ آید.لوتر در سال 1527 میلادی به بیماری "منیر" مبتلا شد و در همان سال بر خلاف نظر روحانیون کاتولیک که مخالف ازدواج کشیشان بودند با "کاتارینا فون بورا" که دست از راهبگی کشیده بود، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 6 فرزند بود.انقلاب یا نهضت بزرگ پروتستانیزم در کشورهاى فرانسه، سویس، انگلستان و ... اوج گرفت. دهقانان آلمان علیه پاپ شورش کردند. لوتر با 30 سال فعالیت مداوم کلیساهاى پروتستان را در اروپا بنیاد نهاد و به اصلاحات عمیق مذهبى پرداخت .مارتین لوتر در اواخر عمر به نگارش چندین اثر در الهیات پرداخت که مشهورترین آنها شرحی بر "رساله غلاطیان" بود و سرانجام در 18 فوریه 1546 میلادی در سن 63 سالگی در گذشت.


مارتین لوتر دوران تحصیلات مقدماتی را در شهرهای "مانزفلد"، "ماگده بورگ" و "ایزناخ" پشت سر گذاشت و در سال 1501 در رشته هنر دانشگاه "ارفورت" شروع به تحصیل کرد. پس از دریافت مدرک لیسانس به خواسته پدرش در رشته حقوق ثبت‌ نام کرد اما پس از 2 ماه ترک تحصیل نمود. نذر راهب شدن مارتین لوتر در سال 1505 میلادی که از "ارفورت" به "مانسفلد" برمی ‌گشت ناگهان گرفتار تندباد و صاعقه شد و اسب او را به زمین انداخت. او هنگام سقوط، از قدیسان کمک طلبید که سالم بماند و در قبال آن راهب شود. پدر لوتر از این تصمیم ناراحت شد و برای مدتی طولانی از او دوری جست.لوتر در سال 1505 میلادی وارد دیر "آگوستین" در "ارفورت" شد و پس از کسب رتبه کشیشی و آغاز تحصیلات خود در رشته الهیات، در سال 1511 میلادی به "رم" فرستاده شد. پس ازبازگشت از "رم"، به شورای کلیسایی "ویتنبرگ" منتقل گردید. لوتر در 18 اکتبر 1512 میلادی دکتری خود را در رشته الهیات گرفت و استاد دانشگاه شد.

مارتین لوتر دوران تحصیلات مقدماتی را در شهرهای "مانزفلد"، "ماگده بورگ" و "ایزناخ" پشت سر گذاشت و در سال 1501 در رشته هنر دانشگاه "ارفورت" شروع به تحصیل کرد. پس از دریافت مدرک لیسانس به خواسته پدرش در رشته حقوق ثبت‌ نام کرد اما پس از 2 ماه ترک تحصیل نمود. نذر راهب شدن مارتین لوتر در سال 1505 میلادی که از "ارفورت" به "مانسفلد" برمی ‌گشت ناگهان گرفتار تندباد و صاعقه شد و اسب او را به زمین انداخت. او هنگام سقوط، از قدیسان کمک طلبید که سالم بماند و در قبال آن راهب شود. پدر لوتر از این تصمیم ناراحت شد و برای مدتی طولانی از او دوری جست.لوتر در سال 1505 میلادی وارد دیر "آگوستین" در "ارفورت" شد و پس از کسب رتبه کشیشی و آغاز تحصیلات خود در رشته الهیات، در سال 1511 میلادی به "رم" فرستاده شد. پس ازبازگشت از "رم"، به شورای کلیسایی "ویتنبرگ" منتقل گردید. لوتر در 18 اکتبر 1512 میلادی دکتری خود را در رشته الهیات گرفت و استاد دانشگاه شد.


مارتین لوتر بعد از اخذ مدرک دکتری الهیات در سال 1512 میلادی از شهر "ارفورت" به دانشگاهی در شهر"ویتنبرگ" رفت و کرسی مطالعات کتاب مقدس را بر عهده گرفت. او در سال 1513 میلادی به تدریس "مزامیر"، "رساله رومیان"، "رساله عبرانیان" و "رساله غلاطیان" پرداخت. در همین دوران، او دچار اختلافات و مناقشاتی با تفکرات مسیحیان شد. لوتر در مطالعات خود به فاصله بسیار زیاد پاپ و تشکیلات کاتولیک با مسیحیت اولیه پی برد و همدستى آنان را با حکام دولتى تحمل نکرد و در سال 1517 میلادی علیه عقاید و شعائر رسمى کاتولیک قیام کرد.از تعداد 7 اصل عبادتی در کلیسای قرون وسطی فقط 2 اصل آن یعنی "غسل تعمید" و "عشای ربانی" مورد قبول لوتر قرار گرفت.غسل تعمید یکی از آداب مذهبی مسیحیان است که مدعی هستند این عمل درباره هر کس انجام گیرد سبب پاکی از گناه و وقف نفس در راه خدمت و طاعت خدا می‌ باشد.مسیحیان معتقدند شب آخری که مسیح در میان حواریون بود به آنان نان فطیر و شراب خورانید، عنوان کرد: «که این نان همان تکه های بدن من هست» و آن شراب را هم مسیح به عنوان خون خود به آنها داد تا بنوشند. این سنتی است که مسیحیان معتقدند عیسی مسیح آن را دستور داده است و تا به امروز این سنت برقرار است و تمام مسیحیان عالم حداقل هر سال یکبار آن را به نام "عشای ربانی" انجام میدهند. جز اصلی مراسم عشای ربانی نان و شراب است اما نحوه انجام آن در فرقه های مختلف مسیحیت متفاوت است.مارتین لوتر برخلاف دستور پاپ، کتاب "انجیل" را به زبان "آلمانی" ترجمه کرد و افراد زیادی را با تفکرات خود آشنا نمود. حمایت از یهودیانیکی از اختلافات مارتین لوتر با کلیسا، جانب‌ داری از قوم یهود بود که تا آن زمان در شکنجه و اسارت مسیحیان بودند و او برای پیشبرد اهدافش سعی در جلب حمایت ایشان کرد. او می ‌گفت که مسیح نیز در ابتدا یهودی زاده شده و در نتیجه ما باید برای این قوم احترام ویژه ‌ای قائل باشیم. مارتین لوتر یهودیان را قوم برگزیده می دانست و می گفت: «روی سخنم با کاتولیک ها است اگر از این که مرا کافر بنامند خسته شده اند بهتر است مرا یهودی بنامند.»لوتر زبان عبری آموخته بود و در سال 1523 میلادی کتابی تحت عنوان "مسیح، یک یهودی زاده شد" نگاشت. او یک یهودی بود و می خواست با استفاده از ضعف ها وظلم های کلیسا ضربه های اساسی به آیین مسیح وارد کند و آن را به طور کامل برای بهره کشی و استمتاع یهودیان مهیا کند. مخالفت با فروش آمرزش نامهمارتین لوتر به مخالفت با فروش آمرزش نامه یا مغفرت نامه توسط کلیساها پرداخت. او در اکتبر 1517 اعلامیه رسمى خود را که اعتراض نامه او علیه آمرزش و خرید گناهان و دیگر بدعتهاى کلیساى کاتولیک بود، صادر کرد. این اعلامیه اعتراضى در 95 ماده بر بالاى دروازه کلیساى شهر "ویتنبرگ" کشور "آلمان" آویزان شد. اعلامیه او در تمام مواد مستند به کتب مقدسه عهد عتیق و جدید بود."تتسل" که مسئول فروش آمرزش‌ نامه بود به "آلبرت"، "اسقف ماینز" نامه ای نوشت و نسبت به رفتار لوتر و مواد 95 گانه او اعتراض کرد. "آلبرت" نیز متن مواد 95 گانه لوتر را به ‌همراه یک شکایت ‌نامه به "رم" فرستاد اما به ‌سبب ضعف نسبی پاپ، لوتر به "رم" احضار نشد بلکه در همان منطقه بازجویی شد و در عین حال از پس گرفتن ادعاهایش خودداری کرد. آزاد کردن ازدواج کشیشانلوتر معتقد بود: «منع ازدواج یک کشیش و نیز نامشروع خواندن طلاق و ازدواج مجدد عملی مغایر منطق، آزادی و نظم طبیعت است. مگر می شود دو نفر، زن و شوهر را که نمی خواهند باهم باشند مجبور به ادامه زندگی مشترک کرد. این اجبار نوعی مجازات بسیار شدید، بدون ارتکاب جرم است. همچنین چرا باید به یک مرد که کشیش شده است تا خدمت کند و راهنمای اخلاقی مردم باشد گفت که با غرائز طبیعی اش در یک جنگ دائمی باشد و ازدواج نکند. غریزه زناشویی ودیعه خداوند است.»او خود نیز در سال 1527 میلادی با "کاتارینا فون بورا" که دست از راهبگی کشیده بود، ازدواج کرد.

مارتین لوتر بعد از اخذ مدرک دکتری الهیات در سال 1512 میلادی از شهر "ارفورت" به دانشگاهی در شهر"ویتنبرگ" رفت و کرسی مطالعات کتاب مقدس را بر عهده گرفت. او در سال 1513 میلادی به تدریس "مزامیر"، "رساله رومیان"، "رساله عبرانیان" و "رساله غلاطیان" پرداخت. در همین دوران، او دچار اختلافات و مناقشاتی با تفکرات مسیحیان شد. لوتر در مطالعات خود به فاصله بسیار زیاد پاپ و تشکیلات کاتولیک با مسیحیت اولیه پی برد و همدستى آنان را با حکام دولتى تحمل نکرد و در سال 1517 میلادی علیه عقاید و شعائر رسمى کاتولیک قیام کرد.از تعداد 7 اصل عبادتی در کلیسای قرون وسطی فقط 2 اصل آن یعنی "غسل تعمید" و "عشای ربانی" مورد قبول لوتر قرار گرفت.غسل تعمید یکی از آداب مذهبی مسیحیان است که مدعی هستند این عمل درباره هر کس انجام گیرد سبب پاکی از گناه و وقف نفس در راه خدمت و طاعت خدا می‌ باشد.مسیحیان معتقدند شب آخری که مسیح در میان حواریون بود به آنان نان فطیر و شراب خورانید، عنوان کرد: «که این نان همان تکه های بدن من هست» و آن شراب را هم مسیح به عنوان خون خود به آنها داد تا بنوشند. این سنتی است که مسیحیان معتقدند عیسی مسیح آن را دستور داده است و تا به امروز این سنت برقرار است و تمام مسیحیان عالم حداقل هر سال یکبار آن را به نام "عشای ربانی" انجام میدهند. جز اصلی مراسم عشای ربانی نان و شراب است اما نحوه انجام آن در فرقه های مختلف مسیحیت متفاوت است.مارتین لوتر برخلاف دستور پاپ، کتاب "انجیل" را به زبان "آلمانی" ترجمه کرد و افراد زیادی را با تفکرات خود آشنا نمود. حمایت از یهودیانیکی از اختلافات مارتین لوتر با کلیسا، جانب‌ داری از قوم یهود بود که تا آن زمان در شکنجه و اسارت مسیحیان بودند و او برای پیشبرد اهدافش سعی در جلب حمایت ایشان کرد. او می ‌گفت که مسیح نیز در ابتدا یهودی زاده شده و در نتیجه ما باید برای این قوم احترام ویژه ‌ای قائل باشیم. مارتین لوتر یهودیان را قوم برگزیده می دانست و می گفت: «روی سخنم با کاتولیک ها است اگر از این که مرا کافر بنامند خسته شده اند بهتر است مرا یهودی بنامند.»لوتر زبان عبری آموخته بود و در سال 1523 میلادی کتابی تحت عنوان "مسیح، یک یهودی زاده شد" نگاشت. او یک یهودی بود و می خواست با استفاده از ضعف ها وظلم های کلیسا ضربه های اساسی به آیین مسیح وارد کند و آن را به طور کامل برای بهره کشی و استمتاع یهودیان مهیا کند. مخالفت با فروش آمرزش نامهمارتین لوتر به مخالفت با فروش آمرزش نامه یا مغفرت نامه توسط کلیساها پرداخت. او در اکتبر 1517 اعلامیه رسمى خود را که اعتراض نامه او علیه آمرزش و خرید گناهان و دیگر بدعتهاى کلیساى کاتولیک بود، صادر کرد. این اعلامیه اعتراضى در 95 ماده بر بالاى دروازه کلیساى شهر "ویتنبرگ" کشور "آلمان" آویزان شد. اعلامیه او در تمام مواد مستند به کتب مقدسه عهد عتیق و جدید بود."تتسل" که مسئول فروش آمرزش‌ نامه بود به "آلبرت"، "اسقف ماینز" نامه ای نوشت و نسبت به رفتار لوتر و مواد 95 گانه او اعتراض کرد. "آلبرت" نیز متن مواد 95 گانه لوتر را به ‌همراه یک شکایت ‌نامه به "رم" فرستاد اما به ‌سبب ضعف نسبی پاپ، لوتر به "رم" احضار نشد بلکه در همان منطقه بازجویی شد و در عین حال از پس گرفتن ادعاهایش خودداری کرد. آزاد کردن ازدواج کشیشانلوتر معتقد بود: «منع ازدواج یک کشیش و نیز نامشروع خواندن طلاق و ازدواج مجدد عملی مغایر منطق، آزادی و نظم طبیعت است. مگر می شود دو نفر، زن و شوهر را که نمی خواهند باهم باشند مجبور به ادامه زندگی مشترک کرد. این اجبار نوعی مجازات بسیار شدید، بدون ارتکاب جرم است. همچنین چرا باید به یک مرد که کشیش شده است تا خدمت کند و راهنمای اخلاقی مردم باشد گفت که با غرائز طبیعی اش در یک جنگ دائمی باشد و ازدواج نکند. غریزه زناشویی ودیعه خداوند است.»او خود نیز در سال 1527 میلادی با "کاتارینا فون بورا" که دست از راهبگی کشیده بود، ازدواج کرد.


در سال 1520 میلادی مارتین لوتر کتابهایی را منتشر کرد و در آن ‌ها برنامه خود را برای اصلاحات ارائه نمود. رساله خطاب به اشراف آلمانمارتین لوتر در کتاب "رساله خطاب به اشراف آلمان" از فرمانروایان و شاهزادگان خواست که در مقابله با ستمگری کلیسا به مسئولیت خود در قبال فرمانروایی عمل کنند. او نشان داد که شاهزادگان و فرمانروایان که مسیحیانی تعمید یافته‌ اند در مقام کاهنی که متعلق به همه ایمان ‌داران است، شریک هستند. بنابراین او در نظریه اصلاحات خود بیش از همه از یاری شاهزادگان استفاده کرد.  اسارت بابلی کلیسای مسیحمارتین لوتر در کتاب "اسارت بابلی کلیسای مسیح" چنین استدلال کرد که "انجیل" در اسارت کلیسا قرار گرفته و کلیسا بر "انجیل" مهتری می‌ کند در حالی‌ که باید خدمت‌ گذار آن باشد. آزادی فرد مسیحیمارتین لوتر در کتاب "آزادی فرد مسیحی" علاوه ‌بر این ‌که بر آزادی و وظایف مومنان تاکید کرد به بررسی پیامدهای آمرزیدگی به‌ وسیله ایمان در زندگی مسیحی پرداخت. اسارت ارادهلوتر معتقد به ناتوانی و بی ‌کفایتی اراده انسانی در امر نجات بود. این امر انتقاد الهی‌ دانان زمان را برانگیخت تا این‌ که "اراسموس"، اصلاح گر دینی، کتاب "آزادی اراده" را در رد او نوشت. لوتر نیز کتاب "اسارت اراده" را یکی از بهترین آثارش می ‌پنداشت در جواب او تالیف نمود اما ایراد اصلی این کتاب برخورد تعصب‌ آلود و افراطی با موضوع مورد بحث بود.

در سال 1520 میلادی مارتین لوتر کتابهایی را منتشر کرد و در آن ‌ها برنامه خود را برای اصلاحات ارائه نمود. رساله خطاب به اشراف آلمانمارتین لوتر در کتاب "رساله خطاب به اشراف آلمان" از فرمانروایان و شاهزادگان خواست که در مقابله با ستمگری کلیسا به مسئولیت خود در قبال فرمانروایی عمل کنند. او نشان داد که شاهزادگان و فرمانروایان که مسیحیانی تعمید یافته‌ اند در مقام کاهنی که متعلق به همه ایمان ‌داران است، شریک هستند. بنابراین او در نظریه اصلاحات خود بیش از همه از یاری شاهزادگان استفاده کرد. اسارت بابلی کلیسای مسیحمارتین لوتر در کتاب "اسارت بابلی کلیسای مسیح" چنین استدلال کرد که "انجیل" در اسارت کلیسا قرار گرفته و کلیسا بر "انجیل" مهتری می‌ کند در حالی‌ که باید خدمت‌ گذار آن باشد. آزادی فرد مسیحیمارتین لوتر در کتاب "آزادی فرد مسیحی" علاوه ‌بر این ‌که بر آزادی و وظایف مومنان تاکید کرد به بررسی پیامدهای آمرزیدگی به‌ وسیله ایمان در زندگی مسیحی پرداخت. اسارت ارادهلوتر معتقد به ناتوانی و بی ‌کفایتی اراده انسانی در امر نجات بود. این امر انتقاد الهی‌ دانان زمان را برانگیخت تا این‌ که "اراسموس"، اصلاح گر دینی، کتاب "آزادی اراده" را در رد او نوشت. لوتر نیز کتاب "اسارت اراده" را یکی از بهترین آثارش می ‌پنداشت در جواب او تالیف نمود اما ایراد اصلی این کتاب برخورد تعصب‌ آلود و افراطی با موضوع مورد بحث بود.


مارتین لوتر باعث بیدارى و شورش مسیحیان آلمان و شمال اروپا گردید و انقلاب بزرگى علیه پاپ و کشیشان و کلیساى کاتولیک "رم" بپا کرد. پاپ از این اعتراض به وحشت افتاد و او را در7 اوت 1518 میلادى به وسیله نامه اى، فراخواند. ولى لوتر این دعوت را نپذیرفت. پاپ در شوراى مذهبى، "لایپ زینک" در حضور امپراطور "آلمان"، "شارل کن" و اساقفه کاتولیک او را در سال 1520 میلادی به ارتداد و کفر محکوم کرد.امپراطور آلمان که تازه به قدرت رسیده بود از انقلاب لوتر ترسید و دستور پاپ را اجرا کرد. پاپ از لوتر خواست که تا پایان فرصت 60 روزه مى تواند توبه کند و از عقاید اعتراضى خود دست بردارد. ولى لوتر نپذیرفت. پیروان او با جان و مال از او حمایت مى کردند. لوتر نامه پاپ را به آتش کشید. پاپ او را مهدورالدم اعلام کرد و کتابهاى او از طرف اولیاء کلیسا و پاپ تحریم شد. پاپ دستور داد که کتابهای او سوزانده شوند.

مارتین لوتر باعث بیدارى و شورش مسیحیان آلمان و شمال اروپا گردید و انقلاب بزرگى علیه پاپ و کشیشان و کلیساى کاتولیک "رم" بپا کرد. پاپ از این اعتراض به وحشت افتاد و او را در7 اوت 1518 میلادى به وسیله نامه اى، فراخواند. ولى لوتر این دعوت را نپذیرفت. پاپ در شوراى مذهبى، "لایپ زینک" در حضور امپراطور "آلمان"، "شارل کن" و اساقفه کاتولیک او را در سال 1520 میلادی به ارتداد و کفر محکوم کرد.امپراطور آلمان که تازه به قدرت رسیده بود از انقلاب لوتر ترسید و دستور پاپ را اجرا کرد. پاپ از لوتر خواست که تا پایان فرصت 60 روزه مى تواند توبه کند و از عقاید اعتراضى خود دست بردارد. ولى لوتر نپذیرفت. پیروان او با جان و مال از او حمایت مى کردند. لوتر نامه پاپ را به آتش کشید. پاپ او را مهدورالدم اعلام کرد و کتابهاى او از طرف اولیاء کلیسا و پاپ تحریم شد. پاپ دستور داد که کتابهای او سوزانده شوند.


با وجود تکفیر و تحریم ها، بر تعداد پیروان لوتر افزوده می شد و مطالعه آثار او در میان جوامع مختلف مسیحى گسترش یافت. یکی از شاهزادگان که با لوتر سابقه دوستی داشت او را در کاخ "وارتبورگ" مخفی کرد. لوتر نیز دوره انزوا گزینی در کاخ را غنیمت شمرد و به بازنگری در مورد شعائر دینی پرداخت. او کتاب مقدس و سایر رساله‌ های اصلاحی را ترجمه کرد. در سال 1522 میلادی به "ویتنبرگ" در کشور "آلمان" بازگشت و رهبری نهضت اصلاح دینی را در آنجا به عهده گرفت و کلیسای لوتری خود را برپا کرد.مارتین لوتر حرکتی موسوم به جنبش "دین پیرایی" را آغاز کرد. پیروان او "لوتریان" خوانده می شدند اما در نهایت به آنها "پروتستان" به معنای معترض (اعتراض= Protest) گفته شد زیرا آنها در برابر کوشش کلیسا برای محدود ساختن تعالیمشان اعتراض می کردند.بر اثر جنبش ایجاد شده به رهبری مارتین لوتر جنگ های مذهبی در کشورهای آلمان، انگلیس و ... رخ داد که بر اثر آن هزاران نفر کشته شدند. اعتقادات پروتستانها و حمایت از صهیونیستپیروان این مکتب خود را از مبلغان "انجیل" می دانند و اعتقاد دارند پیروان این مکتب، مسیحیان دوباره تولد یافته می باشند که فقط اینان اهل نجات خواهند بود و دیگران هلاک خواهند شد. از ویژگی های ممتاز پیروان این مکتب اعتقاد راسخ و تعصب خاص به صهیونیسم می باشد به طوریکه تعصب این مسیحیان به صهیونیسم بیش از صهیونیست های یهودی مقیم اسرائیل و آمریکا می باشد. مطابق اعتقادات مکتب فوق به وسیله پروتستان ها حوادثی باید به وقوع بپیوندد تا مسیح دوباره ظهور نماید و پیروان این مکتب وظیفه دینی دارند برای تسریع در عملی شدن این حوادث کوشش نمایند. که این حوادث عبارتند از:یهودیان از سراسر جهان باید به فلسطین آورده شوند و کشور اسرائیل در گستره ای از رودخانه "نیل" تا رودخانه "فرات" به وجود آید و یهودیانی که به اسرائیل مهاجرت نمایند، اهل نجات خواهند بود.یهودیان باید دو مسجد "اقصی" و "صخره" در "بیت المقدس" را منهدم کنند و به جای این دو مسجد معبد بزرگ را بنا نمایند. از سال 1967 میلادی این دو مسجد بیش از 100 بار مورد حمله یهودیان و مسیحیان صهیونیست قرار گرفته است.روزی که یهودیان مسجد "اقصی" و مسجد "صخره" در "بیت المقدس" را منهدم کنند، جنگ نهایی به نام "آرماگدون" به رهبری "آمریکا" و "انگلیس" آغاز شده و در این جنگ جهانی تمام جهان نابود خواهد شد. روزی که جنگ "آرماگدون" آغاز شود، تمامی مسیحیان پیرو اعتقادات "عملی نمودن خواسته های مسیح"، پروتستانیها که مسیحیان دوباره تولد یافته می باشند، مسیح را خواهند دید و توسط یک سفینه عظیم از دنیا به بهشت منتقل می شوند و از آنجا همراه با مسیح نظاره گر نابودی جهان و عذاب سخت در این جنگ خواهند بود. درجنگ "آرماگدون" زمانی که ضد مسیح، "دجال" در حال دستیابی به پیروزی است، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولد یافته در جهان ظهور خواهد کرد و ضد مسیح را در پایان این جنگ مقدس شکست می دهد و حکومت جهانی خود را در مرکزیت "بیت المقدس" برپا خواهد ساخت و معبدی که به جای مسجد "اقصی" و "صخره" در "بیت المقدس" قبل از آغاز جنگ "آرماگدون" ساخته شده، محل حکومت جهانی مسیح خواهد بود . آنها معتقدند این حوادث پس از سال 2000 میلادی حتما اتفاق خواهد افتاد و قبل از آغاز جنگ "آرماگدون" رعب و وحشت جامعه آمریکا و اروپا را فرا خواهد گرفت.

با وجود تکفیر و تحریم ها، بر تعداد پیروان لوتر افزوده می شد و مطالعه آثار او در میان جوامع مختلف مسیحى گسترش یافت. یکی از شاهزادگان که با لوتر سابقه دوستی داشت او را در کاخ "وارتبورگ" مخفی کرد. لوتر نیز دوره انزوا گزینی در کاخ را غنیمت شمرد و به بازنگری در مورد شعائر دینی پرداخت. او کتاب مقدس و سایر رساله‌ های اصلاحی را ترجمه کرد. در سال 1522 میلادی به "ویتنبرگ" در کشور "آلمان" بازگشت و رهبری نهضت اصلاح دینی را در آنجا به عهده گرفت و کلیسای لوتری خود را برپا کرد.مارتین لوتر حرکتی موسوم به جنبش "دین پیرایی" را آغاز کرد. پیروان او "لوتریان" خوانده می شدند اما در نهایت به آنها "پروتستان" به معنای معترض (اعتراض= Protest) گفته شد زیرا آنها در برابر کوشش کلیسا برای محدود ساختن تعالیمشان اعتراض می کردند.بر اثر جنبش ایجاد شده به رهبری مارتین لوتر جنگ های مذهبی در کشورهای آلمان، انگلیس و ... رخ داد که بر اثر آن هزاران نفر کشته شدند. اعتقادات پروتستانها و حمایت از صهیونیستپیروان این مکتب خود را از مبلغان "انجیل" می دانند و اعتقاد دارند پیروان این مکتب، مسیحیان دوباره تولد یافته می باشند که فقط اینان اهل نجات خواهند بود و دیگران هلاک خواهند شد. از ویژگی های ممتاز پیروان این مکتب اعتقاد راسخ و تعصب خاص به صهیونیسم می باشد به طوریکه تعصب این مسیحیان به صهیونیسم بیش از صهیونیست های یهودی مقیم اسرائیل و آمریکا می باشد. مطابق اعتقادات مکتب فوق به وسیله پروتستان ها حوادثی باید به وقوع بپیوندد تا مسیح دوباره ظهور نماید و پیروان این مکتب وظیفه دینی دارند برای تسریع در عملی شدن این حوادث کوشش نمایند. که این حوادث عبارتند از:یهودیان از سراسر جهان باید به فلسطین آورده شوند و کشور اسرائیل در گستره ای از رودخانه "نیل" تا رودخانه "فرات" به وجود آید و یهودیانی که به اسرائیل مهاجرت نمایند، اهل نجات خواهند بود.یهودیان باید دو مسجد "اقصی" و "صخره" در "بیت المقدس" را منهدم کنند و به جای این دو مسجد معبد بزرگ را بنا نمایند. از سال 1967 میلادی این دو مسجد بیش از 100 بار مورد حمله یهودیان و مسیحیان صهیونیست قرار گرفته است.روزی که یهودیان مسجد "اقصی" و مسجد "صخره" در "بیت المقدس" را منهدم کنند، جنگ نهایی به نام "آرماگدون" به رهبری "آمریکا" و "انگلیس" آغاز شده و در این جنگ جهانی تمام جهان نابود خواهد شد. روزی که جنگ "آرماگدون" آغاز شود، تمامی مسیحیان پیرو اعتقادات "عملی نمودن خواسته های مسیح"، پروتستانیها که مسیحیان دوباره تولد یافته می باشند، مسیح را خواهند دید و توسط یک سفینه عظیم از دنیا به بهشت منتقل می شوند و از آنجا همراه با مسیح نظاره گر نابودی جهان و عذاب سخت در این جنگ خواهند بود. درجنگ "آرماگدون" زمانی که ضد مسیح، "دجال" در حال دستیابی به پیروزی است، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولد یافته در جهان ظهور خواهد کرد و ضد مسیح را در پایان این جنگ مقدس شکست می دهد و حکومت جهانی خود را در مرکزیت "بیت المقدس" برپا خواهد ساخت و معبدی که به جای مسجد "اقصی" و "صخره" در "بیت المقدس" قبل از آغاز جنگ "آرماگدون" ساخته شده، محل حکومت جهانی مسیح خواهد بود . آنها معتقدند این حوادث پس از سال 2000 میلادی حتما اتفاق خواهد افتاد و قبل از آغاز جنگ "آرماگدون" رعب و وحشت جامعه آمریکا و اروپا را فرا خواهد گرفت.


مارتین لوتر سرانجام در 18 فوریه 1546 میلادی در سن 63 سالگی در حالی که می ‌کوشید تا نزاعی در شهر "مانسفلد" را که میان بعضی از اشراف آلمان درگرفته بود، فرو نشاند، درگذشت.

مارتین لوتر سرانجام در 18 فوریه 1546 میلادی در سن 63 سالگی در حالی که می ‌کوشید تا نزاعی در شهر "مانسفلد" را که میان بعضی از اشراف آلمان درگرفته بود، فرو نشاند، درگذشت.


تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۴:۱۰

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۴:۱۱

مارتین لوتر

خلاصه زندگی نامه

 مارتین لوتر، کشیش آلمانی که در قرن شانزدهم میلادی به بهانه اعتراض به تعصب مذهبی کاتولیک به ارائه آموزه های دین یهود در غالب مسیحیت مدرن پرداخت و در سال 1529 میلادی مذهب "پروتستان" را تاسیس نمود. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع