فریبا داوودی مهاجر عضو سیاست گذاری سازمانی غیر قانونی به نام تحکیم وحدت علامه است. وی در سال 1380 پس از آشنایی با علی افشاری رئیس دانشجویی ستاد سید محمد خاتمی به طور جدی وارد برخی از جریانهای سیاسی می شود. او درابتدا آنچنان خود را مقید به حجاب و مبانی اسلام نشان می دهد که مورد انتقاد دوستان خود قرار می گیرد. داوودی مهاجر و هم مسلکان وی پس از آنکه در انتخابات 1384 با اقبال مردمی مواجه نشدند با تغییر رویکرد سعی کردند چهره ای دیگر از خود نشان دهند. با هم کاری با جناح هایی که با کلید زدن پروژهایی با پوشش دموکراسی و حقوق بشر اهداف دوستان خارج نشین خود را دنبال می کردند. 
داوودی مهاجر در مورد خانواده اش میگوید: «ازدواج کردم، خیلی زود. باورم نسبت به ازدواج خوش بینانه بود. من که تازه مذهبی شده بودم فکر می کردم در ازدواج تنها توافق ایدولوژیک زندگی را شکل می دهد. بچه بودم و بی تجربه و گوش به حرف خانواده نمی کردم. من که تا قبل از ازدواج برداشتی از کلمه زور نداشتم، معنی دستور را نمی دانستم و اهانتی از خانواده نشنیده بودم. با قهر ناآشنا بودم و هر چه می خواستم مادرم فراهم می کرد با ازدواج معنای همه آنها را فهمیدم.»   پدر: داوودی مهاجر  به صراحت به اين موضوع اشاره می كند كه پدرش، مشروب خوار بوده است: « شنیدن اهانت برای اندکی رنگ روشن یا کمی باز شدن چادر، آن هم وقتی که مانتو و هم شلوار و روسری و دو جفت جوراب کلفت مشکی پوشیدی و مرتب یک نفر نه به عنوان همسر که در نقش نگهبان مرتب یادآوری می کند که بچه ای که پدرش مشروب می خورده مسلمان از کار در نمی آید و از سر تا پایش اشکال دارد. سخت بود که حجاب داشته باشی و حجاب را خودت انتخاب کرده باشی و برای حجاب بیشتر و بیشتر تحت فشار باشی.   داماد: علی افشاری (رئیس دانشجویی ستاد سید محمد خاتمی ) پس از آنکه جلوی دوربین های تلویزیونی به خیانتها و گناهانش به ملت اعتراف کرد با دختر فریبا داوودی مهاجر ازدواج کرد و از ایران خارج شد. از جمله خیانت های علی افشاری در زمان حضور در ایران آنچنان که خود اعتراف می کند تقلیل بعد اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران بود که در واقع هدف، تبدیل شدن به یک حکومت غیر دینی است.  
عدم شناخت آموزه های دینیداوودي مهاجر: « از دبستان مدرسه مختلط می رفتم و با پسرها در مدرسه فوتبال و والیبال و وسطی بازی می کردم. پسر و دختر برایم تفاوتی نداشت. خانواده ام مذهبی نبودند. اتفاقاتی افتاد عجیب و غریب که من در چنین خانواده ای تمایلات مذهبی پیدا کردم. حدود14 سالگی...» وی اعتقاد به مذهب را «مدل ساختگی» خود معرفی كرده و مينويسد: «اما مذهبم هم مدل خودم بود و در ذهنم خط کشی ایجاد نمی کرد. حجاب گذاشتم اما مفهوم با حجاب و بی حجاب، بی دین و دیندار برایم مثل گذشته بود. با پسرها بحث سیاسی می کردیم، اردو می رفتیم و دسته جمعی برای برداشت گندم و کمک به کشاورزها به روستا میرفتیم و خلاصه تنها تفاوت من نسبت به گذشته باور خدا بود و واجبات شخصی»باور های نادرست و حجاب در برابر محارم!من معنی اجبار و زور و حجاب اجباری را در خانه ام فهمیدم. وقتی که فهمیدم باید از محرم حجاب بگیرم و یا مقابل شیشه های مات خانه 3 پرده آویزان کنم. وقتی که در یک مهمانی خانوادگی و با وجود حجاب کامل خانم ها، سفره مردها از زن ها جدا بود. وقتی که کرم زدن یا عینک آفتابی زدن بی دینی محسوب می شد. و بایدهایی که برای کنترل بیشتر و بیشتر یک زن شکل می گرفت.»البته معلوم نيست وی بر اساس كدام فتوا و يا نظری، عينك آفتابی زدن را عين بی دينی به حساب آورده است!رد احکام اسلامیوی به صراحت می گويد كه به احكامی چون ديه و ارث هم كه در قرآن به وضوح از آن ياد شده است اعتقادی ندارد: «من که اسلام را برای ظلم ستیزیش پذیرفته بودم کم کم منطق شهادت یا دیه و ارث نابرابر میان زن و مرد و دیگر نابرابری ها را با ادعای عدالت خواهی اسلام در نمی یافتم . در دلم آشوب بود و اول ها سعی می کردم آن را توجیه کنم ولی توجیه پذیر نبود. آدم سکوت هم نبودم. نمی توانستم بنشینم و این همه ظلم که به نام دین بر خودم و بر مردم می رفت را تحمل کنم. 
مشاور رئیس جمهور در مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوریمشاور وزیر علوممشاور وزیر ارشاد اسلامیوی هدف از گرفتن پست های مشاوره ای در دوران اصلاحات را این چنین بیان می کند: تغییر قانون اساسی یک از اهداف من بوده و به همین دلیل وقتی که فعالیت می کردم به این تغییر قانون اساسی اهتمام داشتم.در لابلای اظهارات فریبا داوودی مهاجر در آن زمان اظهاراتی ضد مبانی اسلامی و دینی به چشم می خورد نظیر: طرح هایی برای وارد کردن مفاهیم به روز غربی در احکام شریعت اسلامی در مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک در دستور کار است. وی علت تغییر مداوم ظاهر خود را ترس از کنار زده شدن از برخی محافل سیاسی می داند. 
سردبیر انجمن روزنامه نگاران جوانعضو مرکزی کمیته سازمان مدافعان آزادی مطبوعات ایرانعضو شورای عالی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار دفتر تحکیم وحدت)وی برای نشریات اصلاح طلب از جمله «کنشگران» مطلب نوشته است. او از نوشتن برای نشریات مستقل منع شده بود و مطالب و نوشته های وی در نشریاتی همچون «روز»، «اعتماد»، «یاس نو»، و «گویا نیوز» به منتشر میگردید.داوودی مهاجر در کارنامه خود همکاری با مرکز تحقیقاتی و آموزشی جامع مدنی ایران، صندوق اعانه ملی برای دموکراسی(NED)، عضویت در خانه آزادی وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، همکاری با رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و وابسته به بنیاد ایفوس، رسانه های وابسته به سازمان اطلاعات هلند را دارد. 
وی در 29 فروردین ماه سال 1386، به دلیل شرکت در تظاهراتی غیر قانونی به چهار سال زندان محکوم شد. اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، مصاحبه با رسانه های خارجی، و نشر اکاذیب بود. 
فریبا داوودی مهاجر که در یک خانواده غیر محجبه به دنیا آمد و رشد کرده بود و چادر را شخصا به عنوان پوشش انتخاب کرد، پس از سالها، در پارازیت (برنامه تلویزیونی) برای نخستین بار در مقابل دوربین کشف حجاب کرد. او دلیل این تصمیم را اعتراض به فرهنگ مرد سالار عنوان کرد! روسری برداشتند آپارتمان بگیرند  وقتی دعوای سختی بين داوودی مهاجر و عليرضا نوری زاده بر سر چگونگی تأمين منابع مالی در گرفته بود، نوری زاده فاش كرد كه داوودی مهاجر در آمريكا حاضر شده در ازای تامين خانه و زندگی كشف حجاب كند. نوری زاده خطاب به داودی مهاجر چنين گفت: «شما كی هستيد كه از من منابع مالی مي خواهيد؟ شما وقتی آمديد آمريكا با روسری! منابع مالی تان كی بود؟ كی به شما آپارتمان داد كه روسری تان را برداشتيد؟ هزينه كنفرانس ها بسيار كمتر از مبلغی است كه به عنوان بورسيه در آمريكا به شما پرداخت شده است، بنابراين وقتی حساب كتاب باز می كنيد بدانيد با كی طرف هستيد. خود را نخود هر آش نكنيد و در جاهايی كه از حد و حدود شما بالاتر است دخالت نكنيد.    

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۸:۲۳

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۸:۲۴

فریبا داوودی مهاجر

خلاصه زندگی نامه

فریبا داوودی مهاجر فعال سیاسی و عضو سیاست گذاری سازمانی غیر قانونی به نام تحکیم وحدت، وی در سال 1386، به دلیل شرکت در تظاهراتی غیر قانونی به چهار سال زندان محکوم شد. وی پس از ترک ایران در پارازیت (برنامه تلویزیونی) برای نخستین بار در مقابل دوربین کشف حجاب کرد. او دلیل این تصمیم را اعتراض به فرهنگ مرد سالار عنوان کرد.

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع