فرانک لوید رایت، (Frank Lloyd Wright)، در 8 ژوئن 1869 در "ریشلند سنتر" ایالت "ویسکانسین" آمریکا متولد شد. وی پس از تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه wisconsin به "شیکاگو" مهاجرت کرد. وی پس از مدتی فعالیت در دفتر لایمن سیلزبی، موفق به استخدام در دفتر مشهور (سولیوان و ادلر) شد. رایت در طول عمر خود کارهای بزرگ و ماندگاری از خود به جای گذاشت که معروفترین آنها "خانه آبشار" و "موزه گوگنهایم" نیویورک بود. سرانجام رایت، در سال 1959 در "فونیکس آریزونا" از دنیا رفت. 
پدرفرانک، William Carey Wright یک کشیش و تعمید دهنده کلیسا و مادرش Anna Lloyd Jones بود. در سال 1885، اختلافات خانوادگی سبب شد تا ویلیام، برای همیشه از آنجا برود و هرگز باز نگردد. بعد از جدایی پدر از خانواده، فرانک که نام اصلی اش، "فرانک لینکلن رایت" بوده را تغییر داد و به احترام خانواده  مادرش، لوید (Lloyd) را انتخاب کرد. در سال 1876 "آنا لوید" در بازدید یک نمایشگاه، بلوک هایی برای خلاقیت بچه ها در این نمایشگاه مشاهده کرده و بسیار هیجان زده شد. وی تصمیم گرفت از آن به عنوان پایه آموزش در کودکستان خود استفاده کند، همچنین یک مجموعه را نیز برای خانواده خود خریداری و فرانک زمان زیادی را با این ورزش فکری سپری کرد . فرانک توانست حجم های سه بعدی مختلفی را بسازد او بعدها تاثیر این بازی فکری را در مسیر زندگیش گوش زد کرده، که باعث پرورش خلاقیت در او شد. 
فرانک، به عنوان دانشجوی ویژه در سال  1886 در دانشگاه "ویسکانسین" پذیرفته شد و پس از تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان به "شیکاگو" مهاجرت کرد. در شیکاگو به شرکت معماری " لایمن سیلزبی" ملحق شده و در عرض یک سال آنجا را ترک و به عنوان کارآموز به "لویی سالیوان" رفته و موفق به استخدام در دفتر مشهور "سولیوان و ادلر" شد. رایت از "سلیوان" به عنوان "استاد محبوب" و از "ادلر" به نام "کهن سرور بزرگ" یاد می کرد. در آن زمان "مکتب شیکاگو" بر رایت تاثیر گذاشته، و فرانک تونست با تماسهایی که با استادش داشته، با گرایشهای "مکتب شیکاگو" آگاه شود. وی در سال 1889  اقدام به تاسیس دفتر شخصی کرده، و در سال 1891 وی شروع به اجرای طرحهایی به صورت مخفی کرده که در سال 1893 استادش متوجه پنهان کاری وی شد، و او را اخراج کرد و این شروع فعالیت های مستقل رایت بود.طراح  تالیسین فرانک که بعد از ترک همسر و فرزندانش در سال 1909 به اروپا و توکیو رفته بود، بعد از چندی در سال 1910، مجددا به آمریکا برگشت و زمینی در "ویسکانسین" خریداری کرد. رایت شروع به ساخت خانه جدیدی برای خودش کرد که آن را "تالیسین" نامید.   طراح هتل امپریال در توکیو ژاپنی ها از رایت درخواست کردند که هتلی به نام هتل امپریال طراحی کند، زمین پروژه فوق العاده سست بود. رایت اصطلاح ژله ای بودن را برای این زمین به کار برده و توکیو هم که شهری زلزله خیز بوده شرایط را برای طراحی و اجرای کار بسیار سخت کرد. در نهایت رایت با اندیشه ارگانیک خود و با الهام گرفتن از دست های گارسون خود که سینی را با انگشتان خود می گرفت و اجزایش نمی افتاد موفق به طراحی هتل مذکور شد. پس از طراحی این هتل از وی خواسته شد که تا اخر اجرای هتل در توکیو بماند و این چند سال فرصت خوبی بود که خودش را از لحاظ فکری بازسازی کند. سرانجام پس از اتمام کار وی در سال 1921 به امریکا بازگشت. تالیسین 3 در 22 آوریل 1925 خانه رایت دچار حریق شده، و در این آتش سوزی مهیب رایت مجموعه ارزشمندی از اثار هنری خود را از دست داد، از جمله یادداشت های "سولیوان" که ایده هایش در "مکتب شیکاگو" را در نوشته هایی به نام "گفتارهای کودکانه" تدوین کرده، اما موفق به چاپ نشده بود. رایت برای بار سوم آن خانه را از نو و این بار بزرگتر از گذشته ساخت و آن را "تالیسین 3" نامید. قهرمانی ملی سال 1922 اوج حملات به رایت بود که قرار است در ژاپن زلزله بیاید و ظاهرا امریکایی ها منتظر بودند که تیر خلاص رایت را بزنند اما تلگرافی از توکیو می اید با این مضمون که «جناب اقای رایت شهر در زلزله ویران شد و باید به شما مژده دهیم که تنها ساختمان شما پا برجا مانده و امروز مکان امنی برای زلزله زدگان است…» همین امر ساده و مهم موجب شد که آب مشروعی بر تمام کارهای قبلی او بریزند و وی به عنوان یک قهرمان ملی مطرح شد. در این فاصله تعداد زیادی پروژه به او ارجاع داده شد.  
فرانک لوید در سال 1889، با "کاترین لی کیتی توبین" ازدواج کرد. ازدواج او با کاترین، دختر یک تاجر ثروتمند، باعث بهبود موقعیت اجتماعی او و شهرتش شد. حاصل این ازدواج 6 فرزند بود. وی در همین دوران، خانه و استودیوی کارش را در Oak park ساخته و مادرش را به شهر آورد. اما فرانک در سال 1903 بعد از طراحی یک خانه برای همسایه اش، عاشق همسر وی به نام Mamah Borthwick Cheney شد. اغلب آن دو با اتومبیل رایت به اطراف اوک پارک (Oak park) می رفتند و صحبت آنها سر زبان ها افتاد. همسر رایت که تصور می کرد این رابطه کم کم رنگ خواهد باخت از رایت جدا نشد و نهایتا در سال 1909، رایت، همسر و فرزندانش را ترک و به همراه معشوقه خود به اروپا رفت. در سال 1927 رایت و همسر دومش Mamah  رسما از هم جدا شدند. Mamah بعدها دچار جنون شد و در حالیکه هنوز جوان بود در سال 1930 در مرز دیوانگی در اسایشگاه روانی درگذشت. البته این مساله موجب مشکوک شدن پلیس به رایت شد. رایت مجددا پس از یک سال در 1928 با "اولگیوانا" (سومین و اخرین همسرش) که 33 سال هم از وی کوچکتر بود ازدواج کرد. 
برای فرانک لوید آب و درختان مزاحمتی ایجاد نمی کردند بلکه قسمتی از معماری پویای او بودند و به گونه ای آنها را در کنار مصالح ساختمانی بی روح به کار برده، که گویی این مصالح نیز بخشی از طبیعت می باشد. در واقع همین مصالح طبیعی او را در این سبک به همه دوستاران معماری در زمره برترین ها معروف کرد. نکات معماری رایت رایت نکات عمده برنامه ر یزی معماری خود را در 1930 چنین توضیح داد: 1- تقلیل دیوارهای داخلی به حداقل ممکن جهت ایجاد یک فضای واحد به نحوی نور و چشم انداز و حالتی پیوسته را موجب گردد 2- هماهنگ ساختن بنا به محیط خارج از طریق گسترش دادن به طبقات موازی با زمین 3- تغییر مفهوم به اتاق ها و خانه ها از صورت قوطی و دادن تناسبات انسانی و آزاد به بنا 4- تغییر مکان زیرزمین های ناسالم بر سطح زمین 5- دادن تناسبات انسانی و منطقی به درها و پنجره ها و قراردادن این عناصر به صورت طبیعی دوبنا 6- عدم استفاده از مصالح متنوع و تا حد امکان استفاده از مصالح واحد 7- عدم استفاده از تزییناتی که از طبیعت اصلی مواد ناشی نشده و تنها برای جلوه دادن بکار میرود 8- داخل ساختن تاسیسات حرارتی، روشنایی و لوله کشی در استخوان بندی بنا 9- در نظر گرفتن مبلمان تا حد امکان مانند جزیی از بنا 10- حذف تزیینات و اگر هم نتوان تمامی دوره ها را حذف کرد، لااقل حذف ظریف کاریها  
در سال 1939 ، بنیاد "موزه گوگنهایم" تاسیس و در طی چند سال به تعداد آثاراین موزه افزوده شد، از جمله آثاری از نقاشی های "مارک شاگال" ، "رابرت دولونه"، "فرناند لژه"، "آمادئو مودیلیانی" و "پابلو پیکاسو". در سال 1943، "ربی گوگنهایم" نامه ای به فرانک لوید رایت نوشت واز او خواست تا ساختمانی را برای این موزه طراحی کند. در پاییز سال 1959 ، ده سال پس از مرگ سلیمان گوگنهایم و شش ماه پس از مرگ فرانک لوید رایت موزه درهای خود را برای اولین بار بر روی عموم مردم باز کرد. داخلی گالری با فرم مارپیچ حلزونی آرام از سطح کف تا بالای ساختمان به آرامی حرکت می کنید و نقاشی ها همراه دیوارهای مارپیچ نمایش داده می شوند. بیشتر انتقادها از تحت الشعاع قرار گرفتن ساختمان نسبت به آثار درون آن می باشد که باعث شده نتوان پنجره ای در سطوح دیوار تعبیه کرد گر چه به صورت بسیار سخاوتمندانه ای نور به درون گالری راه می یابد اما سایه بازدیدکنندگان بر روی آثار تاریکی میکند و برای نمایش حتما باید از نور مصنوعی استفاده کرد. بین سپتامبر 2005 و ژوئیه 2008، موزه گوگنهایم مورد ترمیم بیرونی قرار گرفت. در فاز اول این پروژه ، گروهی از معماران مرمت ، مهندسان سازه و معماری با یکدیگر همکاری کردند تا یک ارزیابی جامع از وضعیت فعلی ساختمان داشته باشند. به وسیله تکنولوژی لیزر تمامی قسمتهای ساختمان مورد عرض یابی قرار گرفت که در نوع خود کم نظیر بود و موارد مورد نظر ترمیم شد. در 22 سپتامبر 2008، دوستان و طرفداران گوگنهایم در نیویورک گرد آمده به علامت اتمام نوسازی بعد از 3 سال نسبت به فرانک لوید رایت طراح موزه ادای احترام کردند. 
برخی از کارهای با ارزش فرانک لوید رایت عبارتند از : 1- خانه و استودیو فرانک لوید رایت Oak Park، در ایالت ایلی نویز آمریکا، سال 1909 – 1889 2- خانه ویلیام وینسلو River Forest، در ایالت ایلی نویز آمریکا، سال 1894 3- اقامتگاه Ward Winfield Willits وکلبه باغبان و اصطبل پارک کوهستانی در ایالت ایلی نویز آمریکا، 1901 4- خانه دانا توماس در اسپرینگ فیلد، در ایالت ایلی نویز آمریکا، سال 1902 5- ساختمان اداری لارکین، در نیویورک، سال 1903 که در سال 1950 ویران شد 6- هتل امپریال در شهر توکیو ژاپن، سال 1921 که در سال 1968 ویران شد و در سال 1976 بازسازی شد 6- خانه آبشار در ایالت پنسیلوانیا، سال 1937 – 1935 8- اولین خانه جیکوبز، سال 1937 – 1936 9- کلیسای ارتدکس یونانی  Annunciation، در میلواکی ویسکانسین، سال 1961 – 1956 10- موزه گوگنهایم در نیویورک، سال 1959 – 1956 11- مرکز مدنی مارین کانتی در سان رافائل، سال 1966 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۹:۵۰

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۹:۵۳

فرانک لوید رایت

خلاصه زندگی نامه

 فرانک لوید رایت، نویسنده، طراح داخلی و بزرگترین معمار قرن بیستم آمریکا است که در طراحی بیش از 1000 پروژه دست داشته و بیش از 500 ساختمان را کامل کرده است. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع