دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در 5 دی سال 1313 در روستای "دینان" از توابع خمینی شهر (که امروزه جزو شهرستان خمینی شهرمحسوب می شود) به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدائی در همان روستا براساس انگیزه‌های دینی به حوزه علمیه اصفهان رفت و در مدرسه "نیم آورد" که از مدارس قدیمی و معروف آن شهر است به تحصیل علوم دینی از قبیل صرف، نحو، منطق، معانی بیان، اصول و فقه اشتغال پیدا کرد. بعد از آن برای تکمیل تحصیلات به شهر قم وارد شده و در آن شهر به تحصیل فقه و اصول ادامه داد. در همان ایام ضمن این که در درس‌ های خارج فقه و اصول شرکت می‌کرد، در درس‌های فلسفه علامه طباطبائی نیز حضور پیدا می‌کرد. وی در مورد آشنایی اش با علامه طباطبایی چنین می گوید: «من اگر علامه را نمی دیدم، حیرانی که در من وجود داشت، مرا به ورطه نابودی می کشاند.» در سال 1345 پس از درگذشت آیت الله بروجردی به تهران مهاجرت کرد و وارد دوره کارشناسی دانشگاه تهران شده و پس از اخذ درجه کارشناسی جهت گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد. وی تا دریافت دکترای ادامه تحصیل داد و سال 1352 از رساله دکتری تخصصی فلسفه خود دفاع کرد. پس از اخذ درجه کارشناسی جهت گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد. سال 1353 ازدواج کرد و همان سال به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس شد. وی در سال 1362 به تهران منتقل شده و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و تاکنون استاد این دانشگاه است. وی صاحب تالیفاتی بسیاری در زمینه فلسفه می‌باشد که در آن به نقد آرای فلسفی فلاسفه بزرگ و شرق پرداخته و در ذیل آنها به ارائه نظرات خاص فلسفی خود پرداخته است.
دینانی میزان سنجش و درک هر چیزی را عقل می‌داند، حتی درک انسان از خدا را. دینانی را می توانی فیلسوفی عقل گرا دانست که به اشراق معتقد است و در عین حال فیلسوفی است متاله و اهل حکمت متعالیه و آشنا به تمامی جوانب عرفان. دینانی کتابی دارد با نام دفتر عقل و آیت عشق که در آن به جایگاه عقل در حکمت و فلسفه پرداخته و از عقل دربرابر عقاید اشاعره دفاع کرده و به نقد اندیشه های فلاسفه و عرفای شرق و غرب در این مورد می پردازد و در نهایت آرای خود را ارائه می نماید و عشق را فرآیند درک ژرف عقلی و خواست براثر شناخت عمیق می داند و تعارضی بین این دو نیست و هیچ کدام آن یکی را نفی نمی کند، بلکه عشق حقیقی رااز مسیر عقل میسر می داند. به ایشان القابی چون «سرباز عقل» نیز نسبت داده می شود.
مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی 1375 تا 1379 مدرس علوم حوزوی در حوزه علمیه قم تا سال 1345 اشتغال و استخدام در وزارت آموزش و پرورش به عنوان دبیر دبیرستانهای تهران سال 1351 استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تا 1361 عضو هیت علمی دانشگاه تهران سال 1362 و بازنشسته در سال 1387 استاد دانشگاه تربیت مدرس استاد دانشگاه مذاهب اسلامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران و کرج عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران عضو ثابت انجمن حکمت و فلسفه ایران عضو موسس، هیئت امناء و مدیر بخش فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تقدیر شده در اولین دوره چهره‌های ماندگار با عنوان چهره برتر رشته فلسفه در سال 1380 تقدیر شده در جایزه کتاب سال 1384 برای کتاب دفتر عقل و آیت عشق. تقدیر شده در جایزه کتاب سال 1385 برای کتاب درخشش ابن‌ رشد در حکمت مشاء تقدیر شده در جایزه کتاب سال 1389 برای کتاب فلسفه و ساحت سخن عضو شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی عضو هیئت داوران نشریه فلسفه متعالی عضو هیئت داوران سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌ سازی تهران صاحب بیش از بیست عنوان کتاب در حوزهِ فلسفه نویسنده چندین مقاله برگزیده فلسفی سخنران مدعو در سمینراها و همایش‌های فلسفیِ داخلی و خارجی 
دینانی بیش از بیست کتاب و صدها مقاله نگاشته است. وی سه بار جایزه کتاب سال را بدست آورده است. چند نمونه از کتابهای ایشان عبارتند از: قواعد کلی فلسفی در فلسفهٔ اسلامی دفتر عقل و آیت عشق   ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام وجود رابط و مستقل در فلسفه اسلامی شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی منطق و معرفت در نظر غزالی اسماء و صفات حق معاد نیایش فیلسوف درخشش ابن رشد در حکمت مشاء فیلسوفان یهودی و یک مسئله بزرگ فلسفه و ساحت سخن جلال الدین دوانی فیلسوف ذوق التالّه برخی از آثار منتشره درباره فلسفه : کتاب آینه‌های فیلسوف کتاب سرشت و سرنوشت کتاب خرد و خردورزی کتاب هستی و مستی مقالات مفهوم زمان در فلسفه برگسن علم خداوند به جزئیات از دیدگاه علامه طباطبایی و متکلمین عقل و استدلال در تفکر ابن جوزی پژواک اندیشه های فخر رازی و سهروردی در آثار ابن کمونه عدل در نظر شیخ مفید ادراک خیالی و هنر سهروردی و اصول فقه ابن طفیل اندیشه تجدد، آثار و لوازم اندیشه نقطه پایان ندارد حدیث نفس ابداء یا ابتدا مقالاتی درباره حکمت اشراق عمده شهرت دینانی به خاطر احیاگری فلسفه اشراق و بازخوانی حکمت ایران باستان است. چند نمونه از مقالات ایشان درباره حکمت اشراق و سهروردی عبارت است: حکمت اشراق خمیره ازلی یا حکمت جاویدان از نظر سهروردی سهروردی؛ فیلسوف ایرانی اسلامی فلسفه نوری سهروردی نور یا وجود 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۸:۵۵

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۸:۵۶

غلامحسین ابراهیمی دینانی

خلاصه زندگی نامه

 غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف معاصرایرانی که در سال 1380 به عنوان چهره ماندگار فلسفه برگزیده شد. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع