علی مطهری در بهمن سال 1336 در تهران متولد شد. در سال 1355 تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان علوی در رشته ریاضی به پایان رساند و در رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تبریز پذیرفته شد. وی فرزند استاد شهید آیت الله مطهری است پس از شهادت پدر در اردیبهشت 1358 خود را به دانشگاه علم و صنعت ایران منتقل کرد و یک ترم و اندی به تحصیل خود ادامه داد. با مطرح شدن انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها در سال 1359، به نویسندگی در صدای جمهوری اسلامی پرداخت و تا سال 1362 با سازمان صداوسیما همکاری داشت. وی از ابتدای شهادت استاد مطهری مسئولیت خود را در تدوین و تنظیم آثار چاپ نشده پدر و به طور کلی نظارت بر نشر آثار آن اسلام شناس گرانقدر و مورد تایید امام خمینی (ره) به خوبی احساس کرد و این کار را از هر کار دیگری واجب تر شمرد.لذا پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه ها رشته تحصیلی خود را علی رغم موفقیت در رشته مکانیک و گذراندن 81 واحد درسی، تغییر داد و خود را به دانشکده الهیات دانشگاه تهران یعنی یکی از پایگاه های استاد مطهری منتقل نمود و تحصیلات خود را تا اخذ درجه دکترا در رشته فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد و از سال 1375 در همین دانشکده به تدریس پرداخت و عضو هیئت علمی گروه فلسفه این دانشکده شد.مهمترین محصول تلاش علمی دکتر مطهری از سال 1358 تدوین و تنظیم دقیق و انتشار بیش از 63 کتاب جدید از استاد شهید مطهری است. 
علی مطهری 11 دی ماه سال 1360 با نوه شیخ جواد انصاری از عرفای نامی هم عصر امام (ره) عقد نموده و 6 مرداد 1362 زندگی مشترکشان را آغاز کردند. وی دارای 4 فرزند به نام های مرتضی، رضا، لیلی و زهرا می‏باشد. 
علی مطهری علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران و مدیریت علمی انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد مطهری) عضو هیئت مدیره «بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری» نیز هست و این بنیاد مسئولیت جهانی کردن اندیشه آن اسلام شناس بزرگ را بر عهده دارد.   انتشارات صدرا انتشارات صدرا، ناشر آثار استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، در سال 1357 جهت تمركز بخشیدن به نشر آثار آن اندیشمند گران‌قدر اسلامی به پیشنهاد خود آن متفكر شهید تأسیس گردید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد، همه تلاش خود را جهت برآوردن درخواست‌های وافر ملت حقیقت ‏جوی ایران نسبت به آثار آن بزرگ‌مرد مصروف داشته است. این انتشارات جهت حفظ هرچه بیشتر آثار استاد شهید مطهری - خصوصاً با توجه به تأکیدهای مكرر امام خمینی (ره) و سهولت بیشتر استفاده اهل تحقیق از این آثار اقدام به اجرای طرح «مجموعه آثار» آن متفكر گران‌قدر بر اساس موضوع نموده است كه تاكنون 27 مجلد آن (غیر از جلد 12) منتشر شده است. آثار استاد شهید زیر نظر «شورای نظارت بر نشر آثار استاد مطهری» به مدیریت علی مطهری انتشار می‏یابد و از این رو كمال دقت نظر و امانت‌داری در نشر این آثار به عمل می‏آید.   بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید علامه مرتضی مطهری(ره)» در تاریخ 23 آبان 1385، با هدف کلی «آشنایی با اندیشه های متعالی، پویا وسازنده اسلام، ارتقای کیفی دانش و بینش عمومی جامعه در حوزه معارف دینی، شناخت و معرفی جامع شخصیت و تبیین تفکر استاد شهید مرتضی مطهری(ره) و مطالعات راهبردی براساس نظریه های ایشان» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد. 
علی مطهری از چهره‌های شاخص اصولگرایان و مخالفان جدی اصلاح‌طلبان بود که به مجلس راه یافت. صلاحیت علی مطهری برای نامزدی در انتخابات رد شد اما در پی رایزنی ها و تجدید نظرخواهیها، شورای نگهبان رأی به صلاحیت وی برای ورود به رقابتهای انتخاباتی داد.وی از نمایندگان فعال مجلس هشتم بوده و در استیضاح علی کردان، وزیر کشور دولت نهم، به همراه احمد توکلی نقش مهمی را بر عهده داشت.مطهری در تاریخ 21 مهر 1390 در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس در خصوص عملکرد وی از جمله برداشت غیر قانونی پول از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از سمت نمایندگی مجلس استعفا داد. ولی درخواست استعفایش رای نیاورد.وی در تدوین طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما، طرح جامع رسانه، طرح اصلاح تعطیلات رسمی کشور همکاری داشته و طرح اصلاح ماده 12 قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان را نیز در صحن علنی مجلس به تصویب رساند.دکتر مطهری همچنین 2 سال به عنوان نماینده قوه مقننه در شورای نظارت بر صدا و سیما فعالیت داشته و پس از آن تا کنون نماینده قوه مقننه در هیئت نظارت بر مطبوعات بوده است. گرچه مطهری به عنوان یک چهره شاخص منتقد دولت شناخته می شود اما همواره از خدمات دولت مانند پیشبرد پروژه هسته ای، پیشرفت فناوریهای نوین و توجه دولت به استانها و نقاط دور افتاده و نیز اقدامات خوب رئیس جمهور در سفرهای خود به سازمان ملل حمایت و تقدیر کرده است. اهم برنامه های دکتر مطهری برای مجلس نهم ارائه طرح هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز تلاش برای قرار دادن بیشتر دولت در ریل قانون است. 
وی دارای چند مقاله علمی و کتابی به نام اصلاح طلبی نیز هست. همچنین در 15 سال گذشته مقالات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی زیادی را از وی شاهد بوده ایم که این مقالات بسیار تاثیرگذار بوده است. برخی از آثار وی عبارتند از:مطالعه مورد پژوهانه در آراء خاص فلسفی استاد مطهری، پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران، مقالات و بررسیهاآراء فلسفی و كلامی ملا عبدالرزاق لاهيجي و مقايسه آن با حكمت مشاء و حكمت متعاليه، پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران، مقالات و بررسیها علم خداوند، پایگاه نشریات الكترونیكی دانشگاه تهران ، مجله دانشكده ادبيات و علوم انسانی تاکنون مقالاتی نیز از علی مطهری در موضوعات سیاسی روز در روزنامه شرق و قبل از توقیف در روزنامه اعتماد ملی منتشر شده است. پیش از آن که علی مطهری نماینده مجلس هشتم شود مقالات او بیشتر در کیهان منتشر می شد. 
علی مطهری به موضع گیری شدید در برابر دولت و بخصوص شخص احمدی نژاد مشهور است، تلاش وی برای سؤال از رئیس جمهور که در آخرین جلسه کاری مجلس در سال 90 به ثمر نشست و نیز تلاش وی برای طرح دومین سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی پارلمان که با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب متوقف شد را می توان در این راستا ارزیابی کرد.با این حال علی مطهری را نمی توان در زمره اصلاح طلبان به شمار آورد، او تفاوت های عمده ای با جریان اصلاحات بخصوص در عرصه های فرهنگی دارد و شاید بتوان مهمترین انتقاد مطهری به دولت نهم  و دهم را نیز نزدیکی این دولت به اصلاح طلبان در ابعاد فرهنگی و به تعبیر وی لیبرالیزه کردن فضای عمومی کشور دانست. در ادامه به مهمترین مواضع علی مطهری در طول سالهای گذشته اشاره خواهیم کرد. 
سؤال از رئیس جمهور مهمترین دغدغه علی مطهری در طول دوران نمایندگی وی می باشد. این دغدغه او را تا جایی کشاند که وی بعد از ناامیدی از به حد نصاب رسیدن تعداد امضاهای لازم برای طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و نیز مطرح نشدن این سؤال در صحن علنی مجلس استعفا داد، هرچند این استعفا مورد قبول نمایندگان ملت قرار نگرفت و وی بار دیگر فرصت یافت تا به دغدغه خویش در مجلس برسد و با اضافه شدن امضاها زیر برگه سؤال از احمدی نژاد بالاخره این سؤال مطرح شود.علی مطهری خود می گوید در طول 4 سال گذشته بر روی دو موضوع بیشترین اصرار را داشته است اولی استیضاح کردان که موفق شد و دومی نیز سؤال از رئیس جمهور. این دغدغه باعث شد وی برای تحت فشار قرار دادن مجلس شورای اسلامی برای سؤال از احمدی نژاد استعفا دهد. وی در متن استعفای خود این را نیز ذکر می کند که مخالفت رهبری با طرح سؤال از رئیس جمهور قطعی نیست.وی در باره استعفای خود می گوید: «دلیل استعفایم این بود كه ما همه راه‌ها را برای به جریان انداختن سئوال از رئیس‌جمهور رفتیم ولی به جایی نرسیدیم، بنابراین از ابزار استعفا استفاده كردم.» وی ادامه می دهد: «تابوی سؤال از رئیس‌جمهور باید شكسته شود تا نمایندگان بتوانند از اختیارات قانونی‌شان استفاده كنند. فرض كنید سؤال از رئیس‌جمهور كاراشتباهی است ولی باید اجازه داده شود سؤال كنندگان خود به این جمع‌بندی برسند؛ باید اجازه داد این كار انجام شود و رئیس‌جمهور هم برای پاسخ گویی به مجلس بیاید تا این احساس به وجود آید كه سؤال از رئیس‌جمهور، كار خوبی نبود كه در این صورت قطعا دفعه بعد، نمایندگان به راحتی سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نخواهند كرد.»علی مطهری می گوید: «به كاری كه انجام دادم ایمان دارم، بنده معتقدم رویه مدیریتی مجلس فعلی و مجالس آینده به این شیوه، رویه درستی نیست و بنده به رویه رییس و هیات رییسه مجلس انتقاد دارم.» به گفته مطهری او سه ماه پیش طرح سؤال از احمدی نژاد را با صد امضا به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، اما اعضای این هیئت به جای ترتیب اثر دادن «در صدد انهدام طرح سؤال» برآمده‌اند.وی با انتقاد از این که عده ای مجلس را به شعبه ای از دفتر رهبری بدل کرده اند می گوید: «نظر شخصی من این است که رهبر انقلاب اگر این سؤال به صورت منطقی و اخلاقی و به دور از جنجال انجام شود، مخالفتی ندارند. قبل از اینکه طرح را به هیات رئیسه ارائه کنم، با تصمیم شورای داوری اصولگرایان که موافق این سؤال بودند، اعلام کردیم که 10 روز بعد این سؤال را تقدیم هیات رئیسه می‌کنیم تا با احتیاط پیش رویم و اگر ندایی از دفتر رهبر انقلاب رسید، با رعایت آن پیش رویم که چنین نشد و سؤال را تحویل هیات رئیسه دادیم.»مطهری مهمترین اثر سؤال مجلس را «شکستن غرور کاذب» محمود احمدی‌نژاد می‏داند که «به آسانی نتواند بگوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم.» وی تاکید میکند: «پیدایش پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد» ناشی از نوع رفتار مجالس هفتم و هشتم بوده که اگر مستقل عمل کرده بود اوضاع کشور بدینجا نمی‌رسید.» مطهری حتی از نامه‏ای به رهبر معظم انقلاب سخن می گوید که در آن از ایشان خواسته است دست مجلس را در اموری مانند سؤال از رئیس جمهور باز بگذارد وچون جوابی داده نشده است این امر را دلیل موافقت رهبری با نظر خود می داند از باب اینکه سکوت نشانه رضا است! هر چند نخستین طرح سؤال از رئیس جمهور در جلسه علنی مطرح شد ولی تلاش مجدد مطهری و تعدادی از نمایندگان مجلس بعد از برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ثمر نرسید و این طرح با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب متوقف شد.  
علی کردان در 14 آبان سال 87 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح و از سمت وزارت کشور برکنار شد. علی مطهری در این جلسه به عنوان نحستین موافق استیضاح سخنرانی کرد. علی مطهری در جلسه استیضاح کردان از مدرک تقلبی وی سخن گفت و تلاش زیادی را مصروف برکناری کردان کرد.وی با بيان اينكه بين استيضاح‌ كنندگان و كردان وزير كشور هيچ سابقه دشمنی وجود ندارد، گفت: برخی افراد كه استيضاح وزير كشور را امضا كردند از دوستان نزديك خود ايشان هستند و اين استيضاح به خاطر كينه و دشمنی با كردان نيست.بعد از آن که کردان استیضاح و توسط نمایندگان مجلس از وزارت کشور کنار گذاشته شد چندی نگذشت که وی دار فانی را وداع گفت. دکتر احمدی نژاد و هیئت دولت در سالگرد فوت کردان سالگرد گرفته و سخنانی را درباب این استیضاح و نحوه عملکرد نمایندگان بر زبان آورند. علی مطهری چندی پیش نیز در واکنش به این گونه سخنان گفت «در بحث کردان اگر در جلسه رأی اعتماد سهواً دروغ گفت باید عذرخواهی می‌کرد که نکرد و به احمدی‌نژاد گفتیم لااقل وی را معاون وزیر بگمارد تا از مجلس رأی اعتماد نخواهد که وی مقابله کرد.» 
مطهری ریشه فتنه را مناظره جنجالی احمدی نژاد با میرحسین موسوی میداند. وی هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان را در حوادث بعد از انتخابات مقصر می داند. از فحوای کلام مطهری در این موضوع چنین برمی آید که گویا منظور مطهری از اصولگرایان در این مسئله کلیت نظام است.وی می گوید «انتخاباتی برگزار شده، برخی به نتیجه آن معترض بوده‏اند، مسئله‏ای كه در همه كشورها رخ میدهد. منتها ما چون هر مخالفتی را به مخالفت با اسلام تعبیر می كنیم، آن را تبدیل به یك بحران كردیم و بی جهت عده‏ای كشته شدند. هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان در این بحران نقش داشتند و البته نقش اصلاح‏ طلبانی كه به جای آن كه اعتراض خود را از راه قانون پیگیری كنند، آن را به خیابانها كشاندند بیشتر بود. اشتباه اصولگرایان این بود كه در مقابل این اعتراض، به جای آن كه ابتدا به اقناع بپردازند، از همان ابتدا به خشونت روی آوردند. بنابراین مرزبندی نوینی درفضای سیاسی كشور ایجاد نشده، اما استعداد این مرزبندی جدید وجود دارد؛ زیرا نتیجه افراط گری بخشی از دو طرف، نزدیك شدن عقلای اصولگرا و اصلاح‏طلب به یكدیگر بوده است. در واقع صف دوستان دانای انقلاب از دوستان نادان در حال جدا شدن است».وی در مصاحبه مفصل با خبرگزاری فارس درباره منشا فتنه بعد از انتخابات می گوید « مناظره آغاز فتنه بود و آقای هاشمي به خاطر عدم واكنش مسئولان مربوط و اجازه نيافتن برای پاسخگويی در صدا و سيما آن نامه را نوشت. البته ايشان قبلاً نامه را برای رهبری ارسال كرده بود ولی نامه را دير به ايشان داده بودند. خود رهبر فرموده بودند كه زمانی نامه را به من دادند كه داشتم آن را در سايت‌ها مطالعه میكردم. به هر حال فكر نمي‌كنم كه اگر اين نامه نبود بحران هم ايجاد نمی‏شد. بحران عدم اعتماد در بخشی از مردم وجود داشت و ريشه آن هم مناظره كذایی و عدم‌ عكس‌العمل مقامات مسئول بود.» 
اسفند ماه سال 1389 فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک نفر خانواده هاشمی و به ویژه دختر وی فائزه هاشمی را مورد اهانت و فحاشی قرار می دهد. علی مطهری در واکنش به این اتفاق طی نامه ای که خطاب به رئیس دستگاه قضا نوشت مسئولیت این هتاکی را متوجه رئیس جمهور و مناظره جنجالی دانست و نوشت « ... باید بررسی شود که چرا انقلاب اسلامی ما به این انحطاط کشیده شده است و بنده ریشه این پرده دری‏ها را در مناظرات انتخاباتی میدانم، با توجه به اینکه فیلم این حادثه منتشر شده و افراد هتاک شناسایی شده اند، مستدعی است دستور اقدام عاجل در خصوص اجرای حکم در ملا عام پس از اثبات جرم در دادگاه صالح، صادر فرمایید.» 
بعد از اینکه تعداد زیادی از عزاداران حاضر در حرم امام خمینی در 14خرداد 89 به مواضع سید حسن خمینی اعتراض کرده و مانع سخنرانی وی شدند علی مطهری به این اتفاق واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد و همانند گذشته شخص رئیس جمهور را عامل اصلی این اعتراض دانست. وی در یادداشت اختصاصی که برای تابناک ارسال شد نوشت «حادثه ممانعت از سخنرانی حجت الاسلام سید حسن خمینی در مجلس سالگرد رحلت امام خمینی(ره) یک حادثه تلخ و مخالف آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی بیان بود و البته یک حادثه از پیش طراحی شده بود.» 
علی مطهری در سرمقاله ای که برای شرق می نویسد به صراحت می گوید نظام با نهضت آزادی بد برخورد کرد. وی به مناسبت درگذشت عزت‌الله سحابی در یادداشتی با عنوان 'متین و پخته' در سرمقاله روزنامه 'شرق' می نویسد «ما با تیپ نهضت آزادی خوب برخورد نکردیم و هراس بی‌جایی از آن‌ها داشتیم» با وجود آن که علی مطهری معتقد است سحابی چون مهندس بازرگان به آمیزه ای از اسلام و دموکراسی غربی معتقد است که در این مکتب ولایت فقیه قابل هضم نیست و به عبارت دیگر مکتب سیاسی مطلوب سحابی به صورت خاص و نهضت آزادی را به صورت عام سکولاریسم می داند ولی با احترام از آنها یاد کرده و می نویسد «مرحوم مهندس عزت‌الله سحابی از نظر فكری و اعتقادی در مكتب پدرش دكتر يدالله سحابی و مهندس بازرگان و آيت‌الله طالقانی رشد يافته بود، مردی متين بود و پخته سخن می‏گفت. كم می‏گفت اما گزيده. احترام افراد و خصوصا روحانيت را حفظ مي‌كرد. او مانند پدرش و مهندس بازرگان به تركيبی از اسلام و دموكراسي غربی قايل بود كه نتيجه آن حكومتی است دموكراتيك كه برای اسلام احترام قايل است و مردم در انجام فرايض مذهبی خود آزادند، نه حكومتی كه به دنبال پياده كردن و اجرای احكام اسلام است. بنابراين شايد اصل ولايت فقيه چندان برای او قابل هضم نبود.»وی در تحلیل نهایی نوشتار خود بی آن که به نامه تاریخی امام خمینی (ره) اشاره ای هر چند کوتاه داشته باشد می نویسد «در مجموع ما با تيپ نهضت آزادی خوب برخورد نكرديم و هراس بيجايی از آنها داشتيم، بنابراين كمتر اجازه اظهار نظر به آنها داديم. شايد از اين نظر مرحوم مهندس سحابي دلگير از دنيا رفت و شايد اگر آيت‌الله مطهری كه تاكيد فراوان روی آزادی بيان داشت به آن زودی شهيد نميی‏شد افرادی مانند مهندس سحابی با رضايت بيشتری از جمهوری اسلامی به جهان ابدی سفر مي‌كردند.»اظهارات علی مطهری در دفاع از نهضت آزادی باعث شد تا وی در مصاحبه مفصل و 3 ساعته با خبرگزاری فارس و در پاسخ به سوالی در این زمینه به توضیحات و توجیحات بیشتری متوسل شود. وی در این مصاحبه گفت «فرض كنيد نظر امام(ره) اين بوده كه اعضای نهضت آزادی در آن روز مسئوليتی نگيرند؛ اما ملاك وضع امروز آنهاست و بايد ديد آيا هنوز همان افكار و مواضع را دارند يا خير. ثانيا مگر مخالف نبايد در بيان عقايد خود آزاد باشد؟ شما می‏گوييد آزاد هستند. اما آنطور كه بايد آزاد نبوده‌اند و نشريه آنها دائم بسته می‏شد. خود شما می‏گوييد در روزنامه اعتماد ملی و كارگزاران مطالب خود را بيان می‏كردند، پس روزنامه مستقل نداشتند.» 
علی مطهری نماینده مردم تهران که در جلسه 2 تیرماه سال 89 مجلس و در مخالفت با فوریت طرح معتبر بودن اساسنامه جدید دانشگاه آزاد مصوب شورای عالی فرهنگی سخن می گفت با متهم کردن منتقدان اقدام مجلس به استفاده ابزاری از بیانات رهبر انقلاب، در سخنانی اظهار داشت: «آقای حسینیان در صحبت‌های خود گفتند به این طرح رای بدهید تا مشکلات اصولگرایان حل شود اما باید گفت اصولگرایان هیچ مشکلی جز شما و امثال شما و آقای کوچک زاده ندارند!»مطهری آذرماه سال 90 و در سالگرد 16 آذر در دانشگاه تهران سخنرانی کرد و تعدادی از نمایندگان مجلس را با عنوان شعبان بی مخ مورد توهین قرار داد. وی در این سخنرانی گفت: «آقای ابوترابی که خواست در خصوص کوی دانشگاه توضیحاتی دهد اقلیتی از نمایندگان مجلس که سیاست خاصی دارند و ادعا می‌کنند با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط هستند بلندگوی مجلس را قطع کردند. تعداد این دسته از نمایندگان از 40 نفر بیشتر نیست و برخی از آنان در واقع شعبان‌ بی‌مخ هستند.» 
اواخر تیرماه 89 بود که انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار شهید مطهری) در اقدامی عجیب عکس عبد البهاء، از رهبران فرقه انگلیسی بهائیت را بر روی جلد کتاب «بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی درصد ساله اخیر» از آثار شهید مطهری در کنار عکس حضرت امام (ره) و سید جمال‌الدین اسدآبادی منتشر کرد. در تصویر روی جلد این کتاب عکس حضرت امام (ره) به صورت کوچک و در کنار تصویر امام (ره) عکس یکی از رهبران فرقه ضاله بهائیت به صورت بزرگ انتشار یافته بود. گفتنی است عبد البهاء جانشین مؤسس این فرقه بود و از ملکه انگلستان نشان سر دریافت نمود. تمام این اقدامات در حالی انجام گرفته بود که چندی پیش از آن علی مطهری برای افزایش مدت انتشار آثار شهید مطهری توسط وی، طرحی را به مجلس ارائه داد که به تصویب مجلس انجامید. علی مطهری به این علت طرح مذکور را به مجلس ارائه کرده بود که بر اساس قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان، حق انتشار انحصاری آثار افراد تا 30 سال پس از درگذشتشان به وراث می‌رسد که با توجه به پایان این مهلت، انحصار این آثار از دست علی مطهری و انتشارات صدرا خارج می‌شد و بنابراین وی خواستار استثنا شدن آثار پدرش از این قانون شده بود. اما کمسیون فرهنگی، بجای مستثنی کردن آثار شهید مطهری، سقف انتشار انحصاری آثار بزرگان را از 30 سال به 50 سال ارتقا داده و در صورت عدم وجود وارث، این حق را به وزارت ارشاد سپرد.   بی‌خبری علی مطهری از چاپ عکس یکی از رهبران بهائیت روی جلد کتاب علی مطهری در گفتگو با فارس درباره طرح جنجال‌برانگیز روی جلد کتاب با اظهار بی‌‌اطلاعی از صاحب عکس چاپ‌شده گفت: «من گمان می‌کردم عکس روی جلد کتاب «بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر» تصویر محمد عبده است نه عبدالبهاء. اگر واقعاً عکس عبدالبهاء باشد طرح جلد را عوض می‌کنیم. من عکس روی جلد کتاب را دیدم و پرسیدم عکس نفر سوم متعلق به چه کسی است، این‌ها می‌گویند عکس عبدالوهاب (رئیس فرقه وهابیت) است اما من مطمئن نیستم که عکس عبدالوهاب است.» وی در واکنش به اینکه عکس روی جلد یقیناً عکس عبدالبهاء از بنیان‌گذاران فرقه بهائیت است، افزود: «گمان می‌کردم که این عکس محمد عبده دانشمند مصری است و باید پیگیری شود که این واقعاً عکس عبدالبهاء است یا نه. اگر واقعاً عکس عبدالبهاء باشد باید بگوییم طرح جلد را به سرعت عوض کنند. امروز گفتم به طراح روی جلد کتاب زنگ بزنند، من این قضیه را حتماً پیگیری می‌کنم.» وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا این تغییر طراحی جلد با هماهنگی شما بوده است، پاسخ داد: «بله. خود من گفته بودم جلدی طرحی شود با عکس سید جمال‌الدین اسدآبادی، اقبال و محمد عبده.»  
علی مطهری که به مناسبت 16 آذر در همایش فریاد گر بیدار دانشگاه تهران سخن می گفت در مورد فوت هاله سحابی سخنانی بر زبان راند که مورد استقبال گسترده رسانه های ضد انقلاب از جمله رادیو فردا، بی بی سی فارسی، بالاترین، روزآنلاین و ...قرار گرفت.وی در این سخنرانی گفت: «درباره مرگ هاله سحابی از وزیر اطلاعات سوال کردیم که به کمیسیون آمده و توضیحاتی را ارائه بدهد و قرار بر این شد که سی دی را به ما داده و ما آن را مشاهده کنیم و بعد اظهار نظر کنیم و در صحن علنی اعلام شود نباید از این گونه مسایل گذشت.»مطهری با اشاره به اینکه برخی از صحبت‌های امام سوء استفاده می‌کنند و صحبت‌های ایشان را که حفظ نظام از واجبات است مدنظر قرار می‌دهند گفت: «اگر نظام نباشد چیزی وجود نخواهد داشت اما اگر نکته انحرافی در نظام باشد باید با آن برخورد شود.» 
یکشنبه 30 خرداد 1389 روزی به یادماندنی و البته نه چندان افتخارآمیز در تاریخ دوره هشتم مجلس شورای اسلامی است. آن روز بود که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، طرحی با 134 رأی موافق! در مقابل 72 رأی مخالف به تصویب رسید که چه نمایندگان موافق طرح خواسته باشند و چه نخواسته باشند باید آن را «طرح پایمال 250 هزار میلیارد تومانی بیت‌المال» نامید! مصوبه جنجالی مجلس هشتم در دفاع از ادامه وضعیت موجود مدیریت دانشگاه آزاد و وقف این بنگاه علمی اقتصادی 250 هزار میلیارد تومانی، واکنش‌های جدی و قابل‌توجهی در جامعه و نیز موج عمیقی از تعجب و خشم را در میان جنبش دانشجویی به دنبال داشت. دانشجویان نیز بلافاصله پس از آگاهی از این تصمیم مجلس، صبح روز سه‌شنبه، اول تیرماه سال 1389 در اوج فصل امتحانات، به دعوت تشکل‌های دانشجویی، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و به مخدوش كردن شأن مجلس و مصوبه اخیر آن از سوی نمایندگان جاسبی گرا اعتراض کردند.   معترضین به وقف دانشگاه آزاد ساندیس خورند! علی مطهری، نماینده مردم تهران در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، در جریان مناظره‏ای با سید محمود نبویان، عضو جبهه پايداری در اوایل اسفند سال 1390، در خصوص انتخابات مجلس نهم در دانشگاه صنعتی شريف، که بر خلاف مناظره های قبلی از مباحث فرهنگی و کلان آغاز شد و به مسائل سیاسی کشیده شد؛ معترضان به طرح مصوب شده مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد (در خرداد و تیر 89) را اراذل و اوباش نامید و آن‌ها را ساندیس‌خور دانست: "مجلس طرحی را تصویب کرد که شرعی یا غیر شرعی بودن آن به شورای نگهبان ربط دارد اما آقایان عده‌ای اراذل و اوباش را جلوی مجلس جمع کردند تا به رئیس مجلس و نمایندگان اهانت کنند، ساندیس را هم برای پذیرایی آورده بودند حرف من این است که چرا به طور سازمان‌دهی شده در مقابل مجلس تجمع می‌کنند و به رئیس مجلس اهانت می‌کنند." عباس نبويان خطاب به مطهری با بیان اینکه چطور به خودتان اجازه می‏دهيد كه دانشجويان را اراذل و اوباش خطاب كنيد در پاسخ به اظهارات مطهری عنوان كرد: "شما در كدام جايگاه روان‌شناختی به خودتان اجازه می‏دهيد كه دانشجويان را اراذل و اوباش خطاب كنيد؛ كسی كه به ديگران می‏گويد اراذل و اوباش و به برخی می‏گويد پوفيوز، با اين ادبيات نبايد داخل مجلس شود."  
علی مطهری درآخرین روزهای مجلس هشتم  با حمله به دولت و رئیس دفتر جنجالی احمدی نژاد و نیز اتهام زنی به سپاه جنجالی دیگر آفرید. مطهری در سخنان شدید اللحن خود در مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر بخواهند حجاب را از بین ببرند با "اللهم عجل لولیک الفرج" و با چهره‌های دینی و حزب‌ اللهی از بین می‌برند و اکنون این پروژه در حال اجراست. در اینجا تعلل وزیر کشور در اجرای قانون عفاف و حجاب و کوتاهی و سستی کمیسیون فرهنگی مجلس قابل گذشت نیست. به وزیر کشور اخطار می‌کنیم اگر همچنان تعلل ورزد و یکبار دیگر این بهانه را تکرار کند که مشایی و احمدی‌نژاد اجازه نمی‌دهند؛ او را در مجلس نهم استیضاح می‌کنیم. معنی ندارد که وزرا بگویند تحت فشار از بالا هستیم. یکی می‌گوید مرتضوی، فردی که چند پرونده قضایی دارد، به من تحمیل شده و کاری از من بر نمی‌آید. وزیر ارشاد هم که درباره فیلم‌های سینمایی و اسامی لاتین و غیره خود را مسلوب الاراده می‌داند. ما وزرای منفعل و بی‌اراده نمی‌خواهیم.» 
بعد از آنکه آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد فتنه گران و حامیانشان نباید توهم حضور در انتخابات را حتی در سرداشته باشند، علی مطهری در نامه ای خطاب به آیت الله جنتی به این سخنان واکنش نشان داد.وی در این نامه نوشت: «اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد. فرضاً آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکو، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد. پس بهتر است به جای صدور این گونه احکام مِن عندی راه قانون را طی کنیم.»  
اواخر آبان ماه سال 1392 بود که حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به حرکات غیرقانونی سران داخلی فتنه اظهار داشت: «این افراد قانون را زیر پا گذاشتند و با وجود سر دادن شعار قانون‌گرایی، در برابر قانون ایستادند.» وی بابیان این‌که ایستادن در برابر قانون سبب شد که سران داخلی فتنه محارب فی‌الارض و یاغی محسوب شوند، گفت: «عملکرد این افراد و روندی که در قانون‌شکنی در پیش گرفتند، کشور را با چالش‌های جدی مواجه ساخت و هزینه‌های سنگینی در برابر مسیر رو به جلوی نظام وارد کرد.»   وزیر اطلاعات دولت دهم مجتهد نبود. این سخنان مصلحی با انتقاد شدید علی مطهری روبرو شد به طوری که مطهری در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سؤال که آقای مصلحی وزیر سابق اطلاعات گفته‌اند که آقایان موسوی و کروبی در مقابل قانون ایستاده‌اند، در نتیجه محارب و باغی هستند، نظر شما چیست؟ گفت: «اگر این منطق درست باشد، اولین کسی که محارب و یاغی است آقای احمدی‌نژاد است که بارها قانون‌شکنی کرد و به صراحت گفت قانونی را که خودم منطبق بر قانون اساسی تشخیص بدهم اجرا می‌کنم و بقیه قوانین را اجرا نمی‌کنم، یا به صراحت می‌گفت فلان قانون را اصلاً قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم. چرا آقای مصلحی ایشان را محارب و یاغی ندانست و بلکه حمایت می‌کرد. این امر نشان می‌دهد که بیش از آنکه انصاف و خیرخواهی در قضاوت ایشان در کار باشد، هواهای نفسانی در میان است. اگر این منطق آقای مصلحی را مبنا قرار دهیم خیلی افراد محارب می‌شوند. مثلاً تکلیف خود آقای مصلحی چه می‌شود که در زیرمجموعه ایشان برخلاف قانون، کارگذاری دستگاه شنود در دفتر کار من اتفاق افتاد؛ بنابراین کسی را نمی‌توان به آسانی محارب نامید. مشخصه اصلی محارب بودن دست به سلاح بردن است. ماده 277 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن‌ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» ماده 285 این قانون در تعریف «یاغی» می‌گوید: «گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کنند باغی محسوب می‌شوند.» معلوم نیست آقای مصلحی با این اطلاعات فقهی چگونه وزیر اطلاعات شده‌اند درحالی‌که شرط وزیر اطلاعات مجتهد بودن است.»  

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۳:۳۳

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۳:۳۴

علی مطهری

خلاصه زندگی نامه

 علی مطهری، دارای مدرک دکترا در رشته فلسفه و کلام اسلامی، از چهره‌های شاخص اصولگرا و مخالف جدی اصلاح‌ طلبان که دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی (ادوار هشتم و نهم) را در کارنامه خود دارد. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع