علامه سید محسن امین عاملی شقرایی در سال 1284 هجری قمری در روستای "شقراء" از توابع "جبل عامل" در جنوب لبنان متولد شد. کنیه وی "ابومحمد باقر" بود و نسب پدرش "سید عبدالکریم" با چند واسطه به "زید شهید" فرزند امام زین العابدین(ع) می رسید.خاندانش اصالتا اهل "حله" در کشور "سوریه" بودند اما یکی از اجدادش به دلیل مرجعیت دینی مردم، راهی "جبل عامل" شد و در همانجا سکونت گزید. آنها به واسطه انتساب به "سید محمد امین" و پدر جدشان "سید علی امین" به "آل امین" معروف بودند.مادر علامه امین عاملی فرزند "شیخ محمد حسین فلحه میسی" بود که در کودکیش وی را از دست داد.وی سالهای بسیاری در لبنان و نجف به تحصیل و تالیف پرداخت و با اصرار مردم سوریه مرجعیت مردم آن کشور را بر عهده گرفت. علامه امین عاملی پس از تالیف صدها جلد کتاب گرانقدر از جمله "اعیان الشیعه" در 4 رجب سال 1371 قمری در 97 سالگی در بیروت به دیدار حق شتافت و در "زینبیه" دمشق به خاک سپرده شد. 

علامه سید محسن امین عاملی شقرایی در سال 1284 هجری قمری در روستای "شقراء" از توابع "جبل عامل" در جنوب لبنان متولد شد. کنیه وی "ابومحمد باقر" بود و نسب پدرش "سید عبدالکریم" با چند واسطه به "زید شهید" فرزند امام زین العابدین(ع) می رسید.خاندانش اصالتا اهل "حله" در کشور "سوریه" بودند اما یکی از اجدادش به دلیل مرجعیت دینی مردم، راهی "جبل عامل" شد و در همانجا سکونت گزید. آنها به واسطه انتساب به "سید محمد امین" و پدر جدشان "سید علی امین" به "آل امین" معروف بودند.مادر علامه امین عاملی فرزند "شیخ محمد حسین فلحه میسی" بود که در کودکیش وی را از دست داد.وی سالهای بسیاری در لبنان و نجف به تحصیل و تالیف پرداخت و با اصرار مردم سوریه مرجعیت مردم آن کشور را بر عهده گرفت. علامه امین عاملی پس از تالیف صدها جلد کتاب گرانقدر از جمله "اعیان الشیعه" در 4 رجب سال 1371 قمری در 97 سالگی در بیروت به دیدار حق شتافت و در "زینبیه" دمشق به خاک سپرده شد. 


علامه امین عاملی در 7 سالگی تنها یک روز به مکتبخانه رفت و از آن به بعد در خانه توسط مادرش قرآن، کتابت، نحو و خوشنویسی را آموخت و "اجرومیه" در نحو و دیوان "ابوفراس حمدانی" را حفظ کرد و کتابهای "بل الصدی" از "ابن هشام" در نحو و "شرح تفتازانی" را خواند و نزد "سید محمد حسین" پسر عمویش بخشی از نحو و "شرح سعد" در تصریف را فرا گرفت.وی سپس در سال 1300 هجری قمری به روستای "عیثا الزط" رفت و کتاب "قطر الندی" و "شرح الفیه ابن ناظم" را در محضر "سید جواد مرتضی" آموخت.علامه سید محسن امین سپس در مدرسه "شیخ موسی شراره" در روستای "بنت جبیل" نحو، صرف، بیان، منطق، اصول و فقه را آموخت و حاشیه را نزد "ملاعبدالله" تمام کرد. بعد از فوت "شیخ موسی شراره" در سال 1304 هجری قمری، در محضر "سید نجیب الدین فضل الله العاملی العیناثی" مطول و حاشیه "ملاعبدالله" و "شرح شمسیه" و "معالم" را فراگرفت. وی به پیشنهاد "شیخ حسین مغنیه" از علمای سرشناس شیعه، در رمضان سال 1308 هجری قمری رهسپار عراق شد و در خانه ای اجاره ای در محله "حویش" نجف اقامت گزید و در درس اخلاق "ملاحسینقلی همدانی" شرکت کرد. علامه امین عاملی از "سید علی" پسر عمویش "شرح لعمه" را آموخت و نزد "سید احمد کربلایی" و "شیخ محمد باقر نجم آبادی" قوانین را فرا گرفت و رسائل را در محضر "شیخ ملا فیح الله" معروف به "شیخ الشریعه اصفهانی" آموخت.علامه امین عاملی خارج اصول و فقه را در محضر "شیخ محمد کاظم خراسانی" و "شیخ آقا رضا همدانی" و "شیخ محمد طه نجف" گذراند. مدارج علمیعلامه سید محسن امین عاملی از "شيخ محمد طه نجف"، "سيد محمد بن سيد هاشم موسوی" معروف به "هندی"، "آيت الله ملا‌علی بن ميرزا خليل رازی" و "آيت الله سيد محمد تقی طباطبايی" اجازه اجتهاد کسب کرد و از "سيد محمد آل بحرالعلوم" صاحب کتاب "بلغه الفقيه" و "سيد علی آل بحر العلوم" صاحب کتاب "البرهان القاطع" و ... اجازه روایت داشت."سيد محمد مهدی خوانساری اصفهانی کاظمی"، "سيد شهاب الدين مرعشی نجفی"، "شيخ محمد رضا طبسی نجفی"، "حيدر قليخان سردار کابلی" و ... از علامه امین عاملی اجازه روایت دریافت کردند. 

علامه امین عاملی در 7 سالگی تنها یک روز به مکتبخانه رفت و از آن به بعد در خانه توسط مادرش قرآن، کتابت، نحو و خوشنویسی را آموخت و "اجرومیه" در نحو و دیوان "ابوفراس حمدانی" را حفظ کرد و کتابهای "بل الصدی" از "ابن هشام" در نحو و "شرح تفتازانی" را خواند و نزد "سید محمد حسین" پسر عمویش بخشی از نحو و "شرح سعد" در تصریف را فرا گرفت.وی سپس در سال 1300 هجری قمری به روستای "عیثا الزط" رفت و کتاب "قطر الندی" و "شرح الفیه ابن ناظم" را در محضر "سید جواد مرتضی" آموخت.علامه سید محسن امین سپس در مدرسه "شیخ موسی شراره" در روستای "بنت جبیل" نحو، صرف، بیان، منطق، اصول و فقه را آموخت و حاشیه را نزد "ملاعبدالله" تمام کرد. بعد از فوت "شیخ موسی شراره" در سال 1304 هجری قمری، در محضر "سید نجیب الدین فضل الله العاملی العیناثی" مطول و حاشیه "ملاعبدالله" و "شرح شمسیه" و "معالم" را فراگرفت. وی به پیشنهاد "شیخ حسین مغنیه" از علمای سرشناس شیعه، در رمضان سال 1308 هجری قمری رهسپار عراق شد و در خانه ای اجاره ای در محله "حویش" نجف اقامت گزید و در درس اخلاق "ملاحسینقلی همدانی" شرکت کرد. علامه امین عاملی از "سید علی" پسر عمویش "شرح لعمه" را آموخت و نزد "سید احمد کربلایی" و "شیخ محمد باقر نجم آبادی" قوانین را فرا گرفت و رسائل را در محضر "شیخ ملا فیح الله" معروف به "شیخ الشریعه اصفهانی" آموخت.علامه امین عاملی خارج اصول و فقه را در محضر "شیخ محمد کاظم خراسانی" و "شیخ آقا رضا همدانی" و "شیخ محمد طه نجف" گذراند. مدارج علمیعلامه سید محسن امین عاملی از "شيخ محمد طه نجف"، "سيد محمد بن سيد هاشم موسوی" معروف به "هندی"، "آيت الله ملا‌علی بن ميرزا خليل رازی" و "آيت الله سيد محمد تقی طباطبايی" اجازه اجتهاد کسب کرد و از "سيد محمد آل بحرالعلوم" صاحب کتاب "بلغه الفقيه" و "سيد علی آل بحر العلوم" صاحب کتاب "البرهان القاطع" و ... اجازه روایت داشت."سيد محمد مهدی خوانساری اصفهانی کاظمی"، "سيد شهاب الدين مرعشی نجفی"، "شيخ محمد رضا طبسی نجفی"، "حيدر قليخان سردار کابلی" و ... از علامه امین عاملی اجازه روایت دریافت کردند. 


علامه سید محسن امین عاملی پس از نامه‏‌های فراوان از شیعیان سوریه در جمادی الثانی سال 1319 همجری قمری پس از 11 سال اقامت در نجف برای مرجعیت و امامت رهسپار آنجا شد. سوریه در آن زمان شامل سوریه، لبنان و بخشی از ترکیه امروز بود. 

علامه سید محسن امین عاملی پس از نامه‏‌های فراوان از شیعیان سوریه در جمادی الثانی سال 1319 همجری قمری پس از 11 سال اقامت در نجف برای مرجعیت و امامت رهسپار آنجا شد. سوریه در آن زمان شامل سوریه، لبنان و بخشی از ترکیه امروز بود. 


در زمان مرجعیت علامه امین عاملی دمشق دچار مشکلات فراوانی بود که از آن جمله می توان از جهل و بی سوادی، تفرقه مسلمین به جهت حزب گرایی و برگزاری مجالس سوگواری به گونه غیرصحیح و ... اشاره کرد. ایشان در بهبود اوضاع دمشق بسیار کوشید. مبارزه با جهل و بی سوادی علامه سید محسن امین برای مبارزه با بی سوادی، علوم عربی را به افرادی که آمادگی داشتند آموخت و مسائل فقهی را در مجالس وعظ بیان کرد و در شرايطی كه درس خواندن دختران حرام بود، ایشان دختران را به تحصیل تشویق کرد. علامه امین عاملی با کمک تجار و خیرین خانه هایی تهیه کرد و ملاهای مکتبخانه را به آنجا منتقل کرد و دبیرستان ‌های دخترانه و پسرانه "محسنیه" و "یوسفیه" را در دمشق تاسیس کرد و در آنها از وسايل جديد آموزشی استفاده نمود. مدرسه "محسنیه" در ابتدا "یوسفیه" نام داشت اما بعد از رحلت علامه امین عاملی تغییر نام داد. حذف خرافات از عزاداری امام حسین(ع)علامه سید محسن امین با استناد به منابع معتبر، کتاب "لواعج الاشجان" را در مقتل نوشت پس از آن کتاب "اصدق الاخبار فی قصه الاخذ بالثار" و "الدر النضید فی مراثی السبط الشهید و النعی" تالیف "محمد بن نصار" را چاپ کرد و چون آموزش ذاکران جز با تالیف کتاب میسر نبود کتاب "المجالس السنیه فی مناقب و مصائب النبی و العتره النبویه" را در 5 قسمت تالیف نمود که 4 قسمت اول در باره امام حسین(ع) و جلد 5 مخصوص پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) و سایر ائمه اطهار(ع) می باشد. مخالفت با قمه زنی در کتاب التنزیه علامه امين در کتاب "التنزیه" می ‏نویسد: «مجروح ساختن سر ايذای نفس عقلا و شرعا حرام است و هيچ فايده دينی و دنيوی بر آن مترتب نيست. گذشته از آن ضرری دينی را نيز به دنبال دارد و انجام اين كارها موجب وهن شيعه و مذهب تشيع می شود.» در این کتاب علامه امین فقط قمه ‏زنی را حرام نمی ‏داند بلکه امور دیگری را نیز زیر سوال می ‏برد مانند استفاده از طبل، صنج، مراسم شبیه خوانی، شرکت زنان در مراسم شبیه خوانی، شيون زنان در معرض شنيدن مردان و ...عده ای در مقابل چاپ کتاب "التنزیه" با ایجاد جنجال و تحریک گروهکهای منسوب به دین بشدت تلاش کردند که با این کتاب مخالفت کنند و در بین مردم شایعه ساختند که علامه امین اقامه عزا را تحریم کرده و به ایشان نسبت خروج از دین را دادند و در این زمینه بعضی از روحانی نمایان متحجر را ابزار قرار دادند. "آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی" که مرجعیت عامه و تامه را داشتند، به طرفداری از امین عاملی و کتاب او فتوا صادر کردند و با صراحت گفتند: «به کاربردن قمه‌، زنجیرها، طبل‌ها، بوق‌ها و کارهایى مانند این امور که امروزه در دسته‌ هاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیرشرعى است.» پس از این اقدامات علامه امین عاملی خانه نشین شد. ایجاد اتحاد بین شیعه و سنی در سوریهحکومت سوریه در زمان استقلال دستوری صادر کرد که طی این دستور مسلمانان سنی مذهب حق داشتند در انتخابات نمایندگان مجلس تعداد معینی از کرسی ها را احراز کنند و برای سایر ملیتها و اقلیتهای مذهبی نیز هر کدام سهم مشخصی پیش بینی شده بود اما بر اساس این قانون مسلمانان شیعه جزء اقلیتها به حساب می آمدند. از این رو علامه امین عاملی نامه ای برای حکومت وقت نوشت و در آن گوشزد کرد که شیعیان، مسلمانان را یک ملیت بیشتر نمی دانند و نمی خواهند از برادران اهل سنت خود جدا باشند. سپس حکومت اعلام کرد که مسلمانان یک ملیت بیشتر نیستند فرقی بین سنی و شیعه نیست و کرسی های مجلس مربوط به مسلمانان اعم از شیعه و سنی است. 

در زمان مرجعیت علامه امین عاملی دمشق دچار مشکلات فراوانی بود که از آن جمله می توان از جهل و بی سوادی، تفرقه مسلمین به جهت حزب گرایی و برگزاری مجالس سوگواری به گونه غیرصحیح و ... اشاره کرد. ایشان در بهبود اوضاع دمشق بسیار کوشید. مبارزه با جهل و بی سوادی علامه سید محسن امین برای مبارزه با بی سوادی، علوم عربی را به افرادی که آمادگی داشتند آموخت و مسائل فقهی را در مجالس وعظ بیان کرد و در شرايطی كه درس خواندن دختران حرام بود، ایشان دختران را به تحصیل تشویق کرد. علامه امین عاملی با کمک تجار و خیرین خانه هایی تهیه کرد و ملاهای مکتبخانه را به آنجا منتقل کرد و دبیرستان ‌های دخترانه و پسرانه "محسنیه" و "یوسفیه" را در دمشق تاسیس کرد و در آنها از وسايل جديد آموزشی استفاده نمود. مدرسه "محسنیه" در ابتدا "یوسفیه" نام داشت اما بعد از رحلت علامه امین عاملی تغییر نام داد. حذف خرافات از عزاداری امام حسین(ع)علامه سید محسن امین با استناد به منابع معتبر، کتاب "لواعج الاشجان" را در مقتل نوشت پس از آن کتاب "اصدق الاخبار فی قصه الاخذ بالثار" و "الدر النضید فی مراثی السبط الشهید و النعی" تالیف "محمد بن نصار" را چاپ کرد و چون آموزش ذاکران جز با تالیف کتاب میسر نبود کتاب "المجالس السنیه فی مناقب و مصائب النبی و العتره النبویه" را در 5 قسمت تالیف نمود که 4 قسمت اول در باره امام حسین(ع) و جلد 5 مخصوص پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) و سایر ائمه اطهار(ع) می باشد. مخالفت با قمه زنی در کتاب التنزیه علامه امين در کتاب "التنزیه" می ‏نویسد: «مجروح ساختن سر ايذای نفس عقلا و شرعا حرام است و هيچ فايده دينی و دنيوی بر آن مترتب نيست. گذشته از آن ضرری دينی را نيز به دنبال دارد و انجام اين كارها موجب وهن شيعه و مذهب تشيع می شود.» در این کتاب علامه امین فقط قمه ‏زنی را حرام نمی ‏داند بلکه امور دیگری را نیز زیر سوال می ‏برد مانند استفاده از طبل، صنج، مراسم شبیه خوانی، شرکت زنان در مراسم شبیه خوانی، شيون زنان در معرض شنيدن مردان و ...عده ای در مقابل چاپ کتاب "التنزیه" با ایجاد جنجال و تحریک گروهکهای منسوب به دین بشدت تلاش کردند که با این کتاب مخالفت کنند و در بین مردم شایعه ساختند که علامه امین اقامه عزا را تحریم کرده و به ایشان نسبت خروج از دین را دادند و در این زمینه بعضی از روحانی نمایان متحجر را ابزار قرار دادند. "آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی" که مرجعیت عامه و تامه را داشتند، به طرفداری از امین عاملی و کتاب او فتوا صادر کردند و با صراحت گفتند: «به کاربردن قمه‌، زنجیرها، طبل‌ها، بوق‌ها و کارهایى مانند این امور که امروزه در دسته‌ هاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیرشرعى است.» پس از این اقدامات علامه امین عاملی خانه نشین شد. ایجاد اتحاد بین شیعه و سنی در سوریهحکومت سوریه در زمان استقلال دستوری صادر کرد که طی این دستور مسلمانان سنی مذهب حق داشتند در انتخابات نمایندگان مجلس تعداد معینی از کرسی ها را احراز کنند و برای سایر ملیتها و اقلیتهای مذهبی نیز هر کدام سهم مشخصی پیش بینی شده بود اما بر اساس این قانون مسلمانان شیعه جزء اقلیتها به حساب می آمدند. از این رو علامه امین عاملی نامه ای برای حکومت وقت نوشت و در آن گوشزد کرد که شیعیان، مسلمانان را یک ملیت بیشتر نمی دانند و نمی خواهند از برادران اهل سنت خود جدا باشند. سپس حکومت اعلام کرد که مسلمانان یک ملیت بیشتر نیستند فرقی بین سنی و شیعه نیست و کرسی های مجلس مربوط به مسلمانان اعم از شیعه و سنی است. 


بعد از جنگ جهانی اول، فرانسه و انگلیس به عنوان فاتحان جنگ جهانی اول، تحت پیمان "سایکس-پیکو" کشورهای عربی خاورمیانه را بین خود تقسیم کردند و سوریه که آن زمان شامل سوریه، لبنان و بخشی از ترکیه کنونی بود، در سال 1338 هجری قمری در قلمرو نفوذی فرانسه قرار گرفت. فرانسه برای رسیدن به اهداف خود به تفرقه افکنی بین مسلمانها و مبارزه با استقلال طلبان پرداخت که در این میان علامه امین عاملی نقش موثری در رهبری و خنثی کردن تهدیدها داشت. محکوم کردن قانون طوائففرانسه قانونی به نام "قانون طوائف" صادر کرد که براساس آن مسلمانان به گروهای قومی و قبیله ای تقسیم می شدند و این امر مانع وحدت مسلمانان بود و با مصلحت مسلمانان و شرع اسلام هماهنگ نبود. بسیاری از علمای دمشق علیه صدور این قانون اعتراض کردند تا جایی که اجرای آن متوقف شد و فرانسه اعلامیه ای صادر کرد که این قانون نسبت به مسلمانان سنی مذهب لغو می باشد. علامه سید محسن امین عاملی در نامه ای به زبان عربی و فرانسوی به نماینده عالی دولت فرانسه در بیروت این قانون را محکوم کرد. متن نامه در روزنامه های وقت نیز منتشر شد. رهبری استقلال طلبان سوریهعلامه امین عاملی پیشاهنگ استقلال طلبان سوریه بود چنان که جنبش آزادی‌ خواهی "الحرکه الوطنیه فی سوریا" و اعتصاب شش ماهه سوری‌ها در سال 1355 هجری قمری که به خروج بیگانگان از سوریه منتهی شد از خانه او آغاز گردید. در این سال بعد از مبارزات مردمی، فرانسه با استقلال جزیی سوریه موافقت کرد و معاهده‌ ا‌ی نیز میان دو کشور امضا شد اما فرانسه در اجرای معاهده کارشکنی کرد و نیروهای این کشور همچنان به عنوان حاکم در سوریه باقی ماندند.علامه امین عاملی به شیعیان سوریه می‌ گفتند مبارزه ایرانیان با انگلیس در ماجرای تنباکو باید سرمشق آزادی ‌خواهان باشد. هر ملتی که تصمیم بگیرد و بر پای خود بایستد کامیاب می‌ شود و هیچ بیگانه‌ ای را یاری مقاومت در برابر اراده آن ملت نخواهد بود.سرانجام دولت سوریه در 6 جمادی الثانی 1364 بعد از 26 سال به استقلال رسید. 

بعد از جنگ جهانی اول، فرانسه و انگلیس به عنوان فاتحان جنگ جهانی اول، تحت پیمان "سایکس-پیکو" کشورهای عربی خاورمیانه را بین خود تقسیم کردند و سوریه که آن زمان شامل سوریه، لبنان و بخشی از ترکیه کنونی بود، در سال 1338 هجری قمری در قلمرو نفوذی فرانسه قرار گرفت. فرانسه برای رسیدن به اهداف خود به تفرقه افکنی بین مسلمانها و مبارزه با استقلال طلبان پرداخت که در این میان علامه امین عاملی نقش موثری در رهبری و خنثی کردن تهدیدها داشت. محکوم کردن قانون طوائففرانسه قانونی به نام "قانون طوائف" صادر کرد که براساس آن مسلمانان به گروهای قومی و قبیله ای تقسیم می شدند و این امر مانع وحدت مسلمانان بود و با مصلحت مسلمانان و شرع اسلام هماهنگ نبود. بسیاری از علمای دمشق علیه صدور این قانون اعتراض کردند تا جایی که اجرای آن متوقف شد و فرانسه اعلامیه ای صادر کرد که این قانون نسبت به مسلمانان سنی مذهب لغو می باشد. علامه سید محسن امین عاملی در نامه ای به زبان عربی و فرانسوی به نماینده عالی دولت فرانسه در بیروت این قانون را محکوم کرد. متن نامه در روزنامه های وقت نیز منتشر شد. رهبری استقلال طلبان سوریهعلامه امین عاملی پیشاهنگ استقلال طلبان سوریه بود چنان که جنبش آزادی‌ خواهی "الحرکه الوطنیه فی سوریا" و اعتصاب شش ماهه سوری‌ها در سال 1355 هجری قمری که به خروج بیگانگان از سوریه منتهی شد از خانه او آغاز گردید. در این سال بعد از مبارزات مردمی، فرانسه با استقلال جزیی سوریه موافقت کرد و معاهده‌ ا‌ی نیز میان دو کشور امضا شد اما فرانسه در اجرای معاهده کارشکنی کرد و نیروهای این کشور همچنان به عنوان حاکم در سوریه باقی ماندند.علامه امین عاملی به شیعیان سوریه می‌ گفتند مبارزه ایرانیان با انگلیس در ماجرای تنباکو باید سرمشق آزادی ‌خواهان باشد. هر ملتی که تصمیم بگیرد و بر پای خود بایستد کامیاب می‌ شود و هیچ بیگانه‌ ای را یاری مقاومت در برابر اراده آن ملت نخواهد بود.سرانجام دولت سوریه در 6 جمادی الثانی 1364 بعد از 26 سال به استقلال رسید. 


سید محسن امین عاملی در راستای اهداف و تامین منابع تحقیق و تالیفاتش به کشورهای اردن، فلسطین، مصر، عراق و ایران سفر کرد.ایشان در سال 1319 هجری قمری قبل از اشغال سوریه توسط فرانسه با چند نفر از علمای "جبل عامل" در مراسم تاجگذاری پادشاه قانونی سوریه شرکت کردند و در سال 1321 هجری قمری در سفر حج با علمای "الازهر" ملاقات کردند و در مسیر برای زیارت راس الحسین(ع) به مصر رفتند.علامه امین عاملی در سال 1353 هجری قمری به قصد زيارت حضرت امام رضا(ع) به ايران سفر کرد که 9 ماه به طول انجامید. مردم شهر قم از او استقبال کردند تا جایی که "آيت الله العظمی حائری" محل نماز خود را جهت اقامه جماعت به ایشان واگذار نمود و در مراسم افتتاح دانشکده "معقول و منقول" در تهران شرکت نمودند. 

سید محسن امین عاملی در راستای اهداف و تامین منابع تحقیق و تالیفاتش به کشورهای اردن، فلسطین، مصر، عراق و ایران سفر کرد.ایشان در سال 1319 هجری قمری قبل از اشغال سوریه توسط فرانسه با چند نفر از علمای "جبل عامل" در مراسم تاجگذاری پادشاه قانونی سوریه شرکت کردند و در سال 1321 هجری قمری در سفر حج با علمای "الازهر" ملاقات کردند و در مسیر برای زیارت راس الحسین(ع) به مصر رفتند.علامه امین عاملی در سال 1353 هجری قمری به قصد زيارت حضرت امام رضا(ع) به ايران سفر کرد که 9 ماه به طول انجامید. مردم شهر قم از او استقبال کردند تا جایی که "آيت الله العظمی حائری" محل نماز خود را جهت اقامه جماعت به ایشان واگذار نمود و در مراسم افتتاح دانشکده "معقول و منقول" در تهران شرکت نمودند. 


علامه سید محسن امین عاملی حدود 100 جلد کتاب و رساله دارد که بعضی از آنها چندین بار چاپ شده و برخی به زبانهای دیگر ترجمه شده است. تالیفات ایشان در چند دسته موضوعی شامل: تاریخ، حدیث، منطق، اصول فقه، فقه، نحو، صرف، بیان تقسیم می گردد مانند: اعیان الشیعه، تاریخ جبل‏ عامل، البحر الزخار فی شرح احادیث الائمه الاطهار، حذف القتول عن علم الاصول، حاشیه بر عروة الوثقی، المجالس السنیه فی مناقب و مصائب العتره النبویه و لواعج الاشجان التنزیه، حذف القتول عن علم الاصول و ... اعیان الشیعهمشهورترین کتاب علامه امین عاملی "اعیان‏ الشیعه" است که جامع ‏ترین دائره المعارف در احوالات رجال شیعه و شرح عقاید تشیع در اصول و فروع است. ایشان بیشتر از 50 سال برای گرد‏آوری این مجموعه تلاش کردند و قصد داشتند این کتاب را در 100 جلد تالیف کنند ولی تنها توانستند 33 جلد کتاب را بنگارند اما بعد از فوت علامه امین عاملی پسرش "سید حسن امین" تتمه و مستدرکی بر کتاب عیان الشیعه نوشت. این کتاب در سال 1403 هجری قمری در 52 جلد در "بیروت" به چاپ رسید. جلد اول، شامل مقدمه است که به معرفی شیعه و پاسخ به پاره ‌ای از شبهات پیرامون عقاید و اعمال شیعیان می ‌پردازد. جلد دوم، شرح زندگی پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س)جلد سوم و چهارم، زندگی امام علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) و شرح تولد امام زمان(عج)، غیبت حضرت و نشانه‏ های ظهور ایشان است.جلد پنچم تا جلد پنجاه یکم، به شرح احوال 11733 نفر از علماء، فقها، اصولین متکلمین، مفسرین، مورخین، فلاسه، جغرافی دانان، منطقیان، منجمان، نحویان، پزشکان و ... به ترتیب حروف الفبا می پردازد. که با "ابی بن ابی طالب" شروع می شود و با "یونس بن یعقوب بن قیس" خاتمه می یابد. جلد پنجاه و دوم، شامل شرح حال علامه امین عاملی به قلم خودش است که در سن 86 سالگی نگاشته است. الشیعه بین الحقایق و الوهامعلامه امین عاملی در رساله "الشیعه بین الحقائق و الأوهام" به انتقاد "موسى جار الله" نویسنده کتاب "الوشیعه" می پردازد و اجماع کتابهای شیعه بر تحریف قرآن را دروغ و بهتان می ‌داند و تاکید دارد که آثار محققان علمای شیعه بر عدم وقوع تحریف در قرآن تاکید دارد یعنی نه چیزی به قرآن اضافه ‌شده است و نه چیزی از آن کم شده است. سپس به نمونه‌ هایی از روایات متضمن تحریف از منابع اهل سنت می‌ پردازد و تاکید دارد که با وجود این گونه روایات در منابع روایی، نه شیعه و نه اهل سنت، قائل به تحریف در قرآن نیستند. 

علامه سید محسن امین عاملی حدود 100 جلد کتاب و رساله دارد که بعضی از آنها چندین بار چاپ شده و برخی به زبانهای دیگر ترجمه شده است. تالیفات ایشان در چند دسته موضوعی شامل: تاریخ، حدیث، منطق، اصول فقه، فقه، نحو، صرف، بیان تقسیم می گردد مانند: اعیان الشیعه، تاریخ جبل‏ عامل، البحر الزخار فی شرح احادیث الائمه الاطهار، حذف القتول عن علم الاصول، حاشیه بر عروة الوثقی، المجالس السنیه فی مناقب و مصائب العتره النبویه و لواعج الاشجان التنزیه، حذف القتول عن علم الاصول و ... اعیان الشیعهمشهورترین کتاب علامه امین عاملی "اعیان‏ الشیعه" است که جامع ‏ترین دائره المعارف در احوالات رجال شیعه و شرح عقاید تشیع در اصول و فروع است. ایشان بیشتر از 50 سال برای گرد‏آوری این مجموعه تلاش کردند و قصد داشتند این کتاب را در 100 جلد تالیف کنند ولی تنها توانستند 33 جلد کتاب را بنگارند اما بعد از فوت علامه امین عاملی پسرش "سید حسن امین" تتمه و مستدرکی بر کتاب عیان الشیعه نوشت. این کتاب در سال 1403 هجری قمری در 52 جلد در "بیروت" به چاپ رسید. جلد اول، شامل مقدمه است که به معرفی شیعه و پاسخ به پاره ‌ای از شبهات پیرامون عقاید و اعمال شیعیان می ‌پردازد. جلد دوم، شرح زندگی پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س)جلد سوم و چهارم، زندگی امام علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) و شرح تولد امام زمان(عج)، غیبت حضرت و نشانه‏ های ظهور ایشان است.جلد پنچم تا جلد پنجاه یکم، به شرح احوال 11733 نفر از علماء، فقها، اصولین متکلمین، مفسرین، مورخین، فلاسه، جغرافی دانان، منطقیان، منجمان، نحویان، پزشکان و ... به ترتیب حروف الفبا می پردازد. که با "ابی بن ابی طالب" شروع می شود و با "یونس بن یعقوب بن قیس" خاتمه می یابد. جلد پنجاه و دوم، شامل شرح حال علامه امین عاملی به قلم خودش است که در سن 86 سالگی نگاشته است. الشیعه بین الحقایق و الوهامعلامه امین عاملی در رساله "الشیعه بین الحقائق و الأوهام" به انتقاد "موسى جار الله" نویسنده کتاب "الوشیعه" می پردازد و اجماع کتابهای شیعه بر تحریف قرآن را دروغ و بهتان می ‌داند و تاکید دارد که آثار محققان علمای شیعه بر عدم وقوع تحریف در قرآن تاکید دارد یعنی نه چیزی به قرآن اضافه ‌شده است و نه چیزی از آن کم شده است. سپس به نمونه‌ هایی از روایات متضمن تحریف از منابع اهل سنت می‌ پردازد و تاکید دارد که با وجود این گونه روایات در منابع روایی، نه شیعه و نه اهل سنت، قائل به تحریف در قرآن نیستند. 


آیت الله علامه سید محسن امین در 4 رجب سال 1371 هجری قمری در 97 سالگی در منزل پسرشان در بیروت به دیدار حق شتافتند و بنا به وصیت علامه امین عاملی وسائل کتابت ایشان مانند کاغذ، قلم و دوات به همراه پیکرشان در "زینبیه" دمشق در مقبره ای در "باب الکبیر دمشق" به خاک سپرده شد. مراسم یادبودماهها بعد از رحلت علامه سید محسن امین در کشورهای مختلف اندونزی، هند، پاکستان، افغانستان، ایران، کشورهای عربی و کوچ نشین های عرب در آمریکا و آفریقا مجالس سوگواری و یادبود برگزار شد. 

آیت الله علامه سید محسن امین در 4 رجب سال 1371 هجری قمری در 97 سالگی در منزل پسرشان در بیروت به دیدار حق شتافتند و بنا به وصیت علامه امین عاملی وسائل کتابت ایشان مانند کاغذ، قلم و دوات به همراه پیکرشان در "زینبیه" دمشق در مقبره ای در "باب الکبیر دمشق" به خاک سپرده شد. مراسم یادبودماهها بعد از رحلت علامه سید محسن امین در کشورهای مختلف اندونزی، هند، پاکستان، افغانستان، ایران، کشورهای عربی و کوچ نشین های عرب در آمریکا و آفریقا مجالس سوگواری و یادبود برگزار شد. 


تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۷:۴۳:۱۷

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۵:۱۴

علامه سید محسن امین عاملی

خلاصه زندگی نامه

 علامه سید محسن امین عاملی شقرایی، فقیه، ادیب، مورخ، شاعر و صاحب کتاب "اعیان الشیعه" که مرجعیت و رهبری شیعی مبارزه استقلال طلبانه مردم سوریه را بر عهده داشت. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع