صدیف رامبد در سال 1314 در شهر "اردبیل" به دنیا آمد. وی از نه سالگی به دلیل علاقه ‌مندی و استعداد خدادادی به سراغ خوانندگی رفت و آواز‌ها و تعزیه‌ خوانی را نزد یکی از دوستان پدرش آموخت. از 12 سالگی با معرفی استاد "حسین یاحقی" به مكتب استاد "سلیمان خان امیرقاسمی" راه یافت و به مدت 15 سال از وی ردیف موسیقی ایرانی را فرا گرفت. وی هم چنین از محضر اساتیدی چون "اقبال آذر" (اقبال السلطان) و "عبدالله دوامی" نیز بهره ها برد.رامبد تقریبا تا سن 54 سالگی (1368) جز چند اجرای خصوصی و یک مثنوی "بیات ترکی" در رادیو، هیچ اجرایی از او شنیده نشده بود تا اینکه در همان سال، نخستین کنسرت رسمی خود را به صحنه برد؛ اجرایی با عنوان "ترجیع بند" که کارشناسان آواز آن را از جمله شاخص ترین اجراهای دستگاه چهارگاه به حساب آورده اند. شیوه آوازخوانی صدیف که با عنوان "رامبد صدیف" نیز شهرت یافته‌ است؛ همواره مورد تاکید برخی از چهره های نامی آواز همانند "محمدرضا شجریان" و "شهرام ناظری" است.در سال 1389، صدیف آموزشگاه موسیقی "ترجیع ‌بند" را تاسیس کرد که به همراه فرزندش "امید رامبد" به صورت مدون و برنامه ‌ریزی شده به آموزش و تدریس آواز سنتی، ردیف‌ خوانی و بداهه‌ خوانی اشتغال دارد. 
صدیف رامبد از سال 1323، به دلیل علاقه ‌مندی و استعداد خدادادی به سراغ خواندن رفت و آواز‌ها و تعزیه‌ خوانی را نزد یکی از دوستان پدرش آموخت. سپس در سن 12 سالگی با معرفی استاد "حسین یاحقی" (ردیف دان و نوازنده کمانچه و ویلن ایرانی) به محضر "سلیمان ‌خان امیرقاسمی" (سلیم‌ خان) راه یافت و نزدیک به 15 سال از این شیوه آوازی نسبتا منحصر به فرد، ظرایف و دقایق آوازی و شیوه‌های درست ‌آواز خوانی را فرا گرفت.صدیف برای تکمیل سایر شیوه‌های آوازخوانی با معرفی "ابراهیم‌ خان بوذری"، از شاگردان نامدار "اقبال آذر"، ‌به محضر "اقبال‌" راه یافت و در کنار آن با معرفی استاد "محمود کریمی" نزد "عبدالله‌ خان دوامی" رفت و ردیف آوازی را نزد او نیز آموخت. 
از صدیف رامبد تقریبا تا سن 54 سالگی هیچ اجرایی شنیده نشده بود؛ اگرچه برخی اجراهای خصوصی از او با هنرمندانی چون "جلیل شهناز" و "پرویز یاحقی" در دست است که شاید جز صدیف کمتر کسی از آنها نشانی دارد. شاید تنها اجرایی که از او قبل از این تاریخ وجود دارد و در برنامه رادیویی "چکاوک" برای نخستین بار پخش شد،‌ مثنوی "بیات‌ ترکی" است که صدای پرهیمنه و سبک ویژه خواندن او را که یاد آور آوازخوانان نامی دوره قاجار است، به یاد می ‌آورد. این مثنوی با شعر آغازین "مولانا" در کتاب "مثنوی معنوی" آغاز می ‌شود.«بشنو از نی‌ چون شکایت می ‌کنداز جدایی‌ ها حکایت می ‌کند...»پس از آن صدیف از سال 1368 به همراه "مجید کیانی"، نخستین کنسرت رسمی خود را در تالار "وحدت" به صحنه برد. اجرایی با عنوان "ترجیع ‌بند" که مرکب ‌خوانی در دستگاه چهارگاه بوده است. اهل موسیقی و کارشناسان آواز این اجرا را از جمله شاخص‌ ترین اجراهای دستگاه چهارگاه در تاریخ موسیقی ایرانی به حساب آورده ‌اند که چه از منظر بار تکنیکی و نیز محتوایی که خواننده ارائه داده است، آوازی منحصر به فرد به شمار می ‌آید.از آن دوره به بعد، صدیف به برگزاری کنسرت هایی در ایران و خارج از ایران پرداخت که از جمله‌ آنها می‌ توان به کنسرت او با "داریوش طلایی" در آواز اصفهان در تالار وحدت و کنسرت مرصع ‌خوانی در فرهنگسرای نیاوران در سال 1382 اشاره کرد. 
شیوه آوازخوانی صدیف و تفاوت آن با سایر شیوه‌ها مورد تاکید برخی از چهره‌های نامی آواز همانند استاد "محمدرضا شجریان" (خواننده و موسیقی دان سنتی ایران) و "شهرام ناظری" (خواننده، موسیقی ‌دان و از برجسته ‌ترین هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی) است.حجم، قدرت و کیفیت بالای حنجره، تحریرهای ویژه، متنوع و خارج از چارچوب ‌های رایج موسیقی آوازی این دوره که تشخصی ویژه به شیوه آواز خوانی صدیف می بخشد، تسلط کامل بر گوشه ‌ها و ردیف موسیقی ایرانی، مدگردی‌ها و مرکب خوانی و بداهه خوانی و تاکید بر آوازهای گذشته موسیقی ایران که دامنه و وسعت آن بسیار بیش از آن چیزی است که امروزه ارائه می ‌شود، از ویژگی‌های آوازی صدیف رامبد به شمار می‌ آیند. 
-مثنوی "بیات‌ ترکی" در برنامه رادیویی "چکاوک"-آلبوم "ترجیع بند در چهارگاه" با همراهی سنتور "مجید کیانی"-ضبط‌ های خصوصی با "جلیل شهناز"، "پرویز یاحقی" و ...-آواز مرصع خوانی در سه گاه، سال 1382-و... 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۵:۱۴

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۵:۱۵

صدیف رامبد

خلاصه زندگی نامه

 صدیف رامبد، استاد پیشکسوت ردیف های‌ آوازی موسیقی سنتی ایران که سابقه تدریس در شیوه های آواز سنتی، ردیف‌ خوانی و بداهه‌ خوانی را دارد. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع