جستجو در مطالب و اشخاص
شیخ احمد ضیافتی کافی در روز اول خرداد ماه 1315 در شهر مقدس مشهد متولد شد. وی فرزند دوم خانواده بود. مادرش "زهرا غفورپور" نام داشت. پدرش "حاج میرزا محمد کافی" فرزند "آیت الله میرزا احمد کافی امامی" از علمای وارسته شهر یزد بود. پدربزرگ وی به قصد زیارت به مشهد عزیمت نمود و در همانجا سکنی گزید.شیخ احمد کافی از سال 1342 در تهران در منزل اجاره ای در قنات آباد ساکن شد و بعد ها به منطقه امیریه نقل مکان کرد و تا زمان فوت درهمان جا اقامت نمود.وی در ترویج علوم دینی، ارشاد، تبلیغ و پرورش نیروهای مبارز علیه رژیم پهلوی بسیار کوشید. ساواک وی را شیخ آشوبگر مینامید. کافی زمانی بازداشت، گاهی تهدید، ممنوع المنبر و حتی تبعید شد ولی به مبارزه و بیدادگری ادامه داد.وی در تیر ماه 1357 در یک تصادف به دیدار حق شتافت. برادر وی با استدلالهای محکم این تصادف را ساختگی و به دستور رژیم شاه دانست. 

شیخ احمد کافی از سال 1320 وارد مکتبخانه شد و به فراگیری قرآن، خواندن  کتاب "نصاب الصبیان"، حفظ ابیاتی از اشعار حافظ، مولوی، "کلیات سعدی" و "کلیات جودی" پرداخت سپس در سال 1323 وارد مدرسه "ایمانی" مشهد شد و دوران ابتدایی را پشت سر نهاد. وی همزمان به فراگیری صرف و نحو و "کتاب جامع‌ المقدمات" نزد پدر و پدربزرگ خود مشغول شد سپس جهت ادامه تحصیل تا سال 1328 به مدرسه‌‌ دینی "نواب" مشهد رفت و بعد از آن تا سال 1332 علوم دینی را در مدارس "میرزا جعفر" و "حسینقلی خان" فراگرفت.وی در سن 18 سالگی به قصد تحصیل علوم دینی به عتبات عالیات سفر کرد و در نجف اشرف ساکن شد و در آنجا از محضر اساتیدی چون سید اسد الله مدنی، حاج حسین راستی، حاج سید محمد فیروزآبادی و حاج سید محمد شاهرودی بهره برد و پس از گذشت 5 سال به اصرار خانواده به مشهد مقدس بازگشت.شیخ احمد کافی در سال 1339 جهت ادامه تحصیل عازم قم شد و نزد استادانی همچون آیت ‌الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آیت‌ الله راستی کاشانی و آیت ‌الله مدنی تبریزی(شهید محراب) کسب فیض نمود.شیخ احمد کافی تحصیلات خود را خارج فقه و اصول ارتقا داد. 

شیخ احمد کافی در سال 1339 در سن 23 سالگی با فرزند آیت الله سید حسین شاهرودی از زاهدان و عالمان معروف مشهد، "طاهره موسوی خراسانی"، ازدواج کرد. حاصل  این ازدواج هفت فرزند بود به نامهای رضا، محسن، مهدی، هادی، مجتبی، ملیحه و حمیده. 

شیخ احمد کافی از سال 1340 با ایراد سخنرانی‌های سیاسی و بیدادگرایانه خود در شهرهای قم، مشهد و تهران شروع به مبارزه با ظلم و استبداد رژیم پهلوی کرد و با استقبال مردم روبرو شد.دوران زندگی شیخ احمد کافی مصادف با عصر پهلوی اول و دوم بود. در آن دوران یهودیان، فرقه‌ها و گروه‌های مختلفی از جمله بهاییان و در ایران نفوذ کردند. بهاییان با نفوذ در مشاغل حساس، سعی در اغفال مردم داشتند. شیخ احمد کافی مردم را در برابر تبلیغات و فعالیت بهاییان هوشیار می ساخت و رفتار نامناسب یهودیان با فلسطینیان را متذکر می شد. مخالفت با تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتیاولین گزارش ساواک از شیخ احمد کافی در اسفند ماه 1341 از منبر سیاسی و انتقادی وی در منزل آیت ‌الله قمی تنظیم شد و بعد از این سخنرانی به دلیل اعلام مخالفت با فعالیت های سیاسی رژیم پهلوی و تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، بازداشت شد، در مورد مدت بازداشت وی سندی در دسترس نیست.قانون انجمن های ایالتی و ولایتی که مجموعه ای مشتمل بر 122 ماده بود، حکم قانون را داشت. این لایحه شامل مواردی بود مانند: دادن حق رای به زنان، حذف قید سوگند به قرآن از شرایط انتخاب‌ شوندگان، اجازه تحلیف به هر کتاب آسمانی و ...  شیخ کافی بعد از آزادی از زندان مجددا در منزل آیت ‌الله قمی در دوم فروردین ماه 1342 به منبر رفت که منجر به دستگیری، بازجویی و تهدید وی شد. اعتراض به سرکوبی قیام خونین 15 خرداد 1342امام خمینی(ره) به مناسبت عاشورای حسینی در 13 خرداد 1342 در مدرسه "فیضیه" در سخنرانی کوبنده ای پرده از جنایات شاه برداشتند. امام(ره) فردای آن روز در قم دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند، 15 خرداد 1342 مردم به نشانه اعتراض به دستگیری امام(ره) در قم و دیگر شهرها به خیابانها ریختند، نیروهای امنیتی نیز با شلیک گلوله قیام آن روز قم را به خاک و خون کشید و خشم روحانیت را برانگیخت. شیخ احمد کافی به دلیل سخنرانی اعتراض آمیز خود به این اقدام دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت. از ایشان در بازجویی سوال شد منظور شما از کسانی که گرفتار شده اند و برای آنها دعا کرده اید، چه کسانی میباشند؟ وی با صراحت و شجاعت اعلام می کند، حضرت آیت الله العظمی خمینی(ره)، مروارید، شجونی و افرادی دیگر که اطلاع ندارم. مخالفت با انتخابات فرمایشیرژیم شاه در روزهای پس از واقعه 15 خرداد 1342 درست زمانی که امام(ره) در زندان بودند، انتخابات فرمایشی دوره 21 مجلس شورای ملی را در اواخر مهر 1342 برگزار کرد که از سوی مراجع تقلید تحریم گردید. شیخ احمد کافی در یکی از سخنرانیهای خود به مخالفت با شرکت کنندگان در انتخابات پرداخت: «عده ای به خاطر یک نهار و مبلغی پول به پای صندوق میروند و سرنوشت و ایمان خود را از دست می دهند. بدانید خدا در همه حال ناظر اعمال ما است. این عده نه اجر دنیوی دارند و نه اجر اخروی ...» مخالفت با واردات مشروبات الکلیدر 25 آذر 1342 شیخ احمد کافی سخنرانی تندی در اعتراض به وارد کردن مشروبات الکلی به کشور در مسجد "گوهر شاد" ایراد کرد. این بار ساواک وی را به بهانه مشمول بودن به خدمت سربازی، تحت تعقیب قرار می دهد و از طریق مکاتبه ای که با شیخ میلانی داشتند، شناسائی و دستگیر میگردند. توصیف شخصیت شاهشیخ احمد کافی در سخنرانی خود در مسجد "حضرتی" تهران در 2 بهمن 1343 شاه را به فرعون تشبیه کرد و امام خمینی(ره) را به عنوان نائب امام زمان(عج) معرفی نمود و به انتقاد شدید رژیم پهلوی در دستگیری روحانیون پرداخت و از ترور حسنعلی منصور اظهار خشنودی کرد. بلافاصله پس از این سخنرانی، وی دستگیر و روانه زندان "قزل قلعه" گردید. در این زمان برای ایشان دوبار دادگاه تشکیل شد و 6 ماه را در زندان به سر برد. ترویج دین و مخالفت با رواج فسادشیخ احمد کافی از جمله واعظانی بودند که در ترویج عقاید مذهبی و دینی از هیچ اقدامی فروگذار نکردند و به رواج فساد از سوی رژیم اعتراض کردند. اداره پلیس تهران از سخنرانی مسجد "امامزاده زید" گزارش داد: «ساعت 19 روز 18 شهریور 1345 مجلس سوگواری در مسجد "امامزاده زید" ... با شرکت 150 نفر تشکیل گردید. شیخ کافی به منبر رفت و ضمن سخنان خود اظهار داشت در زمان قدیم  پدران بچه های خود را به مدرسه می‌ فرستادند، قرآن و نماز یاد می ‌گرفتند ولی امروز شاگردان مدارس بی‌ سوادند و محصل 12 ساله نماز خواندن را نمی ‌داند و در تلویزیون زنان لخت می‌ رقصند و دین ما را از ما گرفته‌ اند و قصد دارند ما را از قرآن جدا کنند در خاتمه برای مؤمنین دعا نمود و مجلس ساعت 21:30 پایان یافت.»شیخ احمد کافی در یک سخنرانی از رواج بی ‌حجابی در جامعه انتقاد نمود به طوری که اداره اطلاعات پلیس تهران گزارش داد: «ساعت 18 روز 5 آذر ماه 1345 مجلس عزاداری ... منعقد بود و شیخ احمد کافی به منبر رفته و درباره مسائل مذهب و امام زمان(عج) صحبت کرد و ضمن انتقاد از بی ‌حجابی اظهار داشت مردم، غیرت شما کجا رفته که زنان و دختران خود را با این وضع بیرون می‌ فرستید و می‌ خواهید امام زمان(عج) از شما راضی باشد. دختران خود را از این دبیرستان که محل فساد می‌باشند، بیرون بیاورید. مجلس ساعت 19:30 پایان پذیرفت.» دستگیری در پی انتشار خبر شهادت آیت ‌الله سعیدی در زندانشیخ احمد کافی بعد از شهادت آیت ‌الله سعیدی در زندان در خرداد ماه 1349، به مشهد مسافرت نمود و با انتشار خبر شهادت، درسهای حوزه‌ علمیه ‌حضرات میلانی و میرزا جواد آقای تهرانی و ... در مشهد را به نشانه اعتراض به تعطیلی کشاند. درپی این روند، موج دستگیری طلاب و مبارزان در مشهد آغاز شد. شیخ احمد کافی به شاهرود فرار کرد اما ساواک كه وی را عامل اصلی انتشار خبر شهادت در مشهد می دانست، دستگیر و بازجویی کرد. اعتراض به رژیم پهلوی در حجشیخ احمد کافی در ایام سفر حج سال 1351 در مکه از سخنرانی در مجلسی که برای دعاگویی رژیم شاه در عربستان برگزار شده بود، به بهانه بیماری امتناع کرد و پس از مراجعت از سفر در تهران بازداشت شد و در نهایت پس از شکنجه فراوان، با تهدید به تبعید، ممنوع‌ المنبر شد و به مدت دو سال ساواک به وی اجازه شرکت در مراسم حج را نداد. محکومیت جنایات اسرائیلاداره اطلاعات پلیس تهران در خصوص سخنرانی اعتراضی شیخ احمد کافی در مسجد "مروی" در مورد جنایات اسرائیل گزارش داد: «برابر گزارش واصله از کلانتری بازار روز 17 مهر 1352 شیخ احمد کافی در مسجد مروی با حضور عده‌ای به منبر رفته، ضمن صحبت درباره موضوعات دینی اظهار داشت اشخاصی که در دنیا به مردم ظلم و ستم می‌کنند در آخرت حساب آنان معلوم خواهد شد و اضافه کرد در یکی از روزنامه‌ها می‌خواندم در جنگ اول یهودیان مصر و اسراییل 54 مسلمان را سربریدند و در 11 مسجد شرابخانه تشکیل دادند، جگرم داغ شد پس از خاتمه برای پیروزی مسلمانان و سربلندی اعراب و نابودی اسراییل دعا کردند.» اعتراض به سرکوبی  قیام 19 دی 1356 در اواسط دی ماه 1356 به دستور شاه مقاله ای در روزنامه اطلاعات چاپ شد. در این مقاله با صراحت به امام خمینی(ره) توهین شده بود. در پی این اقدام رژیم، طلاب و روحانیون قم در 18 دی 1356 در تظاهراتی آرام به حضور علمای قم میرسیدند و کسب تکلیف می کردند، فردای آن روز یعنی 19 دیماه مردم قم به نشانه اعتراض و همراهی با طلاب، بازار را تعطیل کردند و دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات توسط ماموران امنیتی رژیم طاغوت سرکوب شد تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. بعد از این جریان در دیگر شهرها نیز مردم در اعتراض به رژیم شاه به پا خواستند و وقایع مشابه با قم اتفاق افتاد.شیخ احمد کافی سخنرانی های خود را به نشانه اعتراض به واقعه یورش به مردم قم در 19 دی ماه  1356 تعطیل کرد. 

شیخ احمد کافی در آذرماه 1354، به عنوان واعظی افراطی و اخلال‌گر معرفی سپس بازداشت، بازجوئی و محکوم به سه سال تبعید در شهر ایلام شد. در آذر ماه 1355 با وساطت آیت‌ الله خوانساری، آیت الله تهرانی و آیت الله فلسفی و دیگران پس از گذشت یک سال از تبعید به تهران بازگشت. 

شیخ احمد کافی سال 1342 در مشهد به منظور ارائه‌ خدمات درمانی درمانگاه "خاتم الانبیا" را تاسیس کرد تا محلی برای برپایی مراسم مذهبی و انجام فعالیت‌های تبلیغی و دینی باشد، که بعدها به بیمارستان تبدیل شد.وی در 19 بهمن 1347 با کمک‌های مردمی، قطعه زمینی به مساحت 4 هزار متر در منطقه "امیریه" تهران خریداری کرد و "مهدیه‌ تهران" را در خیابان "ولیعصر جنوبی" رسما تاسیس نمود. وی پس از آن "صندوق قرض الحسنه مهدیه" و "داروخانه مهدیه" را جهت کمک به نیازمندان و "حوزه علمیه مهدیه" را تاسیس و در آنجا "کتابخانه اسلامی" افتتاح نمود.شیخ کافی در ایلام، ساوه، مهران و دهلران حمام ساخت. وی همچنین برای مردم زلزله زده خراسال در سال 1347، مردم خشکسالی زده سیستان و بلوچستان در سال 1350 و شیعیان و سادات نخاوله عربستان سعودی کمکهای نقدی جمع آوری و ارسال نمود. ایشان در زمستان 1346 عده کثیری از معاودین رانده شده‌ عراقی را در مهدیه تهران اسکان داد.شیخ کافی در شهرهای مختلفی مانند رشت، سیرجان، کرمان و ... جهت جذب جوانان به امور مذهبی مهدیه ساخت. 

سفرهای داخلیشیخ احمد کافی برای ترویج اصول مذهبی  در 108 شهر کشور به منبر رفت. ایشان همچنین روحانیون تبعیدی از جمله آیت الله مکارم شیرازی در چابهار و آیت الله سید علی غیوری در سیرجان را ملاقات کرد. سفرهای خارجیشیخ احمد کافی در تیرماه 1357 بعد از حج عمره به سوریه رفت و با امام موسی صدر در شهر صور لبنان ملاقات کرد و همچنین جهت کسب راهنمایی های لازم در سالهای 1346 و 1355 در نجف اشرف به ملاقات امام(ره) مشرف شد. امام خمینی(ره) در آبان ماه 1343 به دلیل سخنرانی در مخالفت با طرح کاپیتولاسیون بازداشت و تبعید شدند و در نجف سکونت داشتند. 

شیخ احمد کافی در سال 1347 با پیروی از الگوی مهدیه مشهد که در سال 1326 توسط "علی ‌اصغر چراغچی" معروف به "عابدزاده" افتتاح شده بود اقدام به تاسیس مهدیه تهران کرد. عابدزاده در سالهای بعد نیز به تاسیس بناهایی با نام هر یک از چهارده معصوم(ع) اقدام نمود.شیخ احمد کافی در پیروی از دستور امام خمینی(ره) از جشن در نیمه شعبان سال 1357 در مهدیه امتناع کرد و همین امر باعث سفر اجباری وی به مشهد و وفات وی شد. در حالیکه انجمن حجتیه در اطلاعیه ای به وضوح در واکنش به پیام امام خمینی(ره) اعلام کرد: «... مردم ستمدیده و رنج کشیده که آماده برای مبارزه با تعدی و ظلم هستند، از این طریق به مبارزه خود ادامه می‌دهند و علی ‌رغم مخالفین امام زمان علیه‌السلام امسال جشن نیمه شعبان را مجلل‌تر از همیشه برگزار خواهند نمود.»انجمن حجتیه بانام "انجمن خیریه حجتیه مهدویه" پس از کودتای 28 مرداد 1332 با رهبری محمد ذاکر تولایی معروف به حلبی با هدف مقابله با بهائیت تأسیس شد لیکن در مبارزه با بهائیت، هیچ گاه اساس بهائیت یعنی صهیونیسم و رئوس آن در ایران یعنی هویداها، هژبر یزدانی ها و رژیم بهائی پرور شاهنشاهی را مد نظر قرار نداده، بلکه در محیط اختناق رژیم شاهنشاهی در کمال آزادی، جلسات منظمی را در ییلاق ها و باغ های بزرگ با صرف هزینه های سنگین برگزار کردند. از افتخارات این انجمن در قبل از انقلاب عدم شرکت اعضایش در قضایای 15 خرداد 1342 بود.انجمن حجتیه در ابتدای انقلاب با سوء استفاده از فضای باز به وجود آمده و با پوشش دفاع از اسلام فقاهتی، به جنگ با ولایت فقیه برخاست. پس از سخنرانی امام خمینی(ره) درسال 1362 عده ای از اعضا جریان متوجه انحرافات خود شده و از انجمن جدا شدند .از مواضع انجمن حجتیه می توان به مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی، عدم اعتقاد به ولایت فقیه و جدایی دین از سیاست اشاره کرد. 

عزیمت به مشهد مقدسحضرت امام خمینی(ره) در تیرماه 1357 با صدور بیانیه‌ ای به علت بازداشت، تبعید و شکنجه مردم توسط رژیم پهلوی برگزاری جشن نیمه شعبان را جایز ندانستند.به همین دلیل شیخ احمد کافی از برپایی جشن در مهدیه خودداری نمود. سازمان اطلاعات و امنیت وی را احضار کرد.حاج حسن کافی برادر ایشان در این باره می گوید:«"سرهنگ ازغندی"، رئیس کلانتری نزدیک "مهدیه"، کافی را احضار کرد و سه گزینه پیش رویش گذاشت، یا باید "مهدیه" را چراغانی کنی، یا باید تحویل ما بدهی تا ما چراغانی کنیم و یا باید به مشهد بروی! ازغندی که آدم بی‌حیایی بود، این مطالب را بعد از چهار ساعت هتاکی و تهدید به  کافی اعلام کرد. ایشان که به شدت ناراحت شده بود، راه سوم را انتخاب کرد و همان شب راهی مشهد شد.». وی با وجود اینکه قرار بود در روز نیمه شعبان، ساختمان بانک اسلامی و کتابخانه مهدیه را افتتاح کند، ‌تهران را ترک کرد و شبانه (29 تیر 1357) راهی مشهد مقدس شد. تصادف در راه مشهدشیخ احمد کافی بعد از توقف در شیروان و اقامه نماز صبح روز جمعه 30 تیرماه 1357 مصادف با نیمه شعبان به سفر خود ادامه داد. اما در سی کیلومتری جاده قوچان  پژویی که حاج شیخ احمد کافی در آن سوار بود و با سرعت بالا به پیش می رفت با کامیونی ارتشی که ناگهان جلوی ماشین ظاهر شد، برخورد کرد. بعد از تصادف شیخ احمد کافی در آمبولانس قبل از رسیدن به بیمارستان به دیدار حق شتافت. تششیع جنارهپس از انتشار خبر فوت شیخ احمد کافی، مردم روز 31 تیر ماه  1357 پیکر ایشان را تحویل گرفتند و به سمت حرم امام رضا(ع) حرکت کردند. بعد از اقامه نماز میت توسط "آیت الله سید عبدالله شیرازی" در حرم مطهر، وی را به فرودگاه برده و در تهران مستقیما به سردخانه منتقل کردند. در ساعت 10 شب 1 مرداد 1357 فقط به خانواده وی اجازه دادند که بی خبر پیکر وی را به مهدیه ببرند و مراسم مختصری را برگزار نمایند. سپس به سرعت وی را با هواپیما به مشهد منتقل کردند.پیکر ایشان را در ساعت یک بامداد 2 مرداد 1357 شبانه در "خواجه ربیع" دفن کردند. حضور پر شور مردم در تشیع جنازه"علی توپ‌ ریز" خبرنگار وقت روزنامۀ "خراسان" در این باره می‌گوید: «خبرش را چاپ کردیم و فردای آن روز همه مردم شهر از قضیه مطلع شدند و منتظر ورود پیکر شیخ احمد کافی بودند. چون حادثه در جاده شمال به مشهد که آن وقت‌ ها به آن خط کناره می‌گفتند پیش آمده بود، پیکر را از سمت جاده قوچان آوردند. از میدان فردوسی تابوت را از خودرو بیرون آوردند و مردم سر و سینه ‌زنان دنبال تابوت به راه افتادند. با هر قدمی که تابوت به جلو حمل میشد، تعداد تشییع‌ کنندگان افزایش می‌یافت. نزدیکی‌های دروازه قوچان جمعیت بسیار انبوهی دنبال جنازه بودند و کم کم الله اکبر‌ها به شعارهای تند انقلابی تبدیل شد.» مورادی ابهام آمیز در جریان مرگ شیخ احمد کافی- در هنگام احضار شیخ احمد کافی به کلانتری به دلیل برگزار نکردن جشن نیمه شعبان، ماموری به بهانه جابجایی ماشین در خیابان کلید را از شیخ احمد کافی گرفته و بعد از مدتی به وی برگرداند. - جعفر عنابستانی راننده شیخ احمد کافی به دلیل رفتار مشکوک از کار برکنار شده بود اما به اصرار خودش و توصیه های مکرر دوباره مشغول به کار شده بود.- حسن کافی  برادر ایشان می گوید بعد از مکالمه تلفنی با "تهرانی" بازجو و شکنجه گر معروف ساواک از وی شنیده است که شیخ احمد کافی را در آمبولانس کشتند.- در این تصادف پنج خودرو به هم برخورد کردند و پنج نفر کشته شدند اما پسرکوچک کافی که روی زانوی پدر نشسته بود، زنده ماند و یک آمبولانس فقط شیخ را به بیمارستان انتقال داد و بقیه مصدومین توسط آمبولانس های دیگر منتقل شدند. کلیه اقدامات نجات تنها توسط مردم انجام میشد و کوتاهی نیروهای امنیتی کاملا مشهود بود.- راننده وی در این حادثه تنها کسی بود که سالم ماند و تحت حفاظت نیروی امنیتی قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی متواری گردید.- کامیون بلافاصله از صحنه متواری شده و پلیس راه از ارائه کروکی ممانعت کرد. 

مجالس ترحیم شیخ احمد کافی در کشورها و شهرهای مختلف توسط اشخاص مختلفی برگزار گردید. تعدادی از این اسامی و مکانهای برگزار کننده به شرح زیر است.عراق؛ حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی امام خمینی(ره) در نجف اشرف در دوم مرداد 1357، لبنان؛ حضرت امام موسی صدر در صور جنوب لبنان، افغانستان؛ حضرت آیت الله حاج سید محمد سرور واعظی در شهر کابل افغانستان، قم؛ حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی و حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی مشترکا در مسجد "اعظم" و ...   تهران؛ حضرت آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری در مسجد "سید عزیزالله"، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد تقی فلسفی و جامعه روحانیون تهران در مسجد ”ارک تهران"، حجت الاسلام حاج شیخ حسن کافی در "مسجد رضوان" در محله تیر دو قلوی تهران، حضرت آیت الله حاج سعید تهرانی در مسجد "چهل ستون" بازار تهران، حجت الاسلام واعظی در مسجد "صاحب الزمان" در میدان "اختیاریه" تجریش تهران و ...همچنین در شهرهای دیگر مانند: اصفهان، شیراز، کرمان کاشان، یزد و ... مراسم یادبودی برپا شد. بعد از برخی از این مراسم راهپیمایی هایی علیه رژیم پهلوی به راه افتاد که با دخالت نیروهای امنیتی بعد از مجروحیت و دستگیری عده ای از مردم متوقف گردید. 

شیخ احمد کافی آثار مکتوب ندارد و از وی نوارهای صوتی سخنرانی هایش به جای مانده است.بعد از رحلت ایشان کتاب هایی از روی این نوارهای صوتی منتشر گردید که شامل: آخرالزمان به روایت معصومین(ع) (کلید نجات و ایمنی از فتنه‌های آخرالزمان)؛ روض‍ه‌ه‍ای‌ ک‍اف‍ی‌، ب‍ا اس‍ت‍ف‍اده‌ از 50 م‍ق‍ت‍ل‌ و ت‍اری‍خ‌ ائ‍م‍ه‌(ع)‌؛ لطیفه‌های چهارده‌ معصوم(ع)؛ نجات‌ یافتگان امام زمان(عج)؛ ن‍غ‍م‍ه‌ه‍ای‌ ف‍اطم‍ی‍ه‌؛ نغمه هایی از بلبل بوستان حضرت مهدی(عج). 

زندگی نامه شیخ احمد کافی بارها توسط نویسندگان مختلف مورد توجه قرار گرفته است . مانند: "کافی شهید نیمه شهبان" نوشته "علیرضا میمونه"،  "کافی واعظی شهیر"، "واعظ ماندگار"، "کافی، اسناد سخن می گوید" هر سه از "دکتر مهدی کافی"، "واعظ شهیر به روایت اسناد ساواک" به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات و "کتاب کافی" از مجموعه کتاب هایی تحت عنوان صاحبدلان به نگارش "محسن حسام مظاهری" که توسط انتشارات "خیمه" به چاپ رسیده است. 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۳:۳۷

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۳:۴۰

شیخ احمد کافی

خلاصه زندگی نامه

 شیخ احمد ضیافتی کافی، خطیب و واعظ قبل از انقلاب اسلامی که در خارج از کشور نیز بر منبر می رفت. وی بنیانگذار مهدیه تهران نیز بود. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع