شادی صدر در سال 1353 به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای با مادر و پدر معلم، در کنار یک برادر بزرگ شد.او در دانشگاه، رشته حقوق را انتخاب کرد و موفق به دریافت دانش‌نامه حقوق بین‌الملل در سطح کارشناسی ارشد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. 
صدر در حدود 15 سالگی با ماهنامه سروش نوجوان وارد حوزه روزنامه‌نگاری شد، سپس با ماهنامه همشهری همکاری کرد. شادی صدر به کار خود به عنوان روزنامه‌نگار ادامه داد تا اینکه به عنوان دبیر سرویس حقوقی روزنامه زن انتخاب گردید. 
صدر به عنوان وکیل حقوقی فعالیت می‌کند و عضو شبکه وکلای داوطلب است. در کنار وکالت بنیان‌گذار سازمان مردم‌ نهاد غیرانتفاعی «راهی» از مؤسسان وب‌گاه‌های زنان ایرانی و میدان زنان و از اعضای فعال کمپین «قانون بی‌سنگسار» است و تلاش زیادی برای حذف سنگسار از قوانین ایران و پذیرش وکالت افرادی که به سنگسار محکوم شده‌اند کرده‌ است.او همچنین عضو کمپین‌های «نه به طرح امنیت اجتماعی»، «تحصیل سهم من نیست، حق من است»، «نه! به لایحه حمایت از مردان در خانواده»، «دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها»، «اعتراض به فشارهای غیرقانونی علیه فعالان جنبش زنان»، «مادر من، وطن من» و«منشوری از آن خود» (منشور زنان ایرانی) است. 
شادی صدر نخستین بار در 13 اسفند 1385 در مقابل دادگاه انقلاب تهران، به همراه بیش از سی نفر از فعالان جنبش زنان ایران که در حمایت از پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، سوسن طهماسبی، فریبا داوودی مهاجر و شهلا انتصاری مقابل این دادگاه تجمع کرده بودند، دستگیر شد. او وکالت شهلا انتصاری و محبوبه عباسقلی زاده را نیز بر عهده داشت.صدر بار دوم صبح جمعه 26 تیر 1388 درحالی‌که از بلوار کشاورز قصد رفتن به نماز جمعه 26 تیرماه 1388 را داشت، دستگیر شد. در پی دستگیری صدر، عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد. وی در 6 مرداد 1388 پس از یازده روز بازداشت، از زندان اوین آزاد شد. 
شادی صدر طی مقاله‌ای تحت عنوان «دموکراسی با تمام تبعات آن، در نقد مخالفان حق تعیین سرنوشت» از تجزیه ایران حمایت کرد. وی در این مقاله نوشت: «حق تعیین سرنوشت ملتها، یکی از بنیادی ترین اصول حقوق بشر است که در منشور ملل متحد و نیز میثاق بین المللی حقوق مدنی - سیاسی به رسمیت شناخته شده و در دوران پسا استعمار نیز همچنان لازم الاجراست. به عقیده حقوقدانان بین المللی، این اصل جنبه قاعده آمره ( jus cogens) پیدا کرده است که معنای آن این است که تمامی اعضای جامعه بین المللی موظف به احترام و رعایت بی چون و چرای آن هستند. بنابراین، اصل حق تعیین سرنوشت ملتها، اصلی غیرقابل مناقشه است. تنها موضوعی که می توان بر سر آن مناقشه داشت این است که آیا کردها یا عرب ها یا هریک از اقوامی که در چارچوب مرزهای قراردادی ایران به دنیا آمده اند، می توانند ملت به حساب آیند یا نه.» وی ادامه مدعی شده است که: «این واقعیت که اگر نگوییم همه، حداقل بخش بزرگی از کردها، یا عرب‌ها در ایران، چنان روح جمعی و پیوندهای مشترکی میان خود احساس می‌کنند که خود را «ملت کرد» یا «ملت عرب» تعریف می‌کنند، می‌تواند به سادگی و بدون هیچ مناقشه‌ای، از آن‌ها، یک «ملت» بسازد؛ هرچند این امر لزوماً، به تشکیل یک دولت - ملت نمی انجامد.» او معتقد است که: مفاهیمی که اکثر ما، به عنوان مفاهیمی مثبت مفروض می‌دانیم و نسبت به آن‌ها احساس تعلق شدید می‌کنیم، برای بسیاری از ساکنان درون مرزهای قراردادی ایران بار منفی دارند! مفاهیمی مانند ایران، ایرانی، فارسی، ملت ایران و تمدن ایرانی. او در پایان این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که: اگر به دنبال تحقق دمکراسی و حقوق بشر در ایران هستیم، نمی‌توانیم حق تعیین سرنوشت را نادیده بگیریم.  
شادی صدر در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل فمنیستی مجازات سنگسار» با حمایت از نظریه چند شوهری زنان می‌نویسد: «طبق قوانین ایران، مردان می توانند تا چهار همسر دائم و تا بی نهایت همسر غیردائم داشته باشند. چنین حقی از یک سو این آزادی عمل را به مردان می دهد که با شرکای جنسی متعدد رابطه داشته باشند و از سوی دیگر، صرف حق داشتن همسران متعدد، مردی را که متهم به برقراری رابطه خارج از چارچوب ازدواج است، در پیشگاه نظام قضایی برآمده از فرهنگ، عملاً از هیبت یک مجرم مهم به شکل فردی درمی آورد که اشتباه کوچکش تنها این بوده که رابطه جنسی را که حق او بوده شرعی نکرده است. ضمن این که همین موضوع امکان گریز وی را از مجازات با طرح این ادعا که صیغه ای خوانده شده فراهم می آورد. اما زنی که با این اتهام در پیشگاه قاضی قرار می گیرد که با وجود داشتن شوهر، با مرد دیگری رابطه جنسی داشته است، از نظر وی و از نظر فرهنگ حاکم بر جامعه، مرتکب یکی از مهمترین جرایم شده زیرا اصولاً از حق داشتن همسران متعدد برخوردار نیست و کنترل بدن و سکسوآلیته او باید صرفاً در اختیار یک مرد باشد. چنین زنی ناقض تمامی هنجارهای حاکم بر جامعه است و باید به شدیدترین وجهی با او برخورد شود. ضمن این که هیچ گریزگاهی نیز برای او وجود ندارد. همچنین مناسبات تبعیض آمیز حاکم و قدرت اقتصادی و روابط اجتماعی، که معمولا نزد مردان بیش از زنان است، به مردان امکان برخورداری از حق دفاع و وکیل مناسب و دفاع متناسب را می دهد، در حالی که زنی که فاقد منابع اقتصادی و اجتماعی است، نمی تواند از حق خود برای داشتن وکیل یا برخورداری از دفاع متناسب استفاده کند. به این ترتیب، مردسالاری و تبعیض مجموعه ای را به وجود می آورند که بر سکسوآلیته زن بخصوص هنگامی که در چارچوب ازدواج قرار می گیرد کنترل حداکثری اعمال می کند.»بعدها زمانی که روزنامه کیهان در شماره مورخ 5 اردیبهشت 1386 و در ستون اخبار ویژه از شادی صدر به عنوان طرفدار تز چند شوهری زنان یادکرد وی از این روزنامه شکایت کرد.  حسین شریعتمداری در دادگاه و با اشاره به مقاله فوق‌الذکر شادی صدر گفت: خانم صدر در شکوائیه خود تأكید می‌کند: «از آنجا كه چند شوهری زنان در جامعه ما امری مذموم، موهن و ناپسند است، اسناد تبلیغ آن به شخص مصداق توهین نیز می باشد» به بیان دیگر، از نگاه ایشان «چند شوهری زنان» فی نفسه و به طور مطلق زشت و ناپسند نیست، بلكه فقط از آنجا كه در جامعه ما مذموم و ناپسند است! اسناد آن توهین تلقی می‌شود و مثلاً اگر حمایت از چند شوهری زنان در یك جامعه دیگر به ایشان نسبت داده شود توهین‌آمیز نخواهد بود! البته خانم صدر توضیح نمی‌دهند كه در كدامیك از جوامع بشری «چند شوهری زنان» مذموم و ناپسند و حتی مشمئز كننده و نفرت انگیز نیست!» 
شادی صدر چند ماه پس از فتنه 88 از کشور خارج و متعاقب آن از وزارت خارجه آمریكا جایزه شجاعت گرفت.او پس از خروج از کشور فعالیت‌های ضد ملی و دینی خود را شدت بخشید. شادی صدر مدعی است كه هر روز فكر می‌کند قصد برگشتن دارد اما چون در خارج از كشور مؤثرتر است، آنجا مانده است. وی در گفت‌وگو با B.B.C انگلیس همچنین با ادعای اینكه «جنبش سبز جنبشی با رهبری زنانه است»، هم قطاران خود را تحریك می‌کند كه این رهبری را به دست بگیرند.همكار متواری نشریات زنجیره‌ای و گروهك كانون مدافعان حقوق بشر، در گفت‌وگو با B.B.C درباره فرار از ایران می‌گوید: من وقتی از زندان آزاد شدم، قصد نداشتم به قول شما میدان مبارزه را ترك كنم؛ اما به طور قطعی فهمیدم دیگر سیستم به من اجازه فعالیت نخواهد داد. نكته دوم كه خیلی روی من تأثیر گذاشت این بود كه 5 روز بعد از آزادی من كیفرخواست دادستان مبنی بر حضور من و شیرین عبادی در كودتای مخملی خوانده شد. شب آن روز من تصویر آقای ابطحی را در دادگاه دیدم. این من را تكان داد و فكر كردم این می‌تواند سرنوشت من هم باشد.وی كه در آلمان اقامت گرفته، اضافه كرد: تصمیم من برای برگشتن یك تصمیم باز است نه یك تصمیم بسته یعنی این‌طور نیست كه دیگر قصد بازگشتن ندارم. اساساً من فكر می‌کنم كه هر روز قصد برگشتن دارم.شادی صدر همچنین برای تهییج فمینیست‌ها گفت: خانمی می‌گفت انقلاب 30 سال پیش، انقلاب مردها بود. حالا بنشینند و ساكت باشند، این انقلاب ماهاست. حرف او این بود كه ما داریم جنبش را رهبری می‌کنیم و مردها به اندازه كافی امتحان پس داده‌اند، حالا بگذارند دست ما باشد. دیدیم كه زن‌ها فضای خیابان را شكل می‌دهند و هدایت می‌کنند، همین‌ها با ظاهر ساختارشكن و به دور از تعریف‌های نرمال از یك زن فعال به خیابان می‌آیند ولی متأسفانه در سطح رهبری سیاسی جنبش حضور ندارند و این فقط در داخل ایران نیست و در خارج كشور نیز همین وضعیت دیده می‌شود. به گفته وی در طیف فمینیست‌ها از افراد مذهبی نظیر اعظم طالقانی تا سكولارترین و لائیک‌ترین افراد نظیر شهلا لاهیجی حضور دارند. 
شادی صدر تاکنون به دلیل مواضع ضد دینی و ملی خود جوایز متعددی را از سوی نهادهای بین‌المللی وابسته به دشمنان این مرز و بوم دریافت کرده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:جایزه ایدا بی ولز برای شجاعت در روزنامه‌نگاری در سال 1384(2004)جایزه حقوق بشر سال 2009 بنیاد لخ والسا، به خاطر فعالیت‌های پیگیر در راستای پیشبرد آزادی بیان، موازین حقوق بشر و دموکراسی در ایران جایزه لاله حقوق بشر لاهه هلند (2009) به خاطر فعالیت‌های حقوقی، انتشار مقالات انتقادی و همچنین کمپین مبارزه با سنگسار و فعالیت در انجمن راهی جایزه زنان شجاع وزارت امور خارجه آمریکا (2010) به خاطر شجاعت و رهبری در دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان (او این جایزه را به شیوا نظرآهاری تقدیم کرد.) 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۱۴

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۱۵

شادی صدر

خلاصه زندگی نامه

 شادی صدر، وکیل و روزنامه‌نگار فمینیست، فعال حقوق زنان و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او همكار متواری نشریات زنجیره‌ای و گروهك كانون مدافعان حقوق بشر بود که بعد از خروج از کشور فعالیت‌های ضد ملی و دینی خود را شدت بخشید. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع