حجت الاسلام سید محمود نبویان در سال 1344 در شهرستان "بابل" متولد شد. وی دارای تحصیلات حوزوی و همچنین تحصیلات دانشگاهی تا مقطع دکترای فلسفه تطبیقی می‌باشد. نبویان، دارای سابقه تدریس و فعالیت در زمینه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات و همچنین نماینده مجلس نهم شورای اسلامی به نمایندگی از مردم تهران بوده است. 
محمود نبویان، تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم در رشته ریاضی فیزیک در سال 1362 برای تحصیل در حوزه علمیه به تهران عزیمت کرد و در حوزه‌های تهران و از جمله حوزه "آیت الله مجتهدی(ره)" به تحصیل علوم دینی پرداخت و در ادامه وارد حوزه علمیه "فیضیه" مازندران شده و در محضر پدر همسرش "آیت الله محمد فاضل استرابادی"، "کفایتین" را به اتمام رساند سپس برای کسب بهره علمی بیشتر از محضر بزرگان حوزه علمیه قم، راهی قم شد و سال‌ها در محضر اساتیدی چون حضرات آیات "وحید خراسانی" و "شیخ جواد تبریزی" حضور فعال داشت. وی در کنار تحصیلات حوزوی، به اقتضای شرایط روز وارد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تحت اشراف استاد "علامه مصباح یزدی" شده و بعد از گذراندن مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه، در مقطع دکتری در رشته فلسفه تطبیقی فارغ التحصیل شد.  
عضو هیئت علمی (استادیار) موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به مدت 11 سال مدیر گروه فلسفه حقوق مجمع عالی حکمت اسلامی قائم مقام پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام (وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری) به ریاست آیت الله آملی لاریجانی از سال 1387 تأسیس و مدیریت کارگروه فلسفه حق را در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عضو شورای مرکزی کانون طلوع (مرکز اعزام اساتید در حوزه کلام، فلسفه و … به دانشگاه‌های سراسر کشور) به مت نزدیک به 5 سال عضو شورای مرکزی طرح ولایت دانشجویی، فرهنگیان و اساتید دانشگاه نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی  
برگزیده شدن پایان‌نامه دکتری در همایش "پایان‌نامه‌های برگزیده حوزه علمیه قم" در سال 1387 برگزیده شدن کتاب "حق و چهار پرسش بنیادین" به عنوان کتاب فصل جمهوری اسلامی در سال 1389 پژوهشگر برتر موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در سال 1389  برگزیده شدن به عنوان «مدیر کارگروه برتر» در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزیده شدن کتاب "تاریخچه و مفهوم حق" به عنوان کتاب شایسته تقدیر فصل سال جمهوری اسلامی در سال 1390  
از جمله دروس تدریس شده توسط سید محمود نبویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تدریس منطق، اعتقادات، معانی و بیان، فلسفه، اصول و فقه در حوزه علمیه بابل و قم تدریس فلسفه در مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم سال‌های متمادی تدریس کتب مختلف فلسفی و … در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدریس هستی شناسی، خداشناسی و فلسفه اخلاق در جمع دانشجویان طرح ولایت از سال 1376 تدریس خداشناسی فلسفی طرح ولایت فرهنگیان و طرح معرفت اساتید دانشگاه  انجام مناظره و سخنرانی‌های متعدد در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزاری کارگاه‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی  
کتب حق و چهار پرسش بنیادین تاریخچه و مفهوم حق جستارهایی در باب دین و دنیای مدرن شمول گرایی راه و بیراه پلورالیزم دینی سروش مغالطات مغالطات ژورنالیستی سیر مطالعات مباحث اعتقادی چیستی حق   مقاله صاحبان حق، بهار 1389  بررسی تطبیقی اخلاق کشاورزی در اسلام و غرب، زمستان 1388  تبیین و نقد نظریه هوفلد در تقسیم حق 2، تابستان 1388  جستاری در انواع حق، تابستان 1387  کالبد شکافی معنای حق نزد اندیشمندان غربی، بهار 1387  کالبدشکافی معنای حق در اندیشه سیاسی فقهاء شیعه، زمستان 1386  حق و تکلیف و تلازم آنها، زمستان 1386  مجرد و مادی، بهار 1386  مغالطات، بهار 1385  تأملی در دو مقاله، تیر 1384  معرفت شناسی فمینیسم، تابستان 1384  دین سکولار یا دین عرفی شده، آبان 1383  مفاهیم کلی، پاییز و زمستان 1382  مغالطات ژورنالیستی، فروردین 1382  علم گرایی، خرداد 1382  اعتبار تئوریهای علمی، مرداد 1382  اسلام و اومانیسم، اسفند 1381 خدا محوری یا اومانیسم؟، دی 1381  پارادوکس اسلام مدرن، فروردین و اردیبهشت 1381  قرآن حقیقتی ماورایی یا الفاظ بشری؟ 1، مرداد و شهریور 1380 قرآن حقیقتی ماورایی یاالفاظ بشری؟ 2، آذر و دی 1380  حقیقت وحی و تجربه دینی، خرداد و تیر 1380   
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت حماسه نهم دی در تاریخ 6 دی ماه سال 1390 با سخنرانی محمود نبویان برگزار شد و نبویان طی سخنانی و با اشاره به حماسه نهم دی گفت: «به نظر بنده این حماسه دو ویژگی مهم داشت که باعث شد قریب 40 میلیون نفر از مردم ایران وارد عرصه شوند. اولین ویژگی آن به موقع اتفاق افتادن این حماسه بود چرا که قیام مختار نیز بسیار با ارزش بود ولی افسوس که به موقع نبود و دومین ویژگی آن به اندازه بودن آن است. در این قیام دو ویژگی دیگر وجود دارد که اولاً مردم آمدند به میدان و آن هم بدون هیچ چشم داشتی و ثانیاً دینی بودن این قیام بود و به نظر من مقام معظم رهبری ویژگی سوم این قیام را از روی تواضع بیان نفرمودند و آن ویژگی هدایت رهبری بود که باعث شد این قیام در نطفه خفه شود. اگر می‌خواهید تأثیر دین را در انقلاب ببینید کافی است یک مقایسه کوچک بین کشور ژاپن که به لحاظ علم و تکنولوژی سر آمد کشورهای دنیاست و کشور عراق بکنید چرا که ژاپنی‌ها نتوانستند آمریکا را که از جنگ جهانی دوم در کشورشان لنگر انداخته بود را از کشورشان خارج نمایند ولی عراقی‌ها که هیچ‌گونه توان رزمی و دفاعی نداشتند در برابر آمریکایی که شعار می‌داد و می‌گفت که ما آمده‌ایم تا بمانیم ایستادند و نهایتاً پیروز شدند و این میسر نمی‌شد مگر به برکت دین. آنها برای شروع فتنه بعد از فوت امام راحل به طور سازمان یافته از حمله به دین آغاز کردند و سپس رفته رفته حمله به مقام معظم رهبری را شروع کردند. مقام معظم رهبری در مرقد امام فرمودند اینها 2 تا 10 سال برنامه ریزی کرده بودند از سال 68 تا 78 و از سال 78 تا 88 و می‌دانید که خالقان این فتنه از سال 78 تا 88 همین اصلاح طلبان بودند که خواستند دین را کنار بزنند و قویترین و با سوادترین آنها یعنی همان "دکتر عبدالکریم سروش" بود که می‌گفت علماء ما از دین فهم درستی ندارند یعنی برای کنار زدن دین آمدند اول از علما شروع کردند و گفتند دین خودش آسمانی است و علماء ما نمی‌توانند دین را بفهمند. عبور از فتنه سال 88 و ناکامی فتنه گران را حاصل تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری و نقش و جایگاه برجسته ولایت فقیه در کشور دانستند و اشاره داشتند عشق مردم ایران به ولایت و عاشورا باعث شده است تا سدی محکم و نفوذ ناپذیر در مقابل تمام توطئه‌های دشمنان ایجاد گردد...»  
اوایل اردیبهشت سال 1392 بود که سایت روزنامه "دولت" در خبری مدعی دیدار مخفیانه شاگرد "آیت الله مصباح" با "اسفندیار رحیم مشایی" شد و نوشت که یکی از روحانیون جبهه پایداری در چند ماه اخیر مخفیانه به دیدار مشایی رفته و با وی گفت و گوهای مفصلی داشته است. حجت الاسلام "م ـ ن" در دو دیدار خود با مشایی به تفصیل درباره موضوعات مختلف صحبت کرده و در این جلسات نیز هیچ اشاره و یا دعوتی برای انجام مناظره نداشته است. اسفندیار رحیم مشایی نیز در تاریخ 10 اردیبهشت سال 1392، در دیدار با وبلاگ نویسان و فعالان رسانه ای در تالار حافظیه مجموعه سعدآباد به دیدار خود با "یک روحانی محترم" و رفتار دو گانه او اشاره کرده و گفته بود: «یکی از افرادی که مرا دعوت به مناظره کرده بود اخیرا دیداری سه ساعته با من داشته اما جرات ندارد آن را رسانه ای کند.» به دنبال انتشار این خبر، حجت الاسلام سید محمود نبویان، اواسط اردیبهشت همان سال در گفت وگو با خبرگزاری فارس، توضیحاتی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد دیدارش با اسفندیار رحیم مشائی ارائه کرد: «بخشی از این خبر درست و بخشی از آن هم نادرست است؛ من روی سه شخصیت کار علمی کردم که آقای "دکتر سروش"، آقای "خاتمی" و آقای "اسفندیار رحیم مشایی" این افراد هستند؛ البته بنده مطالعاتی روی شریعتی هم انجام دادم که خیلی به این مقوله ربطی ندارد. بنده وقت زیادی گذاشتم و تقریباً اکثر سخنرانی‌های آقای مشایی را مطالعه کردم و دیدم که در سخنان او حرف‌های خلاف اسلام و ارزش‌های انقلاب از قبیل پلورالیسم موج می‌زند. مدتی گذشت و بعد از اینکه من نماینده مجلس شدم، یک آقایی به واسطه یکی از نمایندگان به من مراجعه کرد و گفت که می‌خواهم "آیت الله مصباح" را ببینم... این فرد بعدها به من مراجعه کرد و گفت که بنده می‌خواهم در خلوت با شما صحبت کنم. بر همین اساس من مسئول دفترم را از اتاق بیرون فرستادم، رابط آقای مشایی در این جلسه به من گفت مطالبی که آیت الله مصباح در مورد آقای مشایی می‌گوید درست نیست که من هم گفتم بنده خودم در مورد وی مطالعاتی داشتم و به خاطر حرف کسی مطلبی را نگفتم. رابط آقای مشایی به من گفت که یک جلسه با خود آقای مشایی بگذارید و بعد هم گفت که آقای مشایی با یکی از مراجع صحبت کرده و این مرجع صحبت‌های آقای مشایی را پذیرفت؛ در واقع قصد این بود که از این طریق من را به لحاظ روانی وادار به عقب نشینی کند و بعد هم نام چند نماینده را آورد و گفت که این نمایندگان هم حرف آقای مشایی را پذیرفته‌اند، لذا شما هم در جلسه‌ای مسائلتان را مطرح کنید. دیدار بنده با آقای مشایی مربوط به ماه رمضان گذشته است، یعنی تقریباً 10 ماه پیش این دیدار انجام شد. این دیدار در ساختمانی انجام شد که احتمالاً متعلق به دبیر خانه جنبش عدم تعهد بود. بنده با مسئول دفترم در آن جلسه حاضر شدم و رابط آقای مشایی هم در جلسه حضور داشت؛ تقریباً سه ساعت الی سه ساعت و نیم آن جلسه طول کشید. خلاصه جلسه این بود که مشایی مقداری وضعیت کشور را توضیح داد و بعد هم بنده گفتم که ما انتقاداتی را به شما داریم و بنده سریع برگه‌های صحبت‌های وی را که پرینت گرفته بودم و نکاتی را یادداشت کرده بودم به وی ارائه دادم و یک به یک توضیح دادم؛ مثلاً به وی گفتم شما می‌گویید دوره اینکه یک دین جهانی شود، گذشته است. بنده به آقای مشایی گفتم که این مطالب یا بد چاپ شده که مشایی گفت نه سخنان من درست چاپ شده و بعد گفتم که شاید بد تعبیر می‌کنند که مشایی در پاسخ گفت که من این مسائل را قبول دارم و برای من جالب است که کار به جایی رسید که صدای مشایی بالا رفت. من هم در چشمانش نگاه کردم و گفتم که در فکر تو انحراف وجود دارد و مشایی گفت که انحراف از چه چیزی و من هم گفتم که انحراف از اسلام؛ البته مسئول دفتر بنده و رابط آقای مشایی بعد از یک ساعت از اتاق بیرون آمده بودند لذا وقتی بنده از اتاق بیرون رفتم، به من گفتند که چرا صدا بلند شد. در این جلسه چند نکته برای من جالب بود؛ یکی این بود که در این جلسه شاید بیش از 10 بار وقتی که مشایی دید من حرفش را نمی‌پذیرم، شروع به قسم خوردن کرد و گفت که به خدا قسم شما هم باید این طور حرف بزنید؛ چرا که مردم جهان را نمی‌توان به غیر از این طریق جذب کرد که من هم گفتم ما موظف نیستیم به هر طریقی مردم جهان را جذب کنیم. ما وظیفه داریم که از راه درست مردم را جذب کنیم؛ یکی از اساتید بنده می‌گفت که انبیا سخنانشان را طوری بگویند که مردم بفهمند؛ نه این که طوری بگویند که مردم بپذیرند؛ پذیرش، تابع یک سری عوامل دیگر است مثلاً یک نفر می‌داند که سیگار ضرر دارد اما باز هم آن را می‌کشد. در آخر جلسه مشایی به من گفت که حاج آقا این چه حرفی است که می‌زنید، زیارت عاشورا خواندن من ترک نمی‌شود و من هم به صورت مستقیم به وی گفتم که خوارج هم حافظ قرآن بودند، ولی اینها هیچ ارزشی ندارد. بالاخره این جلسه تمام شد، البته جلسه دیگری هم بود که باز هم رابط آقای مشایی آن را هماهنگ کرد. جلسه ما با آقای مشایی جلسه مخفی بود و گله بنده از آقای مشایی این است که بی تقوایی کرده و به همین دلیل در خصوص این جلسه برخی اخبار منتشر شده. لذا ادعای ما با این اقدام مشایی قاطع تر می‌شود و ما بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که وی مسائل شرعی را درست رعایت نمی‌کند. اگر قرار بود این جلسه پخش شود من می‌توانستم همان 10 ماه پیش آن را علنی کنم اما این کار را انجام ندادم. حداقل آقای مشایی باید به من می‌گفت که می‌خواهد این کار را انجام دهد... بعد از جلسه اول رابط با بنده در تماس بود و من از وی پرسیدم که آیا این جلسه تاثیر داشت یا نه و رابط هم حرف‌هایی می‌زد و می‌گفت این جلسه موثر بود. البته آقای مشایی در همان جلسه اول به آیت الله مصباح توهین کرد که من هم به وی گفتم شما احتمال نمی‌دهید که آقای مصباح و علمای ما بیش از تو از اسلام سردر بیاورند؛ مشایی هم گفت: چرا، من هم به او گفتم پس چرا احتیاط نمی‌کنی؟ اگر علما داد می‌زنند که ممکن است حرف شما اشتباه باشد؛ عقل حکم می‌کند و بعد هم به او گفتم که تو کجا اسلام شناسی خوانده‌ای؟ مشایی یک حرف استدلالی برای گفتن ندارد و اصلاً اسلام شناس نیست و اطلاع دقیقی از اسلام ندارد؛ منافقین هم در ابتدا مشکلشان افکار التقاطی بود، این افراد از اسلام اطلاع نداشتند و یک سری مطالب را از جاهای مختلف خوانده‌اند لذا سر از ناکجا آباد در آوردند و آقای مشایی هم همین طور است و البته من به غرض او کاری ندارم و بحث روانشناختی می‌کنم. جلسه دوم ما همزمان با موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس بود، در آن زمان ما خیلی ناراحت بودیم؛ چرا که این موضوع خلاف فرمایش مقام معظم رهبری بود، لذا گفتیم که پیش آقای احمدی نژاد برویم تا او را متقاعد کنیم که حرفی نزند که همه چیز خراب شود. البته پیش بینی ما درست بود و بعد از آن شاهد یکشنبه سیاه مجلس بودیم. بر همین اساس ما گفتیم که بهترین گزینه برای تأثیرگذاری در آقای احمدی نژاد، مشایی است لذا به رابط زنگ زدم و به همراه یکی دیگر از نمایندگان پیش مشایی رفتیم و گفتیم که فضای کشور باید آرام باشد، لذا شما با آقای "احمدی نژاد" صحبت کنید تا در مجلس آرام سخن بگوید و لازم نیست که هرچه می‌داند، بگوید و در کل مصالح نظام رعایت شود و در کل جلسه دوم ما در مورد این موضوع بود. اما بنده در جلسه اول به طور مستقیم به آقای مشایی گفتم که شما انحراف از اسلام و ارزش‌های انقلاب دارید و استدلالی برای سخن گفتن ندارید. آقای مشایی گفته بود که حاضر است صد ساعت مناظره کند، لذا من هم تقاضا می‌کنم که با من به صورت علنی مناظره کند؛ چرا که جلسه خصوصی جواب نداد. البته جلسه خصوصی را هم خود آقای مشایی برملا کرد و من قصد علنی کردن آن را نداشتم و الان هم که این موضوع را علنی می‌کنم، استخاره کردم و استخاره خوب آمد. به یاد دارم که یکبار آقای سروش در جلسه خصوصی با آقای مصباح صحبت کردند که بعد از آن دوستان آقای سروش همه جا پر کردند که در یک جلسه خصوصی آقای سروش با آقای مصباح آنچنان بحث کرد و بر او غلبه کرد که وی وسط بحث غش کرد و افتاد و من هم می‌ترسم که آقای مشایی برود همه جا پخش کند و بگوید فلانی در جلسه خصوصی غش کرد و افتاد؛ لذا درخواست می‌کنم که به صورت علنی مناظره کنیم. همچنین می‌خواهم که اگر آن جلسه را ضبط کرده‌اند، صوت آن جلسه را به صورت کامل در اختیار همه قرار دهند؛ همچنین می‌خواهم بگویم که آقای مشایی! بی تقوایی نکنید و نکته بعدی هم این است که  می‌خواهم بگویم آقای مشایی! مقداری در کارت اندیشه کن؛ چرا برای بدنام کردن هر کس در فضای امروز باب شده که بگویند فلانی با مشایی جلسه داشته است و اندک ارتباط با مشایی کافیست برای بد نام شدن. همچنین می‌خواهم از آقای مشایی درخواست کنم که وعده پول به کسی ندهد؛ چرا که وقتی رابط مشایی پیش من آمد، برای جذبم گفت، هر کسی را که معرفی کنید مهندس به صورت بلاعوض به او پول می‌دهد و هر کسی را هم که مد نظر دارید برای دریافت وام به ما معرفی کنید که این مسائل جای تأسف دارد و البته به شکر خدا بنده هیچ یک از این موارد را نپذیرفتم...»  
اواخر فروردین ماه سال 1393، حجت الاسلام نبویان در جمع طلاب اصفهانی در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالحمة به مناسبت روز فناوری هسته ای، به بازخوانی و تشریح متن توافقنامه ژنو و نیات پشت آن پرداخت و اظهار داشت: «در در باب مسائل سیاسی یک موضوعی را می‌خواهم مطرح بکنم، این موضوع را با اندکی تفصیل مطرح می‌کنم تا شما اشراف بیشتری داشته باشید. مجلس با آن درگیر است، دولت با آن درگیر است؛ همین دیروز هم دوباره برای مرحله سوم (گام آخر) وزیر امور خارجه و تیمش برای توافق هسته‌ای رفتند. حالا واقعاً این توافق نامه هسته‌ای چه داخلش هست؟ یک عده افراد تند و افراطی می‌گویند آقا همه چیز را دادیم! یک عده هم می‌گویند نه، بهشت موعودی است باید منتظر باشیم که دریچه‌اش توسط دستان مبارک اروپاییان برای ما باز شود. کدام درست است؟ آمریکا چه از جان این مملکت می‌خواهد؟ جرم این مردم چیست؟ جز این که می‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم؟ "مشکل ما جدا چیست؟ پشت صدام ایستادند، پشت فتنه‌ها ایستادند، چقدر اینها پشت فتنه 88 و پشت سران فتنه آقای "خاتمی"، "کروبی" و "موسوی" بودند. چه می‌خواهند از جان ما؟ الآن هم این تحریم‌ها، فکر می‌کنید دعوای ما با آنها سر چیست؟ توجه توجه هر کس هر چه بگوید کذب است فقط فرمایش قرآن درست است «لا یزالون علی الدوام یقاتلونکم حتی یروکم عن دینکم» تنها دشمنی شان با اسلام است. مشکل ما اسلام است، انقلاب ما اسلام را نباید به جهان عرضه کند، اسلام عرضه بشود کل دستاورد اندیشه مدرن فرو خواهد ریخت. در تمام حوزه علوم تجربی انسانی سیاسی نظام بین الملل چه می‌ماند؟ اسلام شاخ به شاخ است با همه ابعاد علمی و عملی جهان اسلام، آمده بت شکنی بکند… در جلسه کمیسیون امنیت ملی وزارت خارجه که من هم بودم بعد از اینکه گزارش و فرمایشات آقای "عراقچی" تمام شد رئیس کمیسیون امنیت ملی، آقای دکتر بروجردی سوال کردند آقای "ظریف" شما که برگشتید گفتید ما 90 درصد با آمریکایی‌ها به توافق رسیدیم و در 10 درصد اختلاف داشتیم آن 90% چه بود؟ آن 10% چه بود؟ یک وقت دیدم آقای عراقچی شروع کرد به جواب دادن: «آقای بروجردی! اینها مسائل محرمانه است و شما حق دانستنش را ندارید.» مردم داخل حساب نیستند، آیا نماینده مجلس هم؟ آقای ظریف بلندگو را به دست گرفت و گفت: «ببینید! نهایت کاری که شما نماینده‌های مجلس بتوانید انجام دهید من را باید در مجلس استیضاح کنید دیگر! من را اگر هم استیضاح بکنید یک کلمه به شما نخواهم گفت.» گفت: «آقا! جلسات بلافاصله قبل و بعدش برای اسرائیل گزارش می‌شود. حالا مردم ما؟!» نماینده‌ها بعضاً اندازه اسرائیلی‌ها باید ارزش داشته باشند دیگر! نوبت من شد گفتم آقای ظریف من سه تا نکته را می‌خواهم بگویم. یک، سوال من این است ما نماینده‌ها به لحاظ قانونی حق دانستن مذاکرات را داریم یا نه؟ اگر نداریم … اما آقای ظریف! اگر داریم که داریم، طبق قانون، شما به کدام حقی این را از ما سلب می‌کنید؟ دو، آقای ظریف! من نکته‌ای را می‌خواهم بگویم و تو ناراحت می‌شوی اما اشکالی ندارد. آقای ظریف به ما حق بدهید که ما در برخورد با شما احتیاط کنیم. الآن هم شدیدتر می‌گویم این را. به من بگویید آن تیمی که قطعنامه 598 را به امام ما تحمیل کرد و امام فرمود من جام زهر را نوشیدم، آن تیم که بود؟ آقای ظریف به من بگو سال 82 که همه هسته‌ای ما تعلیق شد، دیگر سال 84 آقا فرمود من خودم وارد صحنه شدم. من متنی دارم که در همان سال 82 در تاریخ 11 آبان مقام معظم رهبری می‌گویند اگر قرار باشد دشمنان یا مراکز قدرت فزون خواهی کنند و سنگر به سنگر جلو بیایند و ما هم عقب نشینی کنیم این می‌شود “تسلیم”. گفتم آقای ظریف آن تیمی که آقا فرمود آخرش من خودم وارد صحنه شدم آن تیمی که کل هسته‌ای ما را تعلیق کرد چه کسانی بودند؟ اما نکته سوم. شما در مذاکرات انگیسی صحبت می‌کنید؟ پشت درهای بسته؟ این خیلی خوبه، دیگر مترجم نمی‌خواهد! آنجا که پشت درهای بسته است و انگلیسی حرف می‌زنید خوب، اما وقتی آمدی بیرون 50  تا 100 تا خبرنگار از کل دنیا دور تو را گرفتند آنجا تو نماینده جمهوری اسلامی ایران هستی، چرا انگلیسی صحبت می‌کنی؟ چرا فارسی حرف نمی‌زنی؟ چرا هویت ملی ایران را حفظ نمی‌کنی؟ گفتم وزیری که آمده داخل کشور انگلیسی صحبت می‌کند می‌دانید چه پیامی را دارید منتقل می‌کنید؟ پیامتان به کشور این است که های کلاس انگلیسیه و ما کشورهای عقب افتاده! آقای "ظریف" جواب دادند که خبرنگارها دو دسته‌اند یک عده فارسی صحبت می‌کنند من هم فارسی جواب می‌دهم، یک عده هم انگلیسی می‌پرسند من هم باید انگلیسی جواب بدهم. گفتم من هم همین‌ها را می‌گویم، این حتمیت از کجا می‌آید؟ شما فارسی صحبت کن ترجمه کنند، گفت نمیشه، گفتم چرا نمی‌شود گفت مترجم نمی‌تواند. گفتم خوب آقا یک مترجم قوی ببرید، گفت حاج آقا اصلاً 50 درصد حرف با ترجمه منتقل نمی‌شود. گفتم خوب از اول انقلاب مقام معظم رهبری رفتند خارج، آقای خاتمی رفته، بقیه رفتند پس کلاً 50 درصد مشکل ما با دنیای غرب این است که نتوانستیم در این مدت 50 درصد حرفمان را منتقل کنیم؟ گفت اتفاقاً حاج آقا همینطوره. خوب پس 50 درصد حرف‌های اوباما هم به ما منتقل نمی‌شود اصلاً متوجه نمی‌شویم چه می‌گویند؟ اگر یک خبرنگار چینی سوال بکند آقای ظریف چطور باید جواب بدهد؟ چه به دست آوردیم؟ می‌گویند تحریم‌ها شکسته شده. آقای "روحانی" نامه نوشته به آقا که تحریم‌ها شکسته شده. شکسته شده؟ حالا تعهدات آنها را بگویم. از این به بعد قرار شده تحریم بیشتری علیه ایران اعمال نشود که شد. چند بار هم شد. روسیه می‌گوید ایران! زیرش را بزن … این‌ها می‌گویند نه دیگر … آمریکاست … داریم با هم دوست می‌شویم … حاج آقا هسته‌ای را ول کن ببین چی به دست آورده‌ایم … اشتون آمده به ایران … کم کاریه؟ کی آنها ایران را تحویل می‌گرفتند؟ جک استراو آمده ایران … «أ یبتغون عندهم العزه ان العزة لله جمیعا و لرسوله والمومنون». من همین چند روز پیش با وزیر امور خارجه صحبت می‌کردم می‌گفت دو تا ذهنیته. ما یک ذهنیت داریم و شما یک ذهنیت دیگه … آیا فکر می‌کنید کفر، سران ظلم، سگ بازها و آدم‌های نجس، اینها بیایند این عزت ایران است؟ حواستان را جمع کنید. امسال وزرای خارجه اقتصادی کشورها به سوی ایران می‌آیند. چشم و گوشتان را خوب باز کنید. می‌خواهند قراردادهای کلان با ایران ببندند بعد بدمند درش. مطبوعات و رسانه‌ها و سایت ها و ماهواره‌ها اکثراً دست اینهاست. مگر چند درصدشان طرفدار بچه‌های ولایی هستند؟ همه می‌خواهند دست به دست هم بدهند. این‌ها می‌خواهند بگویند بهشتی زیبا در انتظارتان است؛ که چی؟ اقتصاد مقاومتی که آقا گفته را دورش را خط بکشید! آقا گفتند اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه به درون. به مردم باید القا بشود نگاه به بیرون: حلال مشکلات آمریکاست!»    شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پس از انتشار اخباری مبنی بر شکایت دولت از دکتر محمود نبویان، مشخص شد آقای "خسروی" معاون وقت شورای عالی امنیت ملی مستقیماً به دادگستری شکایت کرده است.   واکنش نبویان به شکایت شورای عالی امنیت ملی نبویان، در گفت‌وگو با خبرگزاری "فارس" در تاریخ 7 اسفندماه 1392، پس از شکایت شورای عالی امنیت از وی به اتهام ایراد سخنانی خلاف امنیت ملی، با طرح سؤالاتی به بیان مصادیق واقعی نقض امنیت ملی پرداخت و گفت: «من از شورای عالی امنیت ملی سؤال دارم آیا این که آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که خزانه ما خالی است، خلاف امنیت ملی نیست؟ این که آقای ظریف در دانشگاه تهران گفت آمریکا می‌تواند با یک بمب، سیستم دفاعی ما را از بین ببرد، خلاف امنیت ملی نیست؟ در ماه‌های اخیر موضع‌گیری‌های غیر قاطع دستگاه سیاست خارجی ما سبب شد که آمریکایی‌ها مرتب به غرور ملی ما جسارت کنند، این خلاف امنیت ملی نیست؟ اینکه دولت، وزرای فتنه‌گر را به مجلس معرفی کرد، آیا این خلاف امنیت ملی نیست؟ آقای میلی‌منفرد که در ماجرای فتنه 88 دستگیر شد، الان معاون آموزشی وزارت علوم است، یا آقای توفیقی که پس از انتخابات سال 88 گفت نظام رأی 24 میلیونی موسوی را 11 میلیون اعلام کرده است، این‌ها خلاف امنیت ملی نبود؟ کاهش بودجه دفاعی کشور در بودجه سال 93 که به بنیان دفاعی ما ضربه وارد می‌کند، خلاف امنیت ملی نیست؟ چند بار از آن‌ها خواسته‌ام که انتقادات ما را به صورت علمی پاسخ گویند،‌ ما در هر صورت به وظیفه خود در نقد منصفانه، عمل خواهیم کرد...» 
سید محمود نبویان، در گفتگو با "خبرگزاری نسیم" در 15 اردیبهشت‌ماه 1393، در خصوص حضور "سید محمد خاتمی" در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه وی یکی از مثلث سران فتنه است و جرم وی مطمئناً از "موسوی" و "کروبی" کمتر نیست گفت: «وزیر علوم حتماً به مجلس و به این ملت بزرگ، ملتی که مخالف فتنه‌گران هستند باید پاسخ دهد و در ضمن آن رئیس دانشکده بسیار کار نابجا و اشتباهی انجام داده و او نیز باید از پیشگاه ملت عذرخواهی کند که از سران فتنه در دانشگاه دولتی دعوت به عمل آورده است. حضور کسانی که در فتنه نقشی داشتند در دانشگاه‌ها به معنای عادی سازی خیانت به مردم است، خب از ما می‌پرسند مگر فتنه‌گران چه کردند؟ فتنه‌گران در سال 1388 اعلام کردند میزان رأی ملت نیست به جای مراجعه قانونی رفتند و لشگر کشی خیابانی کردند این یعنی ما قانون را قبول نداریم و در آخر اعلام کردند رأی موسوی در آن انتخابات 24 میلیون است این هم یعنی دروغ و آیا دروغی بزرگتر از این امکان دارد پس فتنه گران آدم‌هایی هستند دروغگو، قانون گریز و میزان را رأی ملت نمی‌دانستند و جمهوریت نظام را قبول نداشتند و اینها جز خائن لقب دیگری ندارند پس با این اوصاف آیا خائنین باید بیایند در دانشگاه‌ها؟ هرچه قدر ما در عقاید خود عقب نشینی کنیم طرف مقابل ما نیز پیش روی خواهد کرد. با فتنه گران نباید به هیچ و جه و در هیچ صورتی رویه تساهل و تسامح را در پیش بگیریم.»  
امضای طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته اینمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 14 بهمن ماه 1393، یک فوریت طرح "الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای" را مورد بررسی قرار داده و با رأی بالایی به تصویب رساندند. سیدمحمود نبویان یکی از 255 نماینده مجلس نهم بود که این طرح را امضا کرد.این طرح یک فوریتی در جهت حمایت از تیم مذاکره کننده و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و در پاسخ به ضرب العجل امریکایی ها مبنی بر تحمیل خواسته های نامشروع آنها به تیم مذاکره کننده هسته ای به مجلس ارائه شد. بر اساس این طرح در صورت تصویب تحریم جدید از سوی امریکا، توافق نامه ژنو لغو و اقدامات ایران در راستای فناوری هسته ای به نقطه قبل از این توافقنامه باز خواهد گشت.کلیات طرح "الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای" در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در 31 خرداد ماه 1394 با رأی بالایی از سوی نمایندگان به تصویب رسید؛ پس از آن جزئیات این طرح در جلسه علنی 2 تیر ماه مورد بررسی قرار گرفت و با 213 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. امضای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته ایدر جریان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، در اواسط اردیبهشت ماه 1394 جان کری، وزیر وقت امور خارجه امریکا و جو بایدن، معاون وقت رئیس جمهور امریکا در اظهارنظرهایی ضمن تهدید کشورمان باز هم از "گزینه نظامی" سخن به میان آوردند. هر چند انتظار می رفت با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای مقامات غربی سخنی از تحریم و فراتر از آن "گزینه نظامی" به میان نیاورند اما اظهارات دو مقام آمریکایی نشان از عدم تغییر رویکرد ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشت.پس از این اظهارات خبر دیگری مبنی بر "طرح کنگره امریکا برای نظارت بر توافق هسته ای" به گوش رسید. طرحی که انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت؛ نمایندگان بر این اعتقاد بودند که این اقدام کنگره در راستای اظهارات مقامات رسمی این کشور و نوعی فشار بر جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بوده است.در همین راستا، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه و تدوین طرحی 3 فوریتی خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای تا قطع تهدیدات آمریکایی‌ها شدند.علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در 20 اردیبهشت ماه 1394، بر حمایت جدی از تیم مذاکره کننده هسته ای و پرهیز از واکنش های سریع و بدون فکر در این زمینه تأکید کرد.طرح سه فوریتی که طرح "دفاع اسلامی و انقلابی و قانونمند از عزت، عظمت، هویت، شخصیت و اقتدار ملت ایران در طول ادامه مذاکرات هسته‌ای" نام داشت، با پیگیری جواد کریمی قدوسی (نماینده وقت مردم مشهد) توسط 80 تن از نمایندگان از جمله سید محمود نبویان امضا شد و در 22 اردیبهشت ماه 1394، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد؛ ماده واحده تنظیم شده در این طرح دولت و مسئولین سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای را از هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی ‌ها در موضوع هسته‌ای تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت ایران را کنار نگذارد، منع نموده و آنها را موظف می کرد تا مذاکره را با بقیه گروه 1+5 بدون حضور آمریکایی ‌ها ادامه دهند.پس از تقدیم این طرح به هیئت رئیسه مجلس، اعتراضاتی در چگونگی گرفتن امضا، از سوی برخی از نمایندگان مطرح شد؛ اعتراض بیشتر نمایندگان بر این اساس بود که آنها طرح دو فوریتی را امضا کرده اند و طرح کریمی قدوسی به هیچ وجه طرح سه فوریتی نبوده است.  

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۴:۰۴

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۴:۰۶

سید محمود نبویان

خلاصه زندگی نامه

  سید محمود نبویان، دارای تحصیلات حوزوی و همچنین دانشگاهی تا مقطع دکترای فلسفه تطبیقی می‌باشد. وی در دور نهم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود.  

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع