جستجو در مطالب و اشخاص
حجت ‌الاسلام‌ سید حسین‌ پورمیرغفاری معروف به موسوی‌ تبریزی‌ در سال‌ 1326‌ در تبریز به دنیا آمد. خانواده‌‌ وی‌ مذهبی‌ و پدرش‌ روحانی‌ بود؛ حسین موسوی تبریزی ضمن گذراندن تحصیلات دوره ابتدایی با مقدمات علوم حوزوی آشنا شد؛ او تحصیلات حوزوی خود را در قم و نجف فراگرفت و از محضر اساتیدی چون: "امام خمینی(ره)، آیت الله خوئی، آیت الله شیخ مرتضی حائری، آیت الله مشکینی، آیت الله نوری و آیت الله سلطانی" بهره ها گرفت و توانست به مرتبه اجتهاد برسد. سید حسین موسوی تبریزی در نهضت امام خمینی(ره) حضور فعال داشت و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفت؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی در فرو نشاندن فتنه های منافقین و عناصر ضد انقلاب در سمت دادستان انقلاب پس از شهادت آیت الله قدوسی نقش مؤثری داشت؛ او پیش از تصدی پست دادستانی کل انقلاب، حاکم شرع تبریز بود؛ از دیگر سمت های او می توان به نمایندگی مردم تبریز در ادوار اول و سوم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. او علاوه بر داشتن سمت دبیر کلی "مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم"، ریاست خانه احزاب را نیز برعهده دارد. سید حسین پورمیرغفاری دو برادر به نام های سید محسن متولد 1330 و سید حسن پورمیرغفاری متولد سال 1333 دارد. 

حسین موسوی تبریزی همزمان‌ با تحصیل‌ در مدارس‌ جدید با مقدمات‌ علوم‌ حوزوی‌ آشنا شد؛ او در سال‌ 1339 به‌ قم‌ رفت‌، ولی‌ به‌‌ علت‌ بعضی‌ مشکلات‌ نتوانست‌ در آنجا به‌ تحصیل‌ ادامه‌ بدهد و به‌ تبریز بازگشت‌. موسوی تبریزی در سال‌ 1341 با مهیا شدن‌ مقدمات‌ زندگی‌ عازم‌ قم‌ شد و در آنجا اقامت‌ گزید؛ او تا سال‌ 1344 رسائل‌ و مکاسب‌ و کفایه‌ را در قم‌ فرا گرفت‌ و در سال‌ 1345 راهی‌ نجف‌ اشرف‌ شد‌ و دروس‌ فقه‌ و مکاسب‌ را از امام‌ خمینی‌(ره) و درس‌ اصول‌ را از "آیت ‌الله العظمی‌ خوئی"‌ فرا گرفت‌. حسین موسوی تبریزی بعد از دو سال‌ استفاده‌ از فضای‌ علمی‌ و معنوی‌ نجف‌ اشرف‌ به‌ ایران‌ بازگشت‌. او‌ بعد از بازگشت‌ از نجف‌ با دختر "آیت‌ الله حسین‌ نوری همدانی"‌ ازدواج‌ کرد و در قم‌ اقامت‌ گزید. او‌ بیش‌ از 9 سال‌ از محضر "آیت ‌الله حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری"‌ کسب‌ فیض‌ کرد و حدود 2 سال‌ هم‌ در درس‌ خارج‌ "آیت ‌الله مشکینی‌، آیت‌ الله نوری‌ و آیت‌ الله سلطانی"‌ استفاده‌ برد و توانست تحصیلات خود را تا کسب درجه اجتهاد ارتقا دهد. 

سید حسین موسوی تبریزی همچون پدرش روحیه شاه ستیزی داشت؛ پدرش‌ از پیروان‌ مرحوم‌ شهیدی‌ بود و مرحوم‌ شهیدی‌ نیز از مخالفان‌ سرسخت‌ شاه‌ بود؛ حسین موسوی تبریزی هنگام عزیمت‌ به‌ قم‌، مدرسه‌‌ "خان"‌ را به‌ خاطر جو انقلابی‌ و ظلم‌ ستیزی‌اش‌ برای‌ تحصیل‌ انتخاب‌ کرد و در کنار حجج‌ اسلام‌: "کروبی‌، دعایی‌، محمد جواد حجتی‌ و کیان‌ ارثی"‌ در جلسات‌ و مراسم‌ دعای‌ توسل‌ در حرم‌ حضرت‌‌ معصومه‌(س‌) و پخش‌ اعلامیه‌های‌ مربوط‌ به‌ امام‌ خمینی(ره)‌ و افشاگری‌ رژیم‌ پهلوی‌ شرکت‌ فعال‌ داشت‌. او‌ در دوره‌‌ نوجوانی‌ با "آیت‌ الله قاضی‌ طباطبایی"‌ در ارتباط‌ بود و از طریق‌ وی‌ با بنیانگذاران‌ سازمان‌ مجاهدین‌ خلق‌ از جمله‌ "محمد حنیف‌ نژاد" و "موسی‌ خیابانی"‌ که‌ همشهری‌ وی‌ بودند، آشنا شد و در فعالیت‌هایی‌ از قبیل‌ چاپ‌ اعلامیه‌ در کنار آنها فعالیت‌ می‌کرد. مبارزه‌ و فعالیت‌ موسوی‌ تبریزی‌ در کنار اعضای‌ سازمان‌ مجاهدین‌ خلق‌ تا سال‌ 1351 بیشتر طول‌ نکشید؛ زیرا سران‌ این‌ سازمان‌ از جمله‌ "محمد حنیف ‌نژاد" دستگیر و اعدام‌ شدند. وقتی‌ اخلاف‌ سازمان‌ مجاهدین‌ خلق‌ از اصول‌ اسلامی‌ منحرف‌ و به‌ کمونیسم‌ تغییر ایدئولوژی‌ داد، حجت الاسلام موسوی‌ تبریزی‌ با آنها قطع‌ ارتباط‌ کرد و دیگر با آنها تماسی‌ نداشت‌. سید حسین موسوی تبریزی در جریان‌ مبارزات‌ انقلابی‌ علیه‌ رژیم‌ شاه‌ از سال 1342 تا سال 1357 دائماً مورد تعقیب‌ ساواک‌ بود؛ از جمله‌ در سال‌ 1354 در جریان‌ حزب‌ رستاخیز و تعطیلی‌ مدرسه‌‌ فیضیه‌ توسط‌ رژیم،‌ وی‌ فعالیت‌ جدی‌ علیه‌ رژیم‌ آغاز کرد و در طول‌ این‌ سال‌ها منزل‌ مسکونی ‌اش‌ در قم‌ چندین‌ مرتبه‌ توسط‌ مأموران‌ رژیم‌ بازرسی‌ شد.  

یکی‌ از وقایع‌ مهم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ که‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ "جرقه‌‌ انقلاب" یاد می‌شود، قیام‌ 19 دی‌ ماه 1356 مردم قم است‌ که‌ زمینه‌ را برای‌ قیام‌ پیروزمندانه‌‌ ملت‌ ایران‌ مهیا ساخت‌؛ حجت‌ الاسلام‌ سید حسین‌ موسوی‌ تبریزی‌ از جمله‌ کسانی‌ بود که‌ در قیام‌ 19 دی‌ نقش‌ فعالی‌ داشت‌. به‌ دستور شخص‌ شاه‌، مقاله ‌ای‌ تحت‌ عنوان‌ "ایران‌ و استعمار سرخ‌ و سیاه‌" با هدف‌ هتک‌ حرمت‌ و بی‌اعتبار ساختن‌ امام‌ خمینی(ره)‌، تهیه‌ و در 17 دی‌ 1356 در روزنامه‌‌ اطلاعات‌ انتشار یافت‌. حسین موسوی‌ تبریزی‌ در روز 17 دی‌ توسط‌ یکی‌ از طلاب‌ از مطالب‌ توهین‌ آمیز روزنامه‌‌ فوق اطلاع‌ پیدا کرد و بلافاصله‌ جریان‌ را با پدر زن‌ خود،‌ آیت‌ الله حسین‌ نوری‌ در میان‌ گذاشت‌؛ آنها به‌ اتفاق هم‌ تصمیم‌ گرفتند علمای‌ طراز اول‌ قم‌ را برای‌ مشورت‌ دعوت‌ کنند؛ او آیات‌: "صانعی‌، مشکینی‌، وحید خراسانی‌، سبحانی‌، مکارم‌ شیرازی‌، مؤمن‌، طاهری‌ خرم‌ آبادی‌ و گیلانی"‌ را برای‌ جلسه‌ای‌ در مورد مقاله‌ موهن‌ دعوت‌ کرد؛ جلسه‌‌ نیمه‌ شب‌ در منزل‌ آیت ‌الله نوری‌ برگزار شد؛ حجت الاسلام موسوی‌ تبریزی‌ از جمله‌ افرادی‌ بود که‌ تعطیلی‌ دروس‌ حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌ را به‌ نشانه‌‌ اعتراض‌ به‌ مطالب‌ مقاله‌‌ فوق مطرح‌ کرد و مورد قبول‌ حاضران‌ واقع‌ شد. فردای‌ آن‌ شب‌، یعنی‌ روز 18 دی‌، کلاس‌های‌ درس‌ تشکیل‌ نشد و به‌ جای‌ آن‌ سیل‌ حرکت‌ طلاب‌ به‌ نشانه‌‌ اعتراض‌ و پشتیبانی‌ از امام‌ خمینی‌(ره) به‌ سوی‌ منازل‌ آیات‌ و مراجع‌ روان‌ شد. به‌ دنبال‌ آن‌ در روز 19 دی‌ 1356 بازاریان‌ قم‌ ضمن‌ اعلام‌ حمایت‌ و پشتیبانی‌ از مرجعیت‌ امام‌ خمینی(ره)‌ بازار را تعطیل‌ کردند. حجت الاسلام موسوی تبریزی نیز درس‌ را تعطیل‌ کرد و همراه‌ طلاب‌ به‌ جمع‌ بازاریان‌ قم‌ پیوست‌ و به‌ طرف‌ حرم‌ حضرت‌ معصومه‌(س‌) حرکت‌ کردند و از اساتید حوزه‌‌ علمیه‌ قم‌ خواستند تا تدریس‌ را تعطیل‌ کنند. بدین‌ ترتیب‌ آیات‌ عظام‌ "شریعتمداری‌، گلپایگانی‌، مرعشی‌ نجفی"‌ و دیگر مدرسین‌ حوزه‌‌ علمیه‌ در حمایت‌ از اعتراض‌ بازاریان‌ به‌ همراه‌ آنان‌ در راهپیمایی‌ شرکت‌ کردند تا اینکه‌ بعدازظهر همان‌ روز تظاهرکنندگان‌ در مقابل‌ منزل‌ آیت‌الله حسین‌ نوری‌ اجتماع‌ کردند؛ در آن‌ روز موسوی‌ تبریزی‌ سخنرانی‌ حساسی‌ را علیه‌ رژیم‌ شاه‌ ایراد و مقاله‌‌ روزنامه‌‌ اطلاعات‌ را محکوم‌ کرد. بنا به‌ گفته‌‌ ایشان‌ (موسوی‌ تبریزی‌) وی‌ اولین‌ کسی‌ است‌ که‌ در قم‌ عنوان‌ "امام" را برای‌ حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌ خمینی‌ به‌کار برد. پس‌ از سخنرانی‌ وی‌ آیت‌الله حسین‌ نوری‌ سخنرانی‌ مهمی‌ را ایراد کرد و پس‌ از اتمام‌ سخنرانی‌، مردم‌ خشمگین‌ به‌ سوی‌ حرم‌ حرکت‌ کردند و در مسیر راهپیمایی‌ مأموران‌ رژیم‌ آنان‌ را به‌ رگبار گلوله‌ بستند و شماری‌ از مردم‌ شهید و یا مجروح‌ شدند. تلاش برای برگزاری مراسم اربعین شهدای قیام 19 دی در تبریز به‌ خاطر جو رعب‌ و وحشت‌ بعد از قیام‌ 19 دی‌ 1356 قم‌ برگزاری‌ مراسم‌ فاتحه‌ در آن‌ شهر غیر ممکن‌ بود. به‌همین‌ خاطر حجت الاسلام موسوی تبریزی تلاش‌ کرد تا مراسم‌ یادبودی‌ در شهر تبریز برپا شود؛ بنابراین‌ وی‌ با آیت ‌الله قاضی‌ طباطبایی‌ که‌ در تبریز اقامت‌ داشت‌، تماس‌ گرفت‌ و پیشنهاد برگزاری‌ مراسم‌ چهلمی‌ را برای‌ شهدای‌ قم‌ مطرح‌ کرد. وی‌ همچنین‌ از آیت ‌الله پسندیده‌، برادر حضرت امام(ره) درخواست‌ کرد تا آیت ‌الله‌ قاضی‌ را برای‌ برپایی‌ مراسم‌ اربعین‌ (در 29 بهمن ماه 1356) تشویق‌ کند؛ لذا نامه‌ ای‌ از سوی‌ آیت‌الله‌ پسندیده‌ به‌ آیت‌الله‌ قاضی‌ نوشته‌ شد و این‌ نامه‌ توسط‌ برادر حجت ‌الاسلام‌ موسوی‌ تبریزی‌ (حجت‌ الاسلام‌ سید محسن‌ تبریزی‌) به‌ دست‌ آیت‌ الله قاضی‌ طباطبایی‌ رسید؛ حسین موسوی تبریزی همچنین‌ با تنی‌ چند از بازاریان‌ و دانشجویان‌ تبریز تماس‌ گرفت‌ و از آنان‌ خواست‌ تا در این‌ مراسم‌ شرکت‌ کنند.  

حجت الاسلام حسین موسوی تبریزی در سال‌ 1357 در جمع‌ اعتصاب‌ کنندگان‌ شرکت‌ نفت‌ آبادان‌ حضور یافت‌ و با لحنی‌ انقلابی‌ اعلامیه‌‌ حضرت‌ امام‌ خمینی(ره)‌ را در جمع‌ اعتصاب ‌کنندگان‌ قرائت‌ نمود. بعد از این‌ سخنرانی‌، وی‌ توسط‌ مأموران‌ رژیم‌ دستگیر و به‌ مدت‌ 3‌ ماه‌ در زندان‌ خرمشهر محبوس‌ شد. 

بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی در 22 بهمن ماه 1357، حجت الاسلام موسوی تبریزی‌ به‌ ریاست‌ کل‌ دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ و غربی‌ منصوب‌ شد. در روز 15 آذر 1358، شهر تبریز ناآرام‌ شد و طرفداران‌ آیت ‌الله شریعتمداری‌ به‌ خیابان‌ها ریختند. در این‌ میان‌ "حزب‌ جمهوری‌ خلق‌ مسلمان‌" رادیو و تلویزیون‌ و استانداری‌ تبریز را تصرف‌ کرد و به‌ پخش‌ اعلامیه‌های‌ حزب‌ و تبلیغ‌ آن‌ پرداخت‌. به‌ همین‌ منظور‌ سید حسین‌ موسوی‌ تبریزی‌ ضمن‌ برپایی‌ مجلس‌ فاتحه‌ برای‌ پاسدار مقتول‌ منزل‌ آیت ‌الله شریعتمداری،‌ مردم‌ را در مسجد حاج‌ میرزا یوسف‌ جمع‌ کرد و بعد از ایراد سخنرانی‌ مهم‌ به‌ اتفاق حدود 15 هزار نفر از مردم‌ تبریز به سوی‌ دانشگاه‌ تبریز راهپیمایی‌ کردند. جمعیت‌ بعد از برپایی‌ نماز وحدت‌ در دانشگاه‌، به‌ سوی‌ ساختمان‌ رادیو و تلویزیون‌ رهسپار شد و ساختمان‌ را از تصرف‌ اعضای‌ حزب‌ جمهوری‌ خلق‌ مسلمان‌ خارج‌ کرد؛ سپس‌ به‌ طرف‌ مرکز حزب‌ جمهوری‌ خلق‌ مسلمان‌ در تبریز به‌ راه‌ افتاد. در این‌ روز مردم‌ تبریز با راهنمایی‌ حجت ‌الاسلام‌ موسوی‌ تبریزی‌ کمیته‌های‌ حزب‌ خلق‌ مسلمان‌ را خلع‌ سلاح‌ کرد. حسین موسوی تبریزی در این‌ جریان‌ دستور اعدام‌ چند نفر از اعضای‌ حزب‌ را نیز صادر کرد. همچنین محاکمه محمدرضا سعادتی در سال 1358 از اعضای عالیرتبه سازمان مجاهدین خلق ایران در زمان حاکم شرعی وی در تبریز صورت گرفت.  

سید حسین موسوی تبریزی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم "تبریز" حضور داشت که بعد از شهادت‌ آیت ‌الله قدوسی، دادستان کل انقلاب،‌ از سمت نمایندگی خود استعفا داد و از سال‌ 1360 تا سال 1363 عهده‌دار سمت‌ دادستان‌ کل‌ انقلاب‌ شد. 

مجلس اول سید حسین موسوی تبریزی در انتخابات دوره نخست مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در مرحله دوم این انتخابات در سال 1358 با کسب 116556 رأی از مجموع 186602 کل آرا به نمایندگی از مردم "تبریز" از استان آذربایجان شرقی به مجلس اول راه یافت؛ او در 5 خرداد ماه 1360 از سمت نمایندگی استعفا داد و به دادستانی کل کشور منصوب شد. مجلس سوم سید حسین پورمیرغفاری در انتخابات مجلس سوم سال 1366 شرکت کرد و توانست در مرحله دوم این انتخابات در 23 اردیبهشت ماه 1367 با کسب 54193 رأی از مجموع 134851 رأی اخذ شده به نمایندگی از مردم "تبریز" از استان آذربایجان شرقی به مجلس راه یابد.  

حجت الاسلام موسوی تبریزی پس‌ از 2 خرداد ماه 1376 با شرکت‌ در مجالس‌ سخنرانی‌ و مصاحبه‌ با مطبوعات‌ اصلاح‌ طلب‌ وارد جریانات‌ سیاسی‌ کشور شد‌ و از منتقدان‌ سیاست‌های‌ دولت‌ در طول‌ دوره‌‌ ریاست‌ جمهوری‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ معروف‌ به‌ دوره‌‌ سازندگی‌ بود. وی از سال 1380 به‌ تدریس‌ در حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌ مشغول‌ شد‌. همچنین‌ وی‌ دبیر کل‌ مجمع‌ مدرسین‌ و محققین‌ حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌ است و در کنار آن‌ ریاست‌ خانه‌‌ احزاب‌ ایران‌ را برعهده‌ داشت‌. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سال 1388 از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرد.  

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۰:۳۵

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۱۰:۳۷

سید حسین موسوی تبریزی

خلاصه زندگی نامه

 حجت الاسلام سید حسین پورمیرغفاری، محقق حوزه، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس خانه احزاب که در دوران رهبری امام خمینی(ره) دادستان کل انقلاب بود. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع