جستجو در مطالب و اشخاص
ساعد باقری در سال 1339 در محله "نازی آباد" در جنوب شهر تهران به دنیا آمد و تا 35 سالگی در همان محله زندگی کرد. وی در سال 1361 به جلسات شعر حوزه هنری وارد شد و در سال 1363 مجموعه شعر"نجوای جنون" را به چاپ رساند. او در سال 1372 تحقیق و پژوهش در سبک هندی را در 120 برنامه تلویزیونی با نام "تماشاگه راز" به بینندگان سیما تقدیم کرد و در جشنواره دوم سیما جایزه برترین تحقیق و پژوهش را به خود اختصاص داد. 

ساعد باقری در سال 1339 در محله "نازی آباد" در جنوب شهر تهران به دنیا آمد و تا 35 سالگی در همان محله زندگی کرد. وی در سال 1361 به جلسات شعر حوزه هنری وارد شد و در سال 1363 مجموعه شعر"نجوای جنون" را به چاپ رساند. او در سال 1372 تحقیق و پژوهش در سبک هندی را در 120 برنامه تلویزیونی با نام "تماشاگه راز" به بینندگان سیما تقدیم کرد و در جشنواره دوم سیما جایزه برترین تحقیق و پژوهش را به خود اختصاص داد. 


باقری در سال 1362 همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و در آن سال نویسندگی برنامه ادبی و هنری "راه شب" را به عهده گرفت. وی در سال های 1372 تا 1374 مدیریت اداره کل موسیقی و سرود صدا و سیما را نیز به عهده گرفت. مجموعه ای از ترانه های این شاعر در مجموعه شماره 30 انتشارات "نیستان" به چاپ رسیده است. وی در سال 1383 دوباره همکاری خود را با مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما آغاز کرد و به عنوان رئیس شورای شعر و عضو شورای عالی شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما مشغول به کار شد. سرود ملی جمهوی اسلامی ایران که در سال 1370 و با نام "شورای شعر صدا و سیما" تولید و ضبط شد نیز حاصل تلاش و تجربه این شاعر در حیطه آفرینش اثر براساس ملودی بوده است. وی در سال 1371 به همراه "محمدرضا محمدی نیکو"شاعر معاصر، کتاب شعر "امروز" را که متضمن جستجوی تحولات هر یک از قالب های شعری در سالهای 1357 تا 1370 بود تالیف کرد. 

باقری در سال 1362 همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و در آن سال نویسندگی برنامه ادبی و هنری "راه شب" را به عهده گرفت. وی در سال های 1372 تا 1374 مدیریت اداره کل موسیقی و سرود صدا و سیما را نیز به عهده گرفت. مجموعه ای از ترانه های این شاعر در مجموعه شماره 30 انتشارات "نیستان" به چاپ رسیده است. وی در سال 1383 دوباره همکاری خود را با مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما آغاز کرد و به عنوان رئیس شورای شعر و عضو شورای عالی شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما مشغول به کار شد. سرود ملی جمهوی اسلامی ایران که در سال 1370 و با نام "شورای شعر صدا و سیما" تولید و ضبط شد نیز حاصل تلاش و تجربه این شاعر در حیطه آفرینش اثر براساس ملودی بوده است. وی در سال 1371 به همراه "محمدرضا محمدی نیکو"شاعر معاصر، کتاب شعر "امروز" را که متضمن جستجوی تحولات هر یک از قالب های شعری در سالهای 1357 تا 1370 بود تالیف کرد. 


باقری در سال 1368 در حالی که مدیریت گروه کودک و نوجوان رادیو را به عهده داشت به عرصه ترانه سرایی وارد شد و آثار ارزنده ای را از جمله آلبوم "شبانگاهان" با صدای "عبدالحسین مختاباد"، تصنیف سریال "آوای فاخته" با صدای "محمد اصفهانی" و "کاستی های ساقی سرمستان"، "هنگام" و چند اثر دیگر با "علیرضا افتخاری" را پدید آورد و هم چنین تصنیف های زیبایی سرود که، "حسام الدین سراج"  آنها را خواند. 

باقری در سال 1368 در حالی که مدیریت گروه کودک و نوجوان رادیو را به عهده داشت به عرصه ترانه سرایی وارد شد و آثار ارزنده ای را از جمله آلبوم "شبانگاهان" با صدای "عبدالحسین مختاباد"، تصنیف سریال "آوای فاخته" با صدای "محمد اصفهانی" و "کاستی های ساقی سرمستان"، "هنگام" و چند اثر دیگر با "علیرضا افتخاری" را پدید آورد و هم چنین تصنیف های زیبایی سرود که، "حسام الدین سراج"  آنها را خواند. 


باقری معتقد بود برگزاری جشنواره موضوعی، فرصت مناسبی برای جدایی ناپذیری شعر و موسیقی است. او با بیان این که استقبال عامه مردم از آثار با کلام بیشتر است و غلبه دارد گفته: «قطعه موسیقی با کلام، هنری ترکیبی است که در آن قرار است شعر و موسیقی هدفی را سامان دهند.» وی همچنین بیان کرده: «اگر قرار باشد آهنگ ساز، ترجمه شعری را به زبان موسیقی ارائه کند با شاعری آهنگی را دریافت کند و تمام تلاشش این باشد که آن را به شعر تبدیل کند، اثر خوبی ارائه می شود.» باقری براین عقیده بوده که شعر و موسیقی باید در موسیقی های باکلام، مکمل هم باشند. وی اظهار داشته: «تلفیق موسیقی با شعر، باید جذابیت نوینی را پدید آورد یا بخشی به اثر اضافه شود و اگر قرار باشد آوردن کلام بر موسیقی از تاثیرگذاری آن کم کند و بر کیفیت آن تاثیر منفی بگذارد، بهتر است این کار انجام نشود.» 

باقری معتقد بود برگزاری جشنواره موضوعی، فرصت مناسبی برای جدایی ناپذیری شعر و موسیقی است. او با بیان این که استقبال عامه مردم از آثار با کلام بیشتر است و غلبه دارد گفته: «قطعه موسیقی با کلام، هنری ترکیبی است که در آن قرار است شعر و موسیقی هدفی را سامان دهند.» وی همچنین بیان کرده: «اگر قرار باشد آهنگ ساز، ترجمه شعری را به زبان موسیقی ارائه کند با شاعری آهنگی را دریافت کند و تمام تلاشش این باشد که آن را به شعر تبدیل کند، اثر خوبی ارائه می شود.» باقری براین عقیده بوده که شعر و موسیقی باید در موسیقی های باکلام، مکمل هم باشند. وی اظهار داشته: «تلفیق موسیقی با شعر، باید جذابیت نوینی را پدید آورد یا بخشی به اثر اضافه شود و اگر قرار باشد آوردن کلام بر موسیقی از تاثیرگذاری آن کم کند و بر کیفیت آن تاثیر منفی بگذارد، بهتر است این کار انجام نشود.» 


اول دی ماه سال 1386، ساعد باقری در مراسم اختتامیه جشنواره ترنم وحدت با انتقاد از فراموشی ذکر نام شاعران در ابتدای ترانه ها گفت: «گاه این فراموشی ذکر نام شاعر، ناخواسته اتفاق می افتد.» وی معتقد بود سرزمین ما سرزمین شعر و ادبیات است که هویت ملی و دینی خود را از بزرگان قله ادبیات کسب کرده است و چنین مسئله ای را نمی توان در ارائه آثار موسیقیایی فراموش کرد. 

اول دی ماه سال 1386، ساعد باقری در مراسم اختتامیه جشنواره ترنم وحدت با انتقاد از فراموشی ذکر نام شاعران در ابتدای ترانه ها گفت: «گاه این فراموشی ذکر نام شاعر، ناخواسته اتفاق می افتد.» وی معتقد بود سرزمین ما سرزمین شعر و ادبیات است که هویت ملی و دینی خود را از بزرگان قله ادبیات کسب کرده است و چنین مسئله ای را نمی توان در ارائه آثار موسیقیایی فراموش کرد. 


تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۷:۰۵:۲۱

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۶:۲۱

ساعد باقری

خلاصه زندگی نامه

 ساعد باقری، شاعر و ترانه سرای معاصر که سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در سال 1370 حاصل تلاش و تجربه او در حیطه آفرینش اثر بر اساس ملودی است. او از جمله شاعرانی است که سالها به عنوان مجری کارشناس با صدا و سیما همکاری کرده است. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع