حسن عباسی در سال 1345 در شهرستان ازنا از توابع استان لرستان دیده به جهان گشود. وی ریاست موسسه ای به نام مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز ایران یا همان اندیشکده یقین را برعهده دارد. اندیشکده یقین در سال 1380 و با هدف پر کردن خلأ مطالعات و بررسی های دکترینال دین پایه و خدا محور در کشور ایجاد شد.  
حسن عباسی مخالف «گفتگوی تمدن‌ها» و«جامعه مدنی»،‌ از نوعی که اصلاح طلبان تعریف کرده اند که نوعی وادادگی فرهنگی و اجتماعی را در آن الزام می‌کنند، است، و تنها راه مقابله با غرب را مقاومت فرهنگی و ایستادگی می‌داند. عباسی اعتقاد دارد که «گفتگوی تمدن‌ها» درنظرآمریکایی ها بی معنی است و آنها در همان سالی که سال گفتگو تمدن‌ها نامیده شد نظریهٔ «برخورد تمدن‌ها» را مطرح و از آن دفاع کردند. وی در مورد آمریکا معتقد است که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در منطقه ناگزیر به مقابله با ایران است و این یعنی «آمریکا دشمن ایران و اسلام است و دشمن اسلام، شیطان است».عباسی در مورد انگلیس نیز چنین گفته‌است: «نابودی ما در انگلیس برنامه‌است و نابودی انگلیس هم برای ما برنامه‌است». وی حتی در مورد تمدن غرب این جمله را بیان کرد که: «نابودی تمدن آنگلوساکسون درآینده به دست خود» رسانه‌های آمریکا نیز متقابلاً سخنان عباسی را دلیل محکمی بر تایید و ادامه سیاست‌های جرج بوش و نیاز مقابله و دفع خطر ایران دانسته‌اند. 
عباسی در سخنرانی خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران و در سالن سیدالشهدا (ع)، مثلث هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محسن رضایی را مثلث «ما نمی‌توانیم» عنوان کرده بود و بشدت از ضعف مدیریتی این افراد و همچنین تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ ای در دولت سابق انتقاد کرده بود. وی همچنین 3 خرداد 88 درمصاحبه با روزنامه وطن امروز گفت: «250 نفرازکسانی که آن حرف‌ها را در دول سازندگی و اصلاحات با بودجه‌های دولتی درآن 16 سال تئوری‌ سازی می‌کردند، روزنامه و مجله راه می‌انداختند، در مراکز متعدد کتاب می‌نوشتند و منتشر می‌کردند و تریبون داشتند و بلندگوی این اندیشه بودند، امروز در خاک ایالات متحده، به جمهوری اسلامی فحش می‌دهند». وی همچنین در  10خرداد 88 و در سالن سیدالشهداء(ع) در جمع وبلاگ نویسان حامی احمدی نژاد سخنان مهمی در حمایت از احمدی نژاد و در ادامه سخنان سوم خرداد خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران بر زبان راند. عباسی در این سخنرانی خطاب به منتقدان سیاست خارجی دولت گفت: شما اگر مدعی خط امام هستید هر نوع نقدی به محو اسرائیل از روی زمین، نقد به دیدگاه حضرت امام است و مسئله دیگر این است که مگر شوروی بدون جنگ نظامی از روی زمین محو نشد، شما چطور مدعی خط امام هستید ولی برخلاف اندیشه های امام صحبت می کنید. وی در ادامه  با اشاره به مسائل مطرح در مورد ارتباط با امریکای لاتین و اینکه گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، تأکید کرد: برخی غرب را فقط آمریکا می دانند و سیاست خارجی را تعامل با مو بلوندهای چشم آبی می شمارند متاسفانه برخی غرب را فقط آمریکا می دانند و سیاست خارجی را تعامل با مو بلوندهای چشم آبی می شمارند، یعنی اگر کسی پوست تیره، موهای مشکی، چشمهای بادامی، دماغ پهن و کوفته داشت، اساساً غربی نیست، از طرفی می گویند چرا از همسایه ها غافل شده اید و به آمریکای لاتین می روید، وقتی به اجلاس قطر می رویم، می گویند چرا رفتید؟    به خبرنگاران لپ تاپ داده اید تا برایتان هزاران رأی جمع کنند. عباسی موضوع پول افشانی دولت را یکی از محورهای چالش برانگیز رسانه‌ها و سایت‌ها ذکر کرد و گفت: برخی از متنفذین جناح مقابل، 4 ماه پس از اولین سفر استانی دولت در سال 84 گفتند که این سفرها تبلیغاتی است. وی با بیان این‌که برخی می‌گویند چرا به استان‌ها می‌روید افزود: همه جای تهران شمال تهران نیست و از تهران نمی‌توان برای همه کشور برنامه‌ریزی کرد. شما از حساب در اختیار به خواص پول می‌دادید و این دولت به عوام. وی در همین زمینه به اهدای لپ‌تاپ به خبرنگاران از سوی رییس جمهور قبلی اشاره کرد و گفت: اگر فرض شما را بپذیریم که دولت پول داده است تا رأی جمع کند، کشاورز و دهقان فقیر آن روستا که 50 هزار تومان دریافت کرده است، فقط یک رأی دارد اما آیا از جناح مقابل شما نمی‌توانستند بگویند لپ‌تاپ داده‌اید تا خبرنگار هزاران رأی جمع کند.    کسانی که شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهند در خصوص مدیریت‌های مدام‌العمر پاسخ بدهند. کسانی که موضوع گردش آزاد نخبگان و تغییر چهره‌ها را مطرح می‌کنند و با برگشت به فضای سال 76 که علیه نظام شعار رسمی می‌دادند، این بار هم شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند، در خصوص مدیریت‌های مدام‌العمر پاسخ بدهند. عباسی مدیریت مدیریت مدام‌العمر حزب کارگزاران بر متروی تهران، مدیریت مادام‌العمر بر دانشگاه آزاد و مدیریت مدام‌العمر بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را مثال زد و گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک 17 سال سابقه ثبات تصمیم‌گیری دارد اما در این مدت 17 استراتژی از آن بیرون نیامده است.   توسل مخالفان دولت به تهمت و وعده های دروغ مخالفان دولت  به هر دروغ و ترفندی متوسل می شوند که به قدرت برسند، می گویند دولت در این دوره با گداپروری، فقر و فساد را افزایش داده است، می گویند گشت ارشاد را جمع می کنیم باید به آنها پاسخ داد که گشت ارشاد ربطی به دولت ندارد.    سخنرانی 3 خرداد در دانشکده فنی  عباسی در سخنرانی سوم خرداد خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران و در سالن سیدالشهدا(ع)، مثلث هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محسن رضایی را مثلث «ما نمی‌توانیم» عنوان کرده بود و بشدت از ضعف مدیریتی این افراد و همچنین تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ ای در دولت سابق انتقاد کرده بود.   مصاحبه حسن عباسی با روز نامه وطن امروز حسن عباسی 3 خرداد 88 درمصاحبه با روزنامه وطن امروز گفت: 250 نفرازکسانی که آن حرف‌ها را در دول سازندگی و اصلاحات با بودجه‌های دولتی درآن 16 سال تئوری‌ سازی می‌کردند، روزنامه و مجله راه می‌انداختند، در مراکز متعدد کتاب می‌نوشتند و منتشر می‌کردند و تریبون داشتند و بلندگوی این اندیشه بودند، امروز در خاک ایالات متحده، به جمهوری اسلامی فحش می‌دهند. وی ادامه داد: میزان انحراف از موضع‌ اصیلی را که در انقلاب اسلامی در سال 57 مشخص شد و نگاه امام راحل و نگاه اسلام را و آن را با 250 نفر از کسانی که در دوره‌های سازندگی و اصلاحات، عضو تشکل دانشجویی بودند، روزنامه‌نگار، نویسنده، استاد دانشگاه، نماینده مجلس و معاون وزیر بودند ودردوره 16 ساله حاکمیت «طرفداران مدرنیسم» سیطره داشتند، مقایسه کنید.امروزآنها کجا هستند و چه می‌کنند؟ این افراد در زمان خودشان قائل به تغییر سیستم عامل در جامعه اسلامی ایران بودند یعنی قائل به این بودند که باید مبانی نظری و عملی حکومت تغییر کند. بارها اینها حتی پیشنهاد کردند قانون اساسی تغییر کند و به رأی گذاشته شود؛ البته فقط برای حذف یک اصل ؛ «ولایت فقیه».  عباسی گفت: نقش مغفول مانده دوره بعد از حضرت روح‌الله (ره) این بود که نقش حضرت امام در تولید سیستم عامل و پایه‌گذاری بخش‌های سیستم عامل و انتقال آن به شخص مقام معظم رهبری، نادیده گرفته شد؛ در حالی که مقام معظم رهبری قصد داشتند سیستم عامل تعیین کنند و بفرمایند سیستم به کدام سمت برود و دولت‌ها در کسوت همان مسیر حرکت کنند. دول 16 سال سازندگی هم باید می‌آمدند و به عنوان یک بازیگر، مجری آن جهت‌گیری کلی می‌بودند. البته وقتی در دوره اصلاحات، مفهومی به نام «حاکمیت دوگانه» مطرح شد، در این حاکمیت دوگانه یعنی دو سیستم وجود دارد؛دو فکر؛ یکی معتقد به جامعه مهدوی، یکی معتقد به جامعه مدنی، یکی معتقد به تئوییزم، یکی معتقد به آمنیزم، یکی معتقد به حق خدا، یکی معتقد به حق نفسانیت بشر، یکی معتقد به اصالت غیب، یکی معتقد به اصالت ماده.  وی ادامه داد: این تفکیک‌ها طبیعتا سیستم‌ را دوکاره می‌کند و حرکت را کند و متوقف می‌کند. این اتفاق و آنچه در این مسیر محقق شد، طبیعتا پدیده‌ای را روی کار آورد (دکتر احمدی‌نژاد) که برای اینکه یک مقداری به آن جهت‌گیری کلی که راس سیستم و راس حکومت نشان می‌دهد، عمل شود، تلاش صورت گیرد. عباسی در این مصاحبه می گوید: حالا وقتی در یک دوره‌ای در عصر انقلاب اسلامی متاسفانه می‌بینید که غرب ستایش می‌شود و در دوره جدید می‌بینید که دولتی سر کار می‌آید که همان غرب و آمریکایی که خواستار ریشه‌کنی «انسان ایرانی»است و هیچ حقی را برای انسان ایرانی قائل نیست، مبانی مشروعیتش اعم از هولوکاست و مساله حق وتو و مساله سیطره بر جهان و ... زیر سؤال می‌رود، طبیعتا این دولت مورد حمله و تهاجم قرار می‌گیرد.  وی افزود: جهت‌گیری‌های حرکت سیستم‌ را مقام معظم رهبری مشخص کنند، نه رئیس‌جمهور و وقتی یک رئیس‌جمهوری در حوزه سازندگی کار را به لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی و رئیس‌جمهور بعدی به لیبرالیسم سیاسی و اجتماعی کشاند، طبیعتا هضم در نظام سلطه، موضوعیت پیدا می‌کند و این تعارض با دیدگاه کلان اسلام را این‌طور نشان می‌دهد که غرب تطهیر می‌شود.  عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اگر اصطلاحات «ام‌الفساد غرب»،‌ «شیطان بزرگ»، «استکبار جهانی» و... از امام راحل هست، چطور کسانی که خودشان را به امام هم نزدیک می‌دانند، معتقدند، دوره این واژه‌ها گذشته؟!! چه اتفاقی افتاده که «شیطان بزرگ» تبدیل می‌شود به «دوست بزرگ»؛ و حتی به «فرشته بزرگ»؟!  وی ادامه داد: در چنین شرایطی بالاخره اگر کسی آمد که فقط آن جهت کلی را که راس نظام یعنی رهبر حکیم انقلاب تعریف کرده، آن جهت کلی را مبنا قرار داد. عباسی گفت: شما دیدید دشمنی که تا دیروز اجازه نمی‌داد به سمتش برویم، حالا رفتیم در خانه خودش و او در خانه خودش تحمل شنیدن حرف حق را نداشت و رفت بیرون (خروج برخی کشور‌ها از اجلاس ژنو،هنگام سخنرانی دکتر احمدی‌نژاد). این الگویی برای جامعه بشری است؛ البته کسانی که دلشان به رضایت قدرتمندان خوش است، از این قضایا نگرانند اما وقتی شما به لبخند مستضعفان نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که این چه ساز و کاری دارد. وی افزود: آن انحرافی که در آن 16 سال پیش آمد، حاصل این عدم شناخت جایگاه‌ها بود تا جایی که سیستم را به مرحله حاکمیت دوگانه کشاند ولی با روی کار آمدن دولت نهم، این مشکل حل شد. عباسی در ادامه مصاحبه با روزنامه وطن امروز گفت:  در دوره میانه حرکت دولت‌های مدرنیته 16 ساله که تکنوکرات‌ها و مدرنیست‌ها حکومت می‌کردند (بویژه در دوره موسوم به عصر رفرمیست‌ها یا اصلاح‌طلبان) درگیری‌ها در کشور، داخلی شد به مثابه دو تیم آبی و قرمز که رو به روی هم قرار می‌گیرند... در دوره دکتر احمدی‌نژاد هم افتاد؛ اما با این تفاوت که در دوره جدید اگر مشکلی بود، مشکل دشمن خارجی بود، مناسبات داخلی بهبود یافت و جنجال‌ها، کشمکش‌ها و اصطکاک‌های بی‌فایده‌ای که سودی برای مردم نداشت، يك به یک از بین رفت.  عباسی در بخش مهمی از مصاحبه خود که باعث شکایت و اعتراض حسن روحانی شد گفت: بعد از اینکه تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای که در دولت اصلاحات رخ داد، از سوی دولت نهم لغو شد و حرکت‌های هسته‌ای، مجددا شروع شد و مجلس هم اصرار کرد که باید دولت با تمام توان در این موضوع، فعالیت کند،‌ یکی از روزنامه‌ها نوشت: «جک استراو» که هنوز وزیر خارجه انگلیس بود، گفته، رئیس سابق هیأت مذاکره کننده ایرانی[حسن روحانی] به من قول تعلیق 10 ساله را داده است. وی ادامه داد : حالا شما تصور کنید که آن حرکت تازشی و تهاجمی غرب چطور می‌خواست خودش را بروز بدهد. وقتی کسی قائل به این است که ما باید 10 سال تعلیق؛ آن هم تعلیق داوطلبانه داشته باشیم، آیا اجازه می دهد، پس از 10 سال، دوباره فعالیت هسته‌ای کنیم؟! اما با بی‌توجهی به دول قدرتمند غربی یکباره این دولت کار را با جدیت جلو برد و ابتدا اصفهان، بعد نطنز و اراک و بعد هم 7 هزار سانتریفیوژ را فعال کرد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.    سخنرانی 10خرداد در سالن سید الشهدا عباسی 10خرداد 88 و در سالن سیدالشهداء(ع) در جمع وبلاگ نویسان حامی احمدی نژاد سخنان مهمی در حمایت از احمدی نژاد و در ادامه سخنان سوم خرداد خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران بر زبان راند.   عباسی در این سخنرانی خطاب به منتقدان سیاست خارجی دولت گفت:  شما اگر مدعی خط امام هستید هر نوع نقدی به محو اسرائیل از روی زمین، نقد به دیدگاه حضرت امام است و مسئله دیگر این است که مگر شوروی بدون جنگ نظامی از روی زمین محو نشد، شما چطور مدعی خط امام هستید ولی برخلاف اندیشه های امام صحبت می کنید. وی با اشاره به مسائل مطرح در مورد ارتباط با امریکای لاتین و اینکه گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، تاکید کرد: متاسفانه برخی غرب را فقط آمریکا می دانند و سیاست خارجی را تعامل با مو بلوندهای چشم آبی می شمارند، یعنی اگر کسی پوست تیره، موهای مشکی، چشمهای بادامی، دماغ پهن و کوفته داشت، اساساً غربی نیست، از طرفی می گویند چرا از همسایه ها غافل شده اید و به آمریکای لاتین می روید، وقتی به اجلاس قطر می رویم، می گویند چرا رفتید؟ عباسی ادامه داد: مسئله دیگری که مطرح می کنند، انحلال سازمان مدیریت است، اولاً این سازمان منحل نشده بلکه تغییر شکل و ساختار داده است، در ثانی وقتی برخی در عرض یک هفته ژاندارمری، شهربانی، کمیته و پلیس قضایی را ادغام کردید که 4 نهاد امنیتی بودند و شاهد هستیم که هنوز قوه قضاییه در پی احیای پلیس قضایی است، کسی به شما گفت میراث چند دهه کار و تلاش را منحل کردید. وی افزود: در جریان ادغام 2 وزارتخانه جهاد و کشاورزی وقتی سال 79 رهبری دیداری از سپاه داشتند و حتی تلویزیون هم نشان داد که ایشان گلایه داشتند از حذف جهاد و بعدها هم رییس مجمع تشخیص مصلحت گفت، جهاد را جوان مرگ کردند. عباسی تاکید کرد: آیا این بهم زدن ساختارها و ادغام ها با چنین تخریبهایی که امروزه شاهد هستیم روبرو شد یا کسی در انتخابات نهم شعار داد که اگر رییس جمهور شوم جهاد را احیا می کنم. وی اظهار داشت: شهرام جزایری در دولت کنونی پرورش نیافته است و در آن زمان از رییس مجلس به پایین، با 500 یا 300 میلیون تومان همه را خرید و رییس مجلس و کارگزاران دولتی با دریافت پول وامدار جزایری شدند. عباسی به بودجه در اختیار مسئولان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، دولت گذشته برای افتتاح فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که هنوز هم کامل نیست، یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه کرد. عباسی گفت: سالن جشن افتتاح این فرودگاه یک سالن بادی بود که از ایتالیا 300 میلیون اجاره کرده بودند؛ صندلی‌ها و گل و شیرینی را از جای دیگر سفارش داده بودند. وی افزود: امروز دولت برای افتتاح پروژه‌ها حداکثر 2 میلیون تومان هزینه می‌کند و پول‌هایی را که به آن صورت هزینه می‌شد، امروز به دست مردم عوام می‌رسد که دستشان به جایی نمی‌رسید. وی تصریح کرد: شهرام جزایری در دولت کنونی پرورش نیافته است و در آن زمان از رییس مجلس به پایین، با 500 میلیون تومان همه را خرید و رییس مجلس و کارگزاران دولتی با دریافت 300 میلیون تومان وامدار جزایری شدند. عباسی اظهار داشت: آیا فساد آقازاده‌ها و شهرام جزایری‌ها پدیده این دولت بود؟ در زمان محاکمه‌ یکی از کارگزارانی‌ها پروژه مژده برای واگذاری به هنرمندان مطرح شد.   وی با اشاره به این‌که دولت قبلی نخبه ‌گرا و دولت کنونی توده‌گراست، گفت: دولت قبلی به سینماگران، هنرمندان و روشنفکران می‌رسید و این دولت به عوام و محرومان بیشتر رسیدگی می‌کند. عباسی افزود: هر روزنامه رنگین برای فعالیتش به 3 تا 4 میلیارد تومان نیاز دارد؛ آیا روزنامه‌هایی که خط قرمز اسلام، مبانی نظام و قانون اساسی را طی می‌کردند، جز با حساب در اختیار مسئولان اداره می‌شدند. وی تصریح کرد: پول‌هایی را که به محسن سازگارا در مؤسسه کیان و جامعه روز که بنیان‌های اعتقادی جامعه را زیر سؤال می‌بردند، داده می‌شد، امروز وقتی به کف روستاها می‌رود، در اختیار عوام قرار می‌گیرد. عباسی موضوع پول افشانی دولت را یکی از محورهای چالش برانگیز رسانه‌ها و سایت‌ها ذکر کرد و گفت: برخی از متنفذین جناح مقابل، 4 ماه پس از اولین سفر استانی دولت در سال 84 گفتند که این سفرها تبلیغاتی است. وی با بیان این‌که برخی می‌گویند چرا به استان‌ها می‌روید افزود: همه جای تهران شمال تهران نیست و از تهران نمی‌توان برای همه کشور برنامه‌ریزی کرد. عباسی اظهار داشت: شما از حساب در اختیار به خواص پول می‌دادید و این دولت به عوام. وی در همین زمینه به اهدای لپ‌تاپ به خبرنگاران از سوی رییس جمهور قبلی اشاره کرد و گفت: اگر فرض شما را بپذیریم که دولت پول داده است تا رأی جمع کند، کشاورز و دهقان فقیر آن روستا که 50 هزار تومان دریافت کرده است، فقط یک رأی دارد اما آیا از جناح مقابل شما نمی‌توانستند بگویند لپ‌تاپ داده‌اید تا خبرنگار هزاران رأی جمع کند.  وی با بیان این‌که برخی نمی‌دانند وام یعنی چه گفت: سیاست‌های شما نظام بانکی را ایجاد کرد که افراد میلیاردها تومان وام می‌گیرند اما پس نمی‌دهند. وی سپس به موضوع 300 میلیارد دلار درآمد نفتی اشاره کرد و گفت: کسی که عضو مجلس خبرگان است و در این زمینه دروغ می‌گوید، چه پاسخی دارد در حالی‌که کمیسیون اقتصادی مجلس درآمد نفتی را 220 میلیارد دلار اعلام کرده است. عباسی با تقبیح توجیه اقدامات برای دستیابی به قدرت از جمله دروغ و دغل گفت: گاهی گفته می‌شود دولت 300 میلیارد دلار درآمد نفتی را به دست آورده و در روستاها توزیع کرده تا مردم رأی دهند. وی گفت: کسانی که موضوع گردش آزاد نخبگان و تغییر چهره‌ها را مطرح می‌کنند و با برگشت به فضای سال 76 که علیه نظام شعار رسمی می‌دادند، این بار هم شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند، در خصوص مدیریت‌های مدام‌العمر پاسخ بدهند. عباسی مدیریت مدیریت مدام‌العمر حزب کارگزاران بر متروی تهران، مدیریت مادام‌العمر بر دانشگاه آزاد و مدیریت مدام‌العمر بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را مثال زد و گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک 17 سال سابقه ثبات تصمیم‌گیری دارد اما در این مدت 17 استراتژی از آن بیرون نیامده است. وی با بیان این‌که آماده است در این باره مناظره کند گفت: این افراد بگویند آیا برنامه استراتژیک و استراتژی برای اداره کشور داشته‌اند یا خیر. عباسی افزود: رهبر انقلاب اسلامی طرح تحول کشور را در دانشگاه فردوسی مشهد تبیین، دهه پیشرفت را در دانشگاه شیراز و حرکت به سمت پیشرفت را در دانشگاه کردستان مطرح کردند. وی گفت: یکی از موارد مدیریت‌های مدام‌العمر مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام است. این مجمع در تعیین نقشه کشور چه جایگاهی دارد؟ عباسی همچنین با اشاره به اظهارات برخی نامزدها مبنی بر این‌که کشور طرح و برنامه ندارد، گفت: من از کسی که 20 سال در صحنه اجرایی کشور نبوده اما در 4 جایگاه عضو ثابت بوده است، سؤال می‌کنم در این مدت چند سیاست کلان استراتژیک و طرح برای اصلاح فرهنگی کشور ارائه کرده‌اید؟ وی گفت: رهبر انقلاب اسلامی در دستورات خود به بخش‌های آموزش عالی، آموزش و پرورش، قوه قضاییه، نیروهای مسلح به طور مستقیم طرح تحول را خواستار می‌شوند اما چرا ایشان از مجمع و مرکز تحقیقات استراتژیک طرح تحول نمی‌خواهند؟ وی وظیفه فرهنگستان هنر را تولید فلسفه هنر برشمرد و گفت: کسی که 20 سال رییس این فرهنگستان بوده چند صفحه فلسفه هنر ارائه کرده است؟ وی با اشاره به این‌که برخی دوران کنون را دوران قانون گریزی می‌نامند به خبر دیگری به شماره 19365 در تاریخ 24 آذر 83 از سایت تابناک اشاره کرد و گفت: در آن خبر به بی‌تفاوتی دولت در برابر بیش از 16 هزار تخلف مدیران شرکتی که توسط سازمان حسابرسی مورد ارزیابی قرار گرفته اشاره شده است که میزان آن بیش از 2 تریلیون ریال است. حسن عباسی به بخش اصلی سخنرانی خود که اعتراض اصلاح طلبان را در پی داشت رسید و افزود: مدیریت "ما نمی توانیم" در سال های آخر دفاع مقدس امام راحل (ره) را به این سطح رساندند که جام زهر را بنوشد چرا که فرمانده وقت سپاه می گفت که ما تسلیحات می خواهیم به همین دلیل نمی توانیم ادامه دهیم و نخست وزیر نیز در پاسخ می گفت که نمی تواند بنابراین همراه با رئیس مجلس این تصمیم را (ما نمی توانیم) به امام(ره) منتقل کردند تا امام(ره) جام زهر را سر بکشد. وی ادامه داد: در این خصوص باید گفت حتی اطرافیان امام معصوم (ع) همچون امام علی (ع) او را به تصمیمی که می خواستند رساندند بنا براین در دوران جنگ، مثلث ما نمی توانیم نیز امام راحل (ره) را به تصمیمی که می خواستند سوق دادند. عباسی تاکید کرد: مدیریتی که سال های آخر دفاع مقدس مثلث ما نمی توانیم را تشکیل داده بودند، در سال 83 نیز به مقام معظم رهبری نامه نوشته و به ایشان فشار آوردند که اگر روی پرونده هسته ای پافشاری کنید جنگ پیش می آید و ما نیز شکست می خوریم بنا براین شما مجبور می شوید همچون امام راحل (ره) جام زهر را بنوشید پس هم اکنون اقدام به این کار کنید. عباسی ادامه داد: این که امروز آمریکایی ها پشت در ایستاده اند و بدون پیش شرط حاضر به مذاکره هستند جای تخریب دارد؟ وی خطاب به تخریب کنندگان به دولت نهم گفت: حال در چنین فضایی آنان باید بگویند که دوره دولت نهم دوره ذلت مدارانه ای است یا عزت مدارانه؟ عباسی خطاب به تخریب کنندگان دولت اظهار داشت: در پرونده هسته ای از مقام معظم رهبری هزینه نکنید زیرا که ایشان با مدیریت شما در خصوص پرونده هسته ای کار را پایین آورد اما با مدیریت قوی احمدی نژاد کار فناوری صلح آمیز هسته ای را ارتقا داد. وی ادامه داد: اکنون 4 سال از روی کار آمدن دولت نهم گذشته و در این مدت ایران در زمینه هسته ای فعالیت چشمگیری داشته و هیچ اتفاقی نظیرجنگ نیز نیفتاده است. عباسی با اشاره به نامه اکثر نمایندگان مجلس ششم به رهبری که درآن خواسته بودند رهبری جام زهر را بنوشد، تصریح کرد: اگرمدیرشجاعی   بر سر کارآمد و اجازه نداد که رهبر وقتش جام زهر سربکشد باید تخریب شود؟ عباسی گفت: آنها به هر دروغ و ترفندی متوسل می شوند که به قدرت برسند، می گویند دولت در این دوره با گداپروری، فقر و فساد را افزایش داده است، می گویند گشت ارشاد را جمع می کنیم باید به آنها پاسخ داد که گشت ارشاد ربطی به دولت ندارد.  وی ادامه داد: 250 نفر خاک امنیت این کشور را به توبره بردند و این همان براندازی نرم و مخملین است، تمام کسانی که چنین اظهاراتی در مجلس ششم داشتند اکنون اطراف برخی آقایان جمع شده اند و دولت را مورد هجمه قرار می دهند و می توان به واقع براندازی نظام را پشت شعارهای آنها دید. وی تاکید کرد: تمام تمرکز دولت قبلی روی نخبگان بود که مبادا ناراحت شوند اما به عوام هیچ کاری نداشت. وی خطاب به تخریب کنندگان دولت گفت: اینکه طی 4 سال گذشته کارهای عظیمی صورت گرفته، به دلیل این است که دولت با مقام معظم رهبری هم جهت بوده و برای نخستین بار است که رهبر معظم انقلاب فرصت پیدا کردند در دوره دولت نهم سخن از مطالب درازمدت داشته باشند چرا که در دولت قبلی دغدغه های بسیاری وجود داشت که فرصت این کارها نبود . 
عباسی  در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان یک بسیجی داوطلب به میدان جنگ رفت و بعد از پایان جنگ و دوران ثبات به یک نظریه‌پرداز در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. اظهارات شمخانی در مورد عدم حضور عباسی در جبهه سخنان عباسی در بررسی دلایل پایان جنگ با عراق از سوی او و تکرار و انعکاس نسبتاً وسیع آن در رسانه‌ها بدانجا کشید که در یک برنامه زنده تلویزیونی، دریادار شمخانی وزیر دفاع دولت خاتمی که مهمان برنامه بود، در پاسخ به صحبت‌های حسن عباسی که از طریق تلفن در بحث شرکت کرده بود، سابقه حضور او در جبهه را رد کرده و ناکامی در روزهای پایان جنگ را ناشی از کمبود نیرو و عدم حضور امثال آقای عباسی در جبهه‌ها دانست. هر چند این اظهارنظر شمخانی در یک برنامه زنده و پربیننده تلویزیونی مطرح شد اما حسن عباسی در نشست دانشجویی «من امپریالیستم، پس هستم» که در تالار ابن‌ سینای دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار ‌شد، به اظهارات شمخانی واکنش نشان داد. واکنش عباسی به سخنان شمخانی: برخی دوستان زیر کولر جنگ را اداره می‏کردند ... حسن عباسی در بخشی از سخنان خود در این همایش گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی کشورمان رو در روی عراق قرار گرفته بود و در اواسط جنگ، ایران و عراق در هور مقابل یکدیگر ایستاده بودند، این در شرایطی بود که برخی دوستان زیر کولر جنگ را اداره می‌کردند و آنهایی که اکنون متهم می‌شوند در جنگ تحمیلی حضور نداشتند به آن سمت هور رفته و در بصره و حتی عراق جنگ چریکی می‌کردند. وی افزود:‌ این دوستان پس از جنگ تحمیلی به تهران آمده و تهران‌ نشین شده و وزیر و وکیل شدند و یال و کوپال‌هایی چون درجه و مدارک دکترا دریافت کردند و آنهایی که در آن سمت هور در جنگ‌های چریکی شرکت داشتند امروز متهم به عدم حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی می‌شوند. عباسی خطاب به شمخانی خاطرنشان کرد: روزی که شما وزیر دفاع شدید چرا در مقابل نامه 130 نماینده مجلس که درباره بحث هسته‌ ای به مقام معظم رهبری فشار می‌‌آوردند نایستادید؟ آیا شما با آن یال و کوپال و درجه‌های خود به عنوان وزیر دفاع در مقابل اینگونه اقدامات ایستادید؟ رئیس «مرکز دکترینال امنیت بدون مرز» در ادامه تصریح کرد: این درحالی است که این فرد اکنون 2 مسؤولیت تصمیم‌سازی بزرگ در حوزه استراتژیک کشور را دارد اما براحتی در یک برنامه تلویزیونی اعلام می‌کند «ما در اواخر جنگ ترسیدیم». افرادی با هویت رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، عضو دائم شورای روابط خارجی کشور و یال و کوپال نظامی پیام‌های ضدو نقیضی می‌فرستند و هنگامی که به آنها هشدار می‌دهیم اعلام می‌کنند شما که در جنگ تحمیلی حضور نداشتید که در اینجا باید گفت، بیایید عریان شویم تا ببینیم تیر و ترکش در بدن شما بیشتر است یا در بدن کسانی که امروز متهم به عدم حضور در جنگ تحمیلی می‌شوند؟   
بهمن ماه سال 1389 اعلام شد که حسن عباسی به عنوان یکی از7 سینماگر عضو هیئت داوران است که در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. حضور وی در این جشنواره انتقاداتی را برانگیخت تا جایی که ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران، درگفت‌ وگو با ویژه نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات در این باره گفت: آقای حسن عباسی در جشنواره سال قبل به فیلمی رأی می‌دهد که آمریکایی‌ ترین فیلم است و می‌خواهد اسکار هم بگیرد. درجلسه‌ای که برای جشنواره داشتیم آقای عباسی آمد و گفت اسکار این است و سینمای آمریکا هم این است و آقای شمقدری هم از جشنواره کن صحبت کرد. من در آن جلسه گفتم که آقای حسن عباسی از آمریکا تشریف آوردن، بحث لیبرالیسم مبنای نظری ایشان هست. پاره ای از کارشناسان معتقدند عباسی به جای نقد فیلم به نقد پیام فیلم می پردازد و از این رو این شیوه را بر نمی تابند. مسعود فراستی کارشناس عرصه فیلم و سینما در این زمینه می گوید:« نقد پیام یک فیلم از اساس دری‌ وری است!‌ این مرض را حسن عباسی به جان نقد انداخته است. سینما، ادبیات و هر مدیوم هنری دیگری اصلاً قصد انتقال پیام ندارد. چه کسی گفته یک فیلم سینمایی باید پیام داشته باشد!؟ گشتن به‌ دنبال پیام در فیلم رفتن دنبال نخود سیاه است». برخی از نقد های سینمایی حسن عباسی..   ملاک های ارسال فیلم به اسکار: عباسی معتقد است فیلمی که به عنوان نماینده ایران برای مراسم اسکار معرفی می‌شود باید نسبت به آرمان‌‌های موجود نظام و پیام جمهوری اسلامی حرف جدیدی برای نظام جهانی داشته باشد، ‌لذا هیچ فیلم خاصی دراین جشنواره وجود نداشت که بخواهد نماینده جمهوری اسلامی ایران در اسکار باشد. «صرفنظر از نمایش عمومی فیلم‌ها و پخش بین‌المللی، از نظر محتوایی، اگر بخواهیم بحث بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی را در نظر بگیریم فیلم «33 روز» می‌تواند تراز باشد،‌ که البته هیچ‌ گاه اسکار چنین فیلمی را انتخاب نمی‌کند و در مباحث تمدنی نیز «راه آبی ابریشم» را می‌توان در نظر گرفت که این فیلم هم با مباحث تمدنی غرب هماهنگی ندارد» عباسی با اشاره به فیلم «سیب و سلما» و«آلزایمر» گفت: «این دو فیلم نیز به سبب این که همراهی و هماهنگی با نگاه و نظام بین‌الملل از حیث صهیونیست‌ها ندارند،‌ قاعدتا زمینه ظهور و بروز پیدا نمی‌کنند» این کارشناس رسانه در پایان اظهار داشت: «فیلم‌هایی که پیامی از ایران و انقلاب را منتقل کنند را به هیچ وجه در اسکار نمی‌پذیرند و در مقابل، فیلم‌هایی که ممکن است اسکار پذیرای آنها باشد، بخشی از آثار سینمای ایران هستند که پیامی از جمهوری اسلامی منتقل نمی‌کنند.»    یوگی و دوستان، هجمه دشمن به انبیا: عباسی در جمع اعضای اتحادیه‌های اسلامی دانش‌آموزان کرمان گفت: طی 20 سال اخیر ملائکه مورد هجمه گسترده قرار گرفته‌اند و با ساخت فیلم و سریال به ملائکه از جمله جبرئیل اهانت کرده‌اند. وی از ساخت 200 قسمت سریال علیه ملائکه خبر داد و اظهار داشت: این سریال به راحتی در دسترس جوانان ما قرار دارد. عباسی با اشاره به هجمه دشمن به انبیا گفت: با ساخت انیمیشن «یوگی» که در ایران نیز پخش شد، شیخ‌الانبیا حضرت نوح (ع) را مورد اهانت قرار دادند.   قلاده های طلا: حسن عباسی با بیان اینکه سیاسی بودن یا نبودن فیلم قلاده‌های طلا را باید از تعریف سیاست شروع کرد و سیاست فن تسخیر قدرت به هر قیمت است، گفت: مهمترین تم فیلم قلاده‌های طلا بحث تسخیر قدرت توسط برخی سیاسیون است و نگاه امنیتی در این فیلم بالاست. عضو قرارگاه فرهنگی عمار در ادامه محتوای قلاده‌های طلا را سیاسی عنوان کرد و گفت: امیدوارم طالبی با تعریف و تمجیدهای اخیر متوقف نشود و بتواند سینمای سیاسی را ادامه دهد چرا که اگر این سینما در دوره سازندگی و اصلاحات وجود داشت برخی مشکلات امروزی به وجود نمی‌آمد. 
علت اصلی شکست نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، فرسودگی هلیکوپترها بوده است و نه طوفان شن.حسن عباسی درسال 92  برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی با عنوان «دیروز، امروز، فردا» که با موضوع نقد فیلم آرگو برگزار شده بود، بیان کرد که علت اصلی شکست نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، فرسودگی هلیکوپترها بوده است و نه طوفان شن. او اذعان می‌کند که آمریکایی‌ها از تئوری طوفان شن سوء استفاده کردند و بر موج آن سوار شدند تا نقص خود را سرپوش بگذارند. وی در برابر این سوال که چطور می شود هلی کوپتر های آمریکا اینقدر فرسوده باشد؟! اظهار داشت: آنچه که برای ما روشن شد این بود که فرمانده تفنگداران آمریکای می دانستن که قرار است این هلی کوپتر ها در طبس باقی بماند و به همین دلیل هلی کوپتر های فرسوده را به طبس فرستاد. دلیل اصلی شکست آمریکایی ها در طبس هم همین بود و این یک تحقیر برای آن ها محسوب می شود. امروز وقتی آرگو ساخته می شود، آمریکا روی تحقیری که در طبس اتفاق افتاد، سرپوش می گذارد و این درحالی است که ما می دانیم آمریکا به دلیل اشتباه فرمانده سپاه تفنگداران دریایی خود در طبس شکست خورده است. واکنش شدید رجایی فر:  این ادعا  معجزه الهی را در طبس زیر سوال می بردسخنان عباسی با واکنش شدید «فروز رجایی‌فر» (از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا) روبرو می‌شود، وی میگوید: «من از صحبت های آقای عباسی حیرت زده شده ام. برای ما قابل قبول نیست که آمریکایی ها به دلیل اینکه با هلی کوپتر های فرسوده وارد ایران شده است، شکست خورده،  چون این موضوع معجزه الهی را در طبس زیر سوال می برد. بحث طوفان شن یک بحث جدی است.  
حسن عباسی در سال1389، طی یک سخنرانی دردانشگاه اصفهان به بیان دیدگاههای خاص خود پیرامون فلسفه اسلامی پرداخت که جنجال زیادی در فضای علمی و پژوهشی کشور برانگیخت. وی گفت:   فلسفه اسلامی آکنده از التقاط هست و نمی تواند  نجات بخش باشد: «قطعا اگر مرحوم طباطبایی و مطهری میدانستند موضوع فلسفه ماده اولیه است هیچگاه بحث فلسفه اسلامی را مطرح نمی کردند. فلسفه اسلامی آکنده از التقاط هست و نمی تواند  نجات بخش باشد. انقلاب ماهم صدرایی نبوده است. به عنوان مثال صدرایی ها  نتوانستند یک طرح اقتصادی حد اقل دوصفحه هم برای طرح تحول اقتصادی به صورت درست و مفید ارائه بدهند. کسانی که معتقدند که فلسفه ملاصدرا همه چیز دارد بیایند بشینند مناظره کنند...اگر کسی بگوید انقلاب ما صدرایی بوده یعنی میگوید انقلاب ما اسلامی نبوده و این توطئه خطرناکی است و خائن است کسی که بخواهد جا بندازد که انقلاب ما صدرایی بوده است.. حکمت متعالیه ملاصدرا هزار و یک اشکال درآن هست که اگر بگویید اسلام است به قرآن و اسلام نسبت داده اید. ملا صدرا علم کلام وعرفان وفلسفه را جمع کرد و گفت این حکمت متعالیه است.کلمه حکمت متعالیه از چه می آید؟ از انتقال از علم حصولی به علم حضوری. این شد دین؟! اگر شما سرتاسر بدایه نهایه مر حوم طباطبایی را بخوانید به ایمانتان اضافه می شود؟! تقوی الهی و قرآنی در حکمت متعالیه و اندیشه ملا صدرا فراموش شده است. اوج ساعات صدا وسیما را می دهند دست صدرایی ها و چپ و راست می گویند حرکت جوهری. چه فایده؟! اسلام چیزی به نام فلسفه ندارد. فلسفه یعنی دوستداری دانش و اصلا ربطی به عقلانیت ندارد و عقلانیت قرآنی چیز دیگر است. فارابی، ابن سینا ،ملاصدرا تا فلاسفه امروزی همه اشتباه کردند. فلسفه نه حکمت است و نه عقلانیت. امام خمینی درس صدرایی خوانده ولی از صدرایی بودن عبور کرده و صدرایی نیست. فلسفه عمیقا مسیر هدایت را برای شما کُند می کند چون از ماده و چیستی و وجود شروع می کند و هیچگاه حرف متقن نتوانسته بزند. (تمام فلاسفه یک حرف متقن نزده اند ولی 124 هزارنبی یک حرف زده اند). الان حکومت همه امکانات و بودجه و تریبون را دراختیار فلاسفه و حکمت متعالیه ها داده و قداست هم دارند العیاذ بالله فکر کردند فقه جعفری شیعه اند. این حجم چند صد هزار دقیقه ای تلوزیونی آقای جوادی یک نفر بگوید در جامعه اثرش چه بوده است؟! هرکجا گفتند ما حاضریم مناظره کنیم و با همان تکنیکی که در بدایه و نهایه است ثابت می کنیم که اینها نمی توانند کاری کنند. اسفار اربعه ملا صدرا ریشه در افکار افلاطون دارد و برای خودش نیست.»   واکنش ها به سخنان عباسی در خصوص فلسفه: پس ازاظهارات «حسن عباسی» در مورد فلسفه وعرفان اسلامی واعلام آمادگی وی برای مناظره دراین باره، حجت‌الاسلام حسین هاشم نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران وی را به مناظره دعوت کرد. هاشم‌نژاد که مؤلف کتاب‌های «سیری در اندیشه اسلامی 1 و 2»و«فلسفه قدم به قدم»است. رسول جعفریان نیز درواکنش به سخنان حسن عباسی در مقاله ای نوشت: «آنچه این روزها تحت عنوان سخنان حسن عباسی در مواجه با استادان علامه طباطبائی و جوادی آملی مطرح شده، ادامه ماجرایی است که برای حذف مرجعیت فکری روحانیت دنبال می‌شود. حمله به این استادان و برخی از مراجع و بی توجهی کلی به نقش روحانیت و استفاده ابزاری از شماری از روحانیون منبری که غیر از بکار بردن برخی از ترکیب های تازه در سخنرانی هایشان نکته تازه ای ندارند، مسیری است که در این چند سال برای از بین بردن مرجعیت فکری روحانیت انجام شده است.» حجت الاسلام غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) نیز در پاسخ به اظهاراتی که اخیرا از حسن عباسی منتشر شده، گفت: معتقدم در ابتدا باید از آقای عباسی و امثال ایشان امتحان بدایه و نهایه بگیریم تا بعدا در مورد مسائل دیگر با هم صحبت کنیم. فکر نمی کنم که اینها بدایه و نهایه را درست فهمیده باشند و بتوانند امتحان دهند؛ کسی که اینها را نفهمیده و درست نمی تواند تفسیر کند و مراد نویسنده را بیان کند قضاوت کردن اظهارات او چه ارزشی دارد؟! غرویان در ادامه سخنانش در مورد این سخن عباسی که امام خمینی درس صدرایی خوانده ولی از صدرایی بودن عبور کرده و صدرایی نیست، تصریح کرد: امام خمینی (ره) خودش در مکتب ملاصدرا مبانی ولایت فقیه را به دست آورد. بحث در این مورد زیاد است و فعلا در همین حد اظهار نظر می کنم که آقای عباسی در ابتدا باید امتحان نهایه دهند و بعد با او گفتگو کنیم.  
حسن عباسی درجمع اساتید ودانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان با بیان اینکه ربا جنگ باخداست، اظهار کرد: آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس مجلس 80 درصد اقتصاد کشور را ربوی دانستند و خواستار اقدام جدی مجلس شدند. وی با اشاره به دیدارهای رئیس مجلس که در آغاز تشکیل مجلس نهم انجام شده بود، افزود: آیت‌الله مکارم شیرازی نیز از وصول روزانه بیش از 2 هزار ایمیل درباره ربا خبر داده بودند. رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با بیان اینکه باید باور کنیم که اقتصاد غربی پوچ بوده و طرح جایگزینی برای اقتصاد تدوین شود، تصریح کرد: سکوت دانشکده‌های اقتصاد و مسئولان اقتصادی تعجب‌آور است. وی با اشاره به شیوه امام خمینی در برخورد با آمریکا، شاه و بنی‌صدر گفت: امام آمریکا، شاه و بنی‌صدر را از مردم نگرفت بلکه مردم را از دست آنها نجات داد. عباسی ادامه داد: باید تلاش کنیم که مردم را از بانکداری ربوی و برخی مدیران غیرمتعهد اقتصادی دور کرده تا وجاهت کسانی که به رای ملت است، از بین برود. به گفته وی، بی‌خاصیتی اقتصاد غربی که بر پایه رباست برای جهانیان مشخص شد و این اقتصاد در حال زوال و نابودی بوده و نمی‌تواند نجات‌گر اقتصاد باشد. رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با انتقاد از آلوده شدن زندگی مردم به بانک‌ها، افزود: سرمایه مردم باید در زمینه تولید هزینه شود اما هر روز شاهد آسمان‌خراش‌های جدید بانک‌ها هستیم. وی جنبش وال‌استریت را حاصل اقتصاد غلط غربی دانست و اذعان کرد: در اقتصاد غربی شاهد این هستیم که یک‌درصد جامعه حق 99 درصد دیگر را خورده‌اند.      

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۱۶

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۵:۱۷

حسن عباسی

خلاصه زندگی نامه

حسن عبّاسی، تحلیل گر علوم استراتژیک، رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز ایران (اندیشکده یقین) که در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان یک بسیجی داوطلب به میدان جنگ رفت و بعد از پایان جنگ و دوران ثبات به یک نظریه پرداز در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. وی در نطقهای خود به بسط نوعی تئوری دفاعی با نام دفاع نامتقارن پرداخته است.

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع