حجت الاسلام مجید انصاری در 10 فروردین سال 1333 در روستای "خانوک" از توابع شهرستان "زرند" استان "کرمان" در خانواده ‏ای متدین به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند و پس از فراگرفتن مقدمات علوم دینی در حوزه علمیه معصومیه، عازم قم شد و تحصیلات حوزوی خود را تا درجه علمی "اجتهاد" فرا گرفت. در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام انصاری در تظاهرات قیام 19 دی سال 1356 شهر قم مجروح و بعد از بهبودی، مجددا مبارزات خویش را از سر گرفت؛ او ابعاد مبارزه خود را به تمام شهرستان های استان کرمان توسعه بخشید. حجت الاسلام انصاری در سال ‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار برخی دیگر از دوستان خود به تشکیل و سازماندهی کمیته ‌های انقلاب اسلامی پرداخت و در سال 1359 در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم زرند وارد مجلس شورای اسلامی شد. تجربه نمایندگی حجت الاسلام انصاری در ادوار بعد هم ادامه یافت؛ وی در مجلس سوم به نمایندگی از مردم "زرند" و در مجلس پنجم و ششم شورای اسلامی به نمایندگی از مردم "تهران" در خانه ملت حاضر شد. وی به جز دوره اول که عضو کمیسیون اقتصادی بود در تمام ادوار بعدی به عضویت کمیسیون ‌های آیین ‌نامه داخلی و برنامه و بودجه پیوست به گونه‌ ای که برخی او را "پدر آیین ‌نامه‌ ای مجلس" لقب دادند. وی در این دوران همزمان تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصى دانشگاه آزاد تهران ارتقا داد. حجت الاسلام انصاری که سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس سوم خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1380 را در کارنامه اجرایی خود دارد، در سال آخر ریاست ‌جمهوری سید محمد خاتمی در دولت هشتم به‌ عنوان معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور در هیأت دولت حضور داشت.   شهریور سال 1392، حجت الاسلام انصاری با حکم حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم، به عنوان معاون پارلمانی ریاست جمهوری منصوب شد.  
پدر حجت الاسلام مجید انصاری، "حاج اکبر" فرزند "محمد بن علی بن ابوالحسن"، از معتمدان به شمار می آمد. شغل اصلی او خواربارفروشی بود اما به دلیل برخورداری از مطالعات اسلامی و تاریخی به وعظ و خطابه و انجام خدمات دینی اشتغال داشت. وی هم چنین در شعر سرایی دارای ذوق و طبع روان بود و اشعار زیادی در مدح و رثای اهل بیت(ع) و مسائل اخلاقی سروده است که خلاصه آن در کتابی با عنوان "راز دل" چاپ شد. وی در سال 1363 درگذشت و در قبرستان بقیع قم، در جوار قبر فرزندش، شهید محمود انصاری به خاک سپرده شد. مادر حجت الاسلام مجید انصاری، "بی بی رستمی راوری"، زنی متدین، متهجّده و بسیار صبور بود که ایشان نیز در سال 1371 به رحمت ایزدی پیوست و در همان قبرستان بقیع قم به خاک سپرده شد.  
مجید انصاری تحصیلات ابتدایى را در دبستان "خانوک" به پایان رساند، سپس عازم حوزه علمیه "معصومیه کرمان" شد. وی از سال 1346 تا سال 1349 در مدرسه معصومیه که زیر نظر "آیت اللّه صالحى کرمانى" و با مدیریت "حجت الاسلام نیشابورى" اداره مى‏ شد، مقدمات، ادبیات و منطق را فرا گرفت و از محضر اساتیدی چون: حضرات آیات: "روحانى، حقیقى، شاکرى، سید ابوالقاسم موسوى و حسنى" بهره مند شد. وی پس از آن در سال 1349 وارد حوزه علمیه قم شد و در محضر درس حضرات آیات: "آشتیانى، طالقانى، مقتدایى، صلواتى، شیخ عبدالقائم شوشترى، حسن تهرانى، اسکندرى، عالمى" و... تلمذ کرد. انصاری پس از اتمام دروس عمومى حوزه، به فراگیرى دروس سطح خارج فقه و اصول پرداخت که تا سال 1357 ادامه داشت. او در مقاطع تحصیلى سطح، از اساتید بزرگواری چون حضرات آیات: "بنى فضل، اعتمادى، ستوده، سید مصطفى محقق، سید على محقق" بهره برد و دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات: "وحید خراسانى و تبریزى" آموخت. او همچنین در کلاس های اصول عقاید، تفسیر قرآن، نهج البلاغه و اخلاق حضرات آیات: "مکارم شیرازى، مشکینى، نورى همدانى و خزعلى" شرکت کرد. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، حجت الاسلام انصاری با مراجعت به تهران از محضر اساتیدی چون: "صانعى، موسوى اردبیلى، محمدى گیلانى و سید محمد بجنوردى" بهره برد و نهایتا به درجه اجتهاد نائل آمد. او علاوه بر فراگیری دروس حوزوی، تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصى در دانشگاه آزاد تهران ارتقا داد.  
ورود حجت الاسلام انصاری در آغاز نوجوانى به حوزه علمیه معصومیه، نقش تعیین کننده ‏اى بر شکل ‏گیرى شخصیت سیاسى، اجتماعى و آشنایی وی با نهضت انقلابی امام خمینی(ره) داشت. در واقع آشنایى با طلاب جوان و اطلاع یافتن از مسائل مربوط به نهضت امام خمینى(ره) به‏ وسیله آنان و دیگر علما و فضلاى کرمانى از جمله حجت الاسلام فهیم کرمانى، موجب شیفتگى وی به امام راحل شد. همین امر سبب شد تا انصاری در کنار تحصیل و تدریس از دوران جوانى، در منبرها، کلاس‏ها و... به ترویج اندیشه ‏هاى امام خمینی(ره) بپردازد، تشکیل کتابخانه، سازمان‏دهى گروه‏ هاى جوان، تشکیل کلاس‏هاى ویژه نوشتن و کارگردانى نمایش ‏نامه‏ هاى انقلابى از جمله فعالیت‏هاى فرهنگى و سیاسى او بود. انصاری همچنین در راستاى تبلیغ و سخنرانی هایی که علیه رژیم پهلوی در استان‏هاى مختلف برگزار می کرد، بارها از سوى نیروهای ژاندارمرى، شهربانى و ساواک مورد تعقیب، جلب و یا اخراج از محل تبلیغ ‏قرار گرفت. اوج برنامه ‏هاى تبلیغى و مبارزات سیاسى او در سال های 1356 و 1357 بود.  
-نماینده مردم شهرستان زرند در مجلس اول شورای اسلامی -نمایندگى شوراى ‏عالى قضایى و ریاست سازمان زندان‏ها از سال 1365 تا 1366 -نماینده مردم شهرستان زرند در مجلس سوم شورای اسلامی -معاونت پارلمانى وزارت کشور -معاونت برنامه ریزى مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینى(ره) -معاونت برنامه‏ ریزى سازمان بازرسى کل کشور -عضویت در شوراى سیاست ‏گذارى صدا و سیما در سال 1371 -نماینده مردم تهران در مجلس پنجم شورای اسلامی -نماینده مردم تهران در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی -دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز -عضویت در دوره‌های چهارم، پنجم و ششم مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو کمیسیون‌های زیر بنایی، اقتصاددانان و ...  
مجلس اول در سال 1358، حجت الاسلام انصاری در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و با کسب 51 درصد آراء به نمایندگى از سوى مردم شهرستان "زرند" از استان "کرمان" در خانه ملت حضور یافت. گفتنى است که شهرستان زرند قبل از انقلاب نماینده مستقلى نداشت. وی در این دوره با عضویت در هیئت رئیسه سنى به عنوان جوان ‏ترین نماینده انجام وظیفه کرد و علاوه بر آن به عضویت کمیسیون اقتصادى و صنایع و معادن درآمد. مجلس سوم حجت الاسلام انصاری در 19 فروردین ماه 1367، با شرکت در انتخابات مجلس سوم شورای اسلامی توانست در همان مرحله اول انتخابات با کسب 31451 رای از مجموع 57575 آراء ماخوذه، از سوی مردم شهرستان "زرند" راهی مجلس شود. او در این دوره چهار ساله مجلس، مدتی در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس در کمیسیون آیین نامه داخلى مجلس فعالیت کرد. مجلس پنجم حجت الاسلام انصاری در 31 فروردین 1375 در مرحله دوم انتخابات مجلس پنجم، 27.70 درصد آراء را کسب کرد و توانست به عنوان نماینده مردم "تهران" در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند. وی در این دوره مجددا در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس در کمیسیون آیین نامه داخلى مجلس خدمت کرد. او همچنین ریاست فراکسیون خط امام(ره) را در این دوره عهده دار بود. مجلس ششم 29 بهمن سال 1378، حجت الاسلام مجید انصاری با شرکت در انتخابات مجلس ششم توانست در همان مرحله اول با کسب 773356 رای از مجموع 2204847 آراء ماخوذه، به نمایندگی از مردم شهرستان های "تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر" از استان "تهران" به مجلس ششم راه یابد. ایشان در دوران چهار ساله حضورش در مجلس ششم، مدتی در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس در کمیسیون آیین نامه داخلى مجلس فعالیت داشت.  
اول آبان سال 1377، انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان برگزار شد و حجت الاسلام مجید انصاری توانست به نمایندگى از سوى مردم استان تهران در مجلس خبرگان حضور پیدا کند. وی در این دوره در کمیسیون‏هاى آیین ‏نامه و فعال کردن مجلس خبرگان رهبرى عضویت داشت. 2 دی سال 1394، حجت‌الاسلام مجید انصاری با حضور در ستاد انتخابات کشور در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان کاندیدای نمایندگی مردم تهران ثبت ‌نام کرد. پس از بررسی صلاحیتها و برگزاری آزمون کتبی و شفاهی فقهای شورای نگهبان از داوطلبان نمایندگی، در 6 بهمن ماه 1394 از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت او اعلام شد.  
حمایت از کاندیداتوری موسوی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری در اواسط خرداد ماه 1388، 356 نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، از جمله حجت الاسلام مجید انصاری، طی اعلامیه ای از میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حمایت کردند. بخشی از متن این اعلامیه به شرح زیر است: «... موجب افتخار است که در برهه کنونی از میهن اسلامی یار دیرین امام(ره) جناب آقای مهندس میرحسین موسوی در عرصه رقابت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور نموده است بر خود فرض می دانیم با توجه به جایگاه رفیع ریاست قوه مجریه و نیاز مبرم کشور به مدیری توانمند و قانون مدار، حمایت همه جانبه خود را از کاندیداتوری ایشان اعلام نماییم.» شرکت و سخنرانی در راهپیمایی غیرقانونی 25 خرداد 1388 پس از برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری و پایان شمارش آرا در 23 خرداد ماه 1388، محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور منتخب معرفی شد. پس از آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دیگر کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات، به نتیجه انتخابات معترض شدند. پس از آن در 25 خرداد ماه، راهپیمایی غیرقانونی از سوی هواداران موسوی از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد که میرحسین موسوی، مهدی کروبی، سید محمد خاتمی، مجید انصاری و … در آن حضور داشتند. در این میان انصاری در جمع تجمع ‌کنندگان در میدان آزادی به سخنرانی پرداخت؛ انصاری در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه "نتیجه حرکت مردم چه می شود؟" پاسخ داد: «ما با همه توان ایستاده ایم و پرونده ای از تخلفات را آماده کردیم و این پرونده تحویل شورای نگهبان شده است... من و آقای محتشمی پور (رئیس ستاد صیانت از آرا موسوی) پیگیر هستیم؛ تا آخر هم ایستاده ایم؛ هم آقای موسوی و هم ما تا آخر ایستاده ایم تا انشاالله حق شما را هرجوری هست بگیریم.» در انتهای این مراسم آشوبگران تعدادی اتوبوس، بانک، موتورسیکلت و دیگر اموال عمومی و شخصی را به آتش کشیدند. حمایت از ادعای کذب کروبی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و اعتراضات میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتیجه انتخابات، اعتراضات و راهپیمایی های غیرقانونی از سوی این دو کاندیدای معترض برنامه ریزی و هدایت شد. پس از آن عده ای از معترضین و آشوبگران بازداشت شدند. در همین راستا در 19 مرداد 1388، نامه ای محرمانه که 10 روز قبل از انتشار برای آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس خبرگان از سوی مهدی کروبی فرستاده شده بود در روزنامه اعتماد ملی منتشر شد. این نامه حاکی از ادعای تجاوز جنسی، آزار و شکنجه‎های زندانیان دستگیر شده بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم بود. این ادعا موجی از فضاسازی رسانه‌های بیگانه علیه جمهوری اسلامی را در پی داشت، در این میان مجید انصاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در 22 مرداد ماه 1388، ضمن دفاع از این اقدام کروبی، اعلام داشت: «... مطمئنا آقای کروبی بدون مدرک صحبت نمی‌کند. با کمال تاسف این‌ها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمومنین(ع) آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد...» انصاری هنگامی که از او درباره دلیل نامه ‌نگاری مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی به جای آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه سئوال شد، گفت: «در این زمینه لابد امیدی به رسیدگی نداشته است. وی به هاشمی از باب خبرگان نوشت.» پس انتشار ادعای کروبی، ریاست قوه قضاییه هیئت سه نفره ای را مامور رسیدگی به این پرونده کرد؛ این هیئت از سید ابراهیم رئیسی، معاون اول وقت رئیس قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل وقت کشور و علی خلفی، رئیس وقت حوزه ریاست قوه قضاییه تشکیل شده بود. به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه اعضاء هیئت سه نفره قضایی پس از بررسی اظهارات آقای کروبی و بررسی مدارک وی نتیجه جلسات خود را به همراه 2 پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه ارائه کردند که ایشان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات هیئت سه نفره با پیشنهادات ارائه شده موافقت کرد؛ این هیئت پیشنهاد کردند که نتیجه بررسیهای صورت گرفته که حاکی از کذب بودن ادعاها و تهمتهای وارده به نظام بود در رسانه های جمعی منتشر شود و از طرفی با افرادی که با شایعات و تهمتهای وارده باعث تشویش اذهان عمومی می شوند عادلانه و قاطعانه برخورد شود. مطابق گزارش ارائه‌ شده هیأت سه نفره، دستگاه قضایی به این جمع‌بندی رسید که نه تنها هیچ‌ گونه مدرکی دال بر تجاوز جنسی به افراد مورد ادعای کروبی وجود نداشته و ادعاهای مطرح‌ شده بدون مستند و عاری از حقیقت بود بلکه ادعاها و مدارک ارائه‌ شده کاملاً ساختگی و برای انحراف افکار عمومی تنظیم شده بود. مطالبه رفع حصر موسوی و کروبی پس از حوادث سال 1388 و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی (کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات) در بهمن سال 1389، مساله رفع حصر موسوی و کروبی به عنوان یکی از مطالبات ملی شهروندان تلقی شد. در این میان مجید انصاری، در یادداشتی که در 18 شهریور سال 1391، در هفته نامه اصلاح ‌طلب "آسمان" و با عنوان "لوازم حضور اصلاح ‌طلبان در انتخابات" به مناسبت یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد، به حصر سران فتنه و توبیخ و تنبیه اغتشاشگران اشاره کرد و نوشت: «پس از انتخابات سال 88 حوادث تلخی اتفاق افتاد که باعث شد جمعی از عناصر فعال در جبهه اصلاحات مورد تعقیب قرار گیرند، محکوم شوند یا در حصر قرار گیرند که برای ایجاد فضای پرنشاط انتخاباتی لازم است این موانع برداشته شود تا آنها و طرفدارانشان بتوانند در فضایی مناسب حضور دوباره خود را در عرصه نشان دهند.» مجید انصاری در آبان سال 1391 نیز در گفت و گو با خبرنگار روزنامه "اعتماد"، در خصوص مطالبه رفع حصر از سوی اصلاح طلبان گفت: «...کسانی که بدون گناه و ناعادلانه در زندان هستند باید آزاد ‏شوند. حتما از جناب آقای میرحسین موسوی و آقای کروبی باید رفع حصر شود و این مطالبه جدی و دائمی اصلاح‌طلبان است اما ‏معنای این مطالبه این نیست که اگر اینها محقق نشد ما تمام حقوق سیاسی دیگری که در نظام داریم را نادیده بگیریم و صرف ‏نظر کنیم...» 
مدرسه علمیه کرمانی ها در سال 1349 با هدف تربیت نیروی مورد نیاز برای تبلیغ و اشاعه معارف دینی و ارتقا فرهنگی استان کرمان، در شهر قم تأسیس شد. در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، برای اداره بهتر و تأمین نیازمندیها و مخارج، اموال و زمینهای کشاورزی زیادی توسط برخی از خیرین استان کرمان به وقف این مدرسه درآمد. در سال 1367 مجید انصاری و دو نفر دیگر به تولیت اداره این مجموعه منصوب شدند. بعد از مدتی روحانیون و طلاب کرمانی دریافتند که اموال و موقوفاتی که باید در خدمت ارتقاء آموزشی و رفاهی مدرسه علمیه کرمانی ها بکار گرفته شود، در معرض تصرفات غیرقانونی قرار گرفته است؛ فضلاء و طلاب کرمانی طوماری را با 400 امضا، به دبیر شورای عالی حوزه ارسال کردند و رسما خواستار رسیدگی جدی به این موضوع شدند. شورای عالی حوزه هم از "آیت الله مومن" عضو این شورا و از اعضای وقت مجلس خبرگان رهبری و از فقهای محترم شورای نگهبان، درخواست کردند تا به این موضوع رسیدگی کنند. در سال 1388، "آیت الله مومن" بعد از تشکیل چندین جلسه و استماع توضیحات آقای انصاری و دیگر اعضای هیأت مدیره، هیأتی مورد اعتماد به سرپرستی حجت ‌الاسلام میر نعمتی را به منظور بررسی وضعیت املاک و اموال مدرسه کرمانی‌ها به کرمان و بخش‌های تابعه اعزام کردند و بعد از بررسی زیاد و دقت فراوان، حکمی مفصل و جامع صادر فرمودند. بر اساس این حکم، بعضی از اعضاء هیأت مدیره از جمله مجید انصاری به دلیل تخلف آشکار از موازین شرعی و تصرف غیر قانونی در اموال وقفی مدرسه علمیه کرمانی ها، فاقد صلاحیت لازم برای اداره مدرسه و تولیت موقوفات شناخته و از این منصب عزل شدند. در بخشهایی از این حکم آمده است: «اولا چاه ها و زمین های متعلق به مدرسه در کرمان و راور هنوز هم متعلق به مدرسه است و به ملک متصرفین جدید در نیامده و باید نظر شرع مقدس به آنان اعلام شود. ثانیا چاه راور که توسط آقایان فروخته شده از متصرف جدید پس گرفته شود، درآمد آب چاه که توسط خریدار استحصال شده نیز همه اش ملک مدرسه است و باید مسترد گردد و جبران ضرر خریدار به عهده مدرسه کرمانی ها نیست...» در بخشی دیگر از حکم آمده است: « بناء علیه، این تصرفات همه نامشروع و پولی که از فروش این زمین ها به دستشان رسیده ملک آنان نیست و با این تخلف آشکار از موازین شرعی ....( آقای مجید انصاری) صلاحیت فعلی متولی بودن را ندارند.» پس از صدور این حکم، در اواخر اسفند ماه 1388 دستگاه قضایی دستور اجرای آن را صادر کرد؛ اما در حین اجرا، ناگهان متوقف شد. پس از آن مجمع طلاب و فضلای استان کرمان این مسئله را پیگیری کردند و اواخر اذر ماه 1390، در اعتراض به عدم اجرای حکم پرونده مدرسه کرمانی ها در قم نامه ای را خطاب به آیت الله آملی لاریجانی، رییس وقت قوه قضائیه نوشتند و خواستار پیگیری این امر شدند. آنها همچنین در بهمن ماه 1391، در تجمعی اعتراضی که در صحن مدرسه فیضیه قم برگزار شد، خواهان اجرای حکم آیت الله مؤمن شدند. 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۰۷:۳۹

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۱:۰۷:۴۱

اسناد و مراجع