جمال شورجه متولد 1333 زنجان، فارغ التحصيل كارگردانی از دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر است. وی در سال 67 و با فيلم «روزنه» كار خود را در سينما و سينمای دفاع مقدس شروع كرد اما پس از آن با كارگردانی فيلم‌هايی كه عمدتاً داستان آنها در جبهه‌های نبرد می‏گذشت، ركورد جالب توجهی را در سينمای دفاع مقدس به خود اختصاص داد. 
کارگردانی: 33 روز (1389) ياس هاي پنهان (1388) وعده ديدار (1382) باشگاه سری (1377) خلبان (1376) دايره سرخ (1374) عبور از خط سرخ (1374) حماسه مجنون (1371) لبه تيغ (1371) عمليات كركوك (1370) شب دهم (1368) روزنه (1367) دستیار کارگردان: الماس بنفش (1368) شرايط عينی (1366)  پرواز در شب (1365) زندان دوله تو (1363) مشاورکارگردان: فرزند خاك (1386)  يوسف پيامبر (1386)  بالاتر از خطر (1375)  نويسنده: حماسه مجنون (1371)  لبه تيغ (1371) عمليات كركوك (1370) شب دهم (1368) بازنويسی فيلمنامه: حماسه مجنون (1371) تهيه كننده: آسمان هشتم (1389)  نفوذي (1387)  دوشيزه (1381) شب دهم (1368) طراح صحنه: پرواز در شب (1365) 
شورجه بعد از انتخابات سال 88 طی نامه مبسوطی خطاب به میرحسین موسوی اقدامات فتنه انگیزانه هواداران او را محکوم کرد. در این نامه آمده است: جناب آقای میرحسین موسوی، قبول كن كه گول خوردی و مانده‌ای كه چگونه در این باتلاقی كه خود با دست خودالبته با حمایت و تشویق‌ گرگ‌های در لباس میش كه اطرافت را احاطه كردند گیر كرده‌ای و نمی‌توانی از آن بیرون بیایی. مانده‌ای كه چگونه با طنابی كه همین دوستان همچون برادران جناب یوسف (ع) به چاه افتادی كه بیرون آمدن از آن تنها با عنایت خداوند ممكن است و آن هم با توبه و اعتراف به خطاهای گذشته كم البته خود همین هم باز توفیق و عنایت خداوند را می‌طلبد.گمان می‌كردم كه یك فرد فرهنگی و فرهیخته اهل قلم و بوم نقاشی و كاغذ كه سال‌ها پرنده خیال خود را روی بوم‌های نقاشی به پرواز درآورده تا به آواز قناری در آن، دل تنهایی ما را شاد كند، روبه‌رویم. شما بهتر از من میدانی كه حسد، حرص و كین آفت جان هنرمند است و هنر با این پیرایه‌ها فاسد می‌شود و از بین خواهد رفت. هنرمند همیشه تاریخ پیامبر رحمت و مهربانی و صلح و دوستی و مبشر عشق و الفت بوده و خواهد بود. اما در این چند مدت، بافته‌های ذهنی‌ام از شما، به‌ هم ریخت. شما را در حصار و زندان سیاست اسیر دیدم. سیاست هم اگر با اخلاص و صمیمیت و فارغ از دوز و كلك و دغل باشد، می‌تواند همچون شهید بزرگوار مدرس و مولای او امیرمؤمنان علی (ع) انسان را رستگار بكند اما اگر آغشته به دنیا و عافیت و قدرت طلبی و هوای نفس شد، تا ثریا می‌‌رود دیوار كج! برادر بزرگوار، شما سال‌ها نماینده مقام معظم رهبری در شورای تشخیص مصلحت نظام بودی. شما سال‌هاست ریاست فرهنگستان هنر را به عهده داری و از این راه، نان این حكومت و رهبری محترم آن را خورده‌ای. ای كاش حداقل بعد از فرمایشات كامل و جامع حضرت‌شان در نماز جمعه 88.3.29 كمی حرمت نگه می‌داشتی و همچون خیل كثیری از سیاسیون و اهل فرهنگ و نظر، از علما گرفته تا مردم عادی، فرمایشات ایشان را نصب‌العین و فصل‌الخطاب قرار می‌دادی و التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان می‌دادی كه برای یك نامزد ریاست جمهوری، از ملزومات است. ای كاش حرمت نگه‌ می‌داشتی و فریب دغل دوستان را نمی‌خوردی كه اینها فربه‌شدگان همین انقلاب هستند كه به مدد شعار اصلاحات به دنیای بی‌حسابی رسیدند و هنوز هم دندان طمع آنها تیز است و حرص‌شان از قدرت و دنیا، ناپایان. شما عزیز برادر بهتر از من می‌دانید و می‌دانستید كه قوانین و مقررات و داوران وسط و كنار این مسابقه چه كسانی هستند، و با علم به این قضیه، وارد بازی انتخابات شدید. البته دوستان‌تان پیش از برگزاری انتخابات برای روز مبادا با هدایت از بیرون كشور زمزمه‌های حراست از آرا را سر داده بودند. همان قوانین و مقرراتی كه قریب به سی سال است با این مقررات در كشور انتخابات برگزار می‌شود و در دولت اصلاحات و اصولگرا فرق نمی‌كند و سال‌هاست اینگونه مسابقات برگزار شده است.چطور وقتی كیش و مات شدید یا گل خوردید و باختید، زیر بازی زدید و جرزنی را شروع كردید!؟ منطق دموكراسی و مدنیت را كه شما و اطرافیانتان گفتید و می‌گویید، چرا رعایت نمی‌كنید! 
جمال شورجه در بهار سال 90 از عضويت در شورای عالی سينما استعفا داد.استعفای اين عضو شورايعالی سينما در شرايطی صورت گرفت كه وی در اختتاميه نخستين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم كيش نيز به همراه هنرمندانی چون محسن‌ علی اكبری، فرح‌الله سلحشور و... در اعتراض به حضور برخی چهره‌های سياسی در اين جشنواره، سالن را ترك كرد. شورايعالی سينما زيرنظر رئيس جمهور و در دفتر وی تشكيل می‏شود.وی همچنین از منتقدان بی توجهی به سینمای دینی است. 
جمال شورجه می گوید: فيلم «جدايی نادر از سيمين» مغایر با اهداف انقلاب و نظام و همسو با اهداف كشورهای غربی، آمريكا و اسرائیل است. فيلم «جدايی نادر از سيمين» شايد به لحاظ ساختاری، موقعيت محكم و خوبی داشته كه مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است، اما به لحاظ محتوايی سليقه من با اين فيلم اصلاً جور نيست.اكنون آمريكا و استكبار به دنبال فيلم‌هايی است تا ايرانی ناتوان در حوزه اجتماعی، ايرانی تلخ و سياه در حوزه خانواده و ايرانی بدون عدالت اجتماعی، امنيت شغلی و امنيت‌های مختلف را به تصوير بكشد و به نمايش درآورند؛ در واقع استكبار جهانی مي خواهد در اين زمينه ها، خصوصاً برای كشورهايی كه بيداری اسلامی در آنجا ايجاد شده، به نوعی بزرگنمايی كند. استكبار با نمايش اين نوع فيلم‌های تلخ و سياه برای كشورهای در حال بيداری اسلامی می‏خواهد از كشوری كه سردمدار انقلاب‌های منطقه است و ادعا می‏كند كه انقلاب‌ كشورهای منطقه، بويژه كشورهای اسلامی به تاسی از انقلاب ايران بوده، به كشورهای منطقه بفهماند كه اين كشور با 30 سال ادعای انقلابی، وضعيت اجتماعی اش اين گونه است، بنابراين شما به انقلاب ايران و ديدگاه اسلام تأسی نكنيد، چرا كه اينها عاقبت اين همه تلاش‌ را خودشان اين چنين به تصوير می‏كشند. اگر از اين زاويه به فيلم نگاه كنيم، با اهداف نظام مغاير است و قاعدتاً با اهداف كشورهای غربی، آمريكا و اسرائيل همگرا و همسو؛ البته دليل توجه به اين فيلم، به گرايش های سياسی برمی‏گردد.متوجه كردن جامعه جهانی به اين فيلم و سوءاستفاده‌های پشت پرده، خصوصاً برای جهان اسلام و كشورهای در حال انقلاب در منطقه، چيزی جز اهداف سياسی نيست، همين كه آنجلينا جولی، به عنوان يكی از كارشناسان و افرادی كه اخيراً در حوزه سياست آمريكا وارد شده و به همراه همسرش ديداری با اوباما داشته و صحبت‌های ضدايرانی و ضداسلامی بين آنها رد و بدل شده، مؤيد اين است كه اين نوع‌ نشست‌ها و جشنواره‌ها با اهداف كلان نظام آمريكا هم‌جهت است. 
در راستای حضور مخملباف در جشنواره فیلم اورشلیم در سال 92، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، دستور برداشتن آثار مخملباف از موزه سینما را صادر کرد.در پی دستور جمع‌آوری آثار مخملباف، فریدون جیرانی، خطاب به جواد شمقدری نامه‌ ای سرگشاده‌ با عنوان «گذشته سینمای ایران متعلق به همه است» منتشر کرد و درخواست لغو این دستور را داشت.جمال شورجه در واکنش به  این رخداد، در نامه ای، جمع آوری آثار مخملباف را یک حرکت جهادی و انقلابی دانست. در بخشی از نامه آمده است: «جریانی از داخل کشور آنها که سینما را برای سینما و هنر را برای هنر می دانند و اصالت می‌دهند و هیچ گاه و در هیچ برهه‌ای از تاریخ انقلاب با ملت شریف و شهید پرور ایران همگرا و همسویی نکردند و همیشه آب به آسیاب دشمنان این ملت ریختند لب بر نصیحت و اعتراض گشوده‌اند و این عمل انقلابی و شجاعانه را سیاست‌زده و عجولانه و یا جو زده عنوان می‌کنند.» 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۷:۵۹

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۰۸:۰۰

جمال شورجه

خلاصه زندگی نامه

جمال شورجه از كارگردانان شاخص دفاع مقدس  كه بيشترين روايت را از سال‌های جنگ و عمليات‌های مختلف دفاع مقدس در كارنامه‌ داشته است.

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع