ویلیام الیور استون (William Oliver Stone) در 15 سپتامبر 1946 در نیویورک به دنیا آمد. پدر او یهودی و مادرش کاتولیکی فرانسوی بود که در سال 1962 درحالیکه استون دوران نوجوانی خود را می گذراند، از یکدیگر جدا شدند.استون در آوریل 1967 در ارتش ایلات متحده ثبت نام کرد؛ از آوریل 1967 تا نوامبر 1968 به عنوان یکی از سربازان جنگ ویتنام در ارتش خدمت کرد و در این دوران دو مدال دریافت نمود.الیور استون با ساخت سه فیلم "جوخه" (1986)، "متولد چهارم جولای" (1989) و "بهشت و زمین" (1993) جنبه‌های مختلفی از جنگ را به ‌تصویر کشید که دو فیلم "جوخه" و "متولد چهارم جولای" دو جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد.ویژگی بارز فیلم‌های استون استفاده از چندین دوربین مختلف و فرمت های مختلف از VHS گرفته تا فیلم 8 میلی متری و 70 میلی متری ذکر کرده‌اند. الیور استون فیلمسازی است که در کارنامه کاریش آثاری درباره رؤسای جمهور امریکا و سایر کشورها به چشم می خورد؛ آثاری چون "جی اف کی" درباره جان اف کندی، "نیکسون" و "دبلیو" درباره جورج دبلیو بوش، "فرمانده" درباره فیدل کاسترو رئیس جمهور کوبا، "جنوب مرز" درباره هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا و ... او "مرکز تجارت جهانی" را درباره واقعه 11 سپتامبر و انهدام برجهای دوقلو ساخت و با مستند "تاریخ ناگفته امریکا" سعی کرد نسخه ای حقیقی از تاریخ کشورش را بازگو کند.زمستان سال 1390 بود که اخباری مبنی بر پذیرش دین اسلام از سوی پسرش، شان استون که او نیز بازیگر و کارگردان است در بسیاری از خبرگزاریهای دنیا مطرح شد. 
استون در سال 1971 از دانشکده هنرهای زیبای نیویورک فارغ التحصیل شد. او کار خود را با ساخت فیلم کوتاه "آخرین سال در ویتنام" آغاز کرد و قبل از آنکه به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان مطرح شود، شغلهای زیادی را تجربه کرد. او فیلمسازی حرفه ایش را با فیلمی در ژانر وحشت با نام "تصرف" ( Seizure) آغاز کرد و پس از آن در سال 1979 با نوشتن فیلمنامه "قطار نیمه شب" (Midnight Express) فیلمی به کارگردانی "آلن پارکر" کارگردان انگلیسی، توانست نخستین جایزه اسکار خود را به دست آورد.   آغاز سه گانه استون درباره جنگ ویتنام او دهه 80 را با ساخت فیلمی به نام "دست" آغاز کرد و در سال 1983 فیلمنامه "صورت زخمی" (Scarface) را برای "برایان دی پالما" و در سال 1985 فیلمنامه "سال اژدها" (Year of the Dragon) را برای "مایکل چیمینو" نوشت و پس از آن به دنبال اولین فیلم بلندش "سالوادور" (Salvador) رفت. فیلم "سالوادور" در سال 1986 اکران شد؛ در این سال مهمترین فیلم استون و آغاز سه گانه او یعنی فیلم "جوخه" به نمایش درآمد. استون در این فیلم به شدت سیاست‎های دولت آمریکا در آن سال‎ها و در رابطه با حضور نظامی در ویتنام را مورد انتقاد قرار داد و به از دست رفتن ارزش‎های انسانی در این جنگ خونین که خود از نزدیک در آن حضور داشت؛ تأکید کرد. این فیلم داستان جوانی است که پس از اخراج از دانشگاه، به طور داوطلبانه در جنگ ویتنام شرک می‌کند و در این میان با چهره واقعی جنگ و جنایاتی که در آن به وقوع می‌پیوندد آشنا می‌شود. فیلم "جوخه" در سال 1986 برنده چهار جایزه اسکار از جمله جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.    اسکاری دیگر برای "متولد چهارم جولای" استون پس از فیلم "جوخه" فیلم‎های اعتراضی خود را ادامه داد و تیغ تند انتقاد خود را به سمت دنیای اقتصاد با فیلم "وال استریت" و انتقاد از دنیای رسانه‎ای و سیستم اجتماعی با فیلم "گفت‎وگوی رادیویی" (Talk Radio) کشاند. استون در سال 1989 به سراغ "متولد چهارم جولای" (Born on the Fourth of July) رفت و این فیلم را براساس کتاب "زندگینامه ران کوویچ" سرباز آمریکایی حاضر در جنگ ویتنام ساخت؛ داستان این فیلم از دوران کودکی ران شروع و با سال‌های نوجوانی و تحصیل او در دبیرستان ادامه‌ می‌یابد تا آنجا که او به خدمت سربازی رفته و سپس به عنوان یکی از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در جنگ ویتنام شرکت می‌کند ولی در جریان این جنگ دچار قطع نخاع می‌شود. او در بازگشت خود به وطن و گذراندن دوران بازپروری و بهبود در بیمارستان با مرور خاطرات جنگ و پس از آنکه احساس می‌کند از طرف کشوری که به خاطرش جنگیده مورد خیانت و بی‌مهری قرار گرفته، به مرور به یک فعال ضد جنگ تبدیل می‌شود. این فیلم نامزد 6 جایزه اسکار شد که در این میان توانست دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی و تدوین را از آن خود کند.   "جی‎ اف ‎کی" فیلمی بحث برانگیز از ترور کندی الیور استون پس از عمل به دغدغه‎هایش پای در مسیر تازه‎ای گذاشت که با ساخت فیلم "درها" (The Doors) آغاز گشت و پس از آن فیلم سیاسی "جی‎ اف‎ کی" (JFK) را پیرامون ترور جان اف کندی رئیس جمهور سابق آمریکا ساخت.  ترور جان اف کندی، در 22 نوامبر 1963 از جمله رخدادهای سیاسی است که نویسندگان و فیلمسازان بسیاری را وسوسه کرد تا به عرصه‌ ادبیات و سینما پا بگذارند. یکی از بحث‌برانگیز‌ترین روایت‌های سینمایی ترور کندی، فیلم "JFK" است که در سال 1991 اکران شد و جنجال‌های بسیاری به پا کرد. استون با فیلم خود بر دنیای سیاست هم طعنه‌ای تلخ زد و مدعی شد کندی به دلیل منافع نظامی - صنعتی آمریکا سعی در طولانی کردن جنگ با ویتنام داشته است. او در سال 1994 فیلم "قاتلین بالفطره" را کارگردانی کرد. استون این فیلم را براساس فیلمنامه کوئنتین تارانتینو که تازه فعالیت خود را آغاز کرده بود ساخت.     آخرین اثر سه گانه ضد جنگ آخرین فیلم سه‎گانه ضدجنگ ویتنام را "بهشت و زمین" (Heaven and Earth) رقم زد. "بهشت و زمین" داستان پیامدهای جنگ ویتنام بر زندگی زناشویی زنی ویتنامی و مردی آمریکایی است که سرباز جنگ ویتنام بوده است.   فیلم های دیگری درباره رؤسای جمهور فیلم بعدی استون با نام "نیکسون" فیلمی درباره سی و هفتمین رئیس جمهور امریکا بود. او در سال 2003 مستند "فرمانده" را درباره "فیدل کاسترو"، رئیس جمهور کوبا و دوست "هوگو چاوز" رئیس جمهور سابق ونزوئلا را کارگردانی کرد. فیلم "مرکز تجارت جهانی" فیلمی به کارگردانی الیور استون از مهمترین آثاری است که در خصوص واقعه 11 سپتامبر 2001 ساخته شده است.  او در سال 2008 فیلم "دبلیو" را پیرامون زندگی جورج واکر بوش ساخت که پس از "جی اف کی" و "نیکسون"، سومین فیلم استون درباره روسای جمهور آمریکا بود. او در مصاحبه های خود ضمن پافشاری بر موضع خود در ساخت این فیلم گفت: «آنهایی که از فیلم من انتقاد می‌کنند از بوش وحشت دارند.»  
شان استون، پسر الیور استون در سفری که به منظور ساخت یک فیلم به ایران داشت، طی مراسمی در اصفهان، در 25 بهمن ماه 1390 در حضور آیت‌الله محمد ناصری با ذکر شهادتین به دین مبین اسلام مشرف شد و نام "علی" را برای خود برگزید. "شان استون" که پیش از این یک مسیحی کاتولیک بود، به عنوان یک مسلمان شیعه با نام "علی" به کشور خود بازگشت و همه کنجکاوانه منتظر عکس‌العمل پدر او بودند. مسلمان شدن یک هنرمند آمریکایی آن هم فرزند الیور استون، به عنوان یکی از منتقدان دولت و سیاست‌های جنگ‌ طلبانه آمریکا با واکنش‌های متفاوت رسانه‌های غربی روبرو شد. روزنامه آمریکایی نیویورک پست اعلام کرد که مسلمان شدن او در هالیوود با واکنش‌های منفی زیادی روبرو شده است. "علی استون" درباره واکنش پدرش نسبت به مسلمان شدنش گفت: «پدرم به شدت از اینکار من استقبال کرد، او به من گفت، "خداوند با توست"، پدرم درک کرده است که هدف من از اینکار ایجاد یک پل ارتباطی و همچنین ایجاد صلح است.»  
-"تصرف" (Seizure) محصول سال 1974 -"دست" (The Hand) محصول سال 1981 -"سالوادور" (Salvador) محصول سال 1986 -"جوخه" (Platoon) محصول سال 1986 -"وال استریت" (Wall Street) محصول سال 1987 -"گفت وگوی رادیویی" (Talk Radio) محصول سال 1988 -"متولد چهارم جولای" (Born on the Fourth of July) محصول سال 1989 -"درها" (The Doors) محصول سال 1991  -"جی اف کی" (JFK) محصول سال 1991 -"بهشت و زمین" (Heaven & Earth) محصول سال 1993 -"قاتلین بالفطره" (Natural Born Killers) محصول سال 1994 -"نیکسون" (Nixon) محصول سال 1995 -"دوربرگردان" (U Turn) محصول سال 1997 -"هر یکشنبه موعود" (Any Given Sunday) محصول سال 1999 -"فرمانده" (Comandante) محصول سال  -"اسکندر" (Alexander) محصول سال 2004 -"در جستجوی فیدل" (Looking for Fidel) محصول سال 2004  -"مرکز تجارت جهانی" (World Trade Center) محصول سال 2006 -"دبلیو" (W) محصول سال 2008 -"وال استریت: پول هرگز نمی خوابد" (Wall Street: Money Never Sleeps) محصول سال 2010 -"وحشی ها" (Savages) محصول سال 2012  
فیلم "مرکز تجارت جهانی" به کارگردانی الیور استون از مهمترین آثاری است که در خصوص 11 سپتامبر 2001 ساخته شده است.  فیلم از اولین ساعت روز 11 سپتامبر، زمانی که سرجوخه جان مک لاگلین از اعضای پلیس نیویورک برای رفتن سر کار بیدار می‌شود آغاز می‌گردد، چند ساعت بعد اولین هواپیما به برج شمالی اصابت می‌کند، سرجوخه به همراه ‌4 داوطلب دیگر برای کمک به تخلیه مردم از برج وارد مرکز تجارت جهانی می‌شوند در حالی که نمی‌دانستند برج جنوبی هم مورد اصابت هواپیمای دیگری قرار گرفته است. با فروپاشیدن برج همه آنها زیر آوار دفن می‌شوند و تنها جان مک لاگلین و ویلیام جمینو زنده می‌مانند، آنها ‌12 ساعت در انتظار رسیدن کمک می‌مانند تا سرانجام نجات پیدا می‌کنند.  الیور استون درباره فیلمش گفته است: «فکر می‌کنم اتفاقی که در ‌11 سپتامبر سال ‌2001 افتاد آنقدر بزرگ و غریب است که هیچ کارگردان و فیلمنامه‌نویسی نمی‌تواند آن را تصویر کند حتی اگر این اتفاق بیفتد، باید سوال کنیم که دیدن آن منظره هولناک چه فایده‌ای دارد؛ مگر آن تصویرهایی را که از تلویزیون‌ها بارها و بارها پخش شد ندیده‌ایم. چیزی که از آن غفلت کردیم و درباره‌اش حرف نزدیم، مردمی بودند که در خیابان‌ها می‌دویدند و می‌خواستند هرطور شده به مجروحانی که زیر آوار مانده بودند کمک کنند. من این وجه داستان ‌11 سپتامبر را بیشتر می‌پسندم.»   
هالیوود از دیرباز ساخت فیلم‌های ضد اسلامی و ضد ایرانی را در برنامه کاری خود قرار داده است، برخی از این پروژه‌ها در کمپانی "برادران وارنر"، 4 برادر یهودی مهاجر، شکل گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به دو فیلم سینمایی "300" که یکی سال 2007 ساخته شد و دیگری در سال 2014 به نمایش درآمد، فیلم برنده اسکار "آرگو"، فیلم سینمایی "اسکندر" و فیلم "تول‌هِد" اشاره کرد.   فیلم "اسکندر" فیلمی ضد ایرانی با اکران فیلم "اسکندر" (Alexander) در سال 2004 جنجال زیادی به پا شد. این فیلم دوران کودکی و آموزش دیدن اسکندر توسط ارسطو را نشان می‌دهد و سپس نبردهای اسکندر با داریوش سوم و نابود ساختن امپراتوری هخامنشیان که ریشه‌ای طولانی داشت و همچنین پس از آن حملات اسکندر به هند و مرگش را نشان می‌دهد ولی در این فیلم تصویری که از ایرانیان ارائه شده، انسان‌هایی وحشی و دور از تمدن است و وقایع تاریخی در آن تا حد زیادی تحریف شده است.  
انتشار خبر درگذشت "هوگو چاوز" رئیس جمهور ونزوئلا در مارس 2013 در سطح جهان بازتاب های متفاوتی داشت. برخی از افراد مشهور و ستارگان امریکا از جمله "شان پن"، الیور استون"، "مایکل مور"، سوزان ساراندون"، "کوین اسپیسی" و ... در همان ساعات اولیه این خبر، در صفحات خود تسلیت گفتند. الیور استون، در صفحه توئیتر خود ضمن ابراز تأسف از مرگ "چاوز" نوشت: «از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدم، از همین جا مرگ این قهرمان بزرگ را به مردمش و همه کسانی که در سراسر جهان برای یک هدف تلاش می‌کنند، تسلیت می‌گویم. او اگرچه مرده است ولی برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد.»  نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در مصاحبه ای در با رسانه های خارجی در جولای 2013 گفت: «الیور استون در حال ساخت نسخه سینمایی زندگی‌نامه "هوگو چاوز" است.» استون، سال 2010 نیز بخشی از زندگی سیاسی و خصوصی "چاوز" را در قالب مستندی با نام "جنوب مرز" به تصویر کشید.  
استون به مدت 5 سال را در کنار "پیتر کوزنیک"، مورخ، مشغول ساخت نسخه‌ تازه‌ای از تاریخ آمریکا بود که با داستان‌هایی ترسناک کامل می‌شد. پروژه عملی فیلم از سال 2009 آغاز و نتیجه آن، یک سریال تلویزیونی 10 ساعته با نام "تاریخ ناگفته آمریکا" و کتابی 750 صفحه‌ای در سال 2012 شد. این مستند به بررسی آمریکا در دوره حساس چند ساله جنگ جهانی دوم و اتفاقات گوناگونی که در آن روی داد پرداخت.   تاریخ امریکا خسته کننده است چون داستان های ترستاک از آن حذف می شوند الیور استون درباره علت نوشتن "تاریخ ناگفته آمریکا" در مصاحبه ای با روزنامه گاردین در اوریل 2013، گفت: «همیشه از خواندن نسخه تحریف‌ شده و دروغین تاریخ آمریکا حال خوشی نداشتم، سعی من بر این بود که صفحه‌ای از تاریخ را بخوانم و با آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده است، مقایسه کنم. یکی از دلایلی که به پروژه "تاریخ ناگفته آمریکا" روی آوردم به این خاطر بود که دولت فدرال آمریکا سال 2011 اعلام کرد که تنها 12 درصد از دانش‌آموزان دبیرستان تاریخ کشورشان را می‌شناسند، آن موقع بود که از خودم پرسیدم، واقعا چرا؟ نظر من در این باره این است که تاریخ خسته ‌کننده است چون داستان‌های ترسناک از آن حذف می‌شوند و آنچه که باقی می‌ماند بیشتر به انیمیشن‌های والت دیزنی می‌ماند، یک روایت پیروزمندانه و که در آن ما همواره حق به جانب و پیروزیم.»   به عقیده من استفاده از بمب در ژاپن پلیدی و ریاکاری بود او گفت: «تمام کودکی‌ من با این دروغ‌ها سپری شد من تا 41 سالگی با کابوس این دروغ‌ها، شب در خواب راه می‌رفتم و در نهایت تصمیم گرفتم که نسخه‌ای حقیقی تاریخ را بیابم و به کودکان بیاموزم، به عقیده من استفاده ما از بمب اتم، پلیدی و ریاکاری بود که ما در این زمینه سنگ تمام گذاشتیم. حال آنکه دختر 17 ساله من که به یک مدرسه بسیار خوب می‌رود هنوز در کتاب درسی‌اش می‌خواند که ژاپن تسلیم نمی‌شد و این بمب برای نجات زندگی شهروندان آمریکا لازم بود.»   امریکا برای اولین بار بمب اتم را استفاده کرد و در سطح بین الملل هیچ اتفاقی نیفتاد استون متذکر ‌شد: «آمریکا همواره دوست دارد که با ژست توسعه دموکراسی در سطح جهان نفوذ خود در سراسر جهان را با هر ابزاری که بتواند افزایش دهد... ما (آمریکایی‌ها) به خوبی نشان داده‌ایم که می‌توانیم خیلی خیلی وحشی باشیم... نشان داده‌ایم که هیچ مشکلی با انداختن بمب اتم بر سر مردم بی‌گناه و غیرنظامی نداریم. اگر آلمان‌ها از بمب اتم استفاده می‌کردند و یا در جنگی شکست می‌خوردند، برای همیشه به عنوان برهه قابل توجهی از زمان در تاریخ باقی می‌ماند و در سطح بین‌الملل قانونی برای کنترل آن تصویب می‌شد در حالیکه آمریکا برای اولین بار از بمب اتم استفاده می‌کند در رابطه با علت استفاده از آن کاملا ناصادقانه عمل می‌کند و در نهایت در سطح بین‌الملل نیز هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»   پس از گذشت 15 سال از جنگ ویتنام من حقیقت را دریافتم استون در ادامه این مصاحبه گفت: «من یک محافظه‌کار به دنیا آمدم، پدرم مرا در زمان "آیزنهاور" جمهوری‌خواه بزرگ کرد، من همیشه از توطئه کمونیست‌ها که سعی داشتند بر جهان مستولی یابند، می‌ترسیدم، همین ترس باعث شد که در ویتنام زندگی کنم، من یک وطن پرست واقعی بودم، من حقیقتا به همه این مطالب اعتقاد داشتم... من در جنگ ویتنام خیلی آسیب دیدم ولی به درک درستی از حقایق جغرافیای سیاسی نرسیده بودم... من شاهد آنچه که آمریکا در دهه 80 در آمریکای مرکزی انجام داد بودم، زمانی‌که حضور آمریکایی‌ها در سراسر گوآتمالا را دیدم، تمام نظامی که در ذهنم وجود داشت به طور کلی به هم ریخت، ما جوخه‌های مرگ را در گوآتمالا تربیت و بنا گذاشتیم، ما نیروهای زبده‌ای برای قتل و عام کردن تربیت کردیم. من شاهد آنچه که در ال‌سالوادور، هندوراس و نیکاراگوئه کردیم بودم. در همه این کشورها هدف شکست کمونیست‌ها بود که کنترل این مناطق را به دست گرفته بودند. در همان زمان بود که به این فکر افتادم که در هرآنچه که در اطرافم روی می‌دهد، بیشتر تامل کنم، همه این اتفاقات از نوع اتفاقی بود که در ویتنام می‌افتاد، شاید من احمق بودم، ولی تمام آن اتفاق‌ها باعث شده بود که پس از گذشت 15 سال از جنگ ویتنام، من حقیقت را دریابم. من آمریکا را در حالی می‌دیدم که قلدری و گردن‌کلفتی می‌کرد و به شدت از آن متنفر بودم و از آن به بعد بود که ساخت فیلم‌هایم را شروع کردم که اولین آنها "سالوادور" (1986) بود.» او در پایان اظهار امیدواری کرد: «در 15، 20 سال آینده، عده زیادی از جوانان تصمیم می‌گیرند که "تاریخ ناگفته آمریکا" را ببینند و این روایتی است که کسانی که قرار است بر نسل بعدی آمریکا حکومت کنند را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، این امیدواری همیشه وجود دارد.»  
الیور استون، با آنکه همواره علاقمند به ساخت فیلم درباره شخصیت‌های سیاسی جهان بوده و درباره شخصیت‌های سیاسی زیادی چون "ریچارد نیکسون" و "فیدل کاسترو" گرفته تا جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا فیلم ساخته، بسیاری انتظار دارند که به سراغ ساخت زندگی سیاسی و خصوصی باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، برود. با وجود شایعات زیادی که در این زمینه وجود داشت او در مصاحبه های خود ضمن رد این شایعات، گفت: «به هیچ عنوان قصد ندارم درباره اوباما فیلم بسازم، زندگی او هیچ جذابیتی ندارد.» استون افزود: «ساخت فیلم درباره زندگی "اوباما" بیشتر به کارنامه کاری استیون اسپیلبرگ می‌خورد، به این خاطر که او دیدگاه خودبرتر بینی را برای این کار دارد، می‌دانید او در آمریکایی بزرگ شده که در همه جایش چنین دیدگاهی موج می‌زند و او در واقع باید دیدگاه خود برتر بینی را به آمریکایی‌ها عرضه کند، آنها هم این را دوست دارند.»   باراک اوباما مار است و باید همه جهانیان علیه او به پا خیزند الیور استون همواره یکی از منتقدان اوباما و دولتش بوده، آنچنان‌که در یکی از مصاحبه‌های خود که آگوست سال 2013 در رابطه با برنامه افشا‌ شده جاسوسی شهروندان آمریکایی و دیگر کشورهای جهان توسط آمریکا صورت گرفت، "باراک اوباما" را یک مار نامید که باید همه جهانیان علیه او به پا خیزند. استون با تقدیر از ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر اطلاعات محرمانه گفت که وی با این افشاگری در حقیقت "فداکاری" کرد. الیور استون در جمع خبرنگاران توکیو که برای نمایش مستند جدید خود با عنوان " تاریخ ناگفته آمریکا" به ژاپن رفته بود، ادامه داد: «فکر می‌کنم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با پناهندگی به اسنودن کار درستی انجام داد و من از این بابت به او افتخار می‌کنم. کشورهای بیشتری باید مقابل آمریکا بایستند.» از سوی دیگر استون از ژاپن خواست از همکاری با آمریکا در حوزه دفاعی صرف نظر کرده و به چین نزدیکتر شود. به دنبال افشاگری های اسنودن کار را بدانجا رسید که ستارگان سینما علیه جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) متحد شدند. مگی جیلنهال(بازیگر)، جان کیوسک(بازیگر) و الیور استون(کارگردان) در ویدیویی صدای زنگ خطر علیه شنودهای غیر قانونی دولت را به صدا درآوردند.   

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۴:۱۳

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۴:۱۴

اسناد و مراجع