احمدرضا درویش 2 مردادماه سال 1340 در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل گرافیک و معماری از دانشگاه تهران است. درویش از جمله سینماگران بعد از انقلاب، در گروه فیلمسازانی قرار دارد که به مضامین جنگ و حاشیه جنگ پرداخته‌اند. صحنه‌های آغازین فیلم "سرزمین خورشید" شاید بهترین صحنه‌های جنگی سینمای ایران باشد.از آثار احمدرضا درویش می‌توان به "آخرین پرداز"، "ابلیس"، "آذرخش"، "کیمیا"، "سرزمین خورشید"، "متولد ماه مهر"، "دوئل" و "رستاخیز" اشاره کرد. 
احمدرضا درویش دارای دو برادر شهید است. این موضوع که با حضور او در برنامه "شب شیشه‌ای" در اواخر خردادماه 1386 برای اولین بار به طور عمومی مطرح شد منجر به ناراحتی او گردید.احمدرضا درویش در این برنامه ضمن گلایه شدید از مجری گفت: «در حدود 23 سال فعالیت فیلمسازی من، این اولین باری است که در رسانه‌های گروهی کسی از برادران شهید من حرف می‌زند، بسیاری از دوستانم در سینما اطلاع دارند که خانواده‌ام، دو برادر را به عرصه دفاع مقدس تقدیم کرده و من و خانواده‌ام به این موضوع افتخار می‌کنیم. من نمی‌دانم چه کسی تصمیم گرفته که شما در این برنامه به این نکته اشاره کنید. هر که بوده من را نمی‌شناخته، من به دوستان تهیه کننده "شب شیشه‌ای" گفته بودم اگر اطلاعاتی از من می‌خواهید با من صحبت کنید.» در همه این سال‌ها، تصمیمی گرفته بودم که شما امشب، تصمیم و عهدم را شکستید درویش گفت: «علت این که برافروخته هستم، این است که هرگز حاضر نیستم امتیازاتی که متعلق به یک ملت است، به حسابم نوشته شود، درحالی‌که صدها برادر را در جنگ از دست داده‌ام. رفقایی داشته‌ام که بیشتر از برادرانم با آن‌ها مأنوس بوده‌ام. در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) وقتی در یک ردیف حرکت می‌کردیم،‌ سر رفیق من با ترکش توپ از بدنش جدا شده... من دوستانم را گاه بیشتر از برادرانم دوست داشتم اما در همه این سال‌ها، تصمیمی گرفته بودم که شما امشب، تصمیم و عهدم را شکستید و من، قطعاً چهره شما را تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد.» من هرگز نمی‌خواستم به خود اجازه دهم که با اعتبار برادران شهیدم حرکت کنموی ادامه داد: «من نمی‌خواستم به خودم اجازه دهم تا با بلیت برادران شهیدم، خود را وارد ورطه‌هایی کنم و بخواهم با اعتبار آن‌ها حرکت کنم. من الان در آپارتمانی هستم که در هر دو طرف خانه، همسایگان خبر ندارند که برادرانم شهید شده‌اند. نمی‌خواستم این قضیه مطرح شود تا اعتبار یا امتیازی از این بابت که من برادر دو شهید هستم، به من داده شود و تصمیم گرفته بودم که کفایت، ظرفیت، زحمت و تلاش خودم، من را جلو ببرد.» 
در همان سال‌های ابتدایی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی روند فیلم سازی در ایران تغییر کرد و سینمایی با نام سینمای دفاع مقدس متولد شد و نسل تازه‌ای از سینماگران را به وجود آورد که برخی از آن‌ها در بدنه سینمای ایران جایگاه شایسته‌ای یافتند؛ فیلم‌سازانی چون ابراهیم حاتمی کیا، مرحوم رسول ملاقلی پور، مجید مجیدی و احمدرضا درویش و چند تن دیگر به بدنه سینمای ایران اضافه شدند. احمدرضا درویش که فعالیت هنری خود را از سال 1361 و با کارگردانی نمایش‌های تلویزیونی آغاز کرد، یکی از سینماگرانی است که فیلم‌های جنگی وی کیفیت خاصی داشته و از سایر نمونه‌های مشابه، متمایز است. او فعالیت سینمایی اش را با فیلم "دوله تو" (رحیم رحیمی پور) به عنوان مدیر تولید، بازیگر و دستیار کارگردان در سال 1363 آغاز کرد و در سال 1368 توانست فیلم "آخرین پرواز" را بسازد.  
فعالیت در سیمای جمهوری اسلامی ایران (1363-1360) عضویت در شورای مرکزی کانون کارگردانان (1374-1370) عضو شورای عالی سیاست‌گذاری خانه سینما (1376-1371) عضو هیئت مدیره مؤسسه "فرهنگ تماشا" از سال 1377 عضو هیئت مؤسس "موزه سینما" (1377) مدیر عامل خانه سینما (1379-1375) دبیر اولین جشن سینمای ایران داور جشنواره‌ های 16، 17 و 24 فیلم فجر   
21 شهریورماه سال 1392 نخستین دیدار هنرمندان و اهالی رسانه با حجت ‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در ساختمان خانه سینما برگزار شد. خانه سینما در روز بازگشایی شاهد جمع کثیری از هنرمندان و سینماگران بود. در این جلسه که حجت الله ایوبی درباره رویکردهای سازمان سینمایی و حل مسأله خانه سینما صحبت کرد، اعضای هیأت مدیره خانه سینما نیز حضور داشتند. ایوبی در ابتدای صحبت‌های خود به هنرمندان خیر مقدم گفت و از آن‌ها خواست به دلیل اینکه این نشست نخستین نشست رسانه‌ای درباره خانه سینما در دوره ریاست جدید سازمان سینمایی است، هنرمندان سالن را ترک کنند و صندلی‌ها را در اختیار اهالی رسانه قرار دهند. از این رو سینماگران سالن اجتماعات خانه سینما را ترک کردند. سینماگرانی چون بهمن فرمان آرا، جهانگیر الماسی، احمدرضا درویش، مهدی فخیم زاده، کیومرث پوراحمد و محمدمهدی عسگرپور از جمله حاضران در این دیدار بودند.  
فیلم: "دوله‌ تو"  محصول سال 1362 درویش به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان    فیلم: "کانی مانگا" محصول سال 1366 درویش داستان نویس فیلم   فیلم: "آخرین پرواز" محصول سال 1368 به کارگردانی و نویسندگی درویش جوایز: برنده جایزه بهترین فیلم اول در جشنواره 8 فیلم فجر در سال 1368    فیلم: "ابلیس" محصول سال 1369 به کارگردان و نویسندگی درویش   فیلم: "آذرخش" محصول سال 1371 به کارگردان و نویسندگی درویش   فیلم: "کیمیا" محصول سال 1373 به کارگردانی و نویسندگی درویش جوایز: برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران جشنواره 13 فیلم فجر در سال 1373، کاندید سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از جشنواره 13 فیلم فجر، چهارمین فیلم سال در دهمین دوره نویسندگان و منتقدان سال 1374   فیلم: "سرزمین خورشید" محصول سال 1375 به کارگردان و نویسندگی درویش جوایز: برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره 15 فیلم فجر در سال 1375، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره 15 فیلم فجر، چهارمین فیلم سال در دوازدهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان سال 1376   فیلم: "متولد ماه مهر" محصول سال 1378،  به کارگردان و نویسندگی درویش جوایز: کاندیدای لوح زرین بهترین فیلم سال در اولین دوره منتخب سایت ایران اکتور سال 1380، هفتمین فیلم سال در پانزدهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان سال 1379   فیلم: "دوئل" محصول سال 1382 به کارگردانی و نویسندگی درویش جوایز: برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در جشنواره 22 فیلم فجر در سال 1382، کاندیدای تندیس زرین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نهمین دوره جشن خانه سینما در سال 1384، کاندید لوح زرین بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی در پنجمین دوره منتخب سایت ایران اکتور سال 1384، هشتمین فیلم سال در نوزدهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان سال 1383   فیلم: "رستاخیز" محصول سال 1392 به کارگردان و نویسندگی درویش جوایز: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سال 1392  
"آخرین پرواز" نخستین ساخته سینمایی درویش احمدرضا درویش در فیلم "آخرین پرواز" که نخستین ساخته سینمایی اوست، به طور مستقیم به جنگ تحمیلی نپرداخته و آن را بهانه ای برای خلق اثری پرهیجان و درعین‌حال غرور انگیز قرار داده است.  فیلم "آخرین پرواز" که در بستری از جنگ می‌گذرد، درباره خلبانی است که توسط منافقین برای انجام مأموریتی خرابکارانه تحت فشار گذاشته می‌شود و همسر و فرزندش نیز گروگان گرفته می‌شوند؛ این فیلم به علت ساختار حرفه‌ای و آبرومند، مورد توجه مردم و تا حدودی نویسندگان سینمایی قرار گرفت و جوایزی را نیز از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.   "ابلیس" روایت غم‏انگیز شلیک ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی در فیلم "ابلیس" به حادثه غم انگیز شلیک ناو آمریکایی "وینسنس" به ایرباس ایرانی که به شهادت نزدیک به 300 نفر منجر شد، پرداخته شده است. این حادثه غم انگیز عناصر لازم برای خلق درامی فوق العاده را دارا بود که متأسفانه در سینمای ایران تنها احمدرضا درویش به آن پرداخت. قهرمان این فیلم (سعید) کارمند برج کنترل فرودگاه مهرآباد است و اطلاعات پروازها را به گروهی جاسوس می‌دهد. وی پس از اخراج از محل کار خود همسر و دخترش را با پروازی به دبی می‌فرستد که روی آب‌های خلیج فارس هدف شلیک ناو آمریکایی قرار گرفته و سعید را به جنون می‌کشاند.    "آذرخش" فیلمی با مضمون اجتماعی "آذرخش" سومین کار سینمایی احمدرضا درویش، فیلمی اجتماعی است که به تغییرات آدم‌ها در گذر زمان پرداخته و تأثیر اتفاق‌های ناگوار زندگی را روی آن‌ها به نمایش می‌گذارد.    "کیمیا" سند تصویری از خرمشهر در حال سقوط "کیمیا" را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران و سند تصویری فوق العاده ای از خرمشهر در حال سقوط دانست که از تکنیک حیرت آوری هم بهره گرفته است. آنهایی‌ که‌ در سیزدهمین‌ جشنواره‌ فیلم‌ فجر موفق‌ شدند فیلم‌ کیمیا را تماشا کنند، همگی‌ غافلگیر شدند؛ درویش یک‌ فیلم‌ ناب‌ جنگی‌- اجتماعی‌ ساخته‌ بود؛ او خود را موظف‌ کرده بود‌ آنچه‌ در واقعه‌ خرمشهر و در زمان‌ جنگ‌ دیده‌ بود به‌ تصویر بکشد او آدم‌های‌ جنگ‌ را خوب‌ می‌شناخت.  ‌در این فیلم قهرمان‌ قصه‌ یک‌ زن بود؛ زنی‌ که‌ با حس‌ زنانه‌ خود در شهری‌ جنگ زده نفس‌ می‌کشید و پیش‌ می‌رفت. نیم ساعت ابتدایی فیلم به جرات با بهترین فیلم‌های جنگی هالیوود پهلو می‌زند افزون بر آنکه به لحاظ حسی نیز تماشاگر را تحت تأثیری عمیق قرار می‌دهد. در بخش دوم که با ورود 'رضا' ی آزاد شده از اسارت با زخمی بر دست آغاز می‌شود، ریتم فیلم به مراتب کندتر شده و وجوه بیرونی آن درونی می‌شود. در واقع تنش حاکم بر ابتدای فیلم به تنشی کاملاً درونی بر سر حضانت دختر رضا تبدیل می‌شود اما نکته‌ای که 'کیمیا' را به اثری متفاوت و ماندگار از سینمای دفاع مقدس تبدیل کرد، شخصیت یگانه‌ای همچون رضا است که روزگاری برای کشورش رنج اسارت را به جان خریده و حال از عزیزترین موجود زندگی‌اش نیز گذشته و بزرگوارانه با واقعیت مواجه می‌شود.    نمایش مظلومیت مردم بی‌دفاع خرمشهر در "سرزمین خورشید"  درویش "سرزمین خورشید"، دومین فیلم از سه گانه جنگی خود را با محوریت خرمشهر و روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی ساخته است که به لحاظ تکنیکی بهتر از "کیمیا" از کار درآمد اما فیلم از نظر فیلمنامه با مشکلات بسیاری روبرو بود؛ در این فیلم، نیم ساعت اول بسیار تأثیرگذار از کار درآمده و مظلومیت مردم بی دفاع خرمشهر را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است. گلچهره سجادیه یکی از بهترین بازی‌های عمر هنری خود را در این فیلم به نمایش گذاشت و تأثیر عاطفی فیلم را دو چندان کرد.    بیان صریح عشق در "متولد ماه مهر" درویش‌ در سال‌ 1378 فیلم‌ متفاوت‌ "متولد ماه‌ مهر" با بازی‌ بازیگرانی‌ جوان‌ اما حرفه‌ای‌ چون‌ "محمدرضا فروتن‌" و "میترا حجار" را مقابل‌ دوربین‌ برد. فیلم‌ با واکنشهای‌ مختلفی‌ از طرف‌ منتقدان، دست‌اندرکاران‌ سینما و مسئولان‌ فرهنگی‌ روبه‌رو شد؛ اما نقطه‌ عطف‌ آن‌ در عشقی‌ بود که‌ درویش‌ در کنار مبارزات‌ دو جوان‌ به‌ صراحت‌ بیان‌ می‌کرد. فیلم‌، قصه‌ دانیال، دانشجوی‌ جانبازی‌ بود که‌ به‌ دانشگاه‌ راه‌ یافته‌ بود و‌ سودای‌ عشق‌ مهتاب، دختر یکی‌ از اعضای‌ هیئت‌ امنای‌ دانشگاه‌ را در سر می‌پروراند. دوستان‌ دانیال‌ با صدور اطلاعیه‌ای‌ خواهان‌ جداکردن‌ کلاسهای‌ دخترها از پسران‌ بودند، هیئت‌ امنای‌ دانشگاه‌ موافقت‌ می‌کنند اما دانیال‌ و مهتاب‌ مخالفند. از طرفی‌ دانیال‌ به‌ دوستانش‌ قول‌ داده‌ که‌ از تصمیم‌ آن‌ها حمایت‌ کند، مهتاب‌ او را محکوم‌ می‌کند و دانیال‌ به‌ زادگاهش‌ برمی‌گردد. مهتاب‌ به‌ دنبال‌ او می‌رود در یک‌ شب‌ بارانی‌ آن‌ها راه‌ را گم‌ می‌کنند و در منطقه‌ جنگی‌ مین‌گذاری‌شده‌ گرفتار می‌شوند، وقتی‌ دانیال‌ راه‌ امن‌ بازگشت‌ را می‌یابد یک‌ لحظه‌ پایش‌ روی‌ مین‌ می‌رود و شهید می‌شود و مهتاب‌ تنها به‌ خانه‌ برمی‌گردد.   "دوئل"، کالبدشکافی روزهای پس از جنگ احمدرضا درویش از سال‌ 1378 تا 1381، حدود سه‌ سال‌‌ در انزوا به‌ سر ‌برد تا فیلمنامه‌ "دوئل" را آماده‌ کند. این فیلم می‌خواست‌ هم‌ تداعی‌کننده‌ روزهای‌ سخت‌ و بزرگ‌ جنگ‌ باشد و هم‌ روزهای‌ بعد از جنگ‌ را کالبدشکافی‌ کند.  زینال‌ پس‌ از 20 سال‌ اسارت‌ باز می‌گردد او متهم‌ است‌ و آمده‌ تا بی‌گناهی‌ خود را ثابت‌ کند. گاوصندوق‌ سال‌هاست‌ در ته‌ اروندرود خزه‌ بسته‌ است، زینال‌ باید آن‌ را بیابد و اسرارش‌ را فاش‌ کند. سلیمه‌ اما به‌ خون‌ زینال‌ تشنه‌ است 20 ‌سال‌ منتظر نشسته، بر زخم‌ خود مرهم‌ نگذاشته‌ و اکنون‌ چون‌ گرگی‌ زخم‌خورده‌ می‌خواهد انتقام‌ بگیرد؛ اما زینال‌ بی‌گناه‌ است چگونه‌ باید به‌ سلیمه‌ ثابت‌ کند که‌ مسئول‌ شهادت‌ شوهرش‌ نیست. گناه‌ او این‌ است‌ که‌ به‌ سلیمه‌ قول‌ داده‌ همسر او را سالم‌ برگرداند اما جنگ‌ که‌ قول‌ سرش‌ نمی‌شود، زینال‌ خود اسیر دشمن‌ و یک‌ توطئه‌ عظیم‌ شده‌ است. سلیمه عاشق اما این‌ حرف‌ها سرش‌ نمی‌شود می‌خواهد به‌ بدترین‌ شکل‌ ممکن‌ زینال‌ را عذاب‌ دهد. او می‌خواهد انتقام‌ 20 ساله‌ خود را یک‌ شبه‌ از زینال‌ بگیرد. نگاه‌ درویش‌ همپای‌ جامعه‌اش‌ حرکت‌ کرده؛ او جامعه‌شناس‌ خوبی‌ است؛ او می‌داند شعله‌ عشق‌ هر چند غمگین‌ می‌تواند گرمای‌ یک‌ فیلم‌ را حفظ‌ کند. می‌داند زنان‌ به‌ اندازه‌ مردان‌ از زندگی، عشق، جنگ، نفرت‌ و سهم‌ دارند درویش‌ سهم‌ هر کس‌ را منصفانه‌ می‌دهد. اثر درخشانی است که از تکنیک مناسبی برخوردار بود و فقط ای کاش از فیلمنامه قوی تر و مناسب تری بهره می‌گرفت.    "رستاخیز" روایتی از عاشورا از سال 1388 تا اواسط 1391 برای ساخت فیلم "رستاخیز" وقت و هزینه صرف شد. این فیلم می توانست در جشنواره 31 فجر حضور داشته باشد اما به دلیل برخی مشکلات، اکران آن به تعویق افتاد و سرانجام در جشنواره 32 فجر شرکت کرد و توانست جوایز متعددی را به دست آورد. این فیلم که ساخته احمدرضا درویش است مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. بازیگرانی از سوریه، لبنان، عراق و کویت در این فیلم بازی می‌کنند.  
احمدرضا درویش، در سال 1392 پس از 10 سال دوری از سینما با فیلم "رستاخیز" در جشنواره 32 فیلم فجر شرکت کرد. این در حالی بود که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، در بهمن ماه 1392، سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را یکی از معتبرترین جشنواره ها توصیف کرد و به ثمر رسیدن فیلم های خوب و ارزشمند برای شرکت در این رویداد هنری را به عنوان خبرهای خوش در حوزه سینما عنوان کرد. جنتی نمونه‌ای از این آثار را فیلم فاخر و ارزشمند 3 ساعتی "رستاخیز" به کارگردانی احمدرضا درویش عنوان کرد.   نمایش "رستاخیز" برای دولتی ها این فیلم در اوایل دی ماه 1392 به مناسبت اربعین حسینی در سانسی ویژه برای دولتی‌ها در سینما فرهنگ به نمایش درآمد. اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی، علی جنتی، حسام الدین آشنا و تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بینندگان این فیلم بودند.    سیمرغ جشنواره سی و دوم، ارمغان رستاخیز برای درویش احمدرضا درویش برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. درویش در رقابت با  بهروز افخمی برای فیلم "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران"، ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم "چ"، محمدمهدی عسگرپور برای فیلم "میهمان داریم"، حمید نعمت‌ الله برای فیلم "آرایش غلیظ" توانست سیمرغ بلورین را به دست آورد.  

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۲:۲۴

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۲:۲۵

احمدرضا درویش

خلاصه زندگی نامه

 احمدرضا درویش، از سینماگران پس از انقلاب که با آغاز جنگ تحمیلی و به وجود آمدن سینمای دفاع مقدس به ساخت فیلم در این عرصه پرداخت. از آثار او می‌توان به "کیمیا"، "سرزمین خورشید"، "متولد ماه مهر"، "دوئل" و "رستاخیز" اشاره کرد. او در فیلم "رستاخیز" شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا را روایت کرده است. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع