جستجو در مطالب و اشخاص
آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در سال 1317 در شهرستان هریس در آذربایجان شرقی متولد شد. پدرش یک کشاورز زحمت کش ولى عارف به مسائل، اهل قرآن، دعا، ذکر، عبادت، تهجّد و نماز شب بود.آیت الله هریسی تحصیلات خود را در حوزه و دانشگاه ادامه داد بطوری که با شرکت در امتحانات حوزه علمیه و امتحان خبرگان رهبرى در سال 1369 موفق به اخذ مدارج علمى نهایى و به موازات آن از دانشگاه نیز موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته علوم قرآنى گردید.آیت الله هریسی فهالیتهای سیاسی و فرهنگی زیادی را قبل از انقلاب انجام داد و پس از به ثمر رسیدن انقلاب سلامی علاوه بر حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ماموریتها و مسئولیتهای زیادی را بر عهده گرفت. وی به عنوان یکی از حامیان هاشمی رفسنجانی شناخته شده است. 

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در هفت سالگى وارد مکتب خانه شد و تحصیلاتش را با فراگیرى قرآن آغاز کرد. پس از آموختن کامل قرآن و فراگیرى کتاب هایى که در مکتب خانه هاى وقت، معمول بود، وارد مدارس جدید شد و چون با خواندن قرآن و دروس مکتب خانه پایه درسىِ قوى داشت، کلاس اوّل را نخوانده امتحان داد و وارد کلاس دوم شد در تمام دوران تحصیل، از شاگردان ممتاز و داراى رتبه اوّل بودم.آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی بعد از فراغت از درس هاى کلاسیک در سال 1336 وارد حوزه علمیه تبریز شد و در مدرسه "طالبیه" تبریز حجره گرفت و مشغول تحصیل شد.در آن زمان مدرسه طالبیه، هم از نظر معنوى و هم از نظر درسى و علمى از فعّال ترین، قوى ترین و پرشورترین مدارس و حوزه هاى تبریز و بلکه کشور بود و در ادبیات و علوم پایه و مقدّمات از بسیارى حوزه ها و مدارس قوى تر و فعّال تر بود به طورى که هر کس پیش از اتمام ادبیات و مقدّمات به حوزه علمیه قم مى آمد، ضعفى در ادبیات وى نسبت به طلّاب دیگر این مدرسه احساس مى شد.بدین گونه آیت الله هریسی در این حوزه و مدرسه و در آن فضاى مقدّس علمى و معنوىِ، دروس پایه و ادبیات یعنى صرف، نحو، منطق، اصول، معانى و بیان را به طور طولى و عرضى در مدت چهار سال به پایان رساند و دروس فقه را آغاز کرد و مقدارى از شرح لمعه را خواند، آن گاه در سال 1340 که مرجعیت عامّه و زعامت حوزه علمیه قم به عهده آیت اللّه العظمى بروجردى بود؛ از تبریز به قم رفت و وارد حوزه علمیه قم شد و در آن جا نیز دروس فقه و اصول را از شرح لمعه تا کفایه، به طور کامل به پایان رساند.آیت الله هریسی در سال 1361 به دانشگاه روى آورد و به ترتیب در دانشگاه تبریز، دانشکده الهیاتِ دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتى سهند، مشغول تحصیل شد. بدین گونه تحصیلات، مباحثات و مطالعاتش از سال 1325 شروع و تا سال 1360 به مدت 35 سال هم چنان با شدّت و جدّیت و بدون وقفه و حتى بدون تعطیل و تفریح، بلکه به طور پیوسته ادامه داشت تا آن جا که با شرکت در امتحانات حوزه علمیه و امتحان خبرگان رهبرى در سال 1369 موفق به اخذ مدارج علمى نهایى و به موازات آن از دانشگاه نیز موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته علوم قرآنى گردید.وی در طول تحصیلات و مطالعاتش به چهار امر مهم دیگر مى پرداخت که عبارت اند از:- تدریس در حوزه، دانشگاه، کلاس هاى ویژه و در سطح عموم؛- تبلیغات و فعّالیت هاى فرهنگى در سطح عموم در شهرستان ها؛- نویسندگى در رشته ها و موضوعات مختلف مخصوصاً در مورد قرآن و بیش تر به سبک درسى؛- فعّالیت هاى سیاسى از آغاز قیام امام خمینى(ره) از مهر 1341 به اشکال متفاوت و در ابعاد مختلف. 

شرح لمعه حاج سید جواد آقا خطیبى تبریزى رسائل و مکاسب آیت الله مکارم شیرازیآیت الله سبحانى کفایه آیت اللّه طباطبائى خارج فقه و اصول آیت الله نجفى مرعشىآیت الله گلپایگانىآیت الله اراکى 

از همان آغاز انقلاب فعّالیت هاى سیاسى آیت الله هریسی شروع شد و این مأموریت مقدّس را به اشکال مختلف انجام داد؛ پیام ها، نامه ها و اعلامیه هاى امام خمینی(ره) و مراجع عظام را در استان ها و شهرستان ها به علماى بزرگ و هسته هاى انقلاب مى رساند. در روزهاى حسّاس و بحرانى مانند روزهاى رأى گیرى، انتخابات، عزاى عمومى و... به استان ها و شهرستان ها مى رفت. برنامه ها و تصمیمات متّخذه حوزه و رهبرى و هم چنین حوادث و اخبار حوزه درباره انقلاب را به مردم و علماى بزرگ شهرستان ها ابلاغ مى کرد و در ایام مراسم و موسم هاى تبلیغى مانند ماه هاى محرّم، صفر، رمضان و ایام فاطمیه و در هر مناسبتى که لازم بود به تبلیغات مى رفت و بیشترین صحبت ها و تبلیغاتش روى مسائل سیاسى و انقلاب متمرکز بود و بارها نیز در این راه به شهربانى، ژاندارمرى و ساواک محلّ مأموریت، احضار شد و مورد بازجویى هاى شدید و مکرّر قرار گرفت.یک مرتبه نیز در ماه مبارک رمضان سال 1343 در تبریز در مسجد "مقبره" و در ماه شعبان در مساجد شهید قاضى طباطبائى نماینده خاص حضرت امام خمینی(ره) در آذربایجان به منبر مى رفت، بعد از پایین آمدن از منبر در یکى از کوچه هاى خلوت او دستگیر و بدون اطلاعِ مردم به ساواک بردند و در یک سلول انفرادى، حبس کردند. پس از آزادى از زندان، در تبریز ممنوع المنبر شد و این روال و داستان، هم چنان در طول تاریخ انقلاب ادامه داشت تا این که در سال 1353 ـ 1354 با آیت اللّه شهید دکتر بهشتى در تهران ارتباط پیدا کرد و از قم به تهران مى آمد و در جلسات شب هاى چهارشنبه آن شهید بزرگوار در جلسات بسیار منظّم شرکت مى کرد و این جلسه به ظاهر به عنوان دیدار و ملاقات با دوستان، ولى در واقع به منظور خطّ دهى به نیروهاى انقلاب و کادرسازى براى انقلاب تشکیل مى شد و یک جلسه پربار سیاسى، فرهنگى و ارتباطى بود و آیت الله هریسی در این جلسات از شخصیت فوق العاده و از افکار و اندیشه هاى بلند و اخلاق والاى آن شهید مظلوم شناخت خوب و عمیقى به دست آورد.آیت الله هریسی در اکثر صحنه هاى مهم و حسّاس انقلاب حضور فعّال داشت تا آن جا که جهت شرکت در تحصن تاریخى روحانیت در دانشگاه تهران که نقطه عطفى در تاریخ انقلاب بود از قم آمد و در آن تحصن حضور یافت و با ورود حضرت امام خمینی(ره) به تهران تحصن پایان یافت. 

آیت الله هریسی بعد از پیروزی انقلاب، حکم نظارت و بازرسى از سوى دفتر پى گیرى شوراى انقلاب و بعدها از سوى آیت اللّه هاشمى رفسنجانى و سپس از طرف آیت اللّه مهدوى کنى را در دوران وزارتشان و از چندین مرجع دیگر را دریافت کردند و در اوایل پیروزى انقلاب که کشور احتیاج به آرامش بیش تر داشت و ضدّ انقلاب در هر جا حادثه مى آفرید، ماموریت داشت تمام شهرستان هاى آذربایجان شرقى و غربى را بگردد و ضمناً از وضعیت کلّى به ویژه از حوادث مهم این دو استان حسّاس و پر ماجرا مانند "جریان نقده" در آذربایجان غربى و جریان "حزب خلق مسلمان" در تبریز، گزارش ها تهیه و به مراکز ذى ربط ارسال کند.تا سال 1360 داستان بدین منوال گذشت. در همان سال طى مأموریتى از قم به تبریز منتقل شد و مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامى و نمایندگى حضرت امام در سپاه و چندین مسئولیت مهم دیگر استانى را به عهده گرفت که از آن تاریخ، دوران مسئولیت ها و فعّالیت هاى رسمى وی آغاز شد. حضور در دفاع مقدسآیت الله هریسی در دوران جنگ تحمیلى به نمایندگى از سوى حضرت امام خمینی(ره) در سپاه، شخصاً در جبهه هاى جنگ حضور فعّال داشت. 

عضویت در هیئت نظارت بر اجراى فرمان حضرت امام خمینی(ره)مسئولیت پى گیرى و ارزیابى مسائل آذربایجان شرقى و غربى از سوى دفتر پى گیرى و ارزش یابى شوراى انقلابمسئولیت سازمان تبلیغات اسلامى استان آذربایجان شرقىنمایندگى حضرت امام خمینی(ره) به ترتیب در سپاه پنجم عاشورا، سپاه یکم ثاراللّه و سپاه نیروى مقاومت کشورىنمایندگى ولى فقیه در بسیج دانش جویى دانشگاه هاى کشورنمایندگى دوره سوم و پنجم مجلس شوراى اسلامى از سوى مردم تبریزمشاور آموزشى وزیر آموزش و پرورشعضویت در کمیسیون فرهنگ عمومى کشورعضویت در کمیسیون سیاسى اجتماعى شوراى عالى جوانانریاست کمیسیون اصول 88 و 90 مجلس شوراى اسلامى و ریاست شعبه سوم مجلسنمایندگى قوّه مقنّنه در هیئت نظارت بر مطبوعات کشورنماینده مردم آذربایجان شرقی در دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبرىعضویت در هیئت نظارت بر اجراى قانون اساسى 

آیت الله هریسی در طول تحصیلاتش پیوسته در تمام ایام تبلیغى و در مواقع حسّاس به شهرستان ها و روستاها مى رفت و تبلیغ مى کرد و کلاس هاى فرهنگى، تربیتى و آموزشى تشکیل مى داد و در قم نیز دفترى تأسیس کرده بود با نام "مرکز تنظیم برنامه هاى درسى براى کلاس هاى مذهبى" که براى تمام کلاس هاى دینى که در سراسر کشور تشکیل مى شد، مخصوصاً در مورد آموزش قرآن، جزوه، کتاب و برنامه هاى درسى تنظیم و منتشر مى ساخت و روش ها، سبک ها و طرح هاى آموزشى را به سبک جدید ارائه مى داد.هم چنین "جامعه تعلیمات قرآن" را به راه انداخت که در بعضى از شهرها و روستاها شعبه داشت و در حدّ توان جلسه و انجمن علمى و فرهنگى تشکیل مى داد تا کتاب ها و برنامه هاى تنظیم شده، مخصوصاً قرآن در آن جلسات و انجمن ها آموزش داده شود و خود نیز در تعطیلات تابستان و در ایام خاص و مناسبت ها به شهرستان ها مخصوصاً تهران مى رفت و کلاس هاى آموزش عقاید و معارف اسلامى به ویژه آموزش قرآن تشکیل مى داد و شخصاً تدریس مى کرد و در حوزه نیز براى جلب و جذب طلبه هاى حوزه به این گونه فعّالیت هاى فرهنگى و آموزشى و به منظور استمداد از علما و مراجع در این امر مهم و مقدّس، طرح هایى تنظیم و منتشر مى کردی و به مراجع و علماى بزرگ حوزه و شهرستان ها ارائه مى داد؛ مانند: طرح تشکیل "جامعه تعلیمات قرآن"، طرح "ایجاد مؤسّسه تدریس دینى"، طرح "موضوع بندى آموزشى علوم اسلامى" در جهت تنظیم کتاب هاى آموزشى و تشکیل کلاس هاى درسى در سطوح و موضوعات مختلف و همچنین طرح هاى مختلف دیگر.به این نکته باید توجّه شود که این گونه فعّالیت هاى فرهنگى و آموزشى پیش از انقلاب در آن دوران اختناق و ستم شاهى و انزواى دین و قرآن یک ابتکار و تحوّل کاملاً جدید در حوزه علمیه بود. 

حقایق تحریف شدههمه با هم به سوى قرآندر مکتب قرآنفرهنگ قرآن(سه جلد)شناخت سوره هاى قرآن(سه جلد)اعلام و علوم قرآنشناسنامه سوره هاى قرآنشناخت قرآنقرآن شناسى علّامه طباطبائىطرح تبویب قرآنطرح پروژه هاى آموزشى و تحقیقاتىقرآن و عترتعلم الاخلاق(دوجلد)درمکتب پیشوایانخداشناسى درکلاس درسحقایق تحریف شدهاسلام و مسئله شفاعتبهداشت و درمان در اسلامحقوق و وظایف زن در اسلامپیام خونسفیران انقلابتکرار تاریخدو تاریخ همگونصداى عدالت (بیست شماره)رساله احکام آموزشىوظایف مسئولینوظایف نمایندگان مجلس شوراى اسلامىقضا و دستگاه قضا در اسلام(وظایف قضات)مجموعه مقالاتآیین انتخاب و گزینش در اسلامبررسى خطوط و جریانات سیاسىصداى دوستى و تعادلو ... 

آیت‌الله هریسی در دومین سالروز واقعه 9 دی، اظهار داشت: «مردم در 9 دی علیه کسانی که به باورهای دینی آنها حمله کردند، خروشیدند و دشمنان و ایادی آنها برای اینکه حساسیت مردم را مورد آزمایش قرار دهند، به عاشورای حسینی جسارت کردند.دین، ارزش‌های معنوی، عاشورا، معنویت و امام حسین(ع) از مشترکات و خط قرمزهای مردم ایران است.مردم فارغ از جناح ‌بندی‌های سیاسی و جدای از اینکه چه طرز تفکری سیاسی دارند، عاشورا را هویت خود می‌دانند، عاشورا مبدأ و منشاء همه برکات دنیا و آخرت ملت ایران است.»وی با اشاره به اینکه دشمنان جوهره ملت ایران را نشناخته‌ اند، عنوان کرد: «دشمن در برنامه‌ریزی‌ها و معادلات خود اعتقادات مستحکم ملت ایران را کم شمرده بود و حماسه حضور مردم موجب شد نه تنها دشمن و حتی برخی که در داخل معتقد بودند مردم اعتقادات مستحکمی ندارند به این باور برسند که ملت ایران در برابر ارزش‌های دینی خود سکوت نمی‌کند.»عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «دشمن در طول این سا‌‌لها به این باور رسیده بود که اگر اعتقادات مردم را ضعیف کند، به اهداف خود خواهد رسید و مقابله با نظام آسان‌تر خواهد بود از این رو در عاشورای سال 1388 با حمله به نمادهای دینی مردم این تئوری خود را آزمایش کرد، اما نتیجه‌‌ای نگرفت.حماسه‌هایی همچون 9 دی از قیام 15 خرداد سال 42 و 19 دی سال 1356 نشأت گرفته است، مهم این است که این حماسه‌ها به دقت برای مردم و نسل آینده تحلیل و نقش مردم و شعارهای عمیق آنها بررسی شود.» 

تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۵۷:۳۲

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۰:۵۷:۳۴

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی

خلاصه زندگی نامه

 آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در ادوار سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری که همچنین در دوره های سوم و پنجم به عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع